Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] VirtualBox en Ubuntu  (gelezen 5514 keer)

Offline Alexis

  • Lid
[Opgelost] VirtualBox en Ubuntu
« Gepost op: 2011/06/18, 19:32:53 »
Ik heb zojuist VirtaulBox op mijn PC geïnstalleerd en ik bezit een DVD met daarop Ubuntu 10.04. Ik geraak maar niet verder. Ik zou graag op mijn virtuele machine Ubuntu 10.04 installeren om het zo te leren gebruiken. Kunnen jullie mijn zeggen hoe het verder moet of kunnen jullie me een website of plaats aanwijzen waar de verdere werkwijze staat? Ik gebruik win 7 Home premium 64 bit. Bedankt voor de hulp.  
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 10:38:44 door heir4c »

Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/18, 20:20:22 »
Om een idee te krijgen: How to Set Up and Use A Virtual Machine for Free

Het betrefd hier wel een voorganger van VB, maar het idee is hetzelfde.
Laat anders even weten wat er precies niet lukt.

Heb hier diverse machines op een Ubuntu als host.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline HarzG

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/18, 23:06:06 »
Er zijn voor het gebruik van VirtualBox globaal 2 opties:
1. Een besturingssysteem wordt geïnstalleerd. Dat kan van een ISO-bestand of een CD/DVD uitgevoerd worden, daarmee wordt een VDI-bestand gemaakt waarin het systeem op een virtuele harde schijf wordt gezet.
2 Er wordt een live-CD gestart als een ISO-bestand (branden op CD en installatie zijn dus niet nodig).

Voor beide opties wordt je door VirtualBox begeleid.
Afhankelijk van de versie van VirtualBox heb je wel/geen ondersteuning voor USB-devices.

De werking c.q. het gebruik van deze de twee opties:
1. Het systeem bewaart alle installaties, het besturingssysteem kan geactualiseerd worden, (veel) extra programma's kunnen worden getest. De grootte kan toenemen als je geen limiet vastlegt.
2. Geen ingewikkelde installaties, je kan dat gedownloade ISO-bestand (en nog 50 andere ISO-bestanden) opstarten en testen. De grootte blijft zoals die was, nl. identiek aan je ISO-bestand van de gedownloade CD of DVD. Voorkeuren/instellingen en geïnstalleerde programma's blijven niet bewaard en extra geïnstalleerde programma werken alleen in de sessie van VirtualBox.

Voordelen/nadelen:
1. Als je iets sloopt door een stoute installatie van een pakket/programma, is het echt kapot. Maar alle voorkeuren van de installaties/wijzigingen blijven bewaard en je kan de volgende dag op hetzelfde punt verder om iets te testen/proberen.
2. Ga maar onnozel/ruig aan de slag. Elke test heeft alleen gevolgen voor de sessie van VirtualBox. Nadien ben je alle wijzigingen aan het standaard-systeem kwijt. Je start telkens met een ongewijzigd systeem.

Voor beide versies is het mogelijk om gedeelde mappen vast te leggen. Daarin kan je bestanden uitwisselen/benaderen tussen de VirtualBox en je normaal geïnstalleerd systeem.

De laatste Virtualbox-handleiding staat hier (Engels).
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 23:09:30 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/19, 14:04:55 »
Ik begrijp het niet en wat is er verkeerd? Ik heb CD's gebrand met daarop versie 10.04, 10.04.2 en 11.04. Telkens ik deze probeer te installeren Verschijnt het volgende bericht: FATA: no bootable medium formd. System halted.
Probeerde 2 x een cd met daarop Opens Suse - Gnome - 11.3 -LiveCD, een Cd die ik midden 2010 had gebrand en er is geen enkel probleem. Kan iemand mij daarvoor een verklaring geven? In bijlage een afbeelding van het scherm na het opstarten van VirtualBox.
Bedankt op voorhand.

Offline jan11000

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/19, 14:17:42 »
Als je je suse installatie wilt starten, dus booten van je virtuele pc, kijk boven in je pulldown, of je dvd speler is gemount.

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/19, 14:29:30 »
Bedankt voor de vlugge reactie maar wat je daar schrijft: "dus booten van je virtuele PC, kijk boven in je pulldown, of je dvd-speler is gemount" is wel latijn voor mij  >:( ! Het enige wat ik momenteel wil is Ubuntu kunnen uitproberen. En zelfs uitproberen vanaf de CD lukt niet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/19, 15:29:41 »
Je zegt in virtualbox, nieuwe virtuele pc maken, kies ubuntu, etc.
De virtuele pc start je.
Dan vind hij geen bootcd.
De venster die dan open is, is je virtuele pc. Boven in de balk kun je kontroleren of je dvd speler gekoppeld is aan je virtuele pc, de dvd speler dus aanvinken, en opnieuw booten.
Dit heb je nodig omdat je anders niet kunt booten.
(kijk eens op youtube voor films).

Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/19, 17:23:25 »
Wat er verkeerd zou kunnen zijn, dat je de disk als data hebt weggeschreven i.p.v. als een image.

Voor het maken van een virtuele machine hoef je in wezen het .iso file niet op CD te zetten, VirtualBox kan deze gewoon lezen als een .iso bestand.
Het enige wat jij moet doen is binnen je storage tab deze iso invoegen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/22, 13:41:00 »
Ubuntu is nu te zien in mijn VirtualBox en moet nog worden geïnstalleerd. Is de installatieprocedure in de VirtualBox dezelfde als op een gewone HD of zijn er zaken waarop specifiek moet gelet worden?

Offline heir4c

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/22, 20:47:01 »
Deze is hetzelfde.

Maar nog even dit: Je hoeft niet direct een cd te branden. Je kan ook booten vanaf de iso-file die op je computer staat.
Dan moet je in virualbox wel even aangeven dat hij vanaf die iso-file moet booten en niet vanaf de cd/dvd.

Heb hier wel net een nieuwe install gedaan dus moet ik even virtualbox installeren en een virtuele comp aanmaken om je te laten zien met een screenshot waar je dit moet doen. Dus even geduld...


Edit:

Klik op Instellingen:





Klik dan op 'Opslag', Klik op "Leeg" en klik dan rechts op het 'mapje' (zie pijltjestoets):





Klik op "Toevoegen" en dan zoek je naar het iso bestand. Klik ok en klik dan op de knop "Selecteer" (rechtsonder):





Zo, als je nu de virtuele machine start zal hij booten met die iso-file.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 22:33:50 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/22, 21:17:53 »
Beste heir4c, Bedankt voor de reactie maar zover ben ik nu gekomen (zie bijlage). Bovenaan rechts op mijn scherm staat: Ubuntu Testmachine [draaiend] - Oracle VM VirtualBox. Ik kan nu kiezen tussen uitproberen of installeren. Ik wil nu installeren. Mijn vraag was eigenlijk: kan ik gewoon doorgaan met installeren? Wordt Ubuntu dan in of op mijn virtuele HD (VirtualBox) geïnstalleerd en kan ik de gewone installatieprocedure volgen zoals die beschreven wordt op de website van Ubuntu?

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/22, 21:24:17 »
Beste heir4c, was daarjuist de bijlage vergeten mee te sturen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/22, 21:33:35 »
Als je kiest voor installeren, wordt Ubuntu in de "paraat staande" virtuele harde schijf van 10GB geïnstalleerd.
Vooraf zou ik het videogeheugen verhogen naar 64MB en het systeemgeheugen beperken tot 512MB.

Dat kan je in Virtualbox doen via Ctrl-S
->Systeem->Moederbord->Basisgeheugen en
->scherm->Video-Video geheugen
aan te passen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline heir4c

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/22, 22:28:29 »
HarzG heeft al geantwoord op je vragen intussen. Je kan dus gewoon doorgaan met installeren.

Toch nog even ter info wat screenshots gemaakt hoe je kan booten zonder een cd/dvd te moeten branden. Zie daarvoor mijn vorige bericht dat ik heb aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 16:30:38 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/22, 23:31:20 »
"Dank je wel" aan allen voor de goede raad. Morgen doe ik verder en hou jullie op de hoogte van het resultaat. 
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 22:28:07 door Alexis »

Offline jan11000

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/25, 20:52:43 »

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/27, 15:12:25 »
Ubuntu is, en dit tot mijn grootste voldoening, geïnstalleerd in VB. Ik heb echter het volgende probleem: bij het openen van zowel Ubuntu en/of Writer of Calc krijg ik langs geen kanten een volledig scherm. De grootte van het weergegeven  scherm is ongeveer 22,5 x 17,00 cm is en dit terwijl de mijn schermgrootte 35,00 x 27,00 is. Wie weet hiervoor de oplossing. Bij gebruik van Writer en Calc in Win 7 wordt mijn scherm wel volledig gevuld.

Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/27, 15:17:13 »
Heb je de Guest additions wel geinstalleerd?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/27, 16:15:58 »
Ik heb dat inderdaad niet gedaan. Dit is nu wel iets totaal nieuw voor mij. Ik heb "gegoogeld" en kwam op onderstaande link terecht maar dit brengt mij in geen enkel geval dichter bij de oplossing. Als leek in die zaken begrijp ik dat gewoon niet.

http://www.ihavetheknowledge.nl/Virtualization/VirtualBox/Installeer-de-VirtualBox-Guest-Additions-in-Ubuntu-10.04

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/28, 11:16:50 »
Ik heb zelf verder gezocht naar een oplossing voor mijn probleem en ik heb het volgende vastgesteld. Via Systeem - Voorkeuren - Schermen kom ik te weten dat Ubuntu mijn scherm niet herkend. "Scherm detecteren" lukt ook niet. Mijn scherm is een Barco MFCD 1218. Via Everest Home kom ik te weten dat mijn monitor een "Algemeen PnP-beeldscherm [No DB] (2020140)" is en DriverMax vermeldt in windows 7 ook "Algemeen PNP-Beeldscherm. Daarna worden de datum en het versienummer vermeld. Hoe kan ik eventueel de driver vinden voor dit scherm in Ubuntu? Misschien is mijn probleem dan op te lossen of opgelost. 

Offline jan11000

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/28, 16:13:56 »
Ubuntu in je virualbox starten.
Dan boven in het scherm van virtualbox, de cd van guest addition activeren(install guest additions), je krijgt in ubuntu dan een cd te zien.
Deze starten door autorun.sh te starten.
(indien dit niet gaat vanaf de cd, kopier de guest addition cd naar de bureaublad, en start deze hier).
Er wordt om je wachtwoord gevraagd.

Kontroleer of je geen fouten krijgt, op het einde op enter duwen, en rebooten.
Nu kun je de scherm instellen hoe je wilt, dmv de scherm groot trekken.

Offline Alexis

  • Lid
Re: VirtualBox en Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/28, 17:19:49 »
Bedankt nogmaals voor de tip. Dit probleem is nu opgelost. Oo werkt nu schermvullend (door groot trekken van het scherm).