Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!  (gelezen 4567 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Gepost op: 2018/04/27, 17:24:38 »
GIMP 2.10.0 is uit!

https://www.gimp.org/news/2018/04/27/gimp-2-10-0-released/

Korte beschrijving:

Om toch een voorproefje te krijgen van GIMP 2.10, volgen hier enkele van de meest opvallende veranderingen:

- Beeldverwerking vrijwel volledig geporteerd naar GEGL , waardoor een hoge bitdiepte-verwerking, multi-threaded en hardwareversnelde pixelverwerking mogelijk is, en meer.

- Kleurbeheer is nu een kernfunctie, de meeste widgets en voorbeeldgebieden worden beheerd in kleur.

- Veel verbeterde tools en verschillende nieuwe en opwindende tools, zoals de Warp-transformatie, de Unified Transform en de Handle Transform-tools.

- On-canvas preview voor alle filters geporteerd naar GEGL .

- Verbeterde digitale schilderkunst met canvasrotatie en -flipping, symmetrie-painting, MyPaint- borstelondersteuning ...

-  Ondersteuning voor verschillende nieuwe afbeeldingsformaten toegevoegd (OpenEXR, RGBE , WebP, HGT ), evenals verbeterde ondersteuning voor vele bestaande formaten (in het bijzonder meer robuuste PSD- import).

- Metadata bekijken en bewerken voor Exif, XMP , IPTC en DICOM .

- Standaard HiDPI-ondersteuning: automatisch of door de gebruiker geselecteerd pictogramformaat.

- Nieuwe thema's voor GIMP (licht, grijs, donker en systeem) en nieuwe symbolische pictogrammen die bedoeld zijn om de omgeving enigszins te dimmen en de focus op inhoud te verleggen (voormalige thema- en kleurenpictogrammen zijn nog steeds beschikbaar in Voorkeuren).

- En meer, beter, meer en zelfs nog meer geweldig!

[Dank aan Google Translate]

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/27, 17:59:02 »
Zeer belangrijke fundamentele veranderingen dus! Eindelijk 32 bit processing! Dat zal een reden worden om eens een snap of een flatpak pakket te installeren. Via de reguliere softwarebronnen zal het pas in Ubuntu 18.10 binnenkomen.

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/28, 23:19:11 »
Zeer belangrijke fundamentele veranderingen dus! Eindelijk 32 bit processing!
Yes, dit is een belangrijke update waar ik heel blij mee ben. Uitstekende integratie met de raw-convertors Darktable en RawTherapee. Die werken nu zoals eerder de ufraw-gimp plugin deed: je dubbelklikt op een raw in een bestandsbeheerder, Gimp opent en de raw-convertor wordt daarbinnen automatisch gestart, waarna de "ge-demosaïekte" foto naar Gimp wordt gestuurd.

Standaard is dat in 32-bit drijvendekomma-precisie, wat voor mij (en voor mijn pc [merkbaar langzamer] en voor G'Mic [foute beeldverwerking, zoals zwarte vlakken]) overkill is. Ik downsize dat naar 16-bit integer, dan gaat alles snel en foutloos.

En zoals ik eerder al zei, de nieuwe Gimp heeft een uitstekend geheugenbeheer, alles werkt soepel en snel, ook met meerdere 'high bit depth' foto's geopend.

Deze nieuwe versie vraagt eigenlijk weer om een nieuw boek! ;)

Grote pluim voor de makers!

Offline ecb

  • Lid
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/29, 13:28:32 »
Deze release is inderdaad fantastisch, op Mint 18.3 heb ik via https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases de appimage "gimp-git-2.10.1-20180428.glibc2.15-x86_64.AppImage" gedownload en opgestart.

De eerste keer wordt in ~/.config/GIMP-AppImage/2.10/ alles geconfigureerd en duurt het enige tijd voor de GUI opstart.
Daarna gaat het opnieuw opstarten vliegensvlug en toont het splashscreen 2.10.1 als versie.

De integratie met darktable en rawtherapee is gemakkelijk te gebruiken.
Verder zijn er talloze bewerkingsmogelijkheden, filters enz...

De groep die deze versie op poten heeft weten te zetten verdient wel heel veel pluimen!

Gr. Eric.

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/29, 13:43:09 »
Op gimp.org kan ik die 2.10.1 niet vinden en er zijn na 2.10.0 geen nieuwe developers versies beschikbaar (zie https://www.gimp.org/downloads/devel/). Dus wat die .1-versie precies is, en van wie, is me een raadsel.

Hier heb ik net via de ppa van otto-kesselgulasch versie 2.10.0 binnengekregen.


Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/29, 18:21:47 »
@ Paul Matthijsse,

jij schrijft:

Citaat
Op gimp.org kan ik die 2.10.1 niet vinden en er zijn na 2.10.0 geen nieuwe developers versies beschikbaar (zie https://www.gimp.org/downloads/devel/). Dus wat die .1-versie precies is, en van wie, is me een raadsel.
 

Gimp 2.10.1 bestaat wél:       https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases

het is een app-image en is door dubbelklikken uitvoerbaar.
Je moet daarvoor bij ( de download -- rechtermuisklik ) Eigenschappen > Rechten > uitvoerbaar aanvinken.





Het wordt niet geïnstalleerd, is ook niet te vinden in het menu.

Dubbelklik er op - even wat wachten ... en dan opent het programma Gimp 2.10.(1):



en geopend heb ik dit ( Menu:  Bewerken > Voorkeuren > Thema aanpassen of Iconen aanpassen ...):

image hosting free

**--> Het klopt wat < ecb > schrijft in zijn bericht.

-- een app-image is nieuw binnen de linux-distro's.
-- een app-image moet op alle platformen kunnen werken.  zie/lees:   https://appimage.org/
Wat het werken in Windows betreft, heb ik geen idee over (ik gebruik géén Windows meer).
Ik kan deze app-image van Gimp 2.10.1 gebruiken in Linux Mint 18.3 - Cinnamon - 64bit.
Dat lukt ook in Ubuntu en in andere 'Linux-gestuurde besturingssystemen'.
Ik mis daarin wel: de gimp-plugin-registry -- Fx-Foundry -- om die te kunnen installeren ...

Proberen kan geen kwaad... ^-^

Ik heb de download naar het bureaublad gesleept (gedropt) en ik kan het nu vandaar ook openen door dubbelklik.

Groet,
spievensterke.

P.S.: [Off Topic]

FreeCad en Krita hebben ook een app-image die perfect draait/werkt/te gebruiken is, op alle Linux-gestuurde besturingssystemen (Linux-platformen) ...
« Laatst bewerkt op: 2018/04/29, 21:00:48 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/29, 22:26:14 »
Voor die kennissen van je die zich nog ..... met Windows, de Windows installers zijn er nu ook. Die voor OS X laat nog op zich wachten.

Voor wat mijn bekende bundel denk ik erover een aanvulling te maken per hoofdstuk waar nodig via de  maandelijkse aflevering van Helpmij Magazine.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline ecb

  • Lid
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/30, 06:59:02 »
Inderdaad Spievensterke, het Splashscreen geeft alleen 2.10 weer, terwijl bij "hulp > info" 2.10.1 staat.

Citaat
FreeCad en Krita hebben ook een app-image die perfect draait/werkt/te gebruiken is, op alle Linux-gestuurde besturingssystemen (Linux-platformen) ...

Even ter zijde: Digikam heeft ook een appimage die ook voortreffelijk werkt.

Gr. Eric.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/30, 09:27:14 »
Kdenlive (Videomontage) heeft ook een Appimage. Gebruik ik alweer een hele tijd. naar volle tevredenheid.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/30, 11:00:06 »
@spievensterke, ik geloof je graag dat je een 2.10.1-versie draait. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat ik geen enkele info over deze versie kan vinden op gimp.org, gimp-chat.org of op de dev pagina's van Gimp. Bijvoorbeeld wat het verschil tussen 2.10.0 en 2.10.1 zou zijn.

Maar goed, ik blijf bij mijn 2.10.0-versie van de otto-kesselgulasch ppa en ga niet jouw 2.10.1 daarnaast uitproberen. Als ik het goed begrijp zijn er nogal wat problemen met afhankelijkheden (bibliotheken die niet goed werken). Niet iedereen is even gelukkig met deze nieuwe 2.10 release, lijkt het. Ik wel daarentegen! ;)


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/30, 11:06:18 »
Die punt 1 uitgave is me ook niet helemaal helder. De aanbieder van die Appimage is de maker van de photoflow plugin, die nu zorgt voor de RAW module, dus dat klinkt vertrouwd. Die ppa is nog meer vertrouwd, maar de Appimage draait voortreffelijk en dan heb ik de oude en de nieuwe versie parallel. Laat maar zitten dan.

Hoe dan ook, de 2.10 is echt geweldig!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/30, 11:35:53 »
Die 2.10.1 is een weekly build zo te zien, inderdaad van de maker van Photoflow, Carmelo_DrRaw
(https://discuss.pixls.us/t/gimp-2-9-5-appimage/1959/442, onderaan). Een snapshot dus die mogelijk instabieler is dan de 2.10.0.

Met je eens: Gimp 2.10 is een uitstekend stukje gereedschap!

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/30, 11:55:18 »
Ah Just, begrijp ik het goed dat je met die 2.10.1-versie ook Photoflow kunt gebruiken om raw-bestanden te converteren alvorens ze in Gimp te laden? Kijk bij Bewerken - Voorkeuren - Image Import & Export, welke raw-modules zie je daar? Ik zie Darktable en RawTherapee (beide geïnstalleerd), maar niet Photoflow. De laatste keer dat ik naar dat programma keek (en met die Photoflow-meneer contact had) was het nog een vette alphaversie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/30, 12:50:06 »
Hoi Paul,

Ha, dit wordt apart. Ik heb die twee programma's niet geïnstalleerd. Ik gebruikte altijd Ufraw. Op de door jou gegeven plek staan twee plugins: de file-raw-placeholder en de nufraw-gimp. Meer niet.

In het Splashscherm,  als mijn Appimage opent,  zit een afbeelding met een boel paddestoeltjes en in de tekst komt dat Photoflow voorbij. Ik ga de 2.10 eens ophalen via mijn singularity recept. Ik ben benieuwd.

Voor meer tot laters graag. Door die stakingen in het OV moet ik iemand ophalen aan de andere kant van het land. Ik sta trouwens wel achter die staking, maar dat terzijde.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/30, 20:45:10 »
Hoi Paul,

Wat voor ppa regel gebruikte jij voor de 2.10? Ik krijg alleen maar de 2.9.9 versie in die ppa.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #15 Gepost op: 2018/05/01, 21:42:23 »
Ha Just, deze:
$ sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
Deze is voor Ubuntu (en afgeleiden) 18.04 en 17.10. Niet voor 16.04 ivm. Glib-incompatibiliteiten.
Start daarna Software updater en je zou 2.10 aangeboden moeten krijgen.

Voor de goede orde: de ppa met deze naam is al jaren dé ppa om de nieuwste versies van Gimp binnen te halen, geen veiligheidsproblemen dus.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #16 Gepost op: 2018/05/01, 23:22:42 »
Hoi Paul,

Voor elkaar!

Dank je wel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #17 Gepost op: 2018/05/04, 11:49:43 »
Voor wat betreft die AppImage van aferrero, die allerlei vragen opriep trof ik via een bericht van GIMP een link naar deze  discussie op Github. Als ik het goed begrijp is er een goede verstandhouding tussen het team van GIMP en de mensen achter deze AppImage. (Spreek je geen Engels? Vertaal hem via Google Translate, gaat prima!)

Dat betekent dan ook (hoe goed die AppImage ook mag draaien) dat het geen uitgave is van GIMP zelf. De discussie zelf vond ik trouwens erg interessant en de uitleg van het GIMP team heel begrijpelijk. Hopelijk komt daar wat goeds uit. Ik heb er  vertrouwen in.

