Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IP adres: wat kun je daarmee doen?  (gelezen 23633 keer)

Offline vragen

  • Lid
IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Gepost op: 2011/08/17, 19:03:02 »
Beste lezers,

Zojuist had iemand mijn IP adres op het door mij gekozen adres opgezocht. Zij kon mij vertellen dat ze heel veel informatie kon krijgen met mijn IP adres. Graag wil ik weten of dat waar is? Ik heb mijn IP adres in Google ingevoerd maar kwam niets tegen. Kan iemand mij hierover meer vertellen?

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/17, 19:06:23 »
Met een IP-adres op zich kun je hoogstens bepalen of de host online is of niet door er bijvoorbeeld naar te pingen. Je kunt tot op een zekere hoogte de fysieke locatie van de host bepalen, omdat IP-adresblokken over continenten/landen worden verdeeld. Onder andere Google echter indexeert (vraag me niet hoe) IP-adressen en weet die angstaanjagend goed te koppelen aan een locatie. Zulke informatie gebruikt Google intern en zul je niet zomaar publiekelijk kunnen opvragen. Er zijn allerlei sites die aan geolocation doen, de ene nauwkeuriger dan de ander.

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/17, 19:28:29 »
http://www.ip-address.org/ kijk hier maar eens welke gegevens kunnen worden afgeleid uit je IP.

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/17, 19:39:23 »
Ik blijk opeens uit Rotterdam te komen  XD XD XD XD XD
Kubuntu 20.04

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/17, 19:41:43 »
Ik blijk opeens uit Rotterdam te komen  XD XD XD XD XD
Ik uit Namen  =D =D
(Ik woon in Antwerpen)
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline Tom

  • Lid
Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/17, 19:56:24 »
Ik uit Aalst bij Brussel. :evil:
Woon in Noord Limburg. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/17, 20:16:44 »
Ik vind het toch nog vrij goed. En dat is grappig XD
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/17, 20:45:47 »
Ik woon in Helmond maar volgens mijn ip in Eindhoven.

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/17, 21:45:09 »
amersfoort en daar woon ik ook dus hij klopt perfect bij mij
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/17, 23:00:35 »
Ik vind het toch nog vrij goed. En dat is grappig XD


Geniaal, dat zie ik nu pas.

Offline vragen

  • Lid
Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/18, 01:06:57 »
Ik had van mijn internet provider een nieuwe iP adres gekregen. Dit adres bleek bij www.spyderweb.nl niet goed uit de bus te komen. Maar na enige tijd dat ik Google gebruik en zo meer geeft hij nu wel bijna de exacte locatie aan!!!!

In een ander forum waar ik wat berichtjes had gezet wisten ze tevens een ander bericht van mij op het internet te achterhalen, ze konden zo het IP adres in het forum zien? Ik zie in dit forum eveneens mijn IP maar die blijkt voor buitenstaanders verborgen te zijn? Ik vind het niet erg dat iemand mijn IP-adres heeft, maar als diegene ook gelijk kan zien dat ik iets op Marktplaats heb staan of zo vind ik minder prettig idee.

Zo kon er ook gezien worden wanneer het e-mail adres is aangemaakt?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 01:57:06 door vragen »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/18, 07:57:32 »
Wauw: ik kom uit amsterdam ;D

Offline Tom

  • Lid
Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/18, 09:27:06 »
Ik vind het toch nog vrij goed. En dat is grappig XD

Gisteren 20.16hr toen had ik allang  Firefox 6 bij u staat nog de FF5 ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/18, 10:03:40 »
bij mij klopte t ook niet helemaal, ik woonde volgens hem in horn, zelfde gemeente, maar niet hetzelfde dorp.
toch vind ik het zorgwekkend dat ze je locatie zo kunnen bepalen....

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/18, 11:43:34 »
Laat je niet bang maken. Voorbeeld: als ik mijn IP adres opzoek met verschillende sites en tools, dan kom ik uit verschillende plaatsen, woon ik op verschillende plaatsen. En geen een komt ook maar in de buurt van mijn echte adres. Ik woon in Tilburg, maar mijn "huis" zou ergens aan het kanaal staan in het zuiden van Tilburg. Woon overigens helemaal westelijk van Tilburg, wel in de buurt van het kanaal ;)
Volgens een IP-hide programma onder windows zou ik uit Waalwijk komen (mijn oma wel, maar dat kan dat programma toch niet weten?!?)

