Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)  (gelezen 956 keer)

Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Gepost op: 2013/06/13, 15:33:11 »
Even een tip voor Bestanden 3.6.*-gebruikers: ik miste onlangs de optie in het contextmenu om nieuwe bestanden aan te maken. Vroeger kon je dat gewoon met rechtermuisklik -> nieuw document doen, maar even leek het erop dat die optie eruit gegooid is. Blijkt echter dat enkele Bestanden-ontwikkelaars zitten te suffen (en enkele Ubuntu-ontwikkelaars ook). Wil je deze optie terughalen, dan moet je nieuwe sjabloonbestanden aanmaken onder ~/home/gebruikersnaam/sjablonen. Voor het gemak: kopieer gewoon een tekstbestand ergens vandaan, hernoem deze en gooi de inhoud van het bestand weg. Hierna kun je in een willekeurige map weer nieuwe bestanden aanmaken via de rechtermuisklik.

Bronnen:
http://askubuntu.com/questions/208291/how-to-create-a-new-blank-file-in-nautilus-3-6
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=687139

Vraag me inmiddels serieus af of er nog ergens een bestandsmanager is die grafisch net zo goed eruit ziet als Nautilus. Door alle opties die in versie 3.6 verdwenen zijn, is het voormalige Nautilus een stuk onhandiger geworden :*( Wat is volgens jullie de beste bestandsmanager?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/13, 20:11:28 »
Ik vind zelf muCommander het fijnst en EFM, maar EFM kun je niet zonder E17 krijgen en muCommander is te uitgebreid voor gewone thuisgebruikers. Een mooi alternatief is Pantheon Files, een prachtige fork van Nautilus 3.4 of anders Athena, ook een mooie fork van Nautilus 3.4

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/13, 20:27:25 »
Of als je geen problemen hebt met (vrij veel) afhankelijkheden kun je eens naar Dolphin kijken :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/13, 23:12:41 »
Wat hebben jullie tegen Thunar ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/13, 23:28:15 »
Wat hebben jullie tegen Thunar ?

Ik haat Thunar. Nee grapje ;) Ik heb Thunar nog nooit gebruikt dus ik kan daar geen mening over vormen; derhalve heb ik hem dus niet genoemd.

Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/14, 20:06:13 »
Ik heb nu Thunar geïnstalleerd, maar die vind ik niet veel beter dan Nautilus. Simpelweg omdat die even weinig opties biedt als Nautilus nu. Die andere filemanagers zijn nog volop in ontwikkeling en nog niet beschikbaar in Ubuntu,  dus die vallen voorlopig nog even af... 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/14, 20:09:49 »
@crashit: EFM is al een aantal maanden stabiel uitgebracht hoor. Zit zelfs al 2 stabiele puntversies verder. En Athena is ook min of meer af (er is alleen nog geen echte deb uitgebracht). En Dolphin is ook stabiel al een paar jaar lang. Dus niks "volop in ontwikkeling", dat geldt alleen voor Pantheon Files.
Je kunt ook PCManFM installeren vanuit het Softwarecentrum. Hier en daar mist ie een paar features maar op zich kun je alle basisdingen die Nautilus ooit kon er wel mee doen. En anders Marlin, die kan ook zo'n beetje alles wat Nautilus 3.4 kon.

Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/15, 09:14:09 »
Ik heb op mijn 13.04-installatie Nautilus gedowngraded naar versie 3.4. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van dezelfde truc als Canonical bij 12.10 gebruikte. Voor 13.10 zal ik iets anders moeten verzinnen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/15, 11:22:11 »
@crashit: EFM is al een aantal maanden stabiel uitgebracht hoor. Zit zelfs al 2 stabiele puntversies verder. En Athena is ook min of meer af (er is alleen nog geen echte deb uitgebracht). En Dolphin is ook stabiel al een paar jaar lang. Dus niks "volop in ontwikkeling", dat geldt alleen voor Pantheon Files.
Je kunt ook PCManFM installeren vanuit het Softwarecentrum. Hier en daar mist ie een paar features maar op zich kun je alle basisdingen die Nautilus ooit kon er wel mee doen. En anders Marlin, die kan ook zo'n beetje alles wat Nautilus 3.4 kon.
Het ging mij om Pantheon en Athena, die allebei nog in ontwikkeling zijn. Dolphin bestaat natuurlijk al langer dan vandaag (en ik vind die nog altijd erg lelijk) en voor EFM heb je E17 nodig... Alleen Marlin heb ik nog niet geprobeerd ;-) Iig bedankt voor de tips! 
 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Tip: Bestanden 3.6 (het voormalige Nautilus)
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/15, 19:38:10 »
Ron
Ben ook Xubuntu fan maar:
Heb vandaag met mijn htpc gespeeld, moest de eigenaar van mappen en bestanden wijzigen i.v.m. heen en weer kopiëren.
Moest toch even naar de wiki om chown -R op te zoeken.

Crashit
Wil  je hier a.u.b. vertellen welke je de beste vind?