Het leuke van de AppImage is dat het voor RAW verwerking een doorontwikkeling van Ufraw gebruikt in de vorm van de Nufraw plugin. Daar moet ik verder mee werken om er iets zinvols van te zeggen, maar mijn eerste poging ging puik. Ik was altijd al een gebruiker van Ufraw om zijn eenvoud en robuustheid.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #18 Gepost op: 2018/05/11, 11:22:57 »
@ Forum, Gimpers en geïnteresseerden,

je moet niet langer via een PPA, Gimp 2.10 installeren voor de nieuwe Ubuntu 18.04 --- Gimp 2.10 is te vinden in Ubuntu Software.
Ik heb, daarnet, Ubuntu 18.04 -LTS- 64bit geïnstalleerd en ik zag tot mijn verbazing (toen ik Gimp wilde installeren) dat Gimp 2.10 aanwezig was in Ubuntu Software. Géén PPA meer nodig...

Het enige dat ik vast stel is, dat Gimp nog niet Nederlandstalig is.
Ik heb gezocht hoe ik het Nederlandstalig kon krijgen maar ik vind dit, alsnog, niet... :-[  Nog even wat afwachten ...

Ter informatie en mededeling.

Groet,
spievensterke.

Aanvulling:
Na wat verder kijken stel ik ook vast dat deze versie niet voorzien is van enkele belangrijke plugins zoals: gimp-gmic, gimp-plugin-registery, gimp-data,...

* -In Synaptic (dat je eerst moet installeren via de terminal) zit Gimp 2.8.22 en alle nodige/interessante plugins ...
Aan jullie de keuze ... blijven bij versie 2.8.22 of overstappen op 2.10 (dat zal waarschijnlijk een Flatpack of Snap zijn ... maar het staat zo niet vermeld...)
Vandaar... dat het niet Nederlandstalig is (gimp 2.10, uit Ubuntu Software)

* - In Preferences (Voorkeuren) -> Language -> System Language is er maar één keuze mogelijk nl.: [ en_US]
« Laatst bewerkt op: 2018/05/11, 12:17:34 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #19 Gepost op: 2018/05/11, 12:16:54 »
Hallo Spievensterke,

Mooi nieuws! Ik denk inderdaad dat dit een "Snap" betreft. Ik heb hem net in mijn proefinstallatie van Xubuntu 18.04 geladen via Software en dat werkt puik. Ik zie als ontwikkelaars in Software Snapcrafters en ik zie in het menu van mijn Xubuntu de opdrachtregel
env BAMF_DESKTOP_FILE_HINT=/var/lib/snapd/desktop/applications/gimp_gimp.desktop /snap/bin/gimp %U
Wat betreft de vertalingen, die zijn inderdaad niet aanwezig en daar is inmiddels een bug voor: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/snapcraft/+bug/1576282

Kortom, leuk en grotendeels nutteloos tenzij je Engels spreekt. Dat doe ik maar hoe moet ik nu iemand helpen die dat niet spreekt. Ik ga terug naar de ppa.

Terzijde: Een reden temeer om niet klakkeloos van de 16.04 naar de 18.04 over te stappen, lijkt mij zo. Ik wacht wel op de eerste puntuitgave. Dit had ik bij een LTS niet gedacht aan te treffen, zeg.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #20 Gepost op: 2018/05/11, 13:03:08 »
@ Just,
@ Forum,
@ Geïnteresseerden in Gimp,

Gimp 2.8.22, is nog steeds, te gebruiken in Ubuntu 18.04 -LTS- 64bit, maar dan moet je dit wel installeren via Synaptic.
Je kan daar ook extra plugins, voor Gimp 2.8.22, installeren...
Gimp 2.822 is ook Nederlandstalig... =D
Synaptic heb ik via de Terminal geïnstalleerd.

Ik heb, daarnet, Gimp 2.10 gedeïnstalleerd via Ubuntu Software.

Ik gebruik, voortaan, in Ubuntu 18.04 -LTS- 64bit (op mijn "oudje": een testlaptop Toshiba Satellite L500-1C7 -- en die heeft daar geen enkele moeite mee), de versie 2.8.22 tot deze zal opgewaardeerd worden naar versie 2.10 ...

Ter informatie en mededeling.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/11, 13:05:55 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #21 Gepost op: 2018/05/11, 21:41:23 »
Ter info, als je Gimp 2.10 via de ppa van otto-kesselgulasch installeert, is de Nederlandstalige versie wel degelijk voorhanden (zij het niet compleet maar daar wordt aan gewerkt -- door Just en ondergetekende).

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #22 Gepost op: 2018/05/14, 18:53:37 »
@ Forum,

Gimp 2.10 test / gebruik / experimenteren :

Vandaag in de les: Gimp Module 3, merkte de lesgever enkele kinderziekten op in Gimp 2.10.

De lesgever werkt met Windows10 en stelde vast dat hij, vanaf een ingeplugde USB-stick, géén foto's kon openen --toonde ze niet -- . Ik moet dit ook (in Linux) nog testen.
Tijdens het bewerken van een foto > Laagmasker toevoegen > transparantie wit werd dit zwart en omgekeerd, zwart werd wit ... vreemd...
Tijdens het selecteren met de lasso en het sluiten van de selectie vertoonden de 'miertjes' zich niet, dat deden ze wel toen er een verdere bewerking met het geselecteerde werd ingesteld ...
Ook andere, onderliggende, instellingen hebben een wat ander uiterlijk en hebben soms extra instellingsmogelijkheden ...
Dit zijn wel degelijk nog 'kinderziekten' die er met tijd en geduld zullen verdwijnen.
Alles komt wel goed.
Het is daarentegen wel een beetje 'lastig' voor de lesgever, want zijn nota's uit de cursus kloppen niet helemaal meer (alles is geschreven in functie van Gimp 2.8.22 ). Dan zal hij zijn nota's moeten herschrijven / aanpassen aan Gimp 2.10 ...

Maar toch, ik vind deze nieuwe versie echt heel goed, soms wordt er al bij een keuze, voor een bepaalde bewerking, getoond wat de volgende stap moet worden ( voorspelling ... hmmm ...).
Ik bericht daar nog wel verder over (hoe het verder evolueert en werkt).

Advies: werk voorlopig nog verder met Gimp 2.8.22 totdat Gimp 2.10 aangeboden wordt in de repo's (via synaptic).
Ik zal verder werken en experimenteren met Gimp 2.10 ( vooral in PCLinuxOS -- dit zit daar al in de repo -- synaptic ), voor Ubuntu en LinuxMint gebruik ik verder de versie 2.8.22 want ik heb ondertussen gelezen dat 'Flatpaks' en 'Snaps' niet zo 'zuiver' zijn ( medegedeeld door Pjotr  ---  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104219.0   ---).

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/14, 19:04:07 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #23 Gepost op: 2018/05/14, 19:00:02 »
Hoi Spievensterke,

Dat met het niet openen van foto's op een andere schijf is inmiddels bekend. Daar ligt een probleem. De Windows versie is nog niet helemaal wat het wezen moet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: GIMP 2.10.0 is uit. YEAH!
« Reactie #24 Gepost op: 2018/05/14, 19:49:42 »
Citaat
De lesgever werkt met Windows10 en stelde vast dat hij, vanaf een ingeplugde USB-stick, géén foto's kon openen --toonde ze niet -- . Ik moet dit ook (in Linux) nog testen. 

Getest in Ubuntu 18.04 LTS en LinuxMint 18.3 Cinnamon :  = foto's van ingeplugde USB-stick kunnen zonder probleem worden geopend in Gimp 2.10 -- = bij mij geïnstalleerd als PPA in Ubuntu 18.04 LTS,  en, als App-Image in LinuxMint 18.3.   :)

Nu nog alles in het Nederlands  ^-^ ...  (zijn  er mee bezig) en de 'kinderziekten' wegwerken ...

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/14, 19:58:08 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.