Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fonts installeren  (gelezen 6078 keer)

beeotch

  • Gast
Fonts installeren
« Gepost op: 2008/03/27, 19:02:56 »
Hoe installeer ik fonts is ubuntu? Ik zou het graag willen weten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Fonts installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/27, 19:28:23 »
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs

Nummer 12. Indien je nog geen map .fonts hebt, die even aanmaken. Je kunt er bijvoorbeeld ook de lettertypes uit je Windows in zetten.

Fonts installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/27, 22:54:13 »
Kun je die voor andere gebruikers niet aangeven met symbolische links naar die .fonts map van die ene gebruiker ?  Heb geen idee van de bestandsgroottes, maar vanaf een bepaald aantal gebruikers moet dat wel interessant zijn.  Vermoed wel dat het een werje van lange adem is, tenzij je wildcards zou gebruiken, natuurlijk.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Fonts installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/28, 02:05:31 »
Als je ze voor iedereen op je systeem wil installeren, dan moet je die fonts in /usr/share/fonts/ zetten.
Hierna het volgende commando uitvoeren:
fc-cache -fv

Fonts installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/29, 23:26:06 »
Bedankt, Johan !

Ik heb er nu pas even tijd voor gehad.
Een twintigtal fonts gedownload naar een map "hulpmap" in mijn eigen map. dan alles vanuit de termainal gedaan.
Even de stappen op een rijtje ter lering des volks.  Je zit met een hoop .zip files...
cd /home/jouwnaam/hulpmap
sudo mv *.zip /usr/share/fonts/
cd /usr/share/fonts
ls
Dat is om al die namen te zien.  Dan ken ik geen commando met wildcards om te unzippen, tenminste hij pakte het niet aan :( :(  Dus deed ik maar, voor elke blablabla.zip file het volgendesudo unzip b [ TAB ] [ ENTER ]Voor degenen die het (nog) niet moesten weten, met de TAB-toets vult de computer de filenaam verder aan, voor zover deze uniek is.  Je moet dus al eens een keer een aantal letters tikken, vooraleer hij aanvult tot het einde.  Oefening baart kunst.  Vooral zal je naeen tijdje, als door het scrollen je lijstje met files bovenaan verdwijnt, terug het commando "ls" moeten geven.  
Bemerk dat voor sommige .zip-files er ook een .txt file werd uitgepakt, soms zelfs met dezelfde naam (die van de site) als van tevoren. Hij vraagt dan of hij moet vervangen, hernoemen enzo.  Geef altijd maar in N (hoofdletter N, voor "neen op allemaal", want soms zijn er twee files)
Nadien een beetje opkuisen:sudo rm *.zip (twee keer nalezen op tikfouten !!!)
sudo rm *.txt (zelfde opmerking ...)
En tenslotte, om ze zichtbaar te maken in alle programma's die letterfonts gebruiken: het commando van Johan
Citaat
sudo fc-cache -fv
Terminal sluiten, één of ander programma opendoen (ik koos voor OO-writer) en je kunt ze terugvinden in de lijst met lettertypes. :)

Nogmaals wreed bedankt, Johan !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Fonts installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/30, 01:20:03 »
Als je de nieuwe Vista fonts wil hebben, moet je even hier kijken voor een handleiding :)
http://www.oooninja.com/2008/01/calibri-linux-vista-fonts-download.html

Ik gebruik ze alleen om documenten van anderen goed te kunnen zien, niet om zelf documenten te maken.

Fonts installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/02, 01:13:25 »
Ook weer even geïnstalleerd, niet dat ik ze ooit veel zal gebruiken, maar zoals jij ook al zei: als ik dan een docx krijg (wat op m'n werk best wel eens zou kunnen, want er zijn er daar nogal veel die gewoon gebruiken wat gisteren is uitgekomen zonder zich enige vragen te stellen... :( ) dan "val ik niet door de mand": Vista, pffft, geen problemen mee,Open Office leest dat allemaal... !
Swat (van het Franse "soit", niet van het team...), nog maar even een korte beschrijving.

Eerst voor de oudere metrische equivalenten van de Microsoft-fonts.
Je vindt op de link van Johanvd een link naar een downloadbestand  "Liberationnogwat.tar.gz", een gecompresseerd archiefbestand dus.  Downloaden naar (bvb) /home/jouwnaam/hulpmap.  Dat is dus nog in je browser.
Dan naar de Terminal.  Voer daar achtereenvolgens, lijntje per lijntje uit.
cd hulpmap
 tar -xvzf liberation-fonts.tar.gz
cd liberation-fonts/
sudo mv L*.ttf /usr/share/fonts
Bij het latste commando heb je root-rechten nodig om te kunnen schrijven in de map /usr/share/fonts.  Dus wachtwoord intikken (niks zien, da's normaal) en Enter. Vervolgens, om ze zichtbaar te maken in alle programma's die letterfonts gebruiken: het commando van Johan
Citaat
fc-cache -fv
Terminal sluiten, één of ander programma opendoen (ditmaal koos ik voor gLabel, om visitekaartjes te maken :) ) en je kunt ze terugvinden in de lijst met lettertypes: Liberation Mono, Liberation Sans en Liberation Serif, telkens in bold, italic, gewoon en bolditalic.
Edit:
Nu nog eens kijken naar die Vista-fonts (was eigenlijk een beetje te snel met m'n bijdrage, maar ja, het stoort niet..)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Baerends

  • Gast
Fonts installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/02, 09:53:29 »
Ik heb Ubuntu onlangs geinstalleerd. Ziet er veelbelovend uit. Alleen vind ik het lastig dat bij het opstarten NumLock niet wordt geactiveerd. Wie weet hoe of ik dat kan instellen/activeren ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Fonts installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/02, 10:18:56 »
Citaat van: Baerends
Ik heb Ubuntu onlangs geinstalleerd. Ziet er veelbelovend uit. Alleen vind ik het lastig dat bij het opstarten NumLock niet wordt geactiveerd. Wie weet hoe of ik dat kan instellen/activeren ?
Installeer numlockx

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: numlockx
aanvinken en druk op knop Toepassen

Computer herstarten.

Het je trouwens dit al gedaan:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Groet, Pjotr.

Fonts installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/02, 19:14:01 »
[ /offtopic ]

Voor die Vista-fonts heb ik uiteindelijk via wine die PowerPointViewer geïnstalleerd.  Eerst downloaden, vanaf hier Verder, vanaf het tweede kadertje in 1. van methode 3.  Op een rijtje, in de terminal (verplaats je eerst naar de map waarin je het bestand PowerPointViewer.exe hebt gedownload.)sudo apt-get install wine
sudo wine PowerPointViewer.exe
sudo mkdir /usr/share/fonts/vista
cd ~/.wine/drive_c/windows/fonts/
sudo mv {CALIBR,CAMBRIA,CANDARA,CONSOLA,CONSTAN,CORBEL}*.TT? /usr/share/fonts/vista
sudo fc-cache -fv
De sudo voor het commando wine is om bepaalde onderdelen van de installatie mogelijk te maken, vermits die moeten geplaatst worden in mappen die eigendom zijn van root.  Als je later ooit nog PPV wil uitvoeren voldstaat het commando zonder sudo.
De wildcard "?" in het mv commando is omdat er een paar bestanden zijn met TTC vanachter (wat daarvan ook de betekenis mogen zijn..).  tenslotte zet ik ook sudo voor het laatste commando, omdat anders één of andere cache niet "proper" wordt aangemaakt.  Werkt overigens wel, maar zo krijg je geen "weigeringen" van je computer. ("sudo bring me some coffee..."  ;) )
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Fonts installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/02, 19:23:37 »
Wine uitvoeren met sudo is echt niet handig. Wine zet namelijk al zijn bestanden in je home map neer dus je hebt echt geen root rechten nodig. Ten tweede kan het voor een rechtenprobleem zorgen binnen je home map.

Methode 2 (via cabextract) werkte hier zonder problemen.

Baerends

  • Gast
Fonts installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/05, 13:08:17 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Baerends
Ik heb Ubuntu onlangs geinstalleerd. Ziet er veelbelovend uit. Alleen vind ik het lastig dat bij het opstarten NumLock niet wordt geactiveerd. Wie weet hoe of ik dat kan instellen/activeren ?
Installeer numlockx

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: numlockx
aanvinken en druk op knop Toepassen

Computer herstarten.

Het je trouwens dit al gedaan:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Groet, Pjotr.
Hartelijk bedankt!
Overigens moest ik nog wel de code zoals door Patrom aangegeven toevoegen aan het bestand Default. Het is overigens wel vreemd dat bij het opstarten NumLock wel aan staat, maar dan eerst wordt uitgezet. Vlak voordat je het scherm krijgt waarin je jouw gebruiksnaam moet opgeven wordt nu de toegevoegde code uitgevoerd.
Belangrijkste: Het werkt nu .....

Offline dude

  • Lid
Fonts installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/11, 10:47:31 »
Voor de liefhebbers: