Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???  (gelezen 1314 keer)

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Gepost op: 2007/08/10, 19:54:06 »
Mensen,

Ik kom er zojuist achter, dat mijn HD echt een zootje is.....

Screenshot is hier te vinden:
http://home.versatel.nl/spiritus/skh-GParted-screenshot.png

- Toen ik WinXP installeerde, kreeg ik een HD van 130 GB voorgeschoteld (zou 160 moeten zijn, maar Win zag slechts 130).
- Tijdens de install van Ubuntu Feisty zag GParted wel veel meer. En ik dacht ook dat ik de partities dusdanig had gemaakt, dat de hele HD in gebruik was.....

- Getuige dit screenshot is dat echte niet het geval?

Help!
Moet ik nu de hele zooi opnieuw installeren?

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 22:32:58 »
Nee. In feite kan je de partities gewoon vergroten en verkleinen, ook al is het in gebruik.

Zo had ik voor mn broertje een harde schijf van 10 GB verkeerd ingedeeld. Ik kon makkelijk van de /home partitie een paar GB afhalen en de bij de / partitie plaatsen. Dit gaf geen enkel probleem. En omdat die 10GB ongebruikt is, en ergens bij een partitie moet komen, is de kans dat er iets mis zou gaan nog kleiner.

Als je het echt niet vertrouwd kan je nog eventueel een backup maken, maar dat zal waarschijnlijk niet nodig zijn.

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/11, 10:15:08 »
Hmmm, ok.
Maar die 10 GB zou ik eigenlijk bij mijn home partitie willen zetten, maar die staat er niet direct naast. Dat betekent dan toch, dat ik eerst een ntfs-partitie vergroot, dan aan de andere kant verklein ten gunste van mijn root, die vervolgens weer verleinen tgv de swap, en die weer ten gunste van de home. Maar die 10 GB is ongeformatteerd, wat volgens mij betekent, dat ik vervolgens de hele partitie moet formatteren en dus iddd alles kwijt ben..... Een backup zal wel moeten, maar dat is geen probleem (ik heb nog een recente backup).

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/11, 10:18:34 »
Hoe bedoel je ongeformatteerd? Wanneer het een niet ingedeelde (lege) ruimte is, oftewel het is niet eens een partitie, dan kun je gewoon je home vergroten, die maakt dan automatisch gebruik van de beschikbare ruimte.

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/11, 10:33:54 »
Ok?
Dat wist ik niet?
Dat verandert de zaak van complex naar kinderlijk eenvoudig!

Hoe ik "ongeformatteerd" bedoel:
dat dit stuk ongebruikt en (dus) nog niet geformatteerd is.

Ik moet me er dus nu van vergewissen, of het inderdaad geen partitie is, of dat het wel een partitie is, maar dan ongebruikt. Ik kan aan de slag!

Bedankt voor jullie antwoorden!

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/11, 10:41:36 »
Helaas.....
Het werkt niet.

Volgens GParted is het wel degelijk een partitie, maar dan ongeformatteerd. Ik kan die partitie niet verwijderen, want dan zou ik eerst de andere partities moeten loskoppelen.

Ik heb nog gezocht naar een mogelijkheid mijn home gewoon te vergroten, maar die kon ik niet vinden? Wacht. Er staat een knop "verplaatsen of grootte wijzigen". Maar die mogelijkheid staan niet aan - dit kan dus niet.

Feitelijk krijg ik maar 1 optie te zien: die ongebruikte partitie verwijderen. Maar dan krijg ik dus een melding.....

Andere suggestie misschien?

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/15, 18:52:48 »
Echt niemand een idee?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/15, 19:22:52 »
Is het geen verborgen recovery partitie of iets dergelijks?

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/19, 15:00:26 »
Johan: sorry dat ik zolang heb gewacht! Ik ben een paar dagen op vakantie geweest (MET vrouw, ZONDER kiddo's).

Een verborgen recovery-partitie..... Die zou XP dan standaard aan moeten maken, want ik heb niets aangemaakt van dat caliber. Maar het zou inderdaad kunnen. Hoe kan ik dat checken?

En is het inderdaad, dat XP standaar een recovery-partitie maakt? Want ik vind het wel wat overbodig..... Kan ik zo een recovery-deel ook alsnog verwijderen? Zal dan zeker in XP moeten gebeuren zeker.....

Bedankt voor de tip!

harde schijf - partities - 10 GB ongebruikt ???
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/20, 14:44:43 »
Ik ben er uit!
Het bleek, dat ik voor XP niet twee, maar DRIE partities had greserveerd.
Eentje voor XP zelf, eentje voor mijn documenten aldaar en eentje voor (nog te installeren) software (meestal OSS) en spellen.

Nu blijkt, dat ik één van die partities (nog) niet geformatteerd heb. Toch heeft XP hem kennelijk voor zichzelf gereserveerd (en er een partitie van gemaakt). Het verklaard, dat Ubuntu WEL een partitie ziet, maar geen bestandssysteem.

Opgelost dus.....

Allen die eerder meegedacht hebben: bedankt.