Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!  (gelezen 4432 keer)

Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Gepost op: 2011/08/14, 00:34:06 »
Jawel mensen, er werd gevraagd om een Applicaties-sectie in de Dash en die is er nu! :)


Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/14, 00:36:47 »
Ziet er goed uit :D (en erg goed bruikbaar ook)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/14, 00:38:59 door Idroy »
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/14, 01:10:02 »
Had het gelezen op OMG!Ubuntu, wordt nu toch wel nieuwsgierig naar Unity.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/14, 02:42:54 »
Uhm bedoel je het menu dat je kunt klikken naar internet of andere games en zo want dat was er al in de vorm van een pulldown menu op dezelfde plek.

Als het net als in Unity 2D open blijft staan dan is het een verbetering maar persoonlijk had ik hem liever links gehad.

Verder wat ik persoonlijk wel mooi vind, zijn de knoppen onder voor de audio speler en zo.
Ik weet niet of je het vandaar uit ook kunt afspelen maar volgens mij wel.
Lijsten moet je waarschijnlijk weer in nautilus of in de algemene muziek speler maken.

Ook kun je de transparantie instellen van de zij balk en ik weet niet of de lens dan mee gaat maar het ziet er wel lichter uit.

Verder en dat weet ik niet of dat, dat de oplossing is maar de menu knop staat nu in de zij balk en niet meer boven in de hoek.
Vraag mij af waarom ze dat doen. Misschien dat je dan makkelijker een ander menu er in kunt zetten.
Persoonlijk zou ik dan die balk verder naar boven zetten zodat hij echt boven in de hoek stond maar dan zit je weer wat je doet met de auto hide omdat dan de balk boven niet door loopt.

Maar buiten het menu heb ik gemerkt dat er standaardin Unity nu een hoop nieuwe dingen zitten die het beter maken dan het was. Ook draait het stukken beter en zijn er een hele hoop bugs uit.

Ik blijf de bureaublad wisselaar zoals in Gnome 2 en Xfce missen en het menu blijft toch niet mijn ding maar buiten dat is het wel een hele hoop verbeterd.
Ook wat Ubuntu doet met Unity en hoe andere software bedrijven hun software op Unity aanpassen is zeer mooi.
Ik ben benieuwd wat het in Oktober wordt en waar ze nog meer mee komen.
Het word een zeer compleet systeem met zeer mooie dingen die mooi toegepast zijn.

Nu nog zo maken dat je de kleur van de boven balk kunt aanpassen en het is nog beter.

Voorlopig nog steeds Xubuntu bij mij, maar ik houd Ubuntu wel in de gaten. Ooit komt er hopelijk weer een menu terug zoals het hoort.
Op een tablet is het trouwens wel heel mooi en ook op die pc's met die touchscreen's is het ook zeer mooi.
Zag die dingen met Windows er op waarbij de resolutie laag moest staan omdat Windows 7 niet gemaakt is voor een touchscreen en op zo'n ding nu Ubuntu lijkt mij juist perfect.

Komende week eens langs gaan met een Ubuntu 11.04 cd om te kijken of het er op draait en hoe het werkt.
 

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/14, 08:22:03 »
kun je de doorzichtigheid nu eindelijk ook instellen?

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/14, 10:20:02 »
Tsja. Ach. Gnome 3 had dat al vanaf het begin.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/14, 10:27:58 »
kun je de doorzichtigheid nu eindelijk ook instellen?

ja, en je kunt de kleur van de dash aan laten passen aan de achtergrond die je hebt, het nieuwe music-menu is ook cool en lightDM ziet er fantastisch uit (ik heb de alpha draaien op een testpc, dus ik krijg alles mee)

zoals ik zei, er word hard gewerkt aan unity dus misschien word de drempel voor velen al een stuk lager in 11.10

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/14, 10:58:11 »
Jawel mensen, er werd gevraagd om een Applicaties-sectie in de Dash en die is er nu! :)



Hmm ik blijf het goed vinden voor zo een plank (tablet  XD) maar voor op mijn PC vindt ik het allemaal te druk.
Moest ik dat zo gebruiken dan hoogstens op een 26 inch monitor ,maar dan liever Windows7. :-X :-[
Maar ja ieder zijn smaak natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/14, 11:00:18 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/14, 11:20:01 »
Wat mij betreft: een kleine stap in de goede richting.

Voorlopig nog te klein om mij over te halen, want Gnome 3 (die, zoals crashit al eerder in dit draadje opmerkte, iets vergelijkbaars heeft), bevalt me ook niet helemaal.

Overigens dank voor het melden.  :)

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/14, 11:31:11 »
Ik denk ook dat de plank de achterliggende gedachte is.
daarom is de menu knop ook groter geworden denk ik.
Het menu boven in de hoek vond ik veel beter.  :|
En zoals al gezegd is, het gaat steeds meer op gnome3 lijken  :-[ dat is weer wat minder.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/14, 11:57:50 »
@Pjotr: Graag gedaan :)
En ach, beter een kleine stap in de goede richting, dan helemaal niet he ;)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/14, 14:15:36 »
Mijn grootste bezwaar tegen Unity is dat ik me vijf slagen in de rondte zoek en dat vind ik zonde van de tijd.  :( Of dit nu echt helpt weet ik niet. Een gewoon pull-down menu met een aantal hoofdstukken vind ik eigenlijk ideaal. Ik heb het nu op mijn tweede versie op deze pc staan maar ik zit er zelden. Ik heb nu op twee oudere machines Kubuntu gezet, nog meer om te leren.  :|

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/14, 14:18:01 »
Mijn grootste bezwaar tegen Unity is dat ik me vijf slagen in de rondte zoek en dat vind ik zonde van de tijd.  :( Of dit nu echt helpt weet ik niet. Een gewoon pull-down menu met een aantal hoofdstukken vind ik eigenlijk ideaal. Ik heb het nu op mijn tweede versie op deze pc staan maar ik zit er zelden. Ik heb nu op twee oudere machines Kubuntu gezet, nog meer om te leren.  :|

U kan ook Xubuntu gebruiken daar deze nog de mooie dropdown menu's heeft!

Ik vind Unity vrij logisch werken hier.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Wout55

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/14, 14:34:48 »
Ik ben nog niet te oud om te leren, hoor en ik geef iets nieuws graag een kans. Vandaar dat ik er mee bezig ben en de ontwikkelaars kennelijk ook. Ik heb een behoorlijk zware machine en derhalve geen nood aan Xubuntu.

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/14, 15:30:14 »
Mijn grootste bezwaar tegen Unity is dat ik me vijf slagen in de rondte zoek en dat vind ik zonde van de tijd.  :( Of dit nu echt helpt weet ik niet. Een gewoon pull-down menu met een aantal hoofdstukken vind ik eigenlijk ideaal. Ik heb het nu op mijn tweede versie op deze pc staan maar ik zit er zelden. Ik heb nu op twee oudere machines Kubuntu gezet, nog meer om te leren.  :|
Op zich zou dat juist mee moeten vallen. Je tikt twee letters of meer in in het zoekveld en de programma's zouden direct moeten verschijnen... 't wordt pas een probleem als je vergeten bent hoe dat programma eigenlijk heet... ;-)

Maar zoals ik al zei: Unity begint steeds meer op Gnome 3 te lijken. Al dat werk dat er nu wordt ingestoken is dus een beetje zonde vind ik...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Wout55

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/14, 16:18:43 »
Om te oefenen ga ik hem nu even permanent gebruiken.  Het fijne van Unity is het beter gebruik van de breedte van het scherm bij een breedbeeld scherm. En sinds ik die linker balk vast heb gezet is het al een stuk aangenamer geworden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/14, 16:37:10 »
Op zich zou dat juist mee moeten vallen. Je tikt twee letters of meer in in het zoekveld en de programma's zouden direct moeten verschijnen... 't wordt pas een probleem als je vergeten bent hoe dat programma eigenlijk heet... ;-)

Valt best mee.
- als je naar een tekstververker zoekt en je tikt in: 'tekst' -> LibreOffice Writer
- als je naar een rekenblad zoekt en je tikt in: 'reken' -> LibreOffice Calc
- je je een CD wilt branden en je tikt in: 'branden' -> Brasero

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/14, 16:44:34 »
klopt, elke starter heeft namelijk ook een beschrijving aan boord, waar unity ook in zoekt.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/14, 18:50:20 »
Sorry ik wil niet typen om iets te vinden. Op de manier hoe ik werk op het moment is dat alleen maar lastig.
Dan gaat het beter om dat omslachtige menu door te spitten.

Ik hoop dat ze met een menu komen want dit is geen menu. je kunt er leuke dingen mee doen maar het is ondanks dat nog geen menu.
Tevens blijft je muis kilometers af leggen.

Ze kunnen heel makkelijk de optie van een ander menu bieden zoals in KDE. Dan kunnen mensen kiezen. Op een tablet is dit wel fijn maar op een desktop is het iets waar ik mij aan blijf ergeren.

Ik heb het pasgeleden geprobeerd maar het zogenaamde menu en dat je sneltoetsen moet gebruiken om te zien wat er op de andere bureaubladen staat en als je wilt wisselen dan of snel toetsen of een omslachtige toets gebruiken, bleef mij irriteren.
Van de rest is het allemaal prima op wat schoonheidsfoutjes na dan.
Die hoek waar eerst de menu knop zat, zit nu loze ruimte en dat word opgevuld als je een venster open zet.

Heeft Gnome 3 eindelijk de zij balk ook op het voorste blad of moet je nog steeds naar een ander gedeelte om op het scherm te komen waar die balk staat met alle programma's die je op wilt starten?

Op mijn laptop en desktop absoluut niet maar op een tablet en touchscreen pc is het prima.

 

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/14, 20:13:49 »
"Ze kunnen heel makkelijk de optie van een ander menu bieden zoals in KDE."

En E17.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/14, 21:03:54 »
Ja maar ze doen het niet omdat ze gefocust zijn op 1 ding.
Geloof mij, als ze een menu er in zetten, dan krijgen ze meer mensen naar Unity.

Ik heb het iets aangepast wat ik wat logischer vind. Let niet op hoe de afwerking is maar zie het geheel.
O er staan dubbele iconen in maar zie het als verschillende en de 2 felle balken zijn scrolbars.

Zo zou ik er beter mee kunnen werken. Het is nog niet 100% maar het is wel overzichtelijker en ze zouden je een optie kunnen geven waarbij je de volgorde van je iconen in kunt stellen op meest gebruikt en alfabet.

Zo heb je het iets vriendelijker voor een pc gebruiker en lever je niets in op een tablet.
Let wel op dat dit dus het eerste scherm is wat je ziet en niet meer dat scherm met die 8 grote iconen want dat is alleen maar een extra klik die niets toevoegt.
Je zou dus nog een knop locaties er bij zetten maar aangezien je niets kunt doen in die schermen, kun je beter een knop naar nautilus plaatsen.


Offline Tom

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/14, 21:30:12 »
Knetter gek werd ik daarvan.

Wat betreft een naam intypen bv LibreOffice writer  ,nu ik ga naar mijn icoon (snelstarter) 1 klik erop en LibreOffice Writer start op 1 klik
Dat is toch eenvoudiger als intypen en ook nog eens sneller en niks geen toeters en bellen op mijn scherm gewoon een dun paneeltje boven aan mijn scherm.
Kan dus niet simpeler zijn dacht ik.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/14, 21:44:58 »
Ik gebruik Unity zelf nog niet, maar ik dacht dat je in Unity ook gewoon icoontjes van je meest gebruikte programma's aan de opstartbalk links kon toevoegen? Dan is het ook één klik toch?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/14, 22:03:20 »
Ik gebruik Unity zelf nog niet, maar ik dacht dat je in Unity ook gewoon icoontjes van je meest gebruikte programma's aan de opstartbalk links kon toevoegen? Dan is het ook één klik toch?

Dat klopt maar als je net als mij 8 programma's standaard hebt open staan en daarbij ook regelmatig nog andere dingen opstart, dan word het wel heel erg druk in die balk want het geen wat je er niet bij zet komt als je het opent er ook te staan.
En aangezien mijn scherm een breedbeeld is, is die zo vol en kun je wel er door heen scrollen maar dat is denk ik ook niet de bedoeling.
Tevens start ik nog regelmatig dingen uit het menu op omdat je die programma's niet altijd nodig hebt.

Neemt nog niet weg dat ze ook een fatsoenlijk menu kunnen maken wat je ook een menu kunt noemen zodat je op een gewone pc er mee kunt werken.

Ik ga zo Bodhi linux proberen met E17.
ik zag E17 draaien in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=Kai0fobyHRc&feature=feedu
Het geen wat mij overhaalde was niet hoe het er uit ziet of hoe het werkt, maar die Pinguïns. XD
Nee wil het proberen om te kijken of het wat is en dan komt het hier op een oude pc te staan.
Misschien zelfs op een netbookje.

Re: Unity in 11.10: Verbeterde Dash!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/14, 22:06:46 »
Je kan zo de verschillende programma's van bijvoorbeeld Libre Office aan 1 icoontje hangen.

Met de rechtermuisknop selecteer je dan writer of calc of draw enz.

En inderdaad Thomas met één klik, echt handig!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"