Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus Laptop raakt oververhit  (gelezen 2248 keer)

Asus Laptop raakt oververhit
« Gepost op: 2010/11/01, 00:41:15 »
Ik heb een Asus AMD Athlon laptop L3000 met 1Gb geheugen en Ubuntu 10.04.1. Alles werkt naar behoren, maar hij raakt soms oververhit en slaat dan spontaan af. Bij het opstarten doet de ventilator nooit iets, waarbij ik soms merk dat de laptop erg warm wordt en als ik dan opnieuw opstart, begint de ventilator op volle toeren te draaien. De ventilator stopt niet meer, ook als de computer is afgekoeld en als ik dan nogmaals opstart, dan draait de ventilator normaal.
Ik heb in de BIOS gekeken (niet dat ik daar veel van weet), maar kan nergens iets vinden dat wijst op instellingen voor de ventilator.

Is hier iets aan te doen?

Re: Asus Laptop raakt oververhit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/01, 08:23:06 »
Cothedo,

Kijk eens rond of er diagnose tooljes er zijn voor je laptop.
Met Asus geen ervaringen...
Maar voor ThinkPad en Latidude zijn er van de fabrikant diagnose-tools (Dos/Windows).
Voor de Latitude heb je zelf een Linux-tooltje om je fan aan en uit te zetten. Zit in ik8-utils. (Werkt niet voor Anderen)

Anders voorzichtig opmaken en kijken of er veel vuil in en rond je ventilator zit.
Misschien zit je model er tussen:-> http://repair4laptop.org/notebook.html

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline chihwahli

  • Lid
Re: Asus Laptop raakt oververhit
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/02, 14:16:14 »

Staat de laptop wel op een plek waar er genoeg ventilatie is?
Ik had vroeger de laptop op mijn schoot, maar dat zorgte voor te weinig aanvoer van lucht, warmte opbouw en ging uit.
Nu heb ik de laptop op tafel staan en zijn er geen problemen meer.

Offline joop905

  • Lid
Re: Asus Laptop raakt oververhit
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/02, 23:16:47 »
Open schroeven en uitzuigen.

grj