Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wubi  (gelezen 19551 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Wubi
« Gepost op: 2009/09/23, 14:52:00 »
Niet dat een installatie door Wubi mijn voorkeur zou hebben maar ook Karmic Koala 9.10 heeft de Wubi installer.  :|

Zie het artikel: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wubi
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/23, 15:01:29 »
Prima werk :) Trouwens, kun je de screenshots nog eens maken bij een latere release? Ik heb gisteren de Wubi-vertaling volledig herzien en afgemaakt en nu is het dus 100% Nederlands, in plaats van de brakke vertaling die het eerst was.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/23, 15:15:23 »
Cumulus007: het was een cd van afgelopen weekend, alpha 6. Bedankt voor je opmerking, :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/25, 15:58:19 »
testcees:
aangezien er telkens weer problemen zijn met die wubi  met name doordat de  C:\ubuntu\disk
vernietigd wordt door een fout in Win.. (en dan alle data ook naar de soep is) zou ik nadrukkelijk
aanraden dat je nog een duidelijke waarschuwing aan het eind van de vierde paragraaf van de inleiding
bijvoegd het best in vette letters:

Citaat van:   Waarschuwing:
Als u Ubuntu voor serieus werk gebruikt wordt dringend aangeraden om in ieder geval een Dual Boot aan te maken (<hier een link voor dual boot installatie>).  Het gebeurt telkens weer dat het bestand waar Ubuntu in geïnstalleerd is door een fout van Windows vernietigd wordt en u dan alle bestanden daar in kwijt bent.  Dit kan niet gebeuren als Ubuntu op een eigen partitie geïnstalleerd is.
Laten wij de noobs niet onnozel in het ongeluk lopen !

track

p.s.: wij discissiëren gretig over de veiligheid van de nieuwe ext4, terwijl bij wubi een om dimensies groter gat loert.
Bij een stroomuitval tijdens een wubi-Uby sessie is het systeem vrijwel zeker naar de soep. 
"Daar kun je weer zien hoe onbetrouwbaar en rot die Linux is"  is de eigen ervaring van de mensen dan ... !
En terecht - als je de mensen niet duidelijk voorlicht.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/25, 16:31:24 door track »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/25, 21:27:15 »
Beste track, ik lees vaak jou goede inzet op het forum om mensen te helpen met en zonder wubi installatie. Prima! En ik lees dat er met beide installaties problemen zijn. Dat laatste is heel jammer. :'(

Mede naar aanleiding van eerdere opmerkingen staat er nu in het artikel:

"Er is ook een keerzijde, de prestaties en betrouwbaarheid zijn iets minder dan van een installatie op een aparte schijfpartitie. Voor blijvend gebruik van Ubuntu is daarom in veel gevallen installatie op een aparte schijfpartitie aan te bevelen. Kijk op installatie wiki."

Dat vindt ik al heel ver gaan, voldoende waarschuwing en geen verkeerde voorlichting. Het staat iedereen vrij de wiki aan te vullen en/of te verbeteren maar wel graag met hulpvaardige teksten.

Wubi is juist een poging om het installeren makkelijker te maken. Puur technisch gezien is er ook geen redenen waarom Wubi "fout" moet zijn ten opzicht van wat jij een "echte" dual-boot noemt. Wubi geeft de gebruiker een dual-boot maar dan met een andere bootloader dan grub. De performance is goed en absoluut niet te vergelijken met een Live-CD!

Er zijn meerdere meldingen geweest van problemen met het virtuele bestandssysteem wat wubi gebruikt. Ik ben het met je eens dat de virtuele schijf beter op ext4 geplaatst kan worden ;) maar de werkelijkheid is natuurlijk NTFS. Daar is nu eenmaal de standaard keuze van een veel gebruikt besturingssysteem. :|

-> Het gebruik van, om het even welke, Ubuntu ontslaat de gebruiker niet van zijn verantwoordelijkheid altijd een goede reservekopie te hebben van zijn gegevens. Wat dat betreft is ntfsresize en een nieuwe MBR schrijven ook niet zonder risico.  :evil:


Stel je een gemiddelde computergebruiker voor:
1) zet de computer aan.
2) wacht tot de computer is opgestart.
3) doe een cdrom in de drive (in dit geval de nieuwe Ubuntu CD)
4) he! kijk aan: er komt automatisch een mogelijkheid om te klikken (op Wubi) voor een installatie.
5) enz.

