Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] AMD of Intel processor en moederbord keuze  (gelezen 3485 keer)

Offline pietervm

  • Lid
[Opgelost] AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Gepost op: 2013/09/15, 21:03:23 »
Komende tijd wil ik een nieuwe PC assembleren. Graag wil ik daarop Ubuntu 12.04 of nog liever Xubuntu 12.04 gaan gebruiken zoals ik dat nu doe op mijn 8 jaar oude PC.

Dan is mijn vraag: welke processor is meer geschikt; een AMD (ik denk aan de A10-6800 'richland') of toch maar een Intel (Haswell). Meer specifiek: zijn er met het oog op gebruik van Linux bepaalde bedenkingen een bepaald merk processor beter de voorkeur te geven?

Met betrekking tot moederborden zie ik ook mogelijke problemen opdoemen. Ik kijk bijvoorbeeld naar de specificaties van het Gigabyte moederbord GA-F2A85X-HD3 (rev. 1.0) met AMD A85X chipset en lees daar de waarschuwing: "Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website." Wat moet ik hiermee?
« Laatst bewerkt op: 2013/09/19, 20:38:52 door pietervm »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/15, 21:33:58 »
Alleen algemeen advies:

- Als processor liever Intel dan AMD, hoewel dit niet zo belangrijk is. Lichte voorkeur voor Intel, omdat die wat meer investeert in goede ondersteuning voor Linux.

- Wat wel belangrijk is: als grafische kaart (videokaart) liever Intel of Nvidia dan AMD/ATI (of nog andere chipsets).

Zie ook:
https://sites.google.com/site/computertip/ijzerwaar

Offline jan11000

  • Lid
Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/15, 21:41:41 »
Belangrijkste is bij linux, is dat je normale hardware/veel verkochte hardware koopt, dan heb je normaal altijd drivers.
Bij aparte hardware moet je dus goed google gebruiken om uit te zoeken of het werkt.

-Videokaart is belangrijk, ati of nvidia pakken, mijn voorkeur is nvidia, maar hier ook , koop een normaal/veel verkochte model,  je kan de videokaart nog opzoeken en kijken of deze goed werkt.
-Intel videokaarten die op/in de cpu zit, lijken tegenwoordig ook goed te werken.
-Vaak zie je ook nog problemen met wifi chipset, deze zou je dus ook kunnen controleren of die out of the box werkt.
-De rest van hardware, zoals moederborden, werken dacht ik gewoon.
Enigste wat wel kan is dat als je nieuwe technologie koopt(bijv nieuwe chipset of nieuwe wifi chip), dat dit niet ondersteund wordt, en pas later bij de volgende versie van linux(of later) pas ondersteund wordt.
Dus eerst goed google gebruiken.

Heb zelf meerdere pc's, werken allemaal heel erg goed, ook de drivers werken zonder iets te doen.
Heb zelf nvidia videokaarten op de meeste pc's.
Op andere pc met i5 met intel hd2000 werkt ook vanzelf na installatie, zonder iets te doen.
Andere pc met oude intel onboard videokaart, die jaren lang niet ondersteund werd(slecht werkte), werkt nu ook zonder iets te doen(p4 celeron ).

Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/16, 12:56:45 »
Alleen algemeen advies:

- Als processor liever Intel dan AMD, hoewel dit niet zo belangrijk is. Lichte voorkeur voor Intel, omdat die wat meer investeert in goede ondersteuning voor Linux.

- Wat wel belangrijk is: als grafische kaart (videokaart) liever Intel of Nvidia dan AMD/ATI (of nog andere chipsets).

Zie ook:
https://sites.google.com/site/computertip/ijzerwaar

Eigenlijk is dit puur ervaring, mijn Optimus (Intel + nVidia) krijg ik ook niet aan de praat, terwijl mn nVidia desktop perfect werkt. Ook AMD/ATI werkt goed, alhoewel mijn voorkeur ook Intel + nVidia is. Wat ik wel af raad is AMD + nVidia of Intel + ATI.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/16, 18:27:39 »
Leuk dat je je eigen systeem wilt assembleren. Heb ik laatst ook gedaan.  ^-^
AMD of Intel maakt naar mijn ervaring weinig uit voor de Linux ondersteuning.

Andere hardware onderdelen maken wat meer uit. Mijn ervaringen met Asus zijn vaak goed.

Van wat je precies nodig hebt is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je wilt en wat je budget is.
Een site wat mij veel heeft geholpen om de keuzes tussen verschillende hardware te maken is: http://nl.hardware.info/

Offline pietervm

  • Lid
Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/17, 19:38:57 »
Dank voor de bijdragen aan deze door mij geopende discussie.

De site http://nl.hardware.info/ ken ik al ruim 3/4 jaar. Levert inderdaad heel veel PC hardware info maar is heel sterk door windows OS spullen gedomineerd.

De site https://sites.google.com/site/computertip/ is niew voor mij. Maar behalve de aankoop tips zie ik er ook veel andere Linux handigheden op. Dus een plaats in mijn Firefox bladwijzers.

Het dilemma AMD of Intel blijft.
AMD is goedkoper, heeft een sterke interne GPU (Trinity/Richland typen). Maar AMD zou voor Linux OS mogelijk minder goed kunnen werken.
Intel heeft de processors met snelste CPU maar blijft qua GPU achter bij AMD. Intel mogelijk beter samen met Linux OS.

Vanwege de zwakkere interne GPU bij Intel processors kan een aparte videokaart sneller nodig zijn. Maar zo een videokaart is wel een flinke energie vreter. Ik zag dat bijvoorbeeld de Nvidia GeForce GTX 650 Ti  bij leegloop (idle) al 80 watt verbruikt en bij vollast 220 watt.

Ik zou eens moeten nagaan in hoeverre ik een video kaart echt nodig heb. Gamen doe ik toch niet. Maar een video stream of een DVD spelen in full HD (1920 x 1080 pixels) met acceptabele frame rate zou ik wel graag willen. Als de interne GPU van Intel Haswell processors dat ook aankan...  Jammer dat Intel voor alsnog de nieuwe GT3 'Iris@ GPU alleen toelaat voor voor laptops en All-in-One PC's.

Assembleren van PC. Dat lijkt mij echt leuk te gaan doen. In mijn jonge jaren, dat is voor de opkomst van de PC, bouwde ik zelf mijn eigen radio's en versterkers, volledig op component niveau, met discrete transistors en ook nog met buizen. Dus het assembleren van een PC zou daarmee een makkie voor mij moeten zijn. Het is nu vooral uitzoeken dat de verschillende delen goed op elkaar passen, het geheel aan mijn wensen voldoet en toch niet te duur is.

Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/17, 20:12:09 »
Ik heb 2 laptops met een on-board Intel HD 4000 gehad (die dus in de i5 zat) en beide hadden hele goede performance, zelfs gamen ging nog best oké als je niet te hoge instellingen zette. De nieuwe Intel-CPU's (Intel Haswell) happen zelfs verbeterde versies daarvan dus de performance kan alleen maar beter geworden zijn.

Offline jolo

  • Lid
Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/17, 20:34:22 »
Of je wilt gaan voor een AMD of Intel systeem, zul je uiteindelijk zelf moeten bepalen. Om je bij die keuze te helpen, zou je alvast deze hyperlink kunnen checken op kieskeurig.nl Informatie over processors. En wellicht staat er ook nog bruikbare informatie in deze Engelstalige hyperlink http://www.phoronix.com/scan.php?item=Processors&page=category


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/18, 08:17:27 »
Een Haswell processor kan prima Full HD film beeld verwerken.
Hiervoor heb je geen extra grafische kaart nodig.

De sterke grafische kaarten zoals in het voorbeeld genomen met een "nVidea Geforce GTX 650 Ti" zijn echt voor games.

Offline pietervm

  • Lid
Re: AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/19, 20:37:01 »
Dank voor de aanvullende informatie.

1. Het is mij duidelijk, AMD of Intel processor, ze zullen beide goed werken met Linux.
2. Beter geen buitenissige hardware gebruiken, tenzij goed uitgezocht of het met Linux compatibel is,
3. Ingebouwde GPU bij Intel Haswell processors zal prima zijn voor HD video.

Re: [Opgelost] AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/20, 10:53:27 »
3 Ingebouwde GPU bij Intel i5 en hoger (dus ook Haswell) is prima voor HD-video :)

Re: [Opgelost] AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/20, 13:02:47 »
Ik sluit mij bij Vistaus aan:
Zelf heb ik dit: http://ark.intel.com/products/65703/
Ben er erg tevreden over, vooral ook omdat de i5 bij normaal gebruik erg stil is (maar dat zal ook komen door de Lenovo koeling).
(mijn AMD E-350 vereiste wat tweaks om de HW acc werkend te krijgen)

Net even gekeken: i5-3470T CPU load bij HD filmpje: <10%.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/20, 13:12:25 door VuurVosje »

Re: [Opgelost] AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/20, 17:12:02 »
In het algemeen kunnen i5's of i7's prima zonder grafische kaart HD video e.d. verwerken. Bij 3D games zal je het wel merken.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: [Opgelost] AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/21, 11:35:42 »
In het algemeen kunnen i5's of i7's prima zonder grafische kaart HD video e.d. verwerken. Bij 3D games zal je het wel merken.

Klopt. Ik had dus 2 laptops met dezelfde i5+Intel HD 4000 onboard-kaart van de i5. 1080p ging fantastisch. 3D-games gingen ook wel tot op zekere hoogte. Ik kon Nexuiz met de grafische liflafjes op Medium nog heel vloeiend spelen maar met High werd de FPS iets lager. Niet onspeelbaar maar wel duidelijk merkbaar. En Brutal Legend was gewoon onspeelbaar, zelfs met alles op laag. Het begin gaat nog maar eenmaal je wat verder bent wordt het grafische meer en meer en de lag dus ook.
De HD4000 (en zeker de opvolgers in Haswell!) kan dus prima gebruikt worden voor een hoop dingen. Voor het meeste dus eigenlijk. Alleen zware 3D-games of zware videobewerking is teveel gevraagd maar dat kun je ook niet verwachten. Ik was over de HD4000 meer dan tevreden, Intel's onboard kaarten van hun CPU's sinds i-serie zijn fantastisch! :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: [Opgelost] AMD of Intel processor en moederbord keuze
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/24, 09:37:07 »
@TS
Misschien is het nog handig je gebruiksdoel van de pc te vermelden? Ga je alleen beetje internetten en lichte office taken dan, wordt het een media center, of ga je die-hard 3D renderen etc? Voor processor intensieve taken zou ik voor een Intel gaan, die zijn sneller en koeler. Amd zou ik alleen overwegen als het budget een Intel niet toelaat.

Overigens goed om te lezen in dit topic dat een recente Intel processor goed gaat icm met HD film materiaal. Ik wil eigenlijk mijn media center een update gaan geven, maar ivm driver support wilde ik in eerst instantie voor de combi intel + discrete Nvidia kaart gaan. Ik heb een media center met daarop XBMC waar de digitale bibliotheek inzit...