Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: shift tekens  (gelezen 740 keer)

Offline john43

  • Lid
shift tekens
« Gepost op: 2017/06/02, 19:59:04 »
Hallo allen,
Bij het installeren van lubuntu 15.2 ,heb ik gemerkt dat de ~ en het ^ teken tweemaal getoetst
moet worden .Na het proberen van diverse linux uitvoeringen heb ik on dekt , dat alles goed
werkt als ik de „ live dvd „ versie uitprobeer ,Na installatie keert het voorgaande probleem terug.
Wie kent het probleem en weet daar raad op? ( toetsenboord is ok )
Bijvoorbaad dank
john

Offline vanadium

  • Lid
Re: shift tekens
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/02, 21:22:07 »
Dit is wellicht geen probleem, maar wordt bepaald door je toetsenbord instelling. Bij een instelling "Internationaal met dode tekens" worden onder meer ~ en ^ gebruikt om gecombineerde tekens te maken. Als je de tekens zelf wil invoeren, moet je derhalve betreffende toets twee keer indrukken. Pas je toetsenbordinstelling aan als dit een probleem voor je is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: shift tekens
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/02, 22:03:29 »
Als je de tekens zelf wil invoeren, moet je derhalve betreffende toets twee keer indrukken.
Dat is niet helemaal waar.
Een " maak je met de " + spatie, druk je hem 2x in, dan krijg je een ¨
Een ' maak je met de ' + spatie, druk je hem 2x in, dan krijg je een ´
Verder geven de rechter Alt en de rij cijfer toetsen ook leuke dingen, als `¡²³¤€¼½¾‘’¥×
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline john43

  • Lid
Re: shift tekens
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/02, 22:20:37 »
Heb gezocht naar de methodes om het toetsenboord zo te laten werken zoals ik dacht dat het zou moeten werken.
Zoals de symbolen op het toetsenbord staan afgedrukt  .   
Voorkeur>toetsenbordinvoermethodes > voorkeuren van IBUS >invoermethode
Helaas geen goed resultaat.
 

Offline HarzG

  • Lid
Re: shift tekens
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/03, 18:01:50 »
Bij het installeren van lubuntu 15.2 ,heb ik gemerkt dat de ~ en het ^ teken tweemaal getoetst
moet worden .
De versie Lubuntu 15.2 bestaat niet, kijk maar in de tabel welke versie je bedoeld. NB: Als je 15.10 bedoeld, dan is de ondersteuning al een jaar geleden gestopt. Kies s.v.p. voor een systeem dat nog ondersteund wordt.

Je kan bijv. Lubuntu 16.04.2 testen met een USB-live-stick of DVD en als het bevalt installeren. ... maar dat staat los van je toetsenbordindeling.
Als je een systeem gaat testen, kan je een toetsenbordindeling automatisch toegekend krijgen door de keuze van land+indeling (zie bijlage live-systeem) bij het starten van een live-systeem (als dat prima werkt, schrijf de gekozen voorkeuren op).
Nadien is het zinvol om de taalondersteuning te laten aanvullen bij het geïnstalleerde systeem. Vanaf fabriek is deze nog onvolledig (zie bijlage taalondersteuning). Misschien is je probleem verholpen als je de taalondersteuning hebt aangevuld.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline john43

  • Lid
Re: shift tekens
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/03, 21:49:14 »
Ieder bedankt voor de invoer.

Ondertussen heb ik " Fedora 25 Workstation " geinstalleerd op mijn Acer Aspire 7741z .
De toetsenbord indeling was , zonder ingreep , direkt de juiste . ( ~ ^ )

HarzG,
Zo gouw ik tijd heb ,zal ik de nieuwste Lubuntu 16.04.2 installeren .
wordt vervolgd
« Laatst bewerkt op: 2017/06/05, 17:28:05 door john43 »

Offline john43

  • Lid
Re: shift tekens
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/04, 19:14:02 »
Lubuntu 16.04.2 geinstalleerd .

Bij het installeren word in het begin de "toetsenbord instelling " keuze gegeven .
Hier heb ik de volgende keuze gemaakt:
Engels (VS) -> Engels (VS).Engels (VS), met euroteken op 5)
In hetzelfde venster kun je op een aparte regel de text en uppercase testen .
Eind goed al goed.

Jammer dat als je, net als ik ,een beetje ongeduldig bent en door gaat met alles maar te accepteren zoals je voor geschoteld krijgt. Je dan tegen het toetsen probleem aan loopt ,hetgeen bv."zichtbaar" wordt als je in een onzichtbaar wachtwoord het "hoedtje" moet gebruiken. Hi.

« Laatst bewerkt op: 2017/06/05, 17:30:16 door john43 »