Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen  (gelezen 6494 keer)

[OPGELOST] Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Gepost op: 2010/12/15, 20:34:50 »
Sinds de overstap naar Ubuntu 10.04.1 heb ik een probleem met de schermhelderheid: ik krijg het scherm niet voldoende helder
(in 9.10 had ik dit niet). Op het forum heb ik deze klacht vaker gezien, de volgende tips heb ik uitgevoerd maar zonder resultaat:
1. via Systeem/voorkeuren/energiebeheer bij het tabblad 'op accustroom' het vinkje weggehaald bij 'achtergrondverlichting'
2. via Gnome powermanagement brightness op 100% gezet
3. helderheidsapplet geïnstalleerd, maar geeft melding 'kon schermhelderheid niet opvragen (kan er dus ook niets mee doen)
4. Fnknop in combi met F7/F8 werkt niet
5. er stond nog ergens iets over de BIOS aanpassen, hier kan ik echter niets vinden mbt scherminstelling.
Heeft iemand van jullie nog andere tips? Specificaties van de laptop staan in mijn handtekening.
alvast bedankt!


« Laatst bewerkt op: 2010/12/25, 13:32:30 door Jacqueline Beettjer »
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/15, 20:38:18 »
Is het scherm wel voldoende helder, wanneer de flaptop aan de prik hangt (netstroom dus)?

Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/15, 21:19:16 »
Dag Pjotr, nee het maakt niets uit met of zonder 'prik'
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/15, 21:27:06 »
Je zou eens kunnen proberen of een BIOS-update helpt.... Op de webstek van Compaq staat er voor deze machine 1 BIOS-update klaar.

Heb je wel Windows voor nodig, om die uit te voeren. Vergeet niet om eerst je antivirus even uit te zetten en om je PC aan de netstroom te leggen.

Let op: BIOS-updates kunnen riskant zijn, maar ik doe het zelf altijd.  :)

Heb je trouwens al eens geprobeerd of 10.10 het wel goed doet? Gewoon even een Live-sessie starten met de Ubuntu-CD van 10.10. Als de Fn-toetsen voor de schermhelderheid dan wel werken, dan zou je kunnen overwegen om over te stappen. Ook al is 10.10 geen LTS-versie.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 21:29:38 door Pjotr »

Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/16, 19:58:34 »
Pjotr, dank voor je tips, ik ga er het weekend mee aan de gang, heb er nu geen tijd voor. Windows wordt lastig: heb ik nl rigoureus van de HD gewist.
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

rongo

  • Gast
Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/21, 22:02:23 »
Pjotr, dank voor je tips, ik ga er het weekend mee aan de gang, heb er nu geen tijd voor. Windows wordt lastig: heb ik nl rigoureus van de HD gewist.

Jacqueline, ik vroeg mij af als het jou al gelukt is? Ik ben namelijk vandaag overgestapt op Ubuntu 10.10 alles doet het goed behalve dat ik de helderheid van scherm niet kan aanpassen. Wat natuurlijk vervelend is dit omdat op een laptop dat juist zeer belangrijk is. :|


Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/21, 22:25:00 »
Rongo: ik heb nog geen tijd gehad om er goed mee aan de slag te gaan. Zodra ik meer weet (positief/negatief) post ik dat hier weer.
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/22, 20:51:15 »
ik heb de 10.10 op mijn laptop staan (desktop versie aangezien ik 64 bit heb)
en ik kan mijn helderheid wel aanpassen door op mijn helderheidsknopjes van mijn toetsten bord te duwen

mss hebben jullie de netbook versie en is dat het probleem?
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/23, 10:34:34 »
Hoi Jacqueline,

Ik lees onderaan je postings dat je een Compaq Presario CQ61-405ED hebt? Zelf had ik (tot voor kort) een Compaq Presario CQ60-100ED, welke er precies hetzelfde uitziet. De specificaties zijn op sommige hardware-onderdelen net iets anders, maar ik kan me voorstellen dat het beeldscherm van hetzelfde soort en type is.

Als dit ook werkelijk zo is, dan heb ik slecht nieuws voor je: De lichtkracht van de backlight (dus het licht achter je beeldscherm) van deze machines loopt binnen korte tijd schrikbarend achteruit. Dit probleem staat niet op zichzelf, want mijn vriendin heeft ook een zelfde soort laptop (ook een Compaq Presario, maar dan weer een ander type, maar met hetzelfde uiterlijk en formaten). Ook deze machine heeft te kampen met een steeds zwakker wordende backlight van het beeldscherm. Het gaat heel geleidelijk, maar op een gegeven moment merk je gewoon dat het beeld donker aan het worden is.

De helderheidsapplet kan (logisch!) niet verder dan 100%, en op volle lichtsterkte was het beeld niet om over naar huis te schrijven. Vooral wit leek wel een soort lichtbeige of zwaar gebroken wit. Ik heb nog gerommeld met de Nvidia-instellingen, maar echt lichter kreeg ik het scherm niet zonder dat het afbreuk deed aan de kwaliteit van het beeld. Dus ook daar viel geen enkele winst te behalen.

Of een Bios-flits iets uithaalt weet ik niet, en helaas kan ik het ook niet meer proberen. Mijn eerder genoemde laptop heeft recentelijk de geest gegeven (twee jaar na aankoop, wat veel te kort is!), en dus heb ik nog weinig aan deze machine. Ik bewaar 'm maar als onderdelenbak, mocht mijn vriendin een toetsenbordknopje kwijtraken of iets dergelijks.

Hopelijk zijn er mensen met dergelijke ervaringen met deze laptopserie, en hebben zij een oplossing voor de veel te snel afnemende lichtkracht van de backlight van het beeldscherm. Ik help het je hopen....  :|

Succes ermee in ieder geval!
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Schermhelderheid - onvoldoende helder te krijgen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/25, 13:32:02 »
Het probleem is opgelost. Ik heb Ubuntu 10.10 via een USB stick uitgetest, daar was de helderheid prima. Ik kon hier ook de Fn/F7/F8 knoppen gebruiken.
Wilde een upgrade naar 10.10 gaan doen maar na een herstart is de helderheid in 10.04 nu ook heel goed (weliswaar nog steeds niet in te stellen via de F7/F8 knoppen, maar ik kan nu tenminste fatsoenlijk werken/lezen).
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)