Dus mogelijk zal bij verdere verspreiding van Ubuntu CD's het aantal Wubi installaties ook verder toenemen. Dan komen er ook meer forumvragen! Dan antwoorden wij:

[cynisch]
6) Heb je Wubi? (lees:Wablief?)
7) Advies: begin maar opnieuw te installeren volgens deze installatie wiki

Wat kan een gemiddelde gebruiker bij punt 6 en 7 ook denken? Start -> Program files -> Wissen dat Ubuntu! Bye, bye.
[/cynisch]
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/25, 21:41:48 »
Nee ik wil zeker niemand afschrikken.

Daarom zeg ik ook niet (meer) "afblijven van wubi" maar: "stap alsjeblieft over naar een echte Uby"

Het verhaal met het dubbele bestandsysteem is inderdaad desastreus:
Linux houdt de schrijfcommando's vrij lang in het geheugen voor zij worden "commit" toch ?
en met ext4 is dat nog stukken uitgebreider.  Vooral, nadat een bestand in Linux werd "commit"
moet het verzamelbestand in ntfs achteraf ook nog worden "commit" !!   Pas dan geldt het bestand.
Dus, tot dat punt is de boel definitief inconsistent !

Om die reden heb je bij een stroomstoring (of een echte reset) vrijwel zeker het hele systeem naar de soep.
Dat is de ellende, en ook de reden waarom een wubi  nooit voor een prodcutief systeem deugt.
(dus niet alleen "meestal" !)  De inconsistente ntsf neemt alles mee naar de orcus.

Dat moeten de mensen weten, anders zijn wij medeplichtig dat zij hun data verliezen.
Èn ter gelegenheid ook hun vertrouwen in Liunx !  Uit eigen ervaring ...
Daarom hoort dit ook in jouw Docu duidelijk erbij.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/25, 21:44:30 door track »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/25, 22:24:22 »
In theorie is er geen speld tussen te krijgen: een virtueel bestandssysteem is minder betrouwbaar. Er is meer risico's bij herstel na een abnormale stop (stroomstoring). Je zal eerst het host systeem moeten herstellen (hier: NTFS) en daarna (hopelijk) het virtuele EXTn bestandsssyteem. Mogelijk is dit, voor de door jou zo genoemde noobs, "close to rocket science". =D

Kan/moet dit een aanvullende opmerking worden?

Gechargeerd: Een opmerking als "NTFS is altijd ongeschikt als host voor virtuele schijven in een productieomgeving" kan niet.  ;)

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc708332%28WS.10%29.aspx
Best practices for Virtual Server: Use NTFS as the file system on the host operating system.
Niet dat ik die documentatiesite altijd goed begrijp maar beter dan NTFS is blijkbaar niet beschikbaar....  :|

Daarom hoort dit ook in jouw Docu duidelijk erbij.
Jouw = onze. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/25, 23:16:20 »
Dat de manier op die wubi de ntfs benadert ook maar enigzins optomaal is betwijfel ik.

Zowel van de principiële kant.  Weliswaar heeft ntfs  een journaal, in principe net als ext3.
Maar, dat die ook maar ten naaste bij volledig door de Linux-ntfs-driver ondersteund wordt is niet
het geval.  Je hoeft maar naar het verhaal met de slecht ontkoppelde ntfs-schijven te kijken.
Laat staan dat de trucjes van het ntfs-journaal uitgeput zouden worden.
(alleen daardoor is ntfs in het kader van Win.. voldoende betrouwbaar om stevig genoeg voor een virtuële omgeving te zijn !)

Ook van de praktische kant ziet het niet beter uit.  Waarom is een stroomuitval met name bij een wubi
haast altijd dodelijk ?  Veel rampachtiger dan de zelfde stroomuitval bij een echte Win.. -
omdat het journaal ook praktisch niet werkt.  Er valt niets terug te spoelen,  de data is weg.

De combinatie van Uby op "ntfs" (via de "open" driver dus !) is waardeloos qua zekerheid.

Maar ik begin mij te herhalen. 
De waarschuwing moet er komen.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/25, 23:24:35 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/25, 23:33:38 »
Je hebt het helemaal aan het eind gezet, zo'n beetje kleine-letters-verhaal.

Dat komt tekort tegenover het gevaar dat de mensen lopen.

De andere kant op:  Heb jij ooit gezien dat een wubi na een stroomuitval of reset tijdens het volle werk
ooit overleefd heeft ?  Ooit ?
Dus, dat jouw idee van "herstel maar de ntfs, en daarna de ext3, en het is weer goed" ooit gelukt zou zijn ?

Heb ik nog niet gezien of gehoord.  Jij ?

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/25, 23:48:00 »
Nee, inderdaad nog niet "live" meegemaakt. Toegegeven mijn wubi installatie is puur een "testcase". Ik zal als test de stekker er eens uittrekken. Het resultaat hoor je later.

Het artikel is in-aanbouw he? In theorie sluit het aan bij jou probleemstelling.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/26, 11:41:15 »
Ubuntu gaat weleens te ver in het streven, om het zo makkelijk mogelijk te maken. Ik denk dat het goed is, als wij tegengas geven waar we zoiets constateren.

Als je Ubuntu wil uitproberen, dan is een LiveCD-sessie daarvoor verreweg het meeste geschikt. Als je "echt" wil gaan, dan is een gewone tweevoudige opstart (met aparte partitie) het beste.

Wubi is vlees noch vis: te ingrijpend voor "alleen uitproberen", te slecht voor "echt". Ik betreur het, dat Wubi op de CD zit. Een verkeerde keuze van Canonical. Goed dat we ertegen waarschuwen.

Een Linuxbeginner heeft er meer aan, dat hij gewaarschuwd wordt om even de moeite te doen om een gewone installatie te doen, dan wanneer we hem laten doormodderen met een inferieure Wubi-installatie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/26, 21:53:34 »
Met een opnieuw gedownloade CD van Ubuntu 9.04 een Wubi installatie gedaan in Windows XP home (NL), voorzien van de laatste windows updates. Installatie verliep probleemloos. :)

Meerdere "stroomstoringen" nagebootst door letterlijk de stekker eruit te trekken! Daarna eerst opstarten in Windows. Windows zal tijdens het opstarten een ernstige ntfs probleem kunnen constateren en repareren. Zelf GEEN extra schijfcontrole uitgevoerd. Daarna was het gewoon mogelijk een herstart te doen en voor Ubuntu te kiezen.

Omdat dit ondanks diverse pogingen geen problemen gaf ook maar voor de verkeerde methode gegaan. Na een stroomonderbreking gelijk voor Ubuntu gekozen. Ook geen problemen! Toch neem ik aan dat als ik dit maar vaak genoeg herhaal het vroeg of laat fout zal gaan. Soort Russische roulette. ;)

Toch is, omdat Ubuntu helaas geen ntfs controle doet tijdens het opstarten, een 1e start in Windows de beste oplossing.
Zie ook https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Corrupted%20NTFS%20filesystem

@Pjotr: ik begrijp je opmerking over "tegengas" niet goed. Dit topic is niet om tegengas te geven maar juist om te werken aan goede Nederlandstalige documentatie voor Wubi.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/26, 22:23:36 »
Nog even een aanmerking hierbij:

Uiteraard zal er niet veel risico zijn als er geen bestanden open staan !
Met een echt systeem heb je net een aantal progjes en bestanden open staan (in het geheugen dus !).
En liefst nog een aantal vensters ...
En pas dan denk ik dat een wubi problemen zal hebben.  En als er dan nog defragmentatie bij komt ...
Dan pas heb je een realistisch systeem.  Anders zou ik het niet "volle vaart" noemen.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/26, 23:18:46 »
Bij iedere "test" stroomstoring heb ik eerst meerdere programma's gestart maar sluit mij ondanks mijn "succes" natuurlijk helemaal aan bij de Wubi guide:
Het beste advies is om altijd een computersysteem normaal af te sluiten. Een abnormaal einde (stroomonderbreking) geeft een risico.

Wat bedoel je met defragmentatie? Wubi maakt het schijfbestand in 1 keer. Voordat je Wubi start zou het nuttig kunnen zijn te defragmenteren (had ik niet gedaan).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/26, 23:24:19 »
Defragmentatie:  als je een bestandsysteem hevig gebruikt (dus ook bij ext234 !) worden
grotere bestanden opgesplitst.  En dat geldt ook voor het containerbestand waar Ubi in zit.
Dus als die een bezekere groei is ondergaan komt daar de opsplitsing binnen de ntfs bij.
En daardoor een toenemend risico dat een deel ervan verloren gaat.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/26, 23:28:37 »
track, met alle respect maar ik begrijp je werkelijk niet: de virtuele extn partities die de Wubi installatie aanmaakt groeien helemaal niet meer na de installatie.
Ben je soms in de war met de dynamische schijven van Virtual Box?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wubi
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/26, 23:44:53 »
Dit is absoluut niet bedoeld om iemand af te kraken of te beledigen, maar ik denk dat in de meeste gevallen de gebruikers de schuldige zijn bij het falen van een Wubi-systeem.

Iedereen die een Wubi installatie heeft, is ook een Windowsgebruiker. Dat hoeft niet per se te betekenen dat diegene geen bal van computers afweet, maar in veel gevallen is dat wel zo. Dat zou al een deel van de problemen verklaren.
Bovendien neemt iedereen die van Windows af komt veel gewoonten mee die bij Windows horen. (.exe's downloaden, vaak rebooten, virusscanners enz.)

Enkele problemen die ik pas nog gezien heb, op dit forum of op het Engelse forum:
Een update die langer duurt dan gemiddeld? Dan zal die wel vastgelopen zijn. Dus de stekker eruit (of de powerknop).
Een update die wacht op een bevestiging/keuze, maar die je niet ziet omdat je het "details"-schermpje niet hebt opengeklapt: een harde shutdown, want hij zal wel vastgelopen zijn.
Hetzelfde geldt voor een X server die het even niet doet, een trage internetverbinding of een ander klein probleem.

Een harde poweroff kan een normale dual boot ook beschadigen, maar in de meeste gevallen is dat met een simpele fsck wel op te lossen. Hetzelfde geldt voor een single boot van Ubuntu.
Een single boot van Windows kan ook corrupt raken door hem plotseling uit te zetten. Maar ook hier geldt weer dat dat meestal wel opgelost wordt via chkdisk.

Het grote probleem zit in de combinatie van Wubi + Windows.
Punt 1: fsck doet niks met NTFS. Herstel kan dus alleen als tijdens het opstarten voor Windows gekozen wordt. Na het controleren binnen Windows moet er in Ubuntu weer een check gedaan worden. Kies je direct voor Ubuntu, dan loop je het risico dat je gaat werken in een bestand dat op een corrupt filesystem staat. Feest!  :-[

Punt 2: een chkdisk kan de image van Ubuntu verwijderen als die corrupt geraakt is. (Meestal wordt die verplaatst en hernoemd, maar dat heeft in de praktijk hetzelfde effect)

Punt 3: Wubi gebruikt geen grub tijdens de eerste fase van het opstarten. En omdat de nieuwe gebruiker vaak weinig tot geen informatie geeft in zijn/haar topic gaat iedereen uit van een normale dual boot.
Het gevolg is dat de grub binnen de Wubi image aangepast gaat worden, op aanwijzingen van de forummers hier.
Dat heeft weinig tot geen zin en kan de boel alleen maar verder slopen.

Samenvattend: het risico is groter, de prestaties zijn minder en de gebruiker vertelt niet dat hij/zij Wubi gebruikt, waardoor geen adequate hulp geboden kan worden.

Ik snap ook wel dat je geen enorme waarschuwing op de wiki wilt hebben, en het ontmoedigen van Wubi is ook een te zwaar middel. Maar de informatie in de inleiding is wat mij betreft te kort.

Is het mogelijk om in koeienletters in de inleiding te vermelden dat wanneer er problemen zijn men duidelijk moet melden dat het om Wubi gaat? Dat maakt het vaststellen van het probleem en de oplossing een stuk makkelijker en vooral ook een stuk zekerder. Dit zal hopelijk al een hoop narigheid voorkomen.

Verder zou er ook in moeten staan dat je nooit zomaar de stekker eruit mag trekken of een harde poweroff mag doen.
Dit lijkt vrij logisch en zou common sense moeten zijn, maar in de praktijk blijkt dat hele volksstammen dat toch regelmatig doen. Dit lijkt het grootste risico mbt Wubi.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/27, 00:27:48 »
Johan bedankt voor je (zoals altijd :P) nuttige reactie. Ik ben het eens met je analyse.

In de inleiding heb ik met een waarschuwingsbordje toegevoegd de tekst:
Met name herstel procedures bij opstart- en schijfproblemen zijn soms afwijkend voor een Wubi installatie. In de documentatie en op het Ubuntu internet forum wordt vaak uitgegaan van een niet-Wubi installatie. Met name instructies voor het herstel van het opstartprogramma (grub) zijn meestal niet van toepassing.

De tekst bij Problemen is nu:
Een veel voorkomende oorzaak van problemen met een Wubi-installatie is het niet goed afsluiten van de computer. Probeer altijd de computer op een normale manier af te sluiten (shutdown). Is dit echt niet mogelijk start daarna dan eerst op met het windows besturingssysteem om de windows schijfpartitie (ntfs) op fouten te controleren. Daarna kan Ubuntu gekozen worden om het (virtuele) Ubuntu bestandssyssteem te controleren. Zie de Engelstalige Wubi Guide

Blijft nog open punt 2, als chkdsk iets vervelends met de virtuele schijfimage doet.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/29, 01:43:07 »
..en even als update, de stem vanuit het praktijk: 
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/problemen-van-userful-multiplier/

weer  iemand in valse hoop gevangen !!!!!!!

IK WIL HET NIET MEER !!!!!!

track

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/29, 11:10:39 »
..en even als update, de stem vanuit het praktijk:  
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/problemen-van-userful-multiplier/

weer  iemand in valse hoop gevangen !!!!!!!

IK WIL HET NIET MEER !!!!!!

track

Niet schreeuwen a.u.b., dat heeft totaal geen zin. Ubuntu is zoals hij is, wij maken hem niet. Wij helpen hier alleen. Omdat we het leuk vinden om te helpen. Dat is alles.

Wat wel zou kunnen helpen: plaats eens een foutmelding op Launchpad. Met als onderwerp (bijvoorbeeld): "Wubi should be removed from the Ubuntu Desktop CD".
Tip voor een goede Launchpadmelding: hou het koel, zakelijk en beknopt. En zorg voor een strak geformuleerde, doeltreffende probleembeschrijving.
https://bugs.launchpad.net/

Overigens mag er wat mij betreft best een duidelijkere waarschuwing tegen Wubi in de docu van Ubuntu-NL.  :P
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 11:58:26 door Pjotr »

Re: Wubi
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/29, 12:39:21 »
Volgens mij zien jullie nu alleen de nadelen in van Wubi en vergeten jullie de voordelen. Het is echt niet zo dat een Wubi-installatie altijd maar slecht, traag en onstabiel is. Wie van de klagers heeft wel eens een Wubi-installatie gedaan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/29, 12:57:34 »
Wie van de klagers heeft wel eens een Wubi-installatie gedaan?

Ik niet. En dat is in dit geval ook niet nodig, om er een oordeel over te hebben.....

Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit gereden in een Citroën 2CV "Lelijke Eend", en ook niet in een Mercedes van de S-klasse. Toch durf ik met stelligheid te beweren, dat die Mercedes beter, veiliger en betrouwbaarder is dan de Eend.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/29, 13:35:45 »
Overigens mag er wat mij betreft best een duidelijkere waarschuwing tegen Wubi in de docu van Ubuntu-NL.  :P
Alternatief is om de documentatie uit te breiden met de juiste instructies voor herstel als er problemen zijn (mount -o?). Dat werkt namelijk anders dan bij de "normale" installatie!
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide is (op dit moment ;)) uitgebreider dan de Nederlandstalige wiki.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/29, 14:47:46 »
Overigens mag er wat mij betreft best een duidelijkere waarschuwing tegen Wubi in de docu van Ubuntu-NL.  :P
Alternatief is om de documentatie uit te breiden met de juiste instructies voor herstel als er problemen zijn

Het kan ook allebei.... Een algemene waarschuwing tegen het gebruik van Wubi, en hoe je het kunt verwijderen. Plus een instructie voor herstel bij problemen, wanneer men toch voor Wubi kiest.  :)

Bijvoorbeeld zo'n waarschuwing:

Let op: installeer Ubuntu liever niet vanuit Windows (binnen Windows). Installeren met Wubi (zo heet die methode) kan wel, maar het is technisch van mindere kwaliteit dan de normale installeermethode, waarbij Ubuntu een eigen partitie op de harde schijf krijgt.

Onder andere, omdat u met Wubi een bestandssysteem-in-een-bestandssysteem aanmaakt, en dat is een extra laag die de systeemprestaties van Ubuntu iets drukt. Bovendien werkt daardoor bestandsherstel na stroomstoringen en dergelijke, niet goed in Ubuntu.

Ook is uw Linux dan kwetsbaar voor Windows-ellende (virussen e.d.), want het Ubuntusysteem is dan gewoon toegankelijk voor Windows.

Kortom: installeer liever op de gewone manier, zoals hier ---snelkoppeling--- staat beschreven.

Hebt u al een bestaande Wubi-installatie? Verwijder die dan eerst even. Dat kunt u doen binnen Windows, via Configuratiescherm - Software installeren/verwijderen.