Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers installeren via terminal  (gelezen 1270 keer)

Offline petekind

  • Lid
Drivers installeren via terminal
« Gepost op: 2009/11/10, 20:27:44 »
Hallo

wie kan me uitleggen hoe ik een driver van mijn printer via de terminal kan installeren.
Ik heb het ooit een keer gedaan maar kom er niet meer uit.
met de standaard driver van Ubuntu wil hij helaas niet werken.
Ik heb de juiste linux driver wel maar krijg hem alleen niet geinstalleerd
Wie kan me hierbij helpen?

Alvast bedankt voor de moeite

Re: Drivers installeren via terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/10, 20:29:22 »
Kun je wat meer info geven? Locatie waar je die driver vandaan hebt gehaald, Ubuntu-versie, merk/type printer, bestandsformaat van driver, of het een archiefbestand is, etc.

Offline petekind

  • Lid
Re: Drivers installeren via terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/10, 20:34:26 »
Ik werk met ubunti 8.04 (3 jaarsversie) het betreft een samsung laser printer clp315, ik heb daar ook de driver vandaan gehaald, ik weet dat hij er goed mee werkt, heb het altijd gedaan namelijk, maar heb sinds kort een andere PC en nu krijg ik mijn driver er niet meer in.
ik weet helaas niet meer hoe ik hhet de vorige keer gedaan heb, er staan wel andere mogelijkheden op het forum , maar die werkte bij mij ook niet optiemaal en met deze driver ging het perfect, vandaar dat ik hem er weer op wil hebben.

Offline petekind

  • Lid
Re: Drivers installeren via terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/16, 08:59:00 »
Het zijn losse bestanden, met een deb. had ik nog wel weg geweten, maar met deze helaas even niet.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Drivers installeren via terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/16, 09:56:11 »
Als het geen .deb is, zal het een bronbestand zijn, met als extensie tar.gz. Die moet je eerst even uitpakken. Vervolgens open je een Terminalscherm en fiets je naar de directory/map waar het uitgepakte bestand staat. Ik ga er even van uit dat je weet hoe dat moet.

Dan heb je twee mogelijkheden. Ofwel je hebt nu een mapje met daarin de drivers van de printer, ofwel je hebt een mapje met een bronbestand, wat je nog verder moet compileren.

Als je de drivers er hebt staan, bijvoorbeeld met de extensie .PPD of zoiets, dan kan je je printer installeren en tijden de install vertellen waar hij de driverbestanden kan vinden.

Echter, als je een pakket bronbestanden hebt gedownload, die gewoon geinstalleerd moeten worden, moet je iets anders doen.

Voordat je kunt installeren moet je eerst weten of je niet eerst andere programma's ervoor nodig hebt, dit doe je met:

./configure

Als je nu foutmeldingen krijgt moet je waarschijnlijk nog een ander programma installeren dat nodig is voor het programma dat je wil installeren.

Waarschijnlijk is alles goed gegaan, dus nu kan je de broncode omzetten naar computertaal. Dat doe je met

make

Dit kan ff duren, dus geen paniek..
Als dit klaar is moet je alles nog naar de goede plek verplaatsen, hier is natuurlijk ook weer een scriptje voor. Je hebt meestal niet de rechten ervoor om dit te doen, daarom moet je jezelf even als administrator/systeembeheerder aanmelden. Commando:

su
< root passwoord intypen >

Nu ben je ingelogd als root en kun je make install uitvoeren.

make install

Je kunt nu de console afsluiten, door 2x exit in te typen, de eerste keer om uit te loggen als
root en de 2de keer om de console te sluiten.

Als het goed is, zijn de drivers nu beschikbaar. Dit kunstje werkt overigens op dezelfde manier voor programma's


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04