Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Soms een beetje moedeloos: webcam werkt niet meer sinds overstap naar 10.04  (gelezen 853 keer)

Offline Jenske

  • Lid
't Zal wel zijn omdat ik het erg druk heb met m'n nieuwgeborenen en omdat de zon schijnt en omdat ik met Windows die problemen nog niet in die mate heb ervaren ..... maar ....

ik wordt er, na meer dan 5 jaar gebruik van Ubuntu wel een beetje moedeloos van om weeral eens te moeten constateren dat mijn in 9.10 nog perfect werkende webcam het "plots" niet meer doet in 10.04. En dat terwijl ik niet eens een clean install heb gedaan, maar "gewoon" geupgrade.

Maar goed, na deze verzuchting zal ik nog maar eens pogingen ondernemen om het boeltje draaiende te krijgen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Hoi Jenkse,

Succes ermee. Ik hoop dat het je lukt zonder verdere noemenswaardige problemen. Helaas weet ik geen oplossing voor je aan te dragen hierin.

Aan de andere kant: het blijft een bekend verhaal dat upgraden vanuit een eerdere versie de nodige "risico's" met zich meebrengt. Bij veel mensen gaat het goed, maar er zijn ook heel veel mensen die na een upgrade toch (vage) problemen krijgen. Misschien een dooddoener, maar een verse installatie wordt niet voor niets aangeraden.

En tja, als ik het op mezelf betrek: Ik hoef niet zo nodig over te stappen op een nieuwere versie. Ubuntu 9.10 werkt als een speer, dus ik zou wel gek zijn om dit in te wisselen. Oké, misschien draai ik dan niet de allernieuwste software, maar ik kies dan toch liever voor iets waarvan ik zeker weet dat het werkt dan om het gladjes werkend systeem "om te ruilen" waarvan ik niet zeker weet of het wel even goed (of beter) werkt dan wat ik al had. Onder normale omstandigheden zou het geen probleem moeten zijn, maar de praktijk leert bij sommigen helaas anders. En dan word ik ook een beetje "angstig", en wacht ik tot de ergste problemen eruit zijn. Bovendien: 9.10 wordt tot april 2011 ondersteund en voorzien van (veiligheids)updates, dus voor mij hoeft 10.04 voorlopig nog even niet.

Ik weet dat je er niets aan hebt wat ik hier opschrijf, maar misschien kan ik mensen wel bewust maken of overstappen wel zo noodzakelijk is als je PC of laptop zo lekker draait op een iets oudere versie waar de ondersteuning/updates nog gegarandeerd zijn. Maar goed, Linux is keuzes maken, en zo hoort het ook te zijn. Jammer alleen dat het niet altijd even goed uitpakt bij sommigen.

Ik weet dat sommigen een dualboot-Ubuntu draaien met een oudere en de nieuwste versie. Blijkt de nieuwste versie teveel problemen te veroorzaken, dan hebben ze de oudere systeem achter de hand. En dat vind ik niet eens zo'n gek idee. Zoiets heb ik nu ook, alleen heb ik een dualboot met Ubuntu 9.10/Kubuntu 10.04. Niet vanwege eerder beschreven reden, maar omdat ik KDE weer eens wilde proberen (en een beetje ook om op feestjes/bezoek bij vrienden/op mijn werk te laten zien hoe mooi Linux is geworden!)

Nogmaals: veel succes met het oplossen van je webcam-probleem.

Groetjes,
Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Word de webcam wel gezien??

lsusb
Mocht het wel zo zijn heb je cheese geinstalleerd en kan die de webcam wel vinden?

Offline Jenske

  • Lid
Alles na heel wat ge-reset en ge-herinstalleer eindelijk (deels alvast) aan de praat gekregen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM