Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedeelde gebruikers map werkt maar niet goed.  (gelezen 332 keer)

Offline PatrickV

  • Lid
Gedeelde gebruikers map werkt maar niet goed.
« Gepost op: 2018/01/05, 08:10:46 »
Ik wil graag hulp met het volgende. Ik wil een gedeelde familie map aanmaken maar krijg het maar niet goed werkend.
De volgende stappen heb ik uitgevoerd als administrator

- een familie groep aangemaakt met de useraccounts van de familieleden.
- De volgende reeks commando's uitgevoerd:
mkdir /usr/local/share/familie
cd /usr/local/share/familie
sudo chmod 2770 .
sudo chgrp familie .
umask 002


Is dit de juiste weg om een gedeelde map te maken waarbinnen alle familieleden bestanden en mappen kunnen schrijven, verwijderen en aanmaken? Ik constateer dat soms toch bepaalde mappen vergrendeld zijn voor andere familieleden dan de gene die de map/bestand heeft aangemaakt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gedeelde gebruikers map werkt maar niet goed.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/05, 09:13:36 »
Dat komt dan wellicht door de umask. umask is geen permanente instelling. Na een herstart is je standaard umask weer geldig. Bestanden/folders die dan worden aangemaakt, krijgen weer de standaard permissies, rw voor de gebruiker maar enkel lezen voor de groep (standaardinstellingen onder Ubuntu).
De standaard umask instelling kan je aanpassen, hetzij systeembreed door het umask commando toe te voegen aan /etc/profile, hetzij per gebruiker in ~/.profile.

Offline PatrickV

  • Lid
Re: Gedeelde gebruikers map werkt maar niet goed.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/05, 17:35:11 »
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog aanvullende informatie.
Wanneer ik met een van de accounts een map aanmaak heeft die de volgende permissies.

drwxr-sr-x 2 patrick familie 4096

De andere accounts hebben dus blijkbaar geen rechten, terwijl ze wel in de groep familie staan volgens het bestand /etc/group.

Nog meer ideeën wat ik proberen kan?

**Update: Ik merk op dat het via de terminal wel werkt maar niet wanneer ik bestanden en mappen maak via Gnome. Hoe kun je voor Gnome de umask instellen?
« Laatst bewerkt op: 2018/01/05, 23:02:12 door PatrickV »