Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home directories synchroniseren over het netwerk  (gelezen 1638 keer)

Offline h2o

  • Lid
/home directories synchroniseren over het netwerk
« Gepost op: 2016/12/14, 21:45:14 »
Ik werk al jaren met de /home directories op een server. Die zijn via nfs en /etc/fstab gemount aan de werkstations. Nu wil ik dat anders aan gaan pakken en heb wat raadgevingen nodig.

Eigenlijk wil ik voor de snelheid de /home lokaal op de werkstations laten lopen en ze bij het opstarten laten synchroniseren van de server naar de werkstations en bij het afsluiten van de werkstations naar de server toe. Dan werkt alles op de werkstations veel sneller, vooral internetten, en kunnen de gebruikers toch verschillende werkstations gebruiken met de bijgewerkte situatie waarmee ze op een andere werkplek zijn geëindigd.

Ik zit te denken aan een synchronisatiescript dat met rsync alles van de server ophaalt. Alle /home direcories die dan niet gebruikt zijn worden dan overgeslagen en alleen de data die gemuteerd is wordt dan ingeladen.
En bij het afsluiten wordt dan de /home directory van de gebruiker naar de server gesynchroniseerd.

Ik heb iets dergelijks met een externe schijf die data van de ene laptop naar de andere synchroniseert:

sudo rsync --progress  -avz --del --exclude-from '/home/exclude.txt'  /home/h2o/ /mnt/transport/homeDit schrijft de data van de laptop naar de externe schijf.

sudo rsync --progress  -avz --del --exclude-from '/home/exclude.txt'  /mnt/transport/home/h20/ /home/h20Dit schrijft de data van de externe schijf naar de laptop.

In beide scriptjes staat --exclude-from '/home/exclude.txt'. Daarin heb ik de (sub)directories opgenomen die niet moeten worden meegenomen. Dit zijn bijv. Dropbox en Virtualbox aangelegenheden.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/14, 21:55:55 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: /home directories synchroniseren over het netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/14, 22:08:33 »
Wat als iemand tegelijk op twee werkstations werkt? Hoe ga je dan om met conflicten?
Verder, als de werkstation uitvalt voor er terug gesynced is, ben je dan niet alle nieuwe bestanden kwijt vanwege de --del optie en het feit dat de bestanden niet op de externe schijf staan?

Ikzelf gebruik owncloud voor dit doel. Maar ik zit te overwegen of syncthing niet een betere oplossing is.
Het voordeel van owncloud boven rsync is dat het bijna realtime is en dat je versioning knt instellen alla dropbox. Nadeel is dat de syncsnelheid niet erg hoog is en bij te veel data wordt het onbruikbaar. Maar dat laatste geldt voor rsync ook.

« Laatst bewerkt op: 2016/12/14, 22:23:03 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: /home directories synchroniseren over het netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/14, 22:37:02 »
Verder, als de werkstation uitvalt voor er terug gesynced is, ben je dan niet alle nieuwe bestanden kwijt vanwege de --del optie en het feit dat de bestanden niet op de externe schijf staan?
Om die goede reden gebruik ik nooit de --del-optie met rsync. Als je twee pc's synchroon wilt houden en je verwijdert iets op pc1 en je voegt iets toe op pc2 en je verwijdert nog eens wat op pc2 of 1, dan ga je met deze optie al heel snel in de sync-problemen komen, lees. data foetsie!

Re: /home directories synchroniseren over het netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/15, 00:15:24 »
Wat als iemand tegelijk op twee werkstations werkt? Hoe ga je dan om met conflicten?

Volgens mij, als je elke gebruiker met een unieke gebruikersnaam een eigen /home laat gebruiken, speelt dit niet.
Dit is hetzelfde als meerdere gebruikers in 1 pc met dat verschil dat je bestanden via het netwerk op een andere pc staan.
Dit is een hele normale opzet voor een netwerk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: /home directories synchroniseren over het netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/16, 18:12:26 »
Ik ben regelmatig op minimaal 2pc's ingelogged. Maar ik moet bekennen dat dit bij normale gebruikers waarschijnlijk minder snel voorkomt :evil:. Maar het is wel een risico en samen met de del optie maakt het dit systeem niet erg robuust. Wet van Murphy heeft iets te veel kans volgens mij.