Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630  (gelezen 4136 keer)

RemBrand

  • Gast
Nieuwe gebruiker hier. Ik dacht Ubuntu uit te proberen op m'n oude laptop (Acer Travelmate 630). Heb ubuntu-8.04-desktop-i386.iso gebrand en hier van geboot. Resultaten zijn als volgt:
* booten van cd, gaat allemaal goed tot bureaublad > egaal oranje scherm, muisaanwijzer doet het even, daarna lijkt laptop te "hangen" (vreselijke term, ik weet het). NumLock en CapsLock doen het ook niet meer, geen cdrom-drive activiteit.
* install to hdd (want laptop mag toch leeg), gaat allemaal goed tot bureaublad > bitmap achtergrond met vogeltje, muisaanwijzer doet het even, daarna lijkt laptop te "hangen" (vreselijke term, ik weet het). NumLock en CapsLock doen het ook niet meer, geen cdrom-drive activiteit.

Ik verwacht een vraag over de hardware, bij deze de specs:
Processor: Intel Pentium 4 Processor-M 1.4GHz
Chipset  : ALi M1671 and M1535+
RAM      : 256MB
Video    : nVidia GeForce2 Go 100 with 16MB DDR
Scherm   : 14.1" TFT / 1024 x 768 x 16M (XGA)
HDD      : 30gb ofzo
CD-ROM   : generiek 8x DVD / 24x (8x4x24) CD-RW ding, maar lezen lijkt ok
Sound    : Cirrus Logic CS4299-XQ
PCMCIA   : 32-bit CardBus Controller / 1 Type II/Type I
NIC      : Realtek 8100BL 10/100Mbps

Touchpad die het dus even doet... Als alles werkt, moet wifi via een 54mbit sweex pcmcia kaartje gaan (is gewoon een Atheros chipset). Met win2k nooit ergens problemen mee gehad op deze laptop, maar da's flauw ;-)

Wie oh wie heeft suggesties voor me, want ik zie niet dat ik tijdens boot of installatie bepaalde dingen uit kan schakelen.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd,

Remco



Toevoeging: Nieuw poging gedaan zonder pcmcia kaartje er in. Geen ander resultaat. Heb hem een half uur laten draaien, maar nog steeds oranje scherm zonder overige activiteit...

Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/15, 18:16:09 »
Gebruik eens de alternate CD. Is ook gewoon te downloaden..

bv. hier: http://mirrors.nl.eu.kernel.org/ubuntu-releases/8.04/

Je moet dan deze hebben: ubuntu-8.04-alternate-i386.iso

O ja, welkom natuurlijk!! :)

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/15, 18:19:19 »
Kan je daar ook mee van cd af draaien om even te kijken of't wat is? Want zolang dat niet werkt, heeft het ook weinig zin te installeren lijkt me?

Thanks voor je reactie trouwens :)

Remco

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/15, 19:13:32 »
Heb deze zojuist op aanraden in eerdere post gedownload inderdaad. 4x gebrand, ben nu bezig met integrity check. Extra geheugen was ik niet van plan, nogal prijzig. Wild gewoon kijken of ubuntu lekker werkt en dan eventueel op m'n nieuwere laptop gooien. Ik hoop/denk dat het met Xfce wel los zal lopen, die schijnt minder resources te hebben.
Intalleer het enkel om te zien of de look 'n feel bevalt. Ik laat het weten als de Alternate cd andere resultaten geeft. Ik volg voor installatie het stappenplan van http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/alternate_gutsy/, ik neem aan dat dat elkaar weinig ontloopt. Thanks voor de reactie.

Remco

Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/15, 19:47:09 »
als het allemaal een beetje lukt, dan kun je ook hier kijken voor nuttige tips:

http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/15, 19:58:52 »
Helaas Maarten, zo ver ben ik nog niet. Status update:

* Alternate cd gebrand, integrity check voltooid en goed

Install Ubuntu
* Loading Linux Kernel *
Choose Language
* English *
Choose Language
* United States *
Configure the network
* Network autoconfiguration failed * (klopt, zit geen kabel in)
Partition disks
* use entire disk *
Installing the base system
* hangt op 6% Retrieving libc6... *

Nieuwe poging nu met als extra opstart param: cdrom-detect/cdrom_hdparm=-d1
(in bootmenu direct achter de -- ingetikt met spatie er tussen)
nu maar es alles NL gekozen en zit intussen op 50% van de install! :)
oja, nu tijdens install even netwerkkabel er in gehangen en hij kreeg een ip-adres, maar had niet anders verwacht met een realteck chipset :)

Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/15, 20:07:05 »
Tip! altijd installeren met een netwerkverbinding!

mickvdv

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/15, 20:07:23 »
Ik z'n zelfde probleem met een Acer Travelmate 230. Ik kan bij hardy instaleren via alternate maar dan komt hij bij het opstarten niet grafisch (running bootscripts is alles wat ik krijg). Heb vanalles geprobeerd werkt gewoon niet. De liveCD komt niet verder dan het bootmenu. Dus ik heb feisty geinstalleerd en toen geupgrade naar hardy en dat werkt prima.

Mickvdv

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/15, 21:33:46 »
Helaas, nu hangt ie bij 25% van het installeren van de software. Jammer voor een eerste poging om met Linux te gaan werken, maar zal het morgen nog es proberen.

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/15, 23:11:13 »
Ik doe nog 1 poging met dezelfde settings ongeveer, anders probeer ik Mick's methode. Wat is Feisty? De voorgaande release?

Thanks again,

Remco

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/15, 23:36:48 »
Thanks, ik heb nu nogmaals install geprobeerd. Loop nu vast bij installeren software. Krijg een nette melding "Installatiestap is mislukt" en of ik het nogmaals wil proberen. Geen reden helaas. Ik ben nu ubuntu-7.10-alternate-i386.iso, eens zien hoe het daar mee gaat.

Remco

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/16, 01:19:15 »
VICTOIRE!

Toch nog behoorlijk laat geworden, maar hij boot nu met 7.10, heb internet (via realtek onboard nic), morgen eens kijken of ik kan/ga updaten naar 8.04, zag al een melding ergens. Gek genoeg boot ie wel vlot, ik hoor een geluidje, dan lange tijd zwart scherm en daarna pas login scherm, maar daar zal ik forum ff voor doorzoeken, dacht dat al ergens voor 8.04 gezien te hebben.

Dank voor al jullie reacties, ik post hier nog wel even als Hardy Heron ook draait :)

Remco

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/16, 01:45:45 »
OK, ik geef het op voor vandaag, zal zware dag worden morgen. Heb succesvol de videodrivers binnengehaald, na reboot krijg ik echter splashscreen en verder niks. Hij hangt niet (capslock enzo doet het), ik zie in dhcp table van m'n router dat hij een IPadres pakt, krijg gewoon geen beeld meer. Tips zijn welkom, nu eerst nachtrust.

RemBrand

  • Gast
Ubuntu Hardy Heron "hangt" bij opstarten op Acer Travelmate 630
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/18, 21:01:25 »
Ok, na wat heen en weer geïnstalleer heb ik nu 7.10 draaien. Ik heb een online update naar 8.10 gedaan, daarna loopt de laptop vast op wisselende plekken (tijdens splash, net na splash, net na inloggen). 7.10 draait stabiel, dus daar hou ik het maar bij. M'n nvidia kaartje pakt ie ook niet lekker, maar ik heb beeld.
Wat welk gelukt is, is irc, http, ftp, rss, vnc, msn, google talk, rdp over vpn naar werk, dus qua functionaliteit voldoet alles :-)
Thanks voor alle hulp en als dit alles een poosje naar wens draait moet m'n snelle laptop er aan geloven!

Remco