Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft  (gelezen 14413 keer)

Hallo, ik gebruik Ubuntu 10.04 maar ik wil graag 10.10 gebruiken en Windows XP in een dual boot installeren. Ook wil ik mijn computer wat sneller maken.

Ik heb hiervoor een nogal drastisch plan:

1. werkgeheugen uitbreiden naar 2GB (is nu 256 mb... traag en langzaam... ´snurk´)
2. belangrijke bestanden extern opslaan
3. Ubuntu verwijderen (alleen de BIOS blijft)
4. Windows XP vanaf cd installeren
5. Ubuntu 10.10 vanaf cd installeren in een dual boot

Mijn vraag gaat hoofdzakelijk over punt 3: hoe verwijder ik Ubuntu zodat alleen de BIOS overblijft?

Overweging: kan dat überhaupt wel, Ubuntu verwijderen? Misschien tijdens opstarten van de BIOS kiezen voor opstarten vanaf cd (dat wordt dan Windows XP).

Tips welkom! Groeten Tomatito.

« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 09:38:27 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/03, 23:13:58 »
Tuurlijk kan dat. Alleen Grub staat dan nog in de MBR. Maar ja, dat is geen punt, want je gaat toch XP installeren vanaf CD.

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/04, 06:18:46 »
wat wel belangrijk is is te checken of je moederboord wel 2 gb ram aankan (serienummer op google intikken, dan vind je t vanzelf).

anders koop je 2 gb voor niks, en dat is zonde :)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/04, 08:39:18 »
Als antwoord op de vraag:

Mijn vraag gaat hoofdzakelijk over punt 3: hoe verwijder ik Ubuntu zodat alleen de BIOS overblijft?
Overweging: kan dat überhaupt wel, Ubuntu verwijderen? Misschien tijdens opstarten van de BIOS kiezen voor opstarten vanaf cd (dat wordt dan Windows XP).

Is een heel simpel antwoord mogelijk: Ja natuurlijk kan dat. In jouw geval is de simpelste manier om gewoon Windows XP te installeren en daarvoor de hele schijf te gebruiken. Ben je in één keer van je Ubuntu-installatie af (wel ff vooraf backups maken van je data....  :evil:)

En als je dan vervolgens deze link volgt http://sites.google.com/site/computertip/installeren dan installeer je Ubuntu heel eenvoudig naast Windows. De link is overigens de site van Pjotr, die hierboven ook al zelf antwoordde...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/04, 12:43:01 »
Bedankt voor de tips! Ik heb gisteren al het nodige Gegoogeld op dit onderwerp.

Ik heb het volgende als werkplan gevonden, zie link:

http://img228.imageshack.us/img228/8922/schermafdruke.png

(lijntje gemaakt met Gimp :-*, sweet ).

En hier word naar gevraagd tijdens het installatieproces (?):
Citaat
In jouw geval is de simpelste manier om gewoon Windows XP te installeren en daarvoor de hele schijf te gebruiken

Opmerking over het geheugen word gecheckt, nog niet zo makkelijk om daar bruikbare informatie over te vinden. Ik ga maar eens met een plattegrond van het moederbord langs de winkel.

Tips en opmerkingen blijven welkom.

Groeten Tomatito.



Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/04, 17:51:11 »
Bedankt voor je antwoord (Gparted). Neem ik veel risico als ik van te voren geen partities aanmaak?

Het moet bij mij zo eenvoudig mogelijk, ik heb uiteraard het internet even afgestruind op Gparted en weer een onderwerp waar ik niks vanaf weet en ik verzuip in alle informatie. Zucht.

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/04, 18:27:17 »
Bedankt voor je antwoord (Gparted). Neem ik veel risico als ik van te voren geen partities aanmaak?

Het moet bij mij zo eenvoudig mogelijk, ik heb uiteraard het internet even afgestruind op Gparted en weer een onderwerp waar ik niks vanaf weet en ik verzuip in alle informatie. Zucht.

Groet Tomatito.
Tomatito,

Neen, partitie van te voren aanmaken heeft zelf mijn aanbeveling.
Gewoon met de Ubuntu als LiveCd gebruiken, gparted zit er op, lekker grafisch je partitie's aanmaken zoals Femke98 het al aankaartje.

Het enigste waar je voor moet opletten is....
Dat je voor de Windows partitie als eerste en primaire kiest.
Het schijnt dat Windows niet van een extende kan opstarten.
Heb zelfs geen ervaring... Geen dual-boot laat staan Windows. Dat terzijde.

Een voorbeeld:
/dev/sda1; de helft van je HD voor Windows (NTFS)
/dev/sda2; de andere helft als extended. Hierin komen de partitie voor Ubuntu.
/dev/sda5; 10 - 15 Gig voor de root-partitie, koppelpunt /
/dev/sda6; 1,5 - 2 maal je fysiek geheugen als swap-partitie
/dev/sda7; de rest als home-partitie, koppelpunt /home

Het is maar een voorbeeld, je kan er alle kanten mee op, behalve /dev/sda1 die is voor Windows, de grote hiervan is niet van belang.

En kijk goed welk geheugen je kan gebruiken in het moederbord.
Haal er een uit...
Heeft twee inkepingen -> SDram, deze latjes halen maximaal 256MB, er zijn hogere maar moeilijk aan te komen en 99/100 worden ze niet herkent door het moederbord
Twee inkepingen vrij dicht op elkaar -> Rimm, moeten altijd in een paar.
Een inkeping -> DDR, DDR2 of DDR3, DDR3 zal het waarschijnlijk niet zijn is vrij nieuw.
DDR2 heb ik mijn twijfels, blijf er nog DDR over.
Er zijn latjes DDR van 1Gig maar prijzig.




MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/04, 18:51:10 »
Dan herhaal ik toch mijn vraag: kan ik een installatie doen (Windows XP) zonder eerst partities aan te maken? En mij gewoon te laten leiden door het installatieproces?

Zoals ik het begrepen heb schrijft Windows XP alles over tijdens de installatie (resultaat: Ubuntu foetsie). Daarna gewoon een dual boot installatie met Ubuntu (moet lukken; heb ik al eens eerder gedaan).

En als het nu echt fout gaat  :o  kan ik altijd nog mijn computer naar de winkel brengen voor een installatie van XP. Liever niet natuurlijk.

Je moet je realiseren dat ik genoemde voorbeeld (SDA1,etc) al niet begrijp. Alles uitzoeken is mij nu te bewerkelijk: wil z.s.m weer doen waar echt mijn interesse ligt:´websites bouwen en Gimp-en´.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/04, 19:02:09 »
Tomatito,

Ja dat kan ook.
De volgorde is goed eerst Xp dan Ubuntu.
Als ik me niet vergist heb je tijdens de installatie van Xp een paar keuze wat betref partitie.
Ikke niet meer weet of je daarin ook je groter van de partitie kan kiezen.
Mocht het zou zijn, kies dan voor de helft van je HD, de andere helft laat ongemoeidt.
Is beter dan de gehele HD nemen en later door Ubuntu deze weer in twee-en laten delen.

Bij het installeren van Ubuntu kies je tijdens de installatie voor die andere helft die nog vrij is.
De ongemoeide niet toegewezen partitie.

De installatie van Ubuntu zorgt voor de rest.
Eenmal achter de rug zal je een dual-boot met een partitie indelening hebben dat op mijn voorbeeld lijkt.

Nu nog een vraagje aan je... Voor wat heb je nog Windows nodig?

« Laatst bewerkt op: 2011/04/04, 19:08:58 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/04, 23:38:27 »
Oké, bedankt voor alle tips en antwoorden.

XP wil ik o.a. gebruiken voor photoshop hoewel Gimp erg goed bevalt. Reden: voor photoshop is meer materiaal voor handen (tutorials en zo). Verder vind ik Ubuntu wat betreft software niet echt gebruiksvriendelijk is, ik heb begrepen dat bij Ubuntu 10.10 hier aandacht aan is besteed. Ik wil gewoon snel dingen kunnen realiseren en mij niet eerst in van alles en nog wat moeten verdiepen.

Als je gewoon ´recht toe rechtaan´ wat wilt computeren is Ubuntu uitstekend (geen virussen, nooit vastlopen, etc... heerlijk!) wil je ietsje meer zoals ik (bv installatie van Lamp) dan moet je eerst weer verdiepen (terminal, synaptic, etc. ) en dat kost erg veel tijd. Verder vind ik Ubuntu weinig intuïtief, het zou bijvoorbeeld fijn zijn als de namen van allerlei programma's enigszins aangeven wat hun functie is. En alles zit ook een beetje verstopt.

Maar Ubuntu word absoluut weer geïnstalleerd, ben er erg gehecht aan geraakt  :). Maar dual boot is mij ´the best of two worlds´ en hou ervan iets te kiezen te hebben. Reken erop dat ik 90% van de tijd Ubuntu gebruik/ga gebruiken.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/05, 05:37:10 »
Beste Tomatito

Eén kort vraagje... Hoe lang heeft het geduurd voordat je wist hoe Photoshop werkte? En hoeveel tutorials heb je doorgelezen? En hoe lang heeft dat lezen geduurd? Je bent gewoon gewend aan Windows. En daar is niets mis mee, maar om dan bovenstaande conclusie neer te pennen, is in mijn beleving een tikje kort door de bocht. Ik gebruik nu twee jaar uitsluitend Linux en ik heb juist het omgekeerde: ik ben ik Windows steeds meer aan het zoeken naar hoe dingen heten en werken....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/05, 13:42:57 »
Ben het volkomen eens met Jan E.

Verder vind ik Ubuntu weinig intuïtief, het zou bijvoorbeeld fijn zijn als de namen van allerlei programma's enigszins aangeven wat hun functie is.

Tomatito, open voor de grap eens je map Program Files in Windows en bekijk de namen van de geïnstalleerde programma's. Hoeveel namen zie je daar staan waarvan jij als beginner met Windows geen flauw idee zou hebben waar dat programma voor dient?
Als ik bij mij kijk zie ik daar bijvoorbeeld ArcSoft, Emesene, eMule Plus, NOD32, Opera....... Zou jij (als Windows-beginner dus) meteen weten wat welk programma doet? Dat bijvoorbeeld Opera helemaal niets met muziek te maken heeft of eMule niets met dieren? Denk 't niet, hè? ;)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/05, 14:23:29 »
Net terug van de computerstore en even wat navraag gedaan met het boekje van het moederbord erbij.

Wat blijkt...

Ik heb DDR1/333 Mhz nodig: 1 GB (Kingston), kost maar liefst 50 euro, mede doordat ik een oud type  ???  nog wat heb (even vergeten). Moet nog even kijken of er genoeg sleuven zijn om 2 x 1 GB te plaatsen. Volgens de verkoper zou een uitbreiding met 1 GB al een aanzienlijke verbetering zijn. Iets aanschaffen om Marktplaats werd mij om kwaliteit(s) redenen afgeraden.

Kwam bijvoorbeeld wel dit tegen http://img846.imageshack.us/img846/2382/schermafdrukr.png. Maar of dat ook echt Kingston is (?) misschien wel vette namaak. En er staat bij: zo goed als nieuw.

Weet iemand nog een betrouwbaar adres (webwinkel) met goede prijzen?

Bij voorbaat dank, groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/05, 14:28:16 »
PS. Ik heb niet gereageerd op de laatste 2 reacties, ik heb gewoon mijn eigen mening. That is all, peace  O0

Hulp en tips, welkom  XD !

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/05, 16:29:18 »
Weet iemand nog een betrouwbaar adres (webwinkel) met goede prijzen?

Bij voorbaat dank, groeten Tomatito.

Alternate:
http://www.alternate.nl/html/index.html

Heb er ook weleens DDR1 gekocht; goede ervaring mee.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/05, 17:55:39 »
Ik weet niet waar hij woont, maar als hij in apeldoorn woont, wil ik het best voor hem doen. :)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/05, 18:26:42 »
Net terug van de computerstore en even wat navraag gedaan met het boekje van het moederbord erbij.

Wat blijkt...

Ik heb DDR1/333 Mhz nodig: 1 GB (Kingston), kost maar liefst 50 euro, mede doordat ik een oud type  ???  nog wat heb (even vergeten). Moet nog even kijken of er genoeg sleuven zijn om 2 x 1 GB te plaatsen. Volgens de verkoper zou een uitbreiding met 1 GB al een aanzienlijke verbetering zijn. Iets aanschaffen om Marktplaats werd mij om kwaliteit(s) redenen afgeraden.

Kwam bijvoorbeeld wel dit tegen http://img846.imageshack.us/img846/2382/schermafdrukr.png. Maar of dat ook echt Kingston is (?) misschien wel vette namaak. En er staat bij: zo goed als nieuw.

Weet iemand nog een betrouwbaar adres (webwinkel) met goede prijzen?

Bij voorbaat dank, groeten Tomatito.

Tomatito,

Dat deze prijzig zijn, heb je al gemeld.
Marktplaats ed is garantie tot aan de deur. En de winkelier verdient er niets aan. Vandaar.
Als je genoeg sleuven op je moederbord zitten (3 of 4). De 512 MB latjes zijn verhoudingsgewijs goedkoper dan een 1 Gig latje.
En gemakkelijker te vinden om marktplaats ed. Het is maar een tip.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline heir4c

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/05, 23:33:14 »
Misschien is er wel een steunpunt in jouw buurt die je even op weg kan helpen met je install van windows en ubuntu. (partitioneren enzo.....)
http://kaart.ubuntu-nl.org/
Is er eentje in jouw buurt?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/06, 10:20:22 »
Nee, geen steunpunten bij mij in de buurt. Helaas. Goed idee trouwens.

Maar ik denk wel dat ik mij red hoor, anders zou ik er natuurlijk nooit aan beginnen. En als je het niet gewoon doet, dan leer je het ook nooit.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/06, 12:06:25 »
Tomatito: een GOUDEN tip is: activeer je Windows pas als alles achter de rug is !!!!

Maar het is simpel: boot met de W XP cd en kies in de installatieprocedure voor formatteren van je hele schijf (dát doet Windows nu wel goed XD).

Drink dan gerust een thermos of twee koffie en rondt de installatie af. (Instellingen goed checken !)

Fase Twee: Boot met de LiveCD van Ubuntu en kies voor de hoeveelheid schijfruimte dat je Ubuntu wilt geven. Neem de site van Pjotr ter harte i.v.m. installeren én op punt zetten van Ubuntu (updates/ multimedia enz).

Fase drie: je dual-boot goed testen; laat je installatie maar een paar keer heropstarten en switch een paar keer van OS.

Fase vier: Als alles vlekkeloos werkt kan je overwegen van XP te activeren. (Hier is géén haast bij; je hebt ongeveer 30 dagen om je XP goed uit te testen en te configureren)

Updaten van W XP zou in principe geen probleem mogen opleveren; MAAR hou dat update-proces goed in de gaten zeker i.v.m. de Service Packs (er zijn er 3 voor XP) = ik heb daar ooit een probleem mee gehad en kon HELEMAAL van voren af aan beginnen. Dus Microsoft maakt soms ook een foutje met de updates. Mocht dat zo zijn (die fout) kan je telefoneren naar Microsoft en één extra activatie aanvragen = een hele procedure; echt geen pretje.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/06, 12:21:22 »
Citaat
Dus Microsoft maakt soms ook een foutje met de updates.

Klopt, verleden week op onze computerclub had men bij iemand met Vista een service pack geïnstalleerd, die laptop had een ati radeon kaart. Na een herstart liep die zijn processor continu 100%, zijn muiscursor flipte constant, en hij kon voor het overige niets meer doen, pc onwerkbaar dus.

Om dat te verhelpen heb ik eenvoudig via "services" een event-helper voor die ati kaart uitgeschakeld, en na een herstart liep die processor terug normaal zo'n 12%, was die cursor terug normaal en de laptop weer werkbaar zoals het moet.

Dat was ook maar een update van Microsoft.  XD
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/06, 17:47:23 »
De procedure aangegeven door Joris is de enige juiste route om dit goed aan te pakken.

Wel pas de installatie doen nadat je extra RAM modules hebt geplaatst daar je anders problemen kan krijgen. Dat heb ik ooit met Windows XP gehad, en kon ik een herinstallatie doen op de pc van mijn pa die daar niet vrolijk van werd.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/06, 23:23:03 »
Wederom bedankt voor alle tips. Ik had al besloten om de tips van Joris mee te nemen. En i.d.d na uitbreiding van het werkgeheugen.

Groet, Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/07, 07:07:56 »
Joris fase 2: Fase Twee: Boot met de LiveCD van Ubuntu en kies voor de hoeveelheid schijfruimte dat je Ubuntu wilt geven.
vind ik zelf onduidelijk. (niet voor mij zelf want ik heb ik-weet-niet-hoe-vaak-geïnstalleerd)

Voor dat je het weet kies je de verkeerde optie. Doe dan eerst (voor alle installaties) met GParted deNTFS en EXT4 partitie maken, dan kan je je niet vergissen.

Ik blijf erbij dat dat het allerbeste werkt.
Maar ja, wie ben ik. ;)
Femke98? ;).

Ik persoonlijk doe het partitioneren het liefst via de live-cd, maar het is 'veiliger' om het met gparted te doen, dat is duidelijker. Ik weet niet hoe 'ervaren' tomatito al is, maar de live-cd kost minder moeite. Voor een beginner is het handiger het eerst via gparted te doen ;)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/07, 10:17:19 »
@Femke: je hebt daar een punt, maar volledigheidshalve heb ik ook verwezen naar de site van Pjotr. Daar staat een zeer goede uitleg van wat en hoe je dat moet doen. Persoonlijk vind ik de installer van Ubuntu gemakkelijker, voor een beginner, werken dan Gparted. Maar dat is een persoonlijke mening.
Ook dat heeft Ubuntu, relatief, vrij gemakkelijk gedaan.

Ik zie wel dat ik de link vergeten ben voor de site van Pjotr (stom van me) !

Dus Tomatito bij deze: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Lees die info eerst goed door, je zal wel opmerken dat het allemaal zichzelf uitwijst.

Na de installatie van Ubuntu dien je nog wel Windows XP te laten wennen aan de nieuwe schijfruimte (procedure staat ook de site van Pjotr).
Dat is een kleine ingreep, maar wel noodzakelijk ! (Dus doen voor de updates e.d.)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort