Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien  (gelezen 74440 keer)

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #225 Gepost op: 2011/01/06, 22:49:54 »
Nou, de installatie is wat mij betreft perfecto op dit moment. Tuurlijk zal het wel eens misgaan na de installatie, maar de installatie van sowieso Ubuntu en Kubuntu kan absoluut niet beter en simpeler dan dit.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #226 Gepost op: 2011/01/06, 23:00:59 »
Als je hardware de installatieprocedure niet blokkeert, dan heb je gelijk. Maar als de installatieprocedure wel blokkeert, dan zou het mooier zijn als dat via muisklikken tijdens de installatie zou kunnen worden opgelost. Dus zonder een nieuwe reboot.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #227 Gepost op: 2011/01/06, 23:02:29 »
Hangt er natuurlijk vanaf of er nog wel iets te klikken valt ;) Heb ook wel eens gehoord dat de installatie bleef hangen en dan valt er niets meer te klikken ;)

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #228 Gepost op: 2011/01/06, 23:12:09 »
Bij W, valt er altijd wat te klikken. :rolleyes:
Was het maar zoals bij de browsers. http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp  8)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 23:17:19 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #229 Gepost op: 2011/01/07, 11:11:39 »
Wie is W? XD

Maar inderdaad, ging Linux maar meegroeien met de Firefox-stroom.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #230 Gepost op: 2011/01/07, 13:13:53 »
Het is mij niet meer toegestaan om zekere brandnames hier te reproduceren. Dan maar zo, als je maar weet dat het verschrikkelijk mooi is. Mooier dan M. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #231 Gepost op: 2011/01/07, 14:59:06 »
En Bing :rolleyes:

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #232 Gepost op: 2011/01/07, 15:02:46 »
Hangt er natuurlijk vanaf of er nog wel iets te klikken valt ;) Heb ook wel eens gehoord dat de installatie bleef hangen en dan valt er niets meer te klikken ;)
Dan is er wellicht iets fout gegaan bij de hardware detectie. Er van uitgaande dat de hardware in orde is. Ik ben van mening dat een goedwerkende installatieprocedure niet 'overruled' zou moeten worden door boot opties. Uitgezonderd wellicht oeroude hardware.

De tijd zal het moeten leren, in hoeverre Linux distributies de installatieprocedure weten te verbeteren. Want of iemand overgaat op Linux kan deels afhankelijk zijn, van de eerste indruk.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #233 Gepost op: 2011/01/07, 15:09:21 »
@jolo: Dat ben ik zeker met je eens :)
Ik heb er wel alle vertrouwen in dat het verbeterd hoor :) Vergelijk zelf ook nog maar eens de installatie van *buntu 8.04 (om maar even een voorbeeld te noemen) met die van 10.10
Is al een enorme stap voorwaarts dus we komen er wel :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #234 Gepost op: 2011/01/07, 15:32:00 »
ik denk dat het volledig afhankelijk is van de winkels.

als ik namelijk in de mediamarkt kom staat er een enorme rij met windowscomputers, en daarnaast een grote tafel met mac's die allemaal 2 meter uit elkaar staan met een heel hoog prijskaartje. de mac's zijn "exclusief" voor mensen die veel geld hebben. er draait ook een presentatie op die eigenlijk veel voordelen van linux benoemt (gebaseerd op stabiel unix-systeem, minder last van virussen etc.)

wat betreft de windows-computers, er is hier zeker sprake van concurrentievervalsing. dit in de vorm van koppelverkoop:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop

ik denk echter dat als:
- ik naast de mac's een tafel zet met linuxcomputers
- daar evenveel tot iets minder dan de windowscomputers voor vraag
- de mensen niet vertel dat het OS gratis is (verkeerd vooroordeel: gratis is altijd slecht)
- er een presentatie op zet die alle voordelen benoemt en compiz op hoog zet.

dan denk ik dat die computers zeker verkocht zullen worden.

sinds microsoft een keuzescherm heeft moeten inbouwen waarbij men kan kiezen welke browser men wilt, is het marktaandeel van internet explorer enorm gezakt in europa.
daar ligt het probleem, mensen weten niet dat er zoiets bestaat als linux desktop...
als men in de winkel de keuze krijgen welk systeem ze op hun computer willen dan zal de eerste generatie nog steeds voor windows kiezen.
dat komt omdat de meeste mensen de ervaring van "overstappen van energieleverancier" (wat zeer moeizaam gaat, DANKZIJ de bedrijven zelf) meenemen in het "overstappen van besturingssysteem". de 2e generatie (voornamelijk jonge mensen) hebben die ervaring nog niet en zullen makkelijker een linuxcomputer kopen.

het probleem ligt dus niet zo simpel, het is echt de denkwijze van de mens en hoe je die kunt beinvloeden...
iets exclusief maken D.M.V schaarste is zo'n methode om mensen het te laten kopen.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #235 Gepost op: 2011/01/07, 20:23:01 »
@niekn: Wat is dat nu weer voor raar argument dat een Mac alleen voor mensen met veel geld is? Dat is absoluut niet waar. De Mac Mini is heel goedkoop. En zelfs dan, ik heb een iMac van 1199 en dat heb ik met mijn kleine inkomen toch mooi kunnen betalen (2 maanden aan inkomen bij elkaar).

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #236 Gepost op: 2011/01/08, 17:52:38 »
op die manier bedoel ik het niet, alleen zo komt het bij mij over als ik in de mediamarkt staat.
en ik moet zeggen 1200 euro voor een dualcore (i-mac) is nu niet echt goedkoop, mijn pc was 550 euro voor een quadcore... verder staan de pc's bijna een halve meter uit elkaar, dat komt gewoon heel duur en exclusief over, het heeft allemaal te maken met marketing. natuurlijk is een mac niet alleen voor rijke mensen, maar de induk word wel gewekt. net zoals dat mensen zeggen dat ubuntu "wel niets zal zijn" omdat het gratis is, wat ook niet waar is!

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #237 Gepost op: 2011/01/08, 20:24:34 »
@niekn: Zoals ik al zei: de Mac Mini is zeer goedkoop. De iMac dual core is inderdaad iets duurder, maar dan heb je wel een i3 op 3.06 GHz wat niet slecht is voor een dual-core uit de i-serie. Plus het is een PC en scherm in één. Het goedkoopste zelfde product (zonder Mac) met vergelijkbaar aantal inches is de HP van 1500 euro. Niettemin kan het inderdaad wel goedkoper of iets meer voor die 1200 euries.
Bij onze Media Markt staan ze wel dicht op elkaar, terwijl laptops verder uit elkaar staan, dus dat verschilt denk ik per winkel.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #238 Gepost op: 2011/01/09, 22:57:15 »
Het aandeel van linux kan niet groeien door abstractie; wel door engagement.
Windows levert een OS "as is", linux heeft dát voordeel dat het blijft groeien.

Maar hoe verkoop je dat? Wel, ik neem als steunpunt voor Antwerpen (België) het heft in handen door persoonlijke
coaching toe te voegen aan een installatie. M.a.w. ik maak het socialer dan wat Microsoft doet met haar policy en producten.

Grafisch is linux (wat cumulus ook zegt) een GROTE stap achter op Windows, maar ik denk dat dat niet de reden is van een
eventuele teleurstelling. Ik besef dat Windows eigenlijk een kennis is zoals het alfabet (paraat en door IEDEREEN gekend),
en linux is een variant ervan (en niet iedereen is bereid om opnieuw te gaan leren).
Ik meen wel echt door persoonlijk engagement dat er wel degelijk een omkeer mogelijk is.
Ik timmer zelf vanuit dat besef gestaag aan de weg; 15 nieuwe installaties op 4 maanden tijd, waarvan slechts 2 dual boot omdat het niet anders kon.

Zelfs op de werkvloer plaag ik de IT-ers van onze firma ermee dat je met Ubuntu beter af bent, en niet alleen omwille van security-redenen.
Ze geven me gelijk, voorlopig, met de stand-alone pc's voor de verkoopsafdeling. (Heb ik geflikt !)
De grote ombuiging (server en netwerk) is een stap die mijn baas nog niet goed aandurft, maar IK blijf porren (en het feit dat het gratis is laat ik achterwegen).

Het verschil met Windows is puur het sociale; gebruik dat tot het maximum van je vermogen, en je maakt het verschil.
Dát virus voor Windows is niet te stuiten !!! En ik heb tot hier toe maar 1 'klant' gehad die zich niet kon verzoenen met Ubuntu (de 10.04 versie).

Het is simpel; maak linux sociaal ! En de teller tikt als nooit tervoren. B.t.w. ik denk dat niet iedereen zich bezig houdt met het bekend maken dat ze linux gebruiken (maar dat is een persoonlijke mening).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Patch

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #239 Gepost op: 2011/01/10, 13:14:05 »
Grafisch is linux (wat cumulus ook zegt) een GROTE stap achter op Windows, maar ik denk dat dat niet de reden is van een
eventuele teleurstelling.

Ehh? Heb ik iets gemist ofzo?
Ik heb nog geen fraaiere desktopmanager gezien dan Compiz.
Wel denk ik dat fusion-icon en compizconfig-settings-manager onontbeerlijk zijn voor een goeie look and feel.

Computing is not about computers any more. It is about living.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #240 Gepost op: 2011/01/10, 17:45:43 »


Wat is dit nu voor onzin?

LINUX zit niet op de beurs of zo.

Er is wel een mijnbedrijf genaamd linux.

Verder zijn er 1 of 2 distro´s die een beursnotering hebben, zoals Red Hat; maar Linux zelf niet.

Op zich wel goed om een brug te slaan tussen het ideele en het materiele en de betreffende distro´s zijn een mooi voorbeeld ervan.

In dit topic staan veel vage economische indrukken van de toekomst van Linux, maar die economie berichten zeggen niet veel dat  heeft niet zoveel eigenlijk; noem deze thread dan toekomstverwachting van Linux distro´s en maak een tweede thread aan waar je de beursgenoteerde ondernemingen bespreek.





Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #241 Gepost op: 2011/01/10, 18:03:27 »
@Patch, jij hebt niks gemist, vele andere wel.
@flezh-mr, met aandeel wordt niet zozeer het aandeel zoals op de beurs bedoelt, maar het gebruikers-aandeel op de OS markt.
De Linux commercie houdt zich hoofdzakelijk bezig op het server gebied en een enkel bedrijfje wat een programma of game maakt.
Maar als je het zuiver op een beurs genoteerd bedrijf wilt bekijken, ja maak dan maar een ander topic aan.
En een ieder bekijkt het uit zijn eigen oogpunt en heeft zo zijn/haar mening of dit nu klopt of niet, maar daar is de discussie ook voor.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #242 Gepost op: 2011/01/10, 19:39:40 »
Met Linux-aandeel bedoel ik inderdaad Linux marktaandeel. Inmiddels zie ik in een artikel van Donderdag 31 december 2009 van webwereld, waarom het Linux marktaandeel niet (voldoende) gegroeid is vorig jaar. Dat zouden we (lees Linux gebruikers) dit jaar toch beter moeten kunnen doen. Het is natuurlijk al goed dat Linux, in sommige computerbladen genoemd wordt. Zo wordt er in de Tips & Trucs van januari 2011 Ubuntu genoemd, om uit te proberen op verouderde hardware, omdat deze minder van de machine vraagt dan Vista/Win7.
Vergelijk zelf ook nog maar eens de installatie van *buntu 8.04 (om maar even een voorbeeld te noemen) met die van 10.10 Is al een enorme stap voorwaarts dus we komen er wel :)
Ik vind ook wel dat de installatieprocedure aan het verbeteren is. Maar het kan nog beter. Want voor Windows is er bijvoorbeeld Windows 7 Upgrade Advisor. Een programma dat laat zien of je PC geschikt is voor Windows 7. En geeft adviezen wat te doen, voordat je Windows 7 installeert. Zoiets bestaat bij mijn weten, niet voor Linux.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #243 Gepost op: 2011/01/10, 20:18:40 »
Een programma dat laat zien of je PC geschikt is voor Windows 7.

Live-CD? Of zeg ik nu iets heel geks?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #244 Gepost op: 2011/01/10, 20:51:47 »
En dan is er bij W7 nog zo'n onzinnig EasyTransfer programma om je data op de nieuwe computer over te zetten. Is je nieuwe basisinstallatie direct een factor 2 groter, en alleen de Favorieten komen goed over. De rest wordt door elkaar gegooid, zodat je er toch met de hand aan moet.
En het duurt allemaal, het duurt. Niets ten nadele van W7, werkelijk heel netjes, maar zulke dingen gaan met Ubuntu wel stukken beter en duidelijker.

Vr.groet, peter


Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #245 Gepost op: 2011/01/10, 22:35:34 »
@petervdw: En dat programma heeft Mac ook in de vorm van Time Machine en op Linux is dat ook mogelijk, o.a. met Mint Backup of gewoon handmatig een aantal .mapjes backuppen ;)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #246 Gepost op: 2011/01/10, 23:55:52 »
Want voor Windows is er bijvoorbeeld Windows 7 Upgrade Advisor. Een programma dat laat zien of je PC geschikt is voor Windows 7. En geeft adviezen wat te doen, voordat je Windows 7 installeert. Zoiets bestaat bij mijn weten, niet voor Linux.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Linux heeft in de verschillende versies live-CD's. Daarmee kan iedereen kijken of de software alle hardware ziet en kan gebruiken.

Maar je hebt een punt. Het zou voor de nieuwe Linux-gebruiker toegankelijker zijn als niet de gebruiker moet uitzoeken of "acpi" e.d. aan/uit moet in GRUB of een veilige grafische modus moet worden gebruikt etc.
De live-CD zou moeten analyseren of alles past en als dat niet zo is, moet automatisch de start-procedure aangepast worden aan de beschikbare hardware. Vervolgens moet voorafgaand aan de installatie een keuze-scherm komen waarin de keuzes worden voorgelegd om "restricted drivers en wrappers" te installeren of (in een test-modus) de werking van de OpenSource-equivalenten ervan getoond wordt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce