Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 14.04 : geen melding van updates door update-notifier  (gelezen 1021 keer)

Offline Basic-NL

  • Lid
Dit weekend heb ik Xubuntu 14.04 geinstalleerd . Bij Instellingen en Beheer > Systeem : Sessie en Opstart > Toepassing Autostart staat een vinkje bij Updatemelder ( update-notifier ). Toch lijkt het alsof er geen updates binnenkomen, er wordt niks getoond? Omdat het een nieuwe release is, verwacht ik (bijna) elke dag update meldingen.

- Kan ik ergens checken of mijn PC nu up-to-date is?
- Kan ik ergens checken of update-notifier AAN staat?
- Als update-notifier UIT staat, hoe zet ik 'm AAN?

Tijdens het aanpassen van het uiterlijk van de desktop heb ik per ongeluk een meldingengebied (systray-3) verwijderd. Ik heb toen via het Panel ( Rechtermuis > Werkbalk > Werkbalkvoorkeuren > Elementen > Voeg toe ) een nieuw meldingengebied (kreeg de naam systray-1) toegevoegd. Misschien is dit het probleem? Ik denk van niet aangezien je maar 1 soort meldingengebied kunt toevoegen, maar wie weet?

- Als dit WEL het probleem is, hoe krijg ik de juiste systray weer terug?

Ik heb Update-Manager voor de zekerheid in het panel gezet als (snel)starter om een alternatieve update methode te hebben. Ik heb daarmee al een paar keer ge-update. Nou viel het mij op dat ik alleen een minimalistische melding kreeg. Update-Manager toont NIET of en zoja welke updates klaar staan, maar zegt alleen dat je systeem up-to-date is?  Terwijl ik in Synaptic 'direct tonen' als voorkeur heb meegegeven.

- Kan dit gedrag veranderd worden zodat je weer ziet wat 'ie doet?
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: Xubuntu 14.04 : geen melding van updates door update-notifier
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/07, 01:10:32 »
Kreeg vandaag mijn eerste automatische update melding! Deze werd niet aangekondigd met een icoontje in het Panel rechtsbovenin. In plaats daarvan werd de Update Manager automatisch gestart. Ben blij dat de automatische updatemelder toch blijkt te werken! Wel vind ik het jammer dat de update niet meer wordt aangekondigd met een icoontje. Vond ik zelf toch prettiger werken. Maar dit schijnt een design keuze te zijn volgens : https://wiki.ubuntu.com/NotificationDesignGuidelines  ( gaat over Ubuntu maar zal waarschijnlijk nu ook voor Xubuntu gelden).
Weet iemand hoe het notificatie icoontje terug te zetten is?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/07, 01:20:35 door Basic-NL »
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu 14.04 : geen melding van updates door update-notifier
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/07, 09:31:14 »
Is dus een disign keuze weet dus niet of je dat kunt veranderen ,update beheer heb ik ook in mijn balk gezet als snelstarter ,bij mij staan automatische updates uit gevinkt.
Elke morgen en avond laat ik hem even draaien ,mij stoorde het als je bezig was met iets dat dan dat update tabje voor je neus sprong.
Is dus meer een kwestie van gewoon worden ben ik bang  ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 14.04 : geen melding van updates door update-notifier
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/07, 13:43:22 »
Hier doe ik het 3x per dag met een bash file,  /home/ron/bin /up
het voordeel is, dat ik gewoon "up" in tik in een terminal, de rest gaat dan vanzelf.
Dit is de file:#!/bin/bash
sudo apt-key update
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
Gemak dient de mens.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: Xubuntu 14.04 : geen melding van updates door update-notifier
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/07, 22:40:18 »
Hoi Tom en Ron,

Allereerst bedankt voor jullie reactie!

@Tom: het automatisch opstarten van de Update Manager i.p.v. tonen van een Update Notifier icoon in het Panel wanneer er updates zijn is een designkeuze maar blijkt ook op Launchpad te staan als bug omdat sommige mensen het toch missen: https://launchpad.net/bugs/1246364
Ik vrees inderdaad dat 'ie niet terugkomt en dat het een kwestie van wennen is, maar ik blijf hopen op terugkeer van het icoontje!

@Ron : via de terminal updaten vind ik zelf geen probleem, maar ik installeer ook bij anderen en die hebben een grafische mogelijkheid nodig. Ik heb nu als oplossing een Starter aan het Panel toegevoegd voor Update Manager. Dit werkt ook prima, mits je er natuurlijk aan denkt om regelmatig op het icoon te klikken. Wat dat betreft zal in de praktijk moeten blijken hoe dit gaat bij mijn (onbetalende) 'klanten' :)

Groet, Basic-NL
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch