Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraagje ivm de grootte van partities  (gelezen 1209 keer)

X-travaganza

  • Gast
vraagje ivm de grootte van partities
« Gepost op: 2008/11/01, 14:24:44 »
hey,

'k draai nu sinds een maandje of 2 enkel hardy op m'n laptop (en Windows komt er niet meer op ;) ) en zou nu eens intrepid willen installeren. Bij de vorige install heb ik de "benut gehele schijf" gekozen en bij deze install zou ik handmatig eens willen proberen...maar nu zit ik met een noobish vraagje

ik heb dus een hd van 80GB en 1 GB RAM en zou hierop een fresh install willen doen.Dus wat zou de ideale grootte van de partities zijn

* is er er minimum grootte voor de /root?
* /swap zou ik minimum 2Gb nemen (vuistregel van 2 x geheugen)

heb hier eens rondgekeken en gezocht op "grootte partities" maar ik wil het toch maar eens vragen (vooraleer ik m'n systeempje verklooi)

greetz,
X-travaganza

Bazzer

  • Gast
vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/01, 14:30:39 »
Als je geen Windows meer hoeft kies je gewoon "volledige schijf" Waarom verkleinen???

X-travaganza

  • Gast
vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/01, 14:43:12 »
Citaat van: Bazzer
Als je geen Windows meer hoeft kies je gewoon "volledige schijf" Waarom verkleinen???
idd Windows komt er hier niet meer op...maar de bedoeling hiervan is dat ik het eens geprobeerd heb om uiteindelijk ubuntu als dualboot bij vrienden te gaan installeren (daarom dat ik vroeg of er een minum was voor de /root partitie),want heb nu al redelijk interesse gewekt bij verschillende vrienden

Bazzer

  • Gast
vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/01, 15:04:47 »
Exacte groottes weet ik niet uit mijn hoofd maar als je hier op dit forum even rondsnuffelt
dan kom je ongetwijfeld het juiste anrtwoord tegen.

Maar als dit je eerste dual-boot is probeer dan eerst eens 50/50, op de een Ubuntu en de ander Kubuntu
weet je gelijk een beetje het verschil tussen deze twee! (denk wel aan de swap)

Succes Ben.

vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/01, 15:18:56 »
Zelf gebruik ik meestal voor / 20 GB, swap 1 GB en /home de rest van de schijf... Een aparte /home partitie heeft als voordeel dat je bij een herinstallatie of upgrade niet al je instellingen en gegevens kwijt bent.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

X-travaganza

  • Gast
vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/01, 15:34:13 »
thx voor de snelle reacties :cool:

had ook zoiets zitten denken voor 20GB als / , 2GB als swap en de rest als aparte /home (gemakkelijk in 't geval van een herinstallatie/ upgrade)...maar wou 't voor zekerheid nog eens vragen

@ Bazzer
ik heb Kubuntu al eens een tijdje gedraaid,maar 'k vind ubuntu iets makkelijker (ook aangezien ik niet de enige ben die op deze laptop werkt zal het voor 't moment enkel ubuntu worden). Maar ik zal 't zeker nog eens doen...maar eerst 't vrouwtje een beetje laten wennen aan ubuntu

Greetz
X-travaganza

Bazzer

  • Gast
vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/01, 16:24:25 »
Het vrouwtje zal vast snel wennen aan Ubuntu, zeker als je een beetje lief voor haar bent
en haar een beetje verwent :-)

Offline vanadium

  • Lid
vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/01, 16:29:17 »
ALs je een aparte /home hebt, dan kom je met 10 GB voor je / ruim toe.

Offline Dave

  • Lid
vraagje ivm de grootte van partities
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/01, 16:40:30 »
neem ook meestal 10 maar komt nog niet de helft van vol. Dus zal ruim genoeg zijn.
1 10Gb =  /
2 de rest - 2gb = /home
3 2gb = swap