Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVidia 8600 GT dualscreen... ik krijg de resolutie op mijn tv maar niet goed!  (gelezen 1121 keer)

RobGroot

  • Gast
Beste mensen,

Ik ben een absolute kluns op Linux- gebied, maar ik heb deze week besloten om Ubuntu 9.04 (32bits) te installeren in dualboot met Vista, wat me uiteindelijk na veel lezen (en gevloek en getier) is gelukt. Eerste indruk is goed: email snel aan de praat en meteen op het internet!

Het eerste, verfoeid moeilijke probleem met mijn Creative X-Fi Fatal1ty, die maar geen geluid wilde geven, toch opgelost. En dat als beginner!

Maar ja, nu heb ik dus geluid en ik dacht: "Laat ik hem eens op mijn Philips Cineos uitproberen via DVI/HDMI". Ik heb dus eerst mijn Philips laten detecteren door Nvidia, wat lukte. Resolutie ingesteld op 1920 x 1080 en nu staat het bureaublad als een soort postzegel op mijn beeldscherm. Ik kan in de Nvidia X Server settings niets vinden om het bureaublad aan te passen (kan in windows wel: met twee schuifbalken). Hoe ga ik nu te werk? Ik neem aan dat er wel weer het een en ander gewijzigd moet worden via terminal, maar ik kan hier verder weinig documentatie over vinden.

Ook zou ik graag mijn VLC player naar mijn Cineos willen verplaatsten, om daar fullscreen DVD's en HD films te kunnen bekijken. Dit kon in Windows wel, maar als ik het in Ubuntu probeer, dan schuift mijn scherm gewoon door op mijn monitor en kan ik VLC niet naar mijn TV verplaatsen.

Ik hoop dat iemand mij iets meer info kan geven over de genoemde zaken.

Groet,

Rob

Mijn computer specs:
Dell Precision 690
Intel Dualcore Xeon CPU 5130 @ 2 GHz
4 Gb Werkgeheugen
2 harde schijven van +/- 500 GB,
waarvan op schijf 1 Vista en Ubuntu 9.04 (ext4) in dualboot,
schijf 2 bestanden en backups
Nvidia 8600 GT videokaart
Creative Soundblaster X-Fi Fatal1ty geluidskaart (werkt!)

Offline Pascal2

  • Lid
Hoi Rob,

Om je scherm weer goed te krijgen, doe dan eerst:
CTRL + ALT + F1
login met je gebruikersnaam, en geef daarna dit commando om je X-configuratie opnieuw aan te passen.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Als je dat gedaan hebt, herstart je computer, ga dan naar de Nvidia-settings, en stel dan je TV + monitor op TwinView met Cinerama.
Je kunt daar ook aangeven waar de muis het scherm moet verlaten,( boven,onder,links of rechts).

Groet, Pascal




-- To criticize the incompetent is easy; it is more difficult to criticize the competent. --