Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van Ubuntu naar Xubuntu  (gelezen 5207 keer)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2007/03/17, 16:16:13 »
Oke mannen/vrouwen, bedankt voor alle codes en antwoorden, ik weet dus nu dat ik totaal niet met XUbuntu aan het werk ben ook al heb ik de gradische schil er wel van.
Er is zeker iets mis gegaan met het installeren van Ubuntu naar XUbuntu want ik krij de volgende waarde terug.
Maakt niet uit of ik de XFCE of Gnome opstart ze zijn beide hetzelfde.

robert@robert-desktop:~$ cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=6.10
DISTRIB_CODENAME=edgy
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 6.10"
robert@robert-desktop:~$ cat /etc/issue
Ubuntu 6.10 \n \l

robert@robert-desktop:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description:    Ubuntu 6.10
Release:        6.10
Codename:       edgy

Groetjes, Robert
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

blubber

  • Gast
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2007/03/17, 16:29:20 »
Hoi,
Ik gebruik KDE en krijg dezelfde output. Echter zegt dat niets over mijn DE/WM. Als ik bijvoorbeeld pstree doe, zie ik er kwin tussenstaan. Da's de KDE Window manager. Als je Gnome gebruikt zul je waarschijnlijk iets van Metacity zien staan en onder XFCE heet het beestje XFWM (al weet ik niet of het ook onder die naam in de processen lijst komt de staan).

madberry

  • Gast
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2007/03/17, 17:41:43 »
Citaat van: robertvroegop
Oke mannen/vrouwen, bedankt voor alle codes en antwoorden, ik weet dus nu dat ik totaal niet met XUbuntu aan het werk ben ook al heb ik de gradische schil er wel van.
Na een beetje meer research blijkt dat ook helemaal niet zo vreemd de comado's door mij en andere gegeven blijken alleen de Ubuntu versie te geven en niet de gebruikte desktop versie...

het comando voor KDE is b.v.:
kded --versionik blijf nog even door zoeken er moet vast ook zoiets zijn voor XFGE...

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2007/03/17, 19:05:28 »
Citaat van: robertvroegop
cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=6.10
DISTRIB_CODENAME=edgy
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 6.10"
robert@robert-desktop:~$ cat /etc/issue
Ubuntu 6.10 \n \l

robert@robert-desktop:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description:    Ubuntu 6.10
Release:        6.10
Codename:       edgy
Op beide commando's krijg ik hetzelde antwoord, alleen dan het verschil dat ik Feisty heb, maar Xubuntu of XFCE wordt hier niet aangegeven,
en ik heb alleen Xubuntu, kheb de Xubuntu-desktop CD geinstalleerd en niet vanuit een Ubuntu installatie later Xubuntu geinstalleerd.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2007/03/17, 19:11:28 »
Als je over wil stappen op Xfce (Xubuntu) en Gnome wil verwijderen, dan kan je het volgende doen:
sudo apt-get install xubuntu-desktop
sudo apt-get remove ubuntu desktop
sudo apt-get autoremove

Nu is er geen Gnome meer, dus als je opnieuw opstart weet je zeker dat je in Xfce zit.

Zie ook hier:
http://tuxicity.wordpress.com/2007/01/30/howto-switch-from-ubuntu-to-kubuntu-or-xubuntu-or-edubuntu-or-vice-versa-610-edgy/

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2007/03/17, 19:14:29 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Wat zijn je systeem specificaties?
En mischien loopt het langzaam omdat er softwarematig ergens iets moeizaam of fout gaat?
Xubuntu zal zowiezo sneller gaan, ik gebruik het ook en ben er erg content mee.

Wil je xubuntu: sudo aptitude install xubuntu-desktop

Wanneer je daarna inlogt in Xubuntu en vanuit xubuntu doe je:
sudo aptitude purge ubuntu-desktop
dan is ubuntu/gnome geheel verwijderd, maar alles van jezelf is bewaard gebleven.

Doe dan nog wel ff voor de grondigheid een reboot.
Oftewel doe wat ik heb gezegd in deze 2e post van dit topic.

Aptitude en purge is veel beter om te gebruiken, al helemaal om ubuntu-desktop er helemaal goed af te hebben.
Verder, kun je het beste ubuntu-desktop deïnstalleren wanneer je ingelogd bent in de XFCE desktop.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2007/03/17, 19:18:00 »
Aptitude verwijdert alleen dependencies als je de meta-package (ubuntu-desktop in dit geval) ook met aptitude geïnstalleerd hebt als het goed is.
Ubuntu gebruikt default apt-get en geen aptitude.
Dus daarom raadde ik de autoremove manier aan.

Ze zullen beide werken denk ik, maar het zou best kunnen dat de ene niet werkt en de andere wel.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2007/03/17, 21:46:24 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Citaat van: CORVUS_CORAX
Wat zijn je systeem specificaties?
En mischien loopt het langzaam omdat er softwarematig ergens iets moeizaam of fout gaat?
Xubuntu zal zowiezo sneller gaan, ik gebruik het ook en ben er erg content mee.

Wil je xubuntu: sudo aptitude install xubuntu-desktop

Wanneer je daarna inlogt in Xubuntu en vanuit xubuntu doe je:
sudo aptitude purge ubuntu-desktop
dan is ubuntu/gnome geheel verwijderd, maar alles van jezelf is bewaard gebleven.

Doe dan nog wel ff voor de grondigheid een reboot.
Oftewel doe wat ik heb gezegd in deze 2e post van dit topic.

Aptitude en purge is veel beter om te gebruiken, al helemaal om ubuntu-desktop er helemaal goed af te hebben.
Verder, kun je het beste ubuntu-desktop deïnstalleren wanneer je ingelogd bent in de XFCE desktop.
Corvus_Corax,
Ik heb precies uitgevoerd wat je in de 2e post hebt genoeerd en naar aanleiding van het voorenstaande ontdekte ik wat ik reeds heb geschreven, maar ik ga ook even proberen wat Johanvd heeft geschreven en mocht dit alles niet helpen, nou dan is er geen man overboord ik stop gewoon de cd er weer in en ik begin weer van voren af aan. Ik leer hier heel veel van en hoe meer gegevens jullie mij aanreiken hoe slimmer ik met Ubuntu, XUbuntu word. Ik ben  jullie zeer erkentelijk voor alle handreikingen en goede adviezen. Nog een paar keer een nieuwe installatie en wat adviezen en dan kan ik me voegen bij de gevorderde (X)Ubuntu gebruiker.

Dit weekeinde doe ik even niets maar vanaf maandag zal ik de opdrachten invoeren en jullie laten weten wat de results zijn. Fijn weekeinde en tot ziens maar weer.

Groetz, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2007/03/17, 23:05:13 »
Och...je wil niet weten hoevaak ik ooit in het verleden een ubuntu installatie opnieuw heb uit gevoerd.
Kheb er echt heel veel van geleerd! :)
Op het laatst kun je een installatie dromen en heb je een goed lopende PC dat je uit verveling heel veel posts op dit forum gaat plaatsen,
ipv veel tijd investeren om alleen je systeem normaal draaiende te houden! ;)

Sterker nog, ik ben echt gek geworden op experimenteren en testen!