Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu  (gelezen 3433 keer)

Offline fsx65

  • Lid
Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Gepost op: 2011/07/01, 15:38:37 »
Ik ben liefhebberij muzikant en in de afgelopen 20 jaar heb ik nogal wat genoteerde muziek gemaakt met Music Printer Plus (DOS 4.01). Een uitstekend programma.
Nu ik defintief voor Ubuntu o.s. heb gekozen. wil ik die files graag geconverteerd hebben naar bijvoorbeeld *.xml.
Bestaat daar een conversierprogramma voor?

Ben benieuwd.
FSX

Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/01, 16:31:49 »
Kan dat programma zelf muziek exporteren naar bijvoorbeeld pdf, PostScript, etc? In dat geval zou je het kunnen draaien in bijvoorbeeld DOSBox.

Offline fsx65

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/01, 18:15:45 »
Kan dat programma zelf muziek exporteren naar bijvoorbeeld pdf, PostScript, etc? In dat geval zou je het kunnen draaien in bijvoorbeeld DOSBox.

Moet ik even het handboek voor opduikelen.

Offline fsx65

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/02, 11:43:48 »
Kan dat programma zelf muziek exporteren naar bijvoorbeeld pdf, PostScript, etc? In dat geval zou je het kunnen draaien in bijvoorbeeld DOSBox.

Echt exporteren niet. Wel kan het prog. files omzetten in XXX.esq in XXX.prm en in XXX.mid.
Hebben we daar wat aan voor convesie naar bijv. MuseScore? Want dat is het enige prog. wat, afgezien van z'n omslachtigheid en wel heel erg beknopte handboek, naar behoren draait.

« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 15:07:02 door fsx65 »

Offline fsx65

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/03, 14:44:00 »
Kan dat programma zelf muziek exporteren naar bijvoorbeeld pdf, PostScript, etc? In dat geval zou je het kunnen draaien in bijvoorbeeld DOSBox.

Echt exporteren niet. Wel kan het prog. files omzetten in XXX.esq in XXX.prm en in XXX.mid.
Hebben we daar wat aan voor convesie naar bijv. MuseScore? Want dat is het enige prog. wat, afgezien van z'n omslachtigheid en wel heel erg beknopte handboek, naar behoren draait.



Beste hulpverlener,

Vandaag ontdekte ik dat het DOS 4.01 programma Music Printer Plus zonder morren draait in de DosBox.
De muziekbestanden zijn daarmee (nog) niet geconverteerd maar gelukkig ook niet verloren en bewerkbaar.

Hoe krijg ik de DosBox schermgroot?

Geniet van het weer,
FSX

Offline jan11000

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/03, 17:15:44 »
Full screen in virtualbox, boven in de pulldown staat een toetsen combinatie.

Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/03, 17:25:35 »
In Dosbox kan dit met Alt + Enter.

Offline fsx65

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/03, 19:48:37 »
In Dosbox kan dit met Alt + Enter.

Gevonden.
Bedankt Erik, bedankt Jan.

Heel nuttig is
http://www.dosbox.com/wiki/Basic_Setup_and_Installation_of_DosBox

Waar vind ik de terminal-codes ookalweer?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 19:54:49 door fsx65 »

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/10, 01:42:09 »
Ik ben liefhebberij muzikant en in de afgelopen 20 jaar heb ik nogal wat genoteerde muziek gemaakt met Music Printer Plus (DOS 4.01). Een uitstekend programma.
Nu ik defintief voor Ubuntu o.s. heb gekozen. wil ik die files graag geconverteerd hebben naar bijvoorbeeld *.xml.
Bestaat daar een conversierprogramma voor?
Als ik het goed begrijp niet, maar MPP kan blijkbaar wel exporteren naar MIDI, en MIDI kan je importeren in Ubuntu score editors.  Bij MIDI export verlies je wel al je opmaak e.d., vrees ik echter?

Heb je trouwens al eens geprobeerd de originele maker van MPP te contacteren?  Als die software niet meer verkocht wordt wil die misschien wel de nodige info vrijgeven om een convertor te maken?

Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline fsx65

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/10, 10:10:26 »
Ik ben liefhebberij muzikant en in de afgelopen 20 jaar heb ik nogal wat genoteerde muziek gemaakt met Music Printer Plus (DOS 4.01). Een uitstekend programma.
Nu ik defintief voor Ubuntu o.s. heb gekozen. wil ik die files graag geconverteerd hebben naar bijvoorbeeld *.xml.
Bestaat daar een conversierprogramma voor?
Als ik het goed begrijp niet, maar MPP kan blijkbaar wel exporteren naar MIDI, en MIDI kan je importeren in Ubuntu score editors.  Bij MIDI export verlies je wel al je opmaak e.d., vrees ik echter?

Heb je trouwens al eens geprobeerd de originele maker van MPP te contacteren?  Als die software niet meer verkocht wordt wil die misschien wel de nodige info vrijgeven om een convertor te maken?


Goedemorgen Jan Claeys

Dank voor je reactie.

Of de maker van MPP nog bestaat, weet ik niet. Het is/was een amerikaans product.
Via de DosBox blijk ik de MPP-files te kunnen openen en bewerken. Of ze ook geprint kunnen worden, probeerde ik nog niet.

Bedankt voor het meedenken en een fijne zondag.

FSX

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/13, 00:08:56 »
Ik heb nog even verder gezocht en de maker gevonden: Jack M. Jarrett.

MusicPrinter Plus werd volgens dit bericht aan een andere firma (Musicware) verkocht, dat enige jaren later stopte het te verkopen.

Na MusicPrinter Plus heeft hij blijkbaar, samen met z'n dochter Lori Jarrett, nog een ander muzieknotatieprogramma gemaakt: “Notion”.  Die dochter heeft momenteel de leiding van Notion Music (als de site die dat vermeldde up-to-date was).  Mogelijk kan je (via) dat bedrijf vragen of conversie van .MPP naar iets "moderners" mogelijk is en/of Dhr. Jarrett de nodige info beschikbaar kan stellen om deze bestanden te converteren?
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline acidjunk

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/12, 13:27:04 »
Ik probeer nu ook MPP werkend te krijgen in DosBox.

Scherm 1


Scherm 2


Wanneer ik de installer start kan ik selecteren wat ik wil installen, wanneer ik dan op F10 druk kom ik in een schermpje waar ik de te installeren onderdelen kan kiezen; dan druk ik weer op F10; in het overzicht wat ik dan krijg kan ik doen wat ik wil; maar er wordt niets geinstalleerd.

Heeft iemand nog een official install van Mpp 4.1? of instructies om het werkend te krijgen met Dosbox?
(of zou de schrijfgrootte te groot zijn o.i.d.?)

Groetjes Rene

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Van DOS v.4.01 naar Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/30, 19:10:00 »
Ik ben liefhebberij muzikant en in de afgelopen 20 jaar heb ik nogal wat genoteerde muziek gemaakt met Music Printer Plus (DOS 4.01). Een uitstekend programma.
Nu ik defintief voor Ubuntu o.s. heb gekozen. wil ik die files graag geconverteerd hebben naar bijvoorbeeld *.xml.
Bestaat daar een conversierprogramma voor?
Als ik het goed begrijp niet, maar MPP kan blijkbaar wel exporteren naar MIDI, en MIDI kan je importeren in Ubuntu score editors.  Bij MIDI export verlies je wel al je opmaak e.d., vrees ik echter?

Heb je trouwens al eens geprobeerd de originele maker van MPP te contacteren?  Als die software niet meer verkocht wordt wil die misschien wel de nodige info vrijgeven om een convertor te maken?
Opmaak?
Noten zijn noten, en duur, vibrato etc is ook in MIDI vastgelegd.

Ik denk dat exporteren naar MIDI heel goed is, hiermee krijg je dan je muziek ook naar tablets ed.