Alleen je provider kan a.d.h.v. het ip-adres de eigenaar met alle gegevens achterhalen. Wettelijk is vastgelegd dat deze gegevens niet vrijgegeven mogen worden. Tenzij er strafrechtelijke zaken aan het licht zijn gekomen, dan wil de provider wel meewerken, maar hoeft dit niet.

Dus als iemand tegen je zegt veel gegevens over je te hebben via je IP-adres, dan wens ik ze veel succes met het uiteindelijk vinden van jou!
Gaat normaal gesproken echt niet lukken, geloof me!

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/18, 11:59:19 »
Toch is het vrijgeven van je IP-adres een ongemakkelijke zaak; een hacker kan op die manier blijven proben tot hij in je systeem zit.

Vandaar dat het verstandig is om met mailboxen (w.o. hotmail, gmail enz) te werken als je met niet vertrouwde mensen mailt.

Ook dat is niet 100% safe, maar het is toch een moeilijkheid bij voor de kwaadwillende.

Verstandig is om (en dat kan je aanvragen bij je provider, mits betaling) je vast IP-adres te laten veranderen om een bepaalde tijd (b.v. om het 1.5 jaar). Op die manier limiteer je problemen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/18, 12:49:53 »
Een hacker heeft inderdaad andere plannen. Als deze in je systeem kan komen, dan zijn je gegevens (mits aanwezig) minder privé geworden.
Maar de doorsnee computergebruiker kan eigenlijk niets met je IP-adres.

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/18, 13:37:31 »
Met het IP-adres kan je het volgende bepalen via lookup:
1) Het land van waar degene die achter het IP zit vandaan komt
2) De ISP.
3) Het adres van de ISP.
4) Soms krijg je extra informatie (dat is maar vrij zelden), zoals een e-mailadres, telefoonnummer, of soms zelfs fysiek adres.
Om dit te doen, typ je gewoon in de terminal "whois IP.AD.RE.S" in. Dan kan je direct zien wat er over jouw gezegd wordt.

Met een IP-adres kan ik bovendien verzoeken via het IP (Internet Protocol) naar jouw computer zenden:
1) IMCP echo (a.k.a. ping): om te zien of jouw computer aan staat.
2) TCP-verbindingen: contact maken met services die op jouw computer draaien (webserver, bestandsdeling, ...)

Kan ik mijn IP-adres onzichtbaar maken?
Ja en nee. Je moet een IP-adres hebben om op internet te geraken, anders kan je niet met andere computers communiceren. Je kan je wel verschuilen achter een ander IP-adres, dit heet een proxyserver.

Moet ik me zorgen maken?
Nee.
1) Hoogstens je land kan precies bepaald worden. Dit is handig en wordt vaak gebruikt door sites zodat ze je meer gepersonaliseerde service kunnen verlenen.
2) Bij de meeste mensen verandert het IP om de paar dagen, en kan dus niet uniek met jouw gekoppeld worden.
3) De meeste mensen zitten achter een router, dus is het moeilijker om direct in jouw computer te geraken.
4) Veel ISP's blokkeren verkeer op de standaard bestandsdelingpoorten van Windows.
5) Linux heeft geen bestandsdeling standaard opstaan.

Hoe komt men aan info zoals mijn besturingssysteem, webbrowser, etc?
Je webbrowser stuurt dit mee. Dit kan je eenvoudig uitzetten of vervalsen, met een addon zoals User Agent Switcher voor Firefox.

« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 13:52:54 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/18, 19:17:01 »
Ik schijn dus hier te wonen:
Swifterbant

Das wel een paar provincies ernaast, maar goed... ;)

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline midas

  • Lid
Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/18, 21:28:07 »
Haha...das lachen :D :D

Computer OS:    Linux.....Smart Move!!!

Ik schijn nu opeens in Brummen, Gelderland te wonen XD
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: IP adres: wat kun je daarmee doen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/18, 21:37:26 »
Hebben ze in brummen een server staan?Daar woon ik dichtbij,althans niet volgens mijn ip adres(Rotterdam) XD XD XD
Kubuntu 20.04