Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik  (gelezen 1197 keer)

Hoi Allemaal! Ik heb een voor mij onduidelijk probleempje met mijn nieuwe install van Xubuntu 20.04. Alles werkt tot zover prima. Echter, als ik ± 10 minuten even helemaal niets doe op de pc en dan weer de muis pak, dan kan ik wel de muis gewoon bewegen maar er kan niets worden aangeklikt. Het keyboard is ook gewoon actief, te zien door numlock aan en uit te kunnen klikken maar er kan geen opdracht naar het scherm komen. ....???? En rest me dan niets anders dan een halve her-start. Zolang ik wel continu bezig ben is er niets aan de hand. Zover ik weet heb ik geen pauze-knop of slaapstand ingesteld. Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik die schijnbare bevriezing kan voorkomen?? Alvast dank.

Goese Duikertje

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/20, 13:11:04 »
Wat bedoel je concreet met een "halve restart"? Ik zou dit onderzoeken door in een terminalvenster "sudo dmesg -w" te draaien, en die terminal steeds over andere vensters in te stellen. Dit toont continu kernelberichten. Als daar rode berichten tussen komen, dan zijn dat fouten. Dat mag niet, of maar zelden, gebeuren. Die kunnen mogelijk een hint geven over de oorzaak van het probleem.

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/20, 13:28:07 »
Hi vanadium! Fijn je weer te lezen! Met halve herstart bedoel ik ; ctrl-alt-backspace. Hierna is alles weer werkend. Totdat ik weer ± 10 minuten niet doe. Ik heb die dmesg-w even gedaan en het enige dat rood staat vermeldt is ;     40.787410] [drm:radeon_init [radeon]] *ERROR* No UMS support in radeon module!
[   40.789481] snd_hda_intel 0000:80:01.0: CORB reset timeout#1, CORBRP = 0
[   41.788056] snd_hda_intel 0000:02:00.1: azx_get_response timeout, switching to polling mode: last cmd=0x000f0000 ( Deze lijn is dik wit..??)
 

Ik gebruik uiteraard alleen de Xubuntu driver en niet die Radeon.( zover ik weet). Geen idee welke info nuttig is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/20, 14:34:28 »
Als het werkt met een ctrl-alt-backspace dan is het alleen Xorg die bevriest, en is de kans ook veel kleiner dat het een fout is met de hardware. "Helemaal niets doen": ik begrijp dat je systeem *niet* in slaapstand gaat? Hier is een oud draadje waar het gaat over problemen ná slaapstand. Nu heb jij ondertussen "verklapt" een nvidia kaart te hebben: het probleem kan blijkbaar in die drivers zitten. Welke nvidia drivers gebruik je? Of het kan aan de kernelversie liggen ... Moeilijk te duiden, dergelijk probleem.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/20, 14:39:59 »
PC of laptop? Net of accuvoeding? hardware?
Terminal
inxi -Fxz
Indien inxi niet aanwezig:
sudo apt install inxi
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/20, 14:56:31 »
Hi vanadium, nee, ik heb een Radeon HD 6450 kaart die voor zover ik het weet alleen door mijn kleine winxp wordt gebruikt. Ja, ik weet het xp=een no-no maar ik gebruik dat nog af en toe en is niet met internet verbonden. Maar los daarvan, met mijn Xubuntu 16 én 18 geen soortgelijk probleem. In dat draadje van jouw staat o.a een idee om xorg11 te verversen maar is dat wel echt verstandig..??

Hi DeBaas, hier is mijn uitdraai;

  inxi -Fxz
System:
  Kernel: 5.8.0-50-generic x86_64 bits: 64 compiler: N/A
  Desktop: Xfce 4.14.2 Distro: Ubuntu 20.04.2 LTS (Focal Fossa)
Machine:
  Type: Desktop Mobo: ASUSTeK model: P5VD2-MX v: 1.XX serial: <filter>
  BIOS: Phoenix v: ASUS P5VD2-MX Revision 1017 date: 04/30/2007
CPU:
  Topology: Dual Core model: Intel Pentium D bits: 64 type: MCP
  arch: Netburst Presler rev: 4 L2 cache: 2048 KiB
  flags: lm nx pae sse sse2 sse3 bogomips: 11197
  Speed: 2400 MHz min/max: 2400/2800 MHz Core speeds (MHz): 1: 2400 2: 2400
Graphics:
  Device-1: AMD Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM]
  vendor: Pegatron driver: N/A bus ID: 02:00.0
  Display: x11 server: X.Org 1.20.9 driver: ati,fbdev
  unloaded: modesetting,radeon,vesa resolution: 1600x1200~77Hz
  OpenGL: renderer: llvmpipe (LLVM 11.0.0 128 bits) v: 4.5 Mesa 20.2.6
  direct render: Yes
Audio:
  Device-1: Philips s SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder
  vendor: Avermedia driver: saa7134 v: 0, 2, 17 bus ID: 04:04.0
  Device-2: VIA VT8237A/VT8251 HDA vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel
  v: kernel bus ID: 80:01.0
  Sound Server: ALSA v: k5.8.0-50-generic
Network:
  Device-1: VIA VT6102/VT6103 [Rhine-II] vendor: ASUSTeK driver: via-rhine
  v: N/A port: d000 bus ID: 00:12.0
  IF: enp0s18 state: unknown speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:
  Local Storage: total: 931.51 GiB used: 9.36 GiB (1.0%)
  ID-1: /dev/sda vendor: Western Digital model: WD10EZEX-00BN5A0
  size: 931.51 GiB
Partition:
  ID-1: / size: 139.60 GiB used: 9.34 GiB (6.7%) fs: ext4 dev: /dev/sda11
  ID-2: swap-1 size: 2.51 GiB used: 22.1 MiB (0.9%) fs: swap dev: /dev/sda8
Sensors:
  Message: No sensors data was found. Is sensors configured?
Info:
  Processes: 223 Uptime: 3h 44m Memory: 2.86 GiB used: 1.38 GiB (48.3%)
  Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 9.3.0 Shell: bash v: 5.0.17
  inxi: 3.0.38
 


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/20, 17:24:27 »
Al gekeken onder Instellingen > Energie?
Zwart scherm > Nooit
Automatisch in pauzestand zetten > Uit
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/21, 11:56:55 »
Hoi DeBaas,ja daar had ik al wel gekeken. En ik heb dat staan op zwart na ± 45 minuten in geval ik eens zou vergeten af te sluiten. Het automatisch in pauze stand zetten staat er niet zó bij ,anders dan als "veiligheid"en "slaapstand" en beiden op niet actief. Maar het probleem lijkt mij dus te zijn dat als ik een tijdje, ±10 minuten, even niets heb gedaan, de muis wel te bewegen is maar er geen interactie meer is met het toetsenbord / het systeem.Dus herstart. Inmiddels net een nieuw update binnengehaald en mogelijk is het daarmee opgelost..?

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/27, 12:29:16 »
Hoi Allemaal!
Ik blijf met het probleem zitten in mijn nieuwe Xubuntu 20.04 dat na er ± 10 minuten geen-gebruik, ineens geen interactie meer mogelijk is tussen mijn keyboard+muis en de pc.  De keyboard en muis zelf zijn nog wel gewoon te gebruiken / te bewegen en te typen, maar er is geen actie meer meer van de muis met het systeem of enige typing op het scherm. Helemaal niets. Het enige dat me dan dus rest is een ctrl-alt-backspace / een halve re-start. Maar zelfs dát is na ± 20 minuten ook geen optie meer…! Dus een harde re-start.

In zowel mijn 18.04 als in de 16.04 is dit helemaal geen item. Kan het ze net zo lang als ik wil ongebruikt laten zijn en er is geen probleem. Ik dacht al met het neutraliseren van Blue-tooth en het lang uit stellen van enige “slaap-stand” in 20.04 klaar te zijn maar helaas. Ook had ik gisteren even kort gekeken op een de website : azaudit.org dat 9 camera’s laat zien die de audit in Maricopa County weergeven. Ineens is er dan helemaal niets meer te doen en is de pc bevroren. Dus harde re-start. Zou dat kunnen komen door die 9 camera’s en dat dit teveel capaciteit vergt van de Xubuntu video-driver op mijn wat oude pctje…??? Of is er iets anders gaande..??

Hopelijk nog iemand met advies? Dank.

Groet,
Goese Duikertje

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/27, 12:53:06 »
Installeer misschien eens een oudere kernel, de 5.8.0-48-generic. Het probleem kan aan de kernel gelegen zijn, en ik weet dat er op dit moment met de 49 en 50 voor veel mensen serieuze problemen zijn met de weergave.

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/28, 15:01:54 »
Hoi vanadium, dank v oor je reactie. Ik heb het probleem nog steeds. Kon vandaag weer op de pc. Ik blijk als versies te hebben : 050 en 043. Ik vraag me alleen af of ik straffeloos bijvoorbeeld die 043 kan gaan gebruiken? Kan ik dan later dan ook weer probleemloos naar een nieuwe versie? Misschien een simpel vraagje,maar toch!  Ook heb ik natuurlijk zelf wat af zitten googlen en kwam o.a. dit tegen: The problem seems to be, that during update process they forget to install/update the package xserver-xorg-input-all! En ik vraag me dan af kan ik ook dat straffeloos eens proberen? Dus ; apt install xserver-xorg-input-all ? En ook zou het wellicht better zijn om gewoon maar even af te wachten tot er een nieuwe versie is? Enig idee wanneer? Groet!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 2021/04/28, 18:03:27 »
Probeer die 43 dan maar eens. Gewoon om te zien of het al dan niet aan de kernel ligt.

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 2021/04/29, 14:05:52 »
Hi vanadium! Heb net dus die 043 geprobeerd nadat ik weer een vastloper had.......,maakte niets uit! Ook nu weer na ± 10 minuten niets doen de vastloper. Dus wel de keyboard bruikbaar en de muis bewegen,maar geen interactie op het scherm. Het is behoorlijk vervelend geworden. Want ook  het simpel kijken naar een youtube-video, waar je dus vaak langer dan 10 minuten niets aan het systeem doet, die vastloper. Als ik mazzel heb dan kan een ctrl-alt-back doen/ halve restart. Ik heb ook dan soms bij het afsluiten of opstarten op het nog zwarte scherm iets staan over illegal innodes. Ook daar begrijp ik niet heel veel van. Wat ik heb kunnen vinden is dat innodes iets zijn van verwijzingen naar niet bestaande items oid. Prima, maar waarom geven ze dan zoveel problemen? En waar komen ze vandaan?? Ik doe nooit gekke dingen op mijn systeem. Enig idee wanneer er weer een nieuwe versie komt? En zou ik beter alles dat verwijst naar blue tooth moeten verwijderen? 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 2021/04/29, 15:12:14 »
Dan toch eens enkele kernelparameters proberen: zie https://unix.stackexchange.com/a/619587/460708

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 2021/05/01, 13:50:51 »
Hi vanadium. Tja, ik heb de info bekeken maar het wordt me iets teveel gokken en dingen doen die ik niet kan overzien. Ik had net weer een vastloper tijdens heel rustig op de website MeWe de verschillende berichten bekijken...! Mogelijk iets van een lelijk trolletje...??? Het is en blijft een raadsel voor me. Ik denk dat ik maar even rustig afwacht tot er weer een nieuwe versie uitkomt. Bedankt zover!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #15 Gepost op: 2021/05/01, 14:23:17 »
Kijk eens hier, vooral Slaapstand en Pauzestand
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html#ID7.1
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #16 Gepost op: 2021/05/02, 13:42:39 »
Hoi DeBaas!  Ik heb het bekeken en wilde de tover-formules gebruiken maar op de regel : xed admin:///etc/polkit-1/localauthority/90-mandatory.d/disable-suspend.pkla , kreeg ik dat hij het niet herkende maar dat er wel 16 soortgelijke items zijn....??? Dat komt wellicht doordat het voor mint is bedoeld. Maar ik ben geen expert op het terrein van die formules. Geen idee of het slim is te doen en hoe dit wel goed te doen. Ik heb ook in plaats van xed , sudo geprobeerd maar eveneens niets. Inmiddels had ik ergens gelezen dat het mogelijk ook te maken kon hebben met de de platte knoop-batterij van de cmos. Die heb ik dan nu maar voor de zkerheid ook vervangen. Dus maar even afwachten en zien. Groet.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #17 Gepost op: 2021/05/02, 15:34:53 »
In Xubuntu geen xed maar gedit gebruiken.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #18 Gepost op: 2021/05/02, 15:40:57 »
In Xubuntu geen xed maar gedit gebruiken. https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/handleiding-ubuntu.html# c
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #19 Gepost op: 2021/05/02, 16:45:07 »
Hoi HWE64! Dank voor je reactie. Op zich ben ik blij zat dat we Xubuntu hebben en over het algemeen gaat dat probleemloos. Maar één van de verbeterpunten zou dus dit soort zaken zijn. Hoe moet ik als simpel amateurtje nou nééét moeten weten dat het niet met eed maar met gedit moet. Los nog van de vraag óf dit de oplossing is voor mij.
Goed, hieronder dan maar eens iets van mijn "frustraties" uiten zodat er mogelijk iemand iets mee kan doen. Geen wijzend vingertje maar alleen hoe ik soms mijn nagels bijt..!

Clearing orphaned inodes in Xubuntu 20.04 , met name in relatie tot onverwachte bevriezingen van de pc.

Ik zie een nagenoeg eindeloze hoeveelheid aan “mogelijke” oorzaken en nog veel meer “mogelijke”oplossingen die wel of niet werken en wel of niet je systeem kunnen slopen.
Nou hier is de wijze waarop ik als simpel amateurtje tegen die zaken aankijk en zo graag zou willen zien aangepakt worden binnen Xubuntu.

Het begrip zelf, orphaned inodes , is al één groot vraagteken en om er ook maar iets van te begrijpen “moet” je dus diep in allerlei data gaan graven en op het internet gaan zoeken en zoeken.  Om dus alleen maar daar een indruk van te krijgen. Ben hier inmiddels al weer dáááǵen mee bezig..!!!

Goed, ik heb enigszins uitgevonden dat dit een soort verwijzingen zijn naar niet meer bestaande software / programma’s….,o.i.d. !! Prima !!! Maar waarom moeten die stomme items dan mijn hele pc laten bevriezen en mij dwingen alles af te sluiten en weer, voor de zoveelste keer….., een harde her-start te doen. Alsof dát niet mijn pc laat verslijten…!! Ik wordt hier gek van ! Laat dan die idiote inodes die blijkbaar nergens meer voor worden gebruikt, staan waar ze staan en niet mijn pc slopen!!

Ik begrijp dat er verschillende oorzaken kúnnen zijn. Maar wat ik nu zo graag zou willen zien is een  stukje software dat nu in normaal en begrijpelijke taal kan aangeven.

– wat er mis is.
– waar het mis gaat.
– wat de beste oplossing is.
– hoe dat te doen.

Klaar!

Dus niet in allerlei verschrikkelijke tover-formules die allemaal helemaal niets zeggen en hoogstens iets van een indruk  kunnen geven van iets dat er mogelijk mee te maken zou kunnen hebben...enz.!

Als ik net iets helemaal nieuw heb geïnstalleerd qua software of hardware, dan kan ik er redelijkerwijs vanuit gaan dat het daar iets mee te maken kan hebben. Maar het wordt een écht probleem als ik tijden-lang geen enkel probleem heb en dan ineens tijdens een simpel spelletje schaken een complete bevriezing krijg…! Dan is er eigenlijk geen enkele reden te bedenken, anders  dan dat stomme schaak-spel. Maar dan tijdens het starten weer melding krijg van die inodes.....!! Waar komen die vandaan? Waarom slopen ze mijn pc? enz.

Maar ik heb inmiddels dus ook al reacties gelezen over mogelijk diep verborgen redenen zoals het simpel vervangen van de cmos-batterij. Heb ik ook al gedaan maar toch is de laatste bevriezing van ná dat vervangen, dus…..WAT is er gaande? Is mijn systeem bezig af te sterven? Is de video-driver van Xubuntu het probleem of zit het in een nieuwe kernel-versie...?? Wellich zou er een wat beter woord kunnen worden bedacht voor "kernel" ???? Ik noem maar wat: systeem-versie ??

Er zouden allerlei journaals zijn in iets van system o.i.d. ! Prachtig! Maar hoe krijg ik dat te pakken zonder weer in een bodemloze put te komen van eindeloze wiskundige regels die me niets zeggen. Als ik dat al zou kunnen zonder eindeloos tal van kleine aanvullingen op die toverspreuken te moeten  gebruiken, dan wil eveneens heel eenvoudig in één oog-opslag kunnen zien:

 – wat er mis is.
– waar het mis gaat.
– wat de beste oplossing is.
– hoe dat te doen.

Iemand misschien een idee wat voor een software daarvoor bestaat? Alvast dank. Zo, pffffff!

Offline HWE64

  • Lid
Re: Xubunto 20.04 laat pc "bevroren" na ongeveer 10 minuