Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft  (gelezen 14433 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #25 Gepost op: 2011/04/07, 16:23:51 »
Femke.... Niet zo fel.. Pjotr bedoeld dat, nadat je een dualboot hebt gemaakt, waarbij tijdens de installatie de schijfgrootte is aangepast, direct na het opstarten van Windows XP er een schijfcontrole plaats vindt.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #26 Gepost op: 2011/04/08, 00:16:16 »
Bedankt voor de reacties. Ik hoop morgen het geheugen uit de breiden met 2 GB. Waarschijnlijk even langs de winkel, word dan ter plekke gedaan.

Ik heb inmiddels een boekje over Windows XP met veel nuttige informatie (BIOS, (her)installatie, partities, etc. ) ben dit nu wat aan het doorsnuffelen. Snap de in dit topic ontvangen tips al veel beter. Thanks.

Ik houd jullie op de hoogte, groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #27 Gepost op: 2011/04/08, 19:30:39 »
Met computer bij de computershop geweest en ik kreeg de tip om een goede 2e hands te kopen: Dell lease computer (zakelijke markt), voor 165 euro. Uitbreiding van mijn huidige computer met 2 GB zou alleen al 100 euro kosten. Processor was volgens de medewerker ook verouderd, huidig software is ook al niet meer geschikt voor een dergelijke oude processor, dus... ik denk dat ik dus maar een nieuwe 2ehands koop.

Groet Tomatito.

PS. En dan z.s.m. Ubuntu weer installeren, uiteraard  =D
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #28 Gepost op: 2011/04/09, 13:59:59 »
En je hebt nu...........wat voor een pc?
En €100,= aan geheugen kwijt? Ik weet niet of ik dat ga geloven hoor.

Maar goed, koop dan een hele nieuwe bij http://www.computerstunt.nl/ (zonder OS) maar iets meer dan die €165,=

Of koop een upgrade setje daar van een moederbord met CPU en alles er op en er aan.




Als je een wat oudere computer hebt ben je dat zo kwijt!!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #29 Gepost op: 2011/04/09, 23:37:24 »
Klopt wel die prijzen; 2 * 1 Gb SoDimm PC 2700 333 Mhz kost OCCASIE 70 € !

Je bent inderdaad beter af met een recente occasie dan die oude bakken up te graden.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 00:01:50 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #30 Gepost op: 2011/04/10, 12:41:05 »
1 Gig DDR latjes zijn nu eenmaal dure geheugen. De aanbod is nu eenmaal beperkt.
Daarom is in verhouding (tweehands) de 512 MB laatjes goedkoper. Meer aanbod.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #31 Gepost op: 2011/04/10, 17:06:16 »
Bedankt voor de reacties. Ik schrok wel even toen ik de site van Computerstunt.nl zag. Maar ik heb denk ik geen slechte deal gemaakt (prijzen bij Computerstunt.nl zijn exclusief verzendkosten).

Mijn aankoop: Dell Optiplex 745 Tower ( = lease/kantoor computer geweest), PentiumD 2.8/2GB/80GB/DVD-rom/Windows XP, voor 165 euro.

Verder; Dell schijnt een oerdegelijk merk te zijn, met relatief onverwoestbare onderdelen; oorspronkelijk zat er 1GB werkgeheugen op dit heb ik laten verhogen naar 2GB; geen cd-brander maar die gebruik toch zo goed als nooit (kan deze wel laten installeren).

Ik doe het rustig aan (niets voor mij  =D ) en ben bij aan het inlezen op hoe verder, ik heb het volgende in gedachte:

1. Live cd branden Gparted
2. Live cd branden Ubuntu 10.10
3. Windows Office-pakket installeren op nieuwe computer
4. Partities aanmaken met Gparted (Ubuntu heeft minimaal 8 GB nodig, hoeveel geef ik aan XP?)
5. Ubuntu 10.10 installeren in Dual boot, Ubuntu 10.10 wordt de default

Een vraag die in mij opkwam. Dual boot: kan ik dan 2 systemen gelijktijdig/op hetzelfde moment naast elkaar draaien. Of moet ik echt kiezen?

Ik zie reacties weer graag tegemoet.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #32 Gepost op: 2011/04/10, 18:18:03 »
Hoi Femke,

Op mijn huidige (verouderde) systeem zit 2 x 20 GB. Het is mijn ervaring dat ik hier ruim voldoende aan heb. Zo niet weten waar ik bv 250 GB voor zou moeten gebruiken? Films of zo?

Vraagje: welk systeem adviseer jij mij dan bij Computerstunt.nl? Ik wil alleen dualboot en verder is mijn grote interesse het bouwen van websites, hiervoor ga ik Photoshop gebruiken (of tenminste uitproberen, kan nu goed uit de voeten met Gimp) en wil ik een lokale server installeren/gebruiken ( = Lamp). Dat is alles.

Verder, ik ben nog niet eens een jaar mij in het verdiepen in computers/websites. T.z.t (als ik meer ervaring heb) kan ik altijd nog kiezen voor een optimaal systeem/computer (nieuw aanschafte computer gaat wel weer een paar jaartjes mee). Ben trouwens niet zo van de hardware, vormgeving en Gimp dat is mijn passie. 

Groeten Tomatito.

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #33 Gepost op: 2011/04/10, 18:36:41 »
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72
Hier staan voorbeeld pc's, met commentaar van computer mensen.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1432406 Hier is de budget model.

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #34 Gepost op: 2011/04/10, 19:47:24 »
Oké, bedankt. Het gaat mij er niet om wat jij zou kiezen (Femke), maar dan kan ik het eens naast elkaar leggen (jouw keuze/advies en mijn aankoop). Snap je?

Tips over Gparted en hoe dit aan te pakken. Blijven welkom!

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #35 Gepost op: 2011/04/10, 21:03:40 »
Tomatito,

Zo wie zo zal je eerst Windows moeten installeren dan Ubuntu voor een dual-boot.
Als je het ongemakkelijk vind om voor af met een LiveCD en Gparted de 80Gig HD te partitioner zoals mijn voorbeeld of een andere indeling.
Kan je, volgens mij, bij de installatie van Windows om maar een gedeelte van de HD te gebruiker, zeg maar de helft.

Als je hierna Ubuntu installeer... Kies dan voor de niet toegekende ongepartioneerde andere helft.
Ubuntu zal deze helft dan voor u partioneren. En de eerste helft met Windows erop niet aanraken.
Het zal wel zien dat er een OS (Windows) op staat en een dual-boot configureren.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #36 Gepost op: 2011/04/10, 21:52:28 »
Hoi Maurice2, XP is al voor geïnstalleerd.

Bij installatie van Ubuntu de resterende vrije ruimte toebedelen aan Ubuntu, bedoel je dit? Kan natuurlijk ook achteraf aan de gang met Gparted (installeren via Synaptic).

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #37 Gepost op: 2011/04/10, 23:52:33 »
Tomatito:

Dell is oerdegelijk en dat klopt! Zeker wat jij als voorstel hebt gekregen is zeer degelijk materiaal.
De prijs die je ervoor betaalt is wel hoog; hier in België verkopen ze die aan +- 100 a 120 € (zonder scherm of wat dan ook). Ik zou tóch als ik jou was mijn licht bij andere verkopers opsteken (prijzenjacht).
Je kan ook zelfs bedrijven aanschrijven of ze hun verouderd materiaal verkopen. 
Probeer ook eens de werkuren te achterhalen van die pc !

De omschrijving van je computeractiviteiten vereisen géén topmateriaal (i7 cores enz). Dus als je dringend een pc nodig hebt zou ik er voor gaan; probeer af te bieden. Dat spul is echt goed ! (Ervaring met zo'n 32 pc's op ons bedrijf die ik hardwarematig onderhoud)
Je koopt eigenlijk professioneel materiaal, en zoals in een antwoord gesuggereerd werd dat je voor een paar tientjes meer iets nieuws hebt is eigenlijk larie. Brol is goedkoop dat wel maar ....
Een tweede schijf steken is een paar minuten werk, dus als 80Gb te klein is kan je voor een habbekrats een groter datavolume aankopen.

Koop die pc alleen als men je de ORIGINELE recovery cd's van Dell meegeeft, let op het serienummer en de XP licentie !

In een volgend antwoord ga ik je plan met Ubuntu even mee bespreken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #38 Gepost op: 2011/04/12, 00:05:37 »
Oke, nieuwe computer is min of meer in gebruik. Lekker stil en lekker snel. Draai nu alleen op Windows XP en dat is niet de bedoelding :'(

Ik heb een live cd met Ubuntu 10.10 gebrand en Microsoft Office geinstalleerd. Tijdens het opstarten van de computer met XP krijg ik de volgende tekst
Citaat
Floppy diskette seek failure. Strike the F1 key to continue, F2 to run the set up utility.
. Om verder te komen druk ik op F1. Voila... Windows XP verschijnt.

Start ik nu de live cd op dan kom ik in het volgende keuze menu:

1. Demo en volledige installatie
2. Binnen Windows installeren
3. Keuze menu voor informatie over Ubuntu

Ik kies voor 1, waarna gevraagd word om een herstart met de cd in de lade. Wanneer ik dit echter doe, moet ik tijdens het opstarten eerst weer op F1 drukken om daarna weer bovenstaande verhaaltje te herhalen (herstart vereist).

Ik heb nog in de BIOS gekeken of ik rechtstreeks vanaf cd kan opstarten maar ik kon geen keuze mogelijkheid hier toe vinden. Wie heeft een tip hoe ik Ubuntu vanaf cd kan installeren.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline barth

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #39 Gepost op: 2011/04/12, 00:20:29 »
Hij wil nu vanaf diskette opstarten...mss kun je in de bios dit veranderen naar de cd? (te vinden in de afdeling bootorder...)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #40 Gepost op: 2011/04/12, 08:22:58 »
Starten vanaf cd is gelukt, tenminste om dit in te stellen in de BIOS.

Er verschijnt het welbekende Ubuntu teken op mijn beeldscherm, waarna ik mijn computer hoor razen (beetje dan) en er vervolgens helemaal niets gebeurd.

Ik ga vanmiddag nog wel even langs de winkel om te vragen naar dat F1 en F2 verhaal. Is toch raar dat ik dat elke keer tijdens het opstarten moet aangeven. Ik vermoed dat dit F1 en F2 verhaal de oorzaak is van het feit dat ik Ubuntu niet krijg geinstalleerd of er in ieder geval iets mee te maken heeft. Zal ook Ubuntu 10.10 opnieuw downloaden (dit keer zet ik het maar eens op stick).

Tips welkom! Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #41 Gepost op: 2011/04/12, 08:25:14 »
Nazending/toevoeging:

Installeren van Ubuntu vanuit Windows XP (configuratiescherm > software installeren) lukt ook niet. Al geprobeerd.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #42 Gepost op: 2011/04/12, 10:52:03 »
Tomatito: ik denk dat je het best eerst met een steunpunt contact opneemt voor dat je je waagt aan een Ubuntu-installatie.

Ik merk dat je je systeem niet goed kent; je kan in het Bios (zeker met wat je zei over je systeem) WEL aanpassen dat hij eerst moet booten vanaf de DVD/CD. Dell is op dat punt een topper ! Wel een rotservice van de verkopers van die pc ! Maar dat is mijn mening.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #43 Gepost op: 2011/04/12, 21:51:50 »
Bedankt voor de reacties.

Het F1 en F2 verhaal wordt veroorzaakt door het feit dat ik extra werkgeheugen heb laten bijplaatsen. Hierdoor is de BIOS weer in standaard stand (of iets dergelijks) gekomen. Ik heb geprobeerd dit in de BIOS te verhelpen door de mogelijkheid voor opstarten vanaf floppy
Citaat
floppy disekette seek failure
te blokkeren. Maar dat verhelpt niet het probleem. Volgens de winkelmedewerker zou het eventueel ook kunnen komen doordat de cd-rom drive (in BIOS) in JDE modus staat.

Om een lang verhaal kort te maken: morgen met computer langs de winkel. Word er niet blij van maar het is niet anders. Mogen ze het voor mij fixen (ik kijk natuurlijk wel even mee, anders leer ik niks).

Ubuntu 10.10 op stick gezet maar ook vanaf hier lukt mij de installatie niet. Geeft aan: failed due to unknown user id (0). Ook maar even naar vragen in de winkel, wat mij betreft installeren ze gewoon Ubuntu voor mij (dual boot!).

Microsoft office heb ik geinstalleerd omdat ik wel eens heb meegemaakt dat ik de schakel was tussen een Apple-gebruiker en Windows-gebruikers en het betreffende tekstbestand op geen enkele manier uitwisselbaar/aanpasbaar was. Vandaar, voor noodgevallen dus.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline softbart

  • Lid
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #44 Gepost op: 2011/04/13, 10:14:37 »
Oerdegelijk spul hè, dat Dell? Je kan er weinig mee.

En dat van het extra geheugen, dat je bios dan weer standaard wordt, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Maar ja, wie weet is dat ook wel Dell.

Het is mij onduidelijk of Ubuntu de harde schijf wel ziet. is dat niet zo, dan even het volgende doen:

In de BIOS de harde schijf modus op IDE zetten, of te wel gewoon in de BIOS de SATA Native mode uit zetten.



Ik denk dat ze dat nu precies gaan doen (al hadden moeten doen) in de winkel.
Dit zegt natuurlijk niets van de kwaliteit van Dell.
Of moeten we zeggen dat juist door zijn kwaliteit, kan en mag je niet alles. Niet eerder voordat alles goed is ingeregeld zodat continuïteit  gewaarborgd blijft.  :)

groet,

Theo

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #45 Gepost op: 2011/04/13, 17:48:08 »
Net terug van de winkel. Computer start nu goed op, d.w.z Windows XP.

CD met Ubuntu 10.10 erin en kiezen voor: demo en volledige installatie (mogelijkheid 1)  > herstart vereist (met cd in de lade) > en dan gebeurt er niks, na een boel geraas de volgende tekst: No init found Try passing init = boot arg

Voor mij is dat rusisch, hoe doe ik dat dan: passing init/boot arg?

Tips welkom! Groeten Tomatito.

PS. Femke bedankt voor je advies, maar je toon kan wel iets minder, ieder zijn eigen mening en keuzes... zou ik zo zeggen.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #46 Gepost op: 2011/04/13, 19:01:32 »
Mijn toon wat kan wel minder? Hu? Wat doe ik nu weer verkeerd dan?


je hakt teveel op Dell denk ik  XD

Re: Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft
« Reactie #47 Gepost op: 2011/04/13, 22:08:34 »
Hallo allemaal, ik maak er even een nieuw topic van. Ik vermoed dat dit wat sneller werkt. Bedankt voor alle adviezen en tips!

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)