Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Canon printers...  (gelezen 6119 keer)

Installeren Canon printers...
« Gepost op: 2012/01/19, 23:53:45 »
Gisteravond was ik bij een vriend op bezoek om zijn PC te voorzien van een upgrade van zijn oude Ubuntu. Het betrof een al "verlopen" Karmic Koala, welke al tijden niet meer ondersteund wordt. Om het hem niet te moeilijk te maken door hem met een hele nieuwe desktopomgeving op te zadelen heb ik voorgesteld om - in samenspraak uiteraard - de 10.04 LTS te installeren op zijn bakkie. Dit is zonder issues verlopen, en uiteraard werkte bijna alles als een spreekwoordelijke speer.

Enige issue was het installeren van een Canon printer. Zijn type printer werd niet herkend door de "driver-vinder" van Ubuntu. In zijn specifieke geval betreft het de Canon Pixma MP540. Nu zijn er diverse topics op dit forum geopend om deze machine werkend te krijgen, maar nergens is echt beschreven hoe dit op een makkelijke manier te doen.

Bij het surfen op internet kwam ik een site tegen waar het installeren van diverse modellen Canon printers bijna kinderspel is. Vandaar dat ik, voor diegenen die zitten te "etteren" met een Canon printer, het volgende linkje wil delen: http://www.upubuntu.com/2011/12/how-to-install-canon-pixma-mp-canon-mx.html

Het betreft het installeren van meerdere types Canon printers. Deze oplossing is zó makkelijk en ideaal, dat ik besloot om dit even hier te posten. Doe er je voordeel mee. Enne.... de printer van mijn maatje werkte zonder blikken of blozen binnen 2 minuten.  :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?


Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/20, 00:38:43 »
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/opgelost-canon-mp540-wil-niet-printen-geen-wachtrij-mp540_debian_drivers-tar/
Hoi Cumulus007,

Jouw linkje is meer bedoeld voor de wat meer ervaren gebruikers. Via deze methode installeren zorgde er bij mij voor dat het pakket niet volledig geïnstalleerd kon worden i.v.m. missende afhankelijkheden (libcupsys2, en die kon weer niet geïnstalleerd worden omdat.... bla bla blaat!) Nee, dat kan makkelijker. Bij het linkje wat ik gaf is het alleen een kwestie van een PPA toevoegen voor de juiste Ubuntu-versie (de gebruiksaanwijzing volgen), de juiste printer uitkiezen en de daarbij behorende toverspreuk in de terminal te plakken. Paf! Werken!

Je bent het me me eens dat dit toch de makkelijkere manier is, toch?  :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/20, 01:40:28 »
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/opgelost-canon-mp540-wil-niet-printen-geen-wachtrij-mp540_debian_drivers-tar/
Hoi Cumulus007,

Jouw linkje is meer bedoeld voor de wat meer ervaren gebruikers. Via deze methode installeren zorgde er bij mij voor dat het pakket niet volledig geïnstalleerd kon worden i.v.m. missende afhankelijkheden (libcupsys2, en die kon weer niet geïnstalleerd worden omdat.... bla bla blaat!) Nee, dat kan makkelijker. Bij het linkje wat ik gaf is het alleen een kwestie van een PPA toevoegen voor de juiste Ubuntu-versie (de gebruiksaanwijzing volgen), de juiste printer uitkiezen en de daarbij behorende toverspreuk in de terminal te plakken. Paf! Werken!

Je bent het me me eens dat dit toch de makkelijkere manier is, toch?  :D
Je hebt zeker gelijk, ik stopte eigenlijk met lezen bij de zin over de driver-finder. Een zoekopdracht op het forum bracht me daar dat topic.

Een PPA is inderdaad een stuk makkelijker. Ubuntu en Canon gaan nog steeds niet zo goed samen, helaas.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/21, 17:25:38 »
« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 17:28:53 door RikRik »


Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/22, 14:31:32 »
Ah, kijk.... in wezen verwijst de link van Dave naar dezelfde PPA. Die was een beetje ondergesneeuwd in de vele oude topics die je voorgeschoteld krijgt bij het gebruik van de zoekfunctie op dit forum.

Anyway.... RikRik heeft het over de MP250, maar je verwijst naar de MP240, beste Dave. Maar misschien doen die drivers het ook op de Canon Pixma MP250 van RikRik. Zoveel verschillen die machines niet van elkaar....
« Laatst bewerkt op: 2012/01/22, 15:48:46 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/22, 18:59:34 »
Er zijn distro's die m'n MP250 direct herkennen en de driver automatisch installeren. In Ubuntu maak ik gebruik van  cnijfilter-mp250series-3.40-1-deb.
Ik vind het vreemd dat de site van Marqeaux de genoemde printer niet laat zien, de driver van de MP240 werkt namelijk niet.

Offline Dave

  • Lid
Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/22, 22:13:39 »
Ah, kijk.... in wezen verwijst de link van Dave naar dezelfde PPA. Die was een beetje ondergesneeuwd in de vele oude topics die je voorgeschoteld krijgt bij het gebruik van de zoekfunctie op dit forum.

Anyway.... RikRik heeft het over de MP250, maar je verwijst naar de MP240, beste Dave. Maar misschien doen die drivers het ook op de Canon Pixma MP250 van RikRik. Zoveel verschillen die machines niet van elkaar....

Je hebt dus duidelijk niet op de link geklikt en alleen op de topicnaam afgegaan

Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/22, 22:42:54 »
Je hebt dus duidelijk niet op de link geklikt en alleen op de topicnaam afgegaan

Nou zeg! Ik heb wel degelijk op de link geklikt, want anders zou ik niet reageren. Maar ik zeg je nogmaals: De MP250 staat er niet tussen! Dat is wat ik ermee bedoelde.

@RikRik: jammer dat de drivers van de MP240 niet werken. Is het blijkbaar toch niet bijna hetzelfde als de MP250.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Dave

  • Lid
Re: Installeren Canon printers...
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/23, 17:38:26 »
Het werkte echter wel bij een 250 maar blijkbaar niet op ieder systeem dan.