Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.  (gelezen 2425 keer)

Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Gepost op: 2007/04/11, 10:09:25 »
Ik ga over enkele weken van planet naar orange over stappen.
Ik heb met internet nooit veel gedaan dus weet niet precies hoe je het moet installeren.
Op windows gaat dat vanzelf met een cd maar is handmatig installeren op linux ook goed tedoen.?
Mvg Randy,
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

SandervdV

  • Gast
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/11, 10:48:22 »
het ligt er een beetje aan of je een draadloze verbinding gaat nemen, een vaste verbinding zal (hoogst waarschijnlijk) geen problemen opleven.

met draadloze verbindingen gaat het wat vaker fout, maar over het algemeen is het goed op te lossen. het feit dat je overstapt naar Orange zal niet zoveel uitmaken, het gaat vooral om de modem en de verbindingsmethode (bijvoorbeeld USB). voor de volgende release (feisty fawn - 19 april) is er veel gewerkt aan de gebruiksvriendelijkheid voor draadloze netwerken, dus daar zul je minder problemen kunnen verwachten.

Offline Hmenger

  • Lid
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/11, 00:17:15 »
Kunnen jullie mij helpen? Ik heb een dualboot WindowsXP/Ubuntu. Recent Orange ADSL aangeschaft. De computer met een ethernetkabel verbonden met het Sagemmodem. In Windows begonnen, loopt perfect met de installatie-cdrom. Als ik dan in Ubuntu wil werken, heb ik ook een perfecte downloadverbinding. Ik heb inmiddels ge-upgrade van 6.10 naar 7.04. Maar ik kan niet internetbankieren en ik kan ook niet e-mailen doordat, althans dat is mijn indruk, mijn inloggegevens niet worden verzonden. Dit bericht verstuur ik via Windows, omdat ik in Ubuntu mijn wachtwoord niet kan verzenden. Ik heb gekeken naar de netwerkinstellingen en het lijkt er op dat Ubuntu mijn netwerkverbinding herkent. Ik heb de instellingen nagevraagd bij de Orange-helpdesk en toen kreeg ik twee nieuwe DNS's op die echter geen verbetering gaven. Ja, ik heb het modem uit- en weer aangezet als ik Ubuntu opstartte zodat de eventuele Windowsconfiguratie werd gewist en Ubuntu het modem zou kunnen herkennen. Tot nu toe zijn al mijn pogingen vruchteloos gebleven. Erg frustrerend!!Ik denk toch dat het ligt aan mijn netwerkinstellingen, de DNS of DNS-en en de host aliases. Bedankt alvast voor het meedenken. Harm.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/11, 12:26:46 »
Onderstaande is erg basaal, maar je moet ergens beginnen.

Kun je wel pingen naar het internet:
ping nu.nl

Als dit niet lukt, is er mogelijk iets met DNS aan de hand.
Probeer dan eens:
ping 62.69.184.230
Dit is het IP-adres van nu.nl

Offline Hmenger

  • Lid
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/12, 14:07:15 »
Dank je voor je reactie.
Ik moest even bij iemand navragen wat pinten betekent. Toen heb ik in het terminalvenster ingevoerd "ping www.nu.nl" en ik kreeg een reeks reacties met telkens ongeveer 10 seconden tussenpoos, de laatste luidde: "64 bytes from 62.69.179.231.: icmpseq. ttl 54 time 17.9 msex". Kortom ik denk dat pingen lukt, zij het dat het DNS-getal anders is dan het IP-adres van Nu dat jij opgeeft.
Doe mij nog een tip alsjeblieft.
Groet, Harm.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/12, 14:24:33 »
OK, het lijkt er op dat jouw internet-verbinding op zich goed werkt. Ook het dns-gedeelte werkt dus ook, anders had je nu.nl nooit kunnen pingen. Dat het ip-adres een ander is dan dat ik heb opgegeven is op zich mogelijk, de dns-server heeft dan voor jou een andere server geselecteerd.

Als ik jou goed begrijp, heb je wel een goede 'downloadverbinding'. Wat bedoel je daarmee? Kun je bijvoorbeeld normaal surfen, dus bijvoorbeeld naar nu.nl?

"Maar ik kan niet internetbankieren"
Dit kan liggen aan de beveiligde verbinding die wordt opgezet, via SSL. Doorgaans verloopt dat via een andere poort dan de standaard 80 (uit mijn hoofd: 8080), dus misschien dat deze (poort) wordt tegengehouden, bijvoorbeeld door een ingebouwde firewall in het modem. Kun je dit verifieren, dat wil zeggen: heb je verbinding met de website, wat voor verbinding is dat (http of https, kun je zien in je adresbalk)?

"en ik kan ook niet e-mailen"
Maak je gebruik van pop3/smtp? Probeer dan als eerste deze twee servers te pingen.

Offline Hmenger

  • Lid
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/13, 01:04:12 »
Surfen gaat prima. ik heb nog niet gemerkt dat ik enige website niet kan openen. Ik kom dus ook probleemloos op nu.nl.
Als ik naar de website van mijn bank ga (die bank die de laatste weken zo in het nieuws is), kom ik eerst op een http-site. Op die site staat een knop "inloggen", die brengt me op een https-site waarop ik in twee vensters mijn inloggegevens moet invullen, namelijk mijn rekening- en pasnummer. Als ik die invoer en op OK klik of een enter geef, krijg ik na enkele seconden hetzelfde scherm weer terug, maar met lege invulvensters. Ik kom dus niet in het volgende scherm.
Orange heeft een pop3- en een smtp-server. Ik heb beide servers gepingd, d.w.z. ik heb in het terminalvenster ingetypt: "ping pop.orange.nl". Als reactie kreeg ik: (88.12.242.66) 56 (84) bytes of data", meer niet. Bij het pingen van smtp.orange.nl kreeg ik geen reactie.
Wat nu? Leuk contact vind ik dit trouwens, dank je voor het meedenken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/13, 09:28:50 »
OK.

Mail. Blijkbaar kun je zowel de pop3- als smtp-server niet bereiken via Ubuntu. Kun je hetzelfde ook eens proberen met Windows (je hebt een dual-boot, dus dat is eenvoudig uit te voeren). Voor de duidelijkheid: je hebt op dit moment nog niets met een wachtwoord te maken. Jij dacht (niet geheel ten onrechte) dat je wachtwoord niet overgezonden werd, het blijkt dus een ander (dieper) probleem te zijn.

Internet-bankieren. Dat is lastig. Blijkbaar kom je wel op de https-sectie, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Het zou ook aan de browser kunnen liggen. Gebruik je op Windows als binnen Ubuntu gebruik van dezelfde browser, bijvoorbeeld Firefox? Als dat niet zo is, zou je dat kunnen uitproberen met dezelfde browser op de verschillende platforms?

P.S. Ik ga er een weekje tussenuit (vakantie), kan iemand het stokje overnemen?

Offline Hmenger

  • Lid
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/13, 12:39:27 »
In Windows (Outlook Express) communiceer ik probleemloos: ik kan mail verzenden en ontvangen via mijn Orange-account.
In Windows gebruik ik IE en daarin kan ik wel internetbankieren. Ik ga het eens proberen met Firefox in Windows.
Dit probleem heeft niet zo'n haast. Maar het lijkt mij leuk om langzamerhand eens "the finger" te kunnen geven aan Windous met die krankzinnig rijke mannen die kennelijk nog niet genoeg geld hebben verdiend.
Fijne vakantie.

Offline Hmenger

  • Lid
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/13, 13:46:18 »
Vervolg op mijn vorige: ik heb Firefox in Windows geïnstalleerd en internetbankieren gaat prima.
Vraag: de door Orange geleverde installatie-cdrom biedt een fraaie grafische interface om Orange-ADSL te installeren in Windows (en in MacOS, maar niet in Ubuntu of zelfs maar in Linux). Als ik in Ubuntu werk, heb ik dus niets geïnstalleerd, het is alleen duidelijk dat het modem wel tot op zekere hoogte wordt herkend door Ubuntu. Ik neem aan dat op die cd-rom installatiegegevens staan die ik ook zou kunnen gebruiken om Ubuntu te configureren nietwaar? Of zou ik die gegevens uit Windows kunnen ophalen om ze vervolgens in Ubuntu in te voeren? Zou dat niet de oplossing van het probleem zijn?

Offline Hmenger

  • Lid
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/19, 00:16:59 »
Tweede vervolg. Eén probleem is nu opgelost: ik kan e-mailen. Ik durf het bijna niet te melden, maar ik had mijn gebruikersnaam niet goed ingevuld, stom, stom.
De andere problemen zijn echter nog niet opgelost: via Ubuntu kan ik niet internetbankieren en ook niet inloggen op dit forum omdat de invulgegevens kennelijk niet worden verzonden. Nu herinner ik me dat ik ditzelfde probleem een keer had op mijn werk, in Windows XP en toen was er volgens mijn ICT'er een Java-scriptje defect geraakt. Zou dat nu ook het probleem kunnen zijn? Ik ga zoeken of ik deze kwestie elders op dit forum tegenkom.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/19, 00:25:13 »
Blijkbaar is het onderstaande nu achterhaald, had je post van 23:16 niet gezien, toen was ik die van mij net aan het dichten...

Citaat van: Hmenger
de door Orange geleverde installatie-cdrom biedt een fraaie grafische interface om Orange-ADSL te installeren in Windows (en in MacOS, maar niet in Ubuntu of zelfs maar in Linux)

Offline Hmenger

  • Lid
Ik ga over een paar weken over op orange een klein vraagje.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/20, 10:31:14 »
Je had vorige week geschreven dat je een week weg zou gaan, daarom leek het mij aardig om voor het einde van de week nog een laatste mededeling te doen. Leuke vakantie gehad?
Ik heb onder "internet enzovoort" een nieuw topix gemaakt: "internetbankieren lukt niet". Dat zie je natuurlijik zo in het overzicht Als jij nog een suggestie hebt, graag, maar dan in die rubriek.