Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend  (gelezen 1498 keer)

Offline Beryllium

  • Lid
Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Gepost op: 2016/12/09, 18:29:35 »
Beste allemaal,

Tijden gelden al eens flink in de weer geweest met Ubuntu.
Een tijdje niets mee gedaan (we hebben een paar vrij probleemloze Windowsmachines) maar toch leek het me inmiddels leuk om eens te kijken of ik Ubuntu werkend kan krijgen op onze tablet.

Het gaat hier om een HP Pavilion X2 tablet met 'detachable' keyboard.

Alleen... ik krijg hem niet geboot van USB. En hij heeft geen optische drive, dus een CD/DVD branden is ook geen optie.

Wat heb ik gedaan?

- Ubuntu 16.04 LTS gedownload, de 64-bits versie
- Fat32 USBstick genomen
- Met Unetbootin handmatig de gedownloade ISO op de USBstick gezet
- In Windows 8 snel opstarten uitgeschakeld
- In het bios de OS Boot Loader onder aan de prioriteitenlijst geplaatst
- Secure Boot stond al uit

... maar hij wil dus niet booten van de USB. Elke keer valt ie terug op Windows.
Ik kan tijdens de POST handmatig een bootdevice kiezen, maar hij herkent dan alleen de Windowspartitie als 'bootable'.
Hij ziet de USB-disk wel als ik kies voor 'manually select EFI file'. Maar ik kan maar 2 EFI files vinden op de USBstick en geen van beide accepteert ie als geldige booter.

Ik heb de USBdisk nog eens opnieuw FAT32 gefromatteerd en opnieuw Unetbootin gedraaid. Maar geen verschil.

Waddoeikkefoudt?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/09, 21:32:59 »
Een UnetBootin USB moet FAT32 zijn met de bootflag op de eerste partitie.
UnetBootin creëert een MBR installatie zonder UEFI ondersteuning.

Heeft je PC een UEFI Bios kun je evt met de Linux opdracht dd een exacte iso copie maken op USB.

In Windows probeer https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/ om de iso naar USB te krijgen,
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Beryllium

  • Lid
Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/10, 16:01:29 »
Bedankt voor je reactie.
Helaas heeft het gebruik van win32diskimager niets uitgehaald... hij lijkt de USB-stick gewoon niet als bootable te herkennen.

Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/10, 16:51:51 »
Je kan onder W10 met het programma Rufus ook een bootable USB-stick aanmaken.
Hier downloaden:   http://rufus.akeo.ie/
De eerste maal dat je met dit programma een linux-ISO wil schrijven worden extra Linux files geïnstalleerd in een map bij deze EXE.

De aangemaakte USB boot overal.

Misschien kan je met zo'n Usb-distro proberen te starten.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Beryllium

  • Lid
Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/10, 16:57:20 »
Dank voor je tip, ik was ook al Rufus tegengekomen maar helaas maakt dat geen verschil.
Alsof mijn laptopding gewoon geen bootable ziet behalve de SSD.

Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/11, 09:24:14 »
@Beryllium
In W10 kan je bij "Bakup maken en terugzetten" een systeemherstelschijf aanmaken.
Ten minste, dat is hier zo op een desktop met DVD.

Ik vraag me af wat diezelfde functie wil doen op jouw tablet die geen DVD heeft.
Want er moet een mogelijkheid bestaan om met een ander middel van buitenuit op te starten in geval van problemen.

Stel dat daar een usb-stick voor gevraagd wordt.
Zo zou je misschien kunnen ondervinden of het eigenlijk wel mogelijk is om via een usb-stick op te starten.
En hoe zou je anders een volledig corrupte of gecrashte situatie opnieuw kunnen rechtzetten of herinstalleren?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/11, 11:22:40 »
@Beryllium
In W10 kan je bij "Bakup maken en terugzetten" een systeemherstelschijf aanmaken.
Ten minste, dat is hier zo op een desktop met DVD.

Ik vraag me af wat diezelfde functie wil doen op jouw tablet die geen DVD heeft.
Want er moet een mogelijkheid bestaan om met een ander middel van buitenuit op te starten in geval van problemen.

Stel dat daar een usb-stick voor gevraagd wordt.
Zo zou je misschien kunnen ondervinden of het eigenlijk wel mogelijk is om via een usb-stick op te starten.
En hoe zou je anders een volledig corrupte of gecrashte situatie opnieuw kunnen rechtzetten of herinstalleren?
@Beryllium, met deze link kun je van W10 een usb stick maken. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO Als je tenminste vanuit usb op kunt starten. Kun je dit niet dan kun je het beste teruggaan naar de zaak want je hebt toch nog garantie. Die zaak moet ervoor zorgen dat dit wel kan. Anders dreigen met Radar of Kassa.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/11, 11:29:23 »
Citaat
Als je tenminste vanuit usb op kunt starten. Kun je dit niet dan kun je het beste teruggaan naar de zaak want je hebt toch nog garantie.

Inderdaad, dit is een basisvereiste, toch?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Beryllium

  • Lid
Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/11, 19:49:38 »
Hoi beiden,

Dank voor de reacties.
Even het volgende ter verduidelijking...
(1) ik heb Windows 8 en geen Windows 10
(2) ik kan wel booten vanaf de rescue-USB-stick met het fabrieksimage erop
(3) garantie heb ik niet meer, tablet is inmiddels meer dan 2 jaar oud.

Wat ik zelf intussen heb gevonden, lijkt erop te wijzen dat deze tablet een 32-bit bootloader nodig heeft vanwege de Intel Atom processor. Nu kan ik wel de 32-bit Ubuntu/Mint downloaden, maar de bootloader blijft 64 bit. Dat lijkt dus langzaam een onmogelijkheid te worden,...

Of is er een leuke andere distro die met een 32-bit bootloader te vinden is?

Re: Unetbootin: USB-bootdisk wordt niet als zodanig herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/12, 09:22:04 »
Citaat
ik heb Windows 8 en geen Windows 10
Maakt geen verschil uit, want je komt toch telkens op een module die nog dateert van W7.
Ik zou dat ook nog eens proberen om te weten te komen of een usb-stick wel degelijk op je tablet kan aangemaakt en mee gestart worden.
Citaat
ik kan wel booten vanaf de rescue-USB-stick met het fabrieksimage erop
Dit bewijst alleszins al dat er kan geboot worden via USB.
Citaat
lijkt erop te wijzen dat deze tablet een 32-bit bootloader nodig heeft vanwege de Intel Atom processor. Nu kan ik wel de 32-bit Ubuntu/Mint downloaden, maar de bootloader blijft 64 bit.
Dit lijkt me iets dubbelzinnigs: 32/64bit?
Wat zeggen de eigenschappen van je tablet? Dowload eens de Belarc Advisor hier: http://www.belarc.com/free_download.html
Daarin kom je alles te weten over de hardware, operating system en geïnstalleerde programma's.
Wat staat er bij het gedeelte "Processor"?
Ik vermoed dat er 64bit zal staan, gebruik dan een 64bit ISO van een (x)ubuntu en breng hem naar de ISO met programma Rufus.
In geval van 32bit, dan haal je natuurlijk een 32bit ISO binnen.
Alternatief voor Rufus onder W is Unetbootin.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)