Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Menu Xubuntu bewerken.  (gelezen 1270 keer)

[Opgelost]Menu Xubuntu bewerken.
« Gepost op: 2009/04/02, 13:50:05 »
Hier staat heel wat te lezen over dit onderwerp. Echter, Patattezak die ik ben, snap ik er niet veel van.  ??? Mijn probleem is het volgende: er is MS Office 2003 geïnstalleerd op Xubuntu 8.04 met behulp van Wine. De snelkoppelingen die in het menu aangemaakt zijn werken echter niet. Als ik een snelkoppeling aanmaak op het bureaublad hoef ik slechts één iets aan te passen opdat deze snelkoppeling wel zou werken. De foute snelkoppeling:Exec=env WINEPREFIX="/home/gebruikersnaam/.wine" wine "C:\\Programma Bestanden\\Microsoft Office\\Office\\POWERPNT.EXE" De wel werkende aangepaste versie: Exec=env WINEPREFIX="/home/gebruikersnaam/.wine" wine "C:\\Programma Bestanden\\Microsoft Office\\Office11\\POWERPNT.EXE" Nu is het mijn vermoeden dat ook dit de fout is die een loopje neemt in het menu. Dit is enkel erg voor de pptview_8.0-5_i386.deb die er is geïnstalleerd. Door dat deze niet goed werkt, gaan er geen *.pps bestanden open door er op te dubbel klikken. Wie kan me op een duidelijke manier, zodat zelfs een patattezak het begrijpt,  hulp verlenen?

De andere MS Office toepassingen die de toekomstige gebruiker leert in school, gaan open met een snelkoppeling op het bureaublad. Dit zou op zich voldoende moeten zijn, hoop ik. Maar als ik het kon aanpassen, ware het misschien beter?  :-[
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 08:23:51 door Pattattezak »

Offline Tom

  • Lid
Re: Menu Xubuntu bewerken.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/02, 16:21:30 »
Ik zal het wel helemaal verkeert begrijpen waarvoor sorry. ???
PPS is toch power point presentatie.
Waarom gebruikt U dan niet Presentatie van open office werkt uit de kunst.
En daarvan kunt u ook een starter icoontje zetten op Uw bureaublad.
Groet Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Menu Xubuntu bewerken.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/02, 16:45:51 »
Ik ben niet helemaal mee met wat uw eigenlijk vraag is, indien ik hier iets irrelevant schrijf, mijn excuses.

Als ik het goed begrijp wilt u de snelkoppeling van "MS Office" dat geïnstalleerd is in uw menu van Xubuntu aanpassen omdat die naar de verkeerde plaats wijst?
U kan dit doen door naar de map "/usr/share/applications/" te gaan en daar het overeenkomstige .desktop bestand te openen met bijvoorbeeld Mousepad / gEdit. (Hoe dat bestand effectief noemt kan ik niet zeggen vermits ik geen MS Office geïnstalleerd heb.) Het aanpassen van dat bestand zou analoog moeten verlopen aan het bestand dat u heeft aangepast op uw desktop.

Hopelijk kan dit uw verder helpen,
Groeten,
ShadowDragon.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Re: Menu Xubuntu bewerken.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/02, 19:33:35 »
Wanda Rooze,
Een pps bestand is een powerpoint voorstelling. Deze kan onder Windows geopend worden met de gratis ter beschikking gestelde powerpoint viewer. Onder Linux wordt dit zonder pptview geopend met OoOImpress als ie is geïnstalleerd. Dan moet er nog eens op F5 gedrukt worden om de voorstelling te bekijken. Daarom is er een pptview_8.0-5_i386.deb bestandje van gemaakt die trouwens ook in de Ubuntu repository zit. Dank zij dit tooltje wordt de voorstelling toch een stuk vlugger begonnen dan onder OoOImpress. Dus is het tooltje ferm handig, als ik het aan de praat krijg.

ShadowDragon
U heeft mij op het idee gebracht om het pptview.desktop bestand aan te passen die in de map "/usr/share/applications/" staat. Oorspronkelijk was dit bestand: [Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Categories=Application;Office
Comment=View PowerPoint slideshows
Exec=pptview %f
Icon=ppt
MimeType=application/mspowerpoint;application/vnd.ms-powerpoint
Name=PowerPoint Viewer
StartupNotify=false
Type=Application
Dit heb ik aangepast naar:[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Categories=Application;Office
Comment=View PowerPoint slideshows
Exec=env WINEPREFIX="/home/gebruikersnaam/.wine" wine "C:\\Programma Bestanden\\Microsoft Office\\Office11\\PPTVIEW.EXE"
Icon=ppt
MimeType=application/mspowerpoint;application/vnd.ms-powerpoint
Name=PowerPoint Viewer
StartupNotify=false
Type=Application
Helaas brengt dit geen soelaas. Beide alvast van harte bedankt voor de reactie!

Re: Menu Xubuntu bewerken.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/03, 00:39:38 »
Misschien een overbodige tip: maar heeft u geprobeerd uit te loggen / te rebooten en het menu-linkje opnieuw uittesten? Het xfce menu heeft het niet altijd even goed door als u een aanpassing heeft aangebracht.
Check na de reboot ook voor de zekerheid of het bestand ook daadwerkelijk aangepast is. Sommige bestanden worden geherïnitialiseerd bij het starten van een nieuwe sessie en ik weet niet of dit daar ook onder valt.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Re: Menu Xubuntu bewerken.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/03, 08:23:19 »
Dank u wel voor uw antwoord!! Ondertussen heb ik begrepen dat powerpoint viewer zich wel degelijk opent (htop toont een proccessor die trekt naar 100 %), alleen opent hij met een nieuw, leeg en bijgevolg onzichtbaar document. Dit heb ik ook als ik een Uitleg.doc bestand open met winword. MSWord moet eerst opgestart worden om dan pas het bestand te kunnen openen vanuit Word zelf. Ik zal dit maar verkopen* als een soort van extra beveiliging aan de toekomstige gebruiker?


*De ouders van een student met leermoeilijkheden zijn het beu dat er geen 100 % beveiliging bestaat voor Windows, waardoor er steeds kosten zijn aan dit besturingsysteem. Als hulp heb ik hen gratis Linux aangeboden. Veel valt er dus niet te verkopen ...  ^-^

Offline woteb

  • Lid
Re: [Opgelost]Menu Xubuntu bewerken.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/03, 10:56:12 »
Wat je ook kunt gebruiken is openofficeportable, te downloaden op portableapps.com Dit kan worden uitgepakt (let wel, er wordt NIETS geïnstalleerd) naar een USB stick. Vanaf die USB stick kunnen dan de presentaties worden getoond via impressportable. Werkt prima, ook daar waar geen OpenOffice aanwezig is, bijv. op een school terwijl er toch een presentatie moet worden getoond.
Mijn dochters werken hier al heel lang mee en ze hebben er nooit problemen mee gehad.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: [Opgelost]Menu Xubuntu bewerken.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/06, 21:37:13 »
Dank u Woteb, maar ik heb het anders opgelost. Naast de beheerderaccount heb ik ook nog een gebruikersaccount aangemaakt die opent bij het opstarten van Xubuntu. Dit tegen de wil van de eigenaars in. Maar nu blijkt pptview wel goed te werken. De map .wine onder de beheerder werd verwijdert en daarna pptview hergeïnstalleerd. De snelkoppelingen in het menu naar de nieuwe installatie van Office 2003 onder de gebruiker werken ook zoals het hoort. Waar de oorzaak ligt dat het niet wilde werken onder de beheerder?  ??? Er wordt nu gelukkig wel veiliger gewerkt.  ;) Twee vliegjes in één klap?  :rolleyes: