Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Distro's met meest recente applicaties  (gelezen 4746 keer)

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #25 Gepost op: 2018/02/06, 14:49:12 »
Debian ziet er inderdaad ruw en onafgewerkt uit, zeker in vergelijking met Ubuntu of Linux Mint. Maar die kozen dan ook hun eigen uiterlijk, terwijl Debian ervoor koos om de standaard desktops te tonen zoals de maker ze aflevert en zich te focussen op een goedwerkend platform onder de motorkap die de GUI tenslotte is.
Het lastige is dat bij veel distributies het opstartscherm (niet te verwarren met het inlog scherm) niet door de gebruiker aangepast kan worden.
In feite wordt er een enorme terminal voorgeschoteld die de aanblik niet waardig is. Verhult men dat, zoals sommige distributies doen, dan komt het al veel vriendelijker over.
In die zin is Debian eigenlijk niet om aan te zien. Wellicht is de doelgroep totaal anders dan ik zou wensen (als thuisgebruiker).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Bloom

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #26 Gepost op: 2018/02/07, 09:26:39 »
Wat je wel en niet kunt aanpassen ligt niet aan de distributie, maar meer aan de desktopomgeving en window manager die gekozen werd.
Ik heb Gnome 3 al een tijd niet meer bekeken, maar die kon maar zeer moeilijk tot niet aangepast worden en dat was de reden dat de fork Cinnamon in het leven geroepen werd.
Zelf draai ik dus met XFCE 4.12 en LightDM als display-manager. Die combinatie laat me alles aanpassen wat ik maar wil. Mijn thuisdesktops gebruiken geen inlog (ik ben de enige gebruiker) en tonen dus meteen hun desktop. En momenteel ziet die er dus zo uit:
(<klik voor groter beeld)
Debian Sid, LightDM 1.18.3-4, XFCE 4.12.4, Clean-Ice Marble desktopthema, Smooth-X-Dark-NG pictogrammen, pcc_kazloru window-thema, Conky met mpd configuratie (die momenteel onzichtbaar is omdat ze niet speelt).
Firefox 580.1-1, Thunderbird 52.6.0-1, LibreOffice 6.0.0-1, enz.: de meest recente applicaties die altijd als eerste in Debian Sid terechtkomen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #27 Gepost op: 2018/02/07, 10:39:07 »
Hoi Bloom,

Mooi hoor! Bedankt voor je uitleg. Ik vind dat Conky altijd schitterend.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #28 Gepost op: 2018/02/07, 17:20:41 »
Wat je wel en niet kunt aanpassen ligt niet aan de distributie, maar meer aan de desktopomgeving en window manager die gekozen werd.
Ik heb Gnome 3 al een tijd niet meer bekeken, maar die kon maar zeer moeilijk tot niet aangepast worden en dat was de reden dat de fork Cinnamon in het leven geroepen werd.
Ubuntu Gnome in het verleden en de huidige Ubuntu na de DE overstap laten zien dat Gnome heel goed door de gebruiker aangepast kan worden.
Ik heb het vermoeden dat velen de mogelijkheden van de Gnome extensions nog niet door hebben. Gnome in de pure vorm - als basis - is enorm saai.
En juist die eerste aanblik zal ervoor zorgen dat men zal denken, wat moet ik daarmee?

Maar deels ben ik het wel met je eens. De chrome-gnome-shell is bij weinig distributies geïntegreerd. En die heb je echt wel nodig voor de Gnome Extensions site om aan de slag te kunnen.
Tevens hebben sommige browsers ook nog een plug-in nodig (die zichtbaar aangeboden wordt) om extensions te kunnen installeren.
Voor het makkelijke zijn dat teveel hobbels, dat zou ik graag vereenvoudigd willen zien.
Na die handelingen is er een enorme blokkendoos voorhanden om het naar je eigen behoeften in te richten.

Xfce is inderdaad geweldig aanpasbaar.
Linux Mint Xfce in 2016. Het toppanel had ik behoorlijk aangepast (geen overbodige vensters) voor het gebruik van een dock:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #29 Gepost op: 2018/02/09, 11:40:46 »
Ook een vermeldenswaardige distro is PCLinuxOS ( Kde5, Xfce, Tde - Trinity, Maté, Darkstar). Een rolling release ( zoals Manjaro, Mageia, ...).
Ik gebruik dit systeem ( Vooral Tde-Trinity ) omwille van zijn simpelheid. Ik heb geen gedoe met het aanpassen/updaten van kernels ( momenteel de LTS-kernel 4.4.115 ), programma's, ...
Er zitten daar ook enkele Managers tussen (zoals:  LO-Manager voor het bijwerken/updaten, herinstalleren of verwijderen van LibreOffice = momenteel versie 6.0 ;  VirtualBox-Manager met dezelfde mogelijkheden als de LO-Manager).
Updaten/ bijwerken van PCLOS gebeurd altijd via Synaptic. Het kan uiteraard ook via de terminal. De programma's in Synaptic zijn dan ook de recenste (stabiele) versies.
Ik heb me, uiteraard en zoals iedereen die begint met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem', moet inwerken, moeten inlezen, hulp gevraagd,...
Nu ben ik dit gewoon en kan ik er al heel goed mee om. Momenteel, is het PCLinuxOS64 -Tde -Trinity, dat als mijn hoofdbesturingssysteem gebruikt wordt.
Op een testlaptop heb ik meerdere Hdd's met meerdere (single) 'Linux-gestuurde besturingssystemen' draaien ( ik moet de Hdd's daarvoor wel telkens verwisselen, er zit één Hdd tussen waarop een dualboot installatie staat van LinuxMint 18.3 Xfce-64bit met Ubuntu 16.04.3 LTS - Maté 64bit( deze Hdd wordt vooral gebruikt om de cursus Gimp te volgen en waarop ik kan oefenen en mee doen in de les, tussen al die Windowsgebruikers -- ik heb daarbij steeds ... binnenpretjes  :)   =D ).
Aan de zijlijn vermeld ik: dat ik géén windows meer gebruik ( ook géén dualboot met of in VB ...) sedert 'mijn overstag gaan' naar een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/09, 13:22:14 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #30 Gepost op: 2018/02/09, 11:50:55 »
tussen al die Windowsgebruikers -- ik heb daarbij steeds ... binnenpretjes  :)

Ik heb dat op de filmclub. Die geven kapitalen uit aan Macs om FinalCutPro X te draaien. Nou is dat ook geweldig spul. En ik doe dat met Linux en Kdenlive. Dat weten ze en soms vragen ze er wel naar. Maar voor de rest hou ik zelf de boot af en ergens zijn ze stinknieuwsgierig. Maar dat geven ze natuurlijk nooit toe. :D

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #31 Gepost op: 2018/02/09, 18:10:15 »
Leuk is dat, Just. Ik heb er geen ervaring mee, maar het ziet er wel gelikt uit:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #32 Gepost op: 2018/02/12, 14:09:16 »
Vraag verplaatst naar software en configuratie. Sorry


« Laatst bewerkt op: 2018/02/12, 14:38:13 door hansPiso »
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #33 Gepost op: 2018/11/05, 20:08:32 »
Het viel me op dat de Superkey niet werkt in Gnome (eigenlijk stoort me dat enorm):
In de standaardconfiguratie is dat inderdaad niet voorzien, maar je kunt het wel makkelijk toevoegen als je dat wenst.
Inmiddels heb ik Siduction Gnome weer geïnstalleerd omdat het de enige rolling distributie is waarin het me gelukt is om VMware Player te installeren.
Heb jij een oplossing om de Superkey werkend te krijgen? Mijn zoektochten hebben tot niets geleid.
De bedoeling is dat de Superkey het Activiteitenoverzicht venster opent.



Activiteitenoverzicht:


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Bloom

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #34 Gepost op: 2018/11/05, 20:31:30 »
In Gnome ga je naar Systeeminstellingen, Toetsenbord en dan Layout en Opties.
Je ziet daar ergens een optie voor Alt/Win-toetsengedrag en wat je nodig hebt is de optie "Meta is gemapped op Win-toetsen" UITVINKEN en vervolgens kiezen voor "Alt en meta zijn op Alt-toetsen".
Er zijn mensen die met Gnome 3.41 en hoger juist de optie over het mappen van meta op Win-toetsen moeten aanvinken om de supertoets aan het werken te krijgen.
Daarna zou je de optie "Toon het activiteitenoverzicht" in de toetsenbordopties moeten kunnen koppelen aan de supertoets.
Zelf werk ik niet met Gnome, deze info heb ik gehaald van: https://askubuntu.com/questions/69648/gnome-shell-pressing-the-super-key-does-not-work

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #35 Gepost op: 2018/11/05, 21:11:57 »
Dank voor je vlotte reactie.
Die info kwam ik eerder tegen. Het muntje valt nog niet helemaal omdat in mijn lijst de benaming Win-toets niet meer te vinden is.
Het zal nu anders heten, Super neem ik aan.

Wat ik wel zie bij Het Activiteitenoverzicht tonen is de toetsencombinatie Alt+F1, maar dat geeft niet het beoogde resultaat. Overigens zie ik dat bij Ubuntu 18.10 ook.

« Laatst bewerkt op: 2018/11/05, 21:29:42 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Bloom

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #36 Gepost op: 2018/11/05, 23:12:31 »
Zoals ik eerder schreef werk ik zelf niet met Gnome, dus ik kan zo meteen niets uitproberen.
In XFCE (de desktop waar ikzelf mee werk) is het in elk geval geen probleem. Ik gebruik daar het Whiskermenu en kon moeiteloos dat menusysteem laten openen door een druk op zowel de linker als de rechter Super toets (Win toets).

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #37 Gepost op: 2018/11/06, 20:51:16 »
De Siduction VM back-up  heb ik maar even elders geparkeerd. Voorlopig heeft het wat obstakels die ik niet op kan lossen.

Solus Gnome - ook een rolling distributie - is nu aan de beurt. Eens kijken of VMware werkend is te krijgen.
Het heeft nog Gnome 3.28. De puntversie - 3.30.1 - zal binnenkort aangeboden worden. Zeer benieuwd hoe dat gaat bij een rolling systeem.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #38 Gepost op: 2018/11/07, 00:28:42 »
Solus 3 valt ook af omdat Dynamic Kernel Module Support (dkms) niet aanwezig is.
Gevolg is dat VMware wel geïnstalleerd kan worden maar niet om kan gaan met kernel modules.
Wellicht wordt dat in Solus 4 wel ondersteund.

VMware Tools faalt daardoor. Zo ook het niet full-screen kunnen weken:


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

drum

  • Gast
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #39 Gepost op: 2018/11/07, 04:36:24 »
Kijk eens naar Arcolinux, een derivaat van Arch. Altijd up to date en nog geen enkel probleem mee gehad. Ook een makkelijke install via
 de Calamares installer. Je hebt de keuze uit 3 desktopomgevingen: Xfce, Openbox en I3-wm.
Voor de knutselaars onder jullie zijn er dan ook nog ArcolinuxD die een minimal install voorziet en dan heb je nog
ArcolinuxB waar je zelf je distro kan bouwen en bepalen welke software er in gaat.
Zelf ben ik lid van het core-team onder de naam DarknetMatrix, en mss. nog een leuk weetje:
Arco vindt zijn oorsprong en wordt ontwikkeld in België.
https://arcolinux.com/
« Laatst bewerkt op: 2018/11/07, 13:44:07 door drum »

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #40 Gepost op: 2018/11/07, 16:32:01 »
Kijk eens naar Arcolinux, een derivaat van Arch.
VMware is essentieel voor mij in elke distributie.
In Arch - en alle rolling derivaten daarvan - is me dat vooralsnog niet gelukt.
Als er een duidelijke tutorial voor is verneem ik dat graag.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #41 Gepost op: 2018/11/08, 00:31:43 »
Ah, het forum is weer terug! Gelukkig! Mijn complimenten en steun aan diegenen die er zo hard aan gewerkt hebben om dit forum weer online te krijgen. Ik heb het gemist! :)

Voor wat betreft het hier besprokene: ik kan Manjaro aanraden. Buiten dat het een geweldige distro is (inmiddels samen met Xubuntu mijn favoriet!) kan het ook goed met VMWare overweg. Zie HIER voor wat uitleg in de wiki van Manjaro.  :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #42 Gepost op: 2018/11/08, 00:52:45 »
VMware in Manjaro is voor mij een raadsel om het werkend te krijgen:


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

drum

  • Gast
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #43 Gepost op: 2018/11/08, 07:31:35 »
Kijk eens naar Arcolinux, een derivaat van Arch.
VMware is essentieel voor mij in elke distributie.
In Arch - en alle rolling derivaten daarvan - is me dat vooralsnog niet gelukt.
Als er een duidelijke tutorial voor is verneem ik dat graag.
https://www.youtube.com/watch?v=gfbT4-9m9UI

Offline Bloom

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #44 Gepost op: 2018/11/08, 15:49:53 »
VMware in Manjaro is voor mij een raadsel om het werkend te krijgen:

Het scherm zegt dat je de linux headers nodig hebt.
Bij Manjaro kun je dat doen via de terminal:
sudo pacman -S linux-headers
dit geeft je een lijst van mogelijke headers om uit te kiezen. Kies degene die overeenkomt met de geïnstalleerde kernel.
Die kun je te weten komen via:
unname  -a
al zie ik in je screenshot dat dat 4.19 is.
sudo pacman -S linux419-headers
Bij Ubuntu of Debian en derivaten daarvan is het eenvoudiger:
sudo apt install linux-headers-amd64 dkms

Offline EvC

  • Lid
Re: Distro's met meest recente applicaties
« Reactie #45 Gepost op: 2018/11/08, 19:20:02 »
Dank voor het meedenken. Beetje bij beetje probeer ik verder te komen.

Zo makkelijk VMware in Ubuntu geïnstalleerd kan worden, zo lastig lijkt het in Manjaro te zijn.
Wellicht gaat het met deze video (en de toegevoegde tutorial) beter.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/08, 19:22:33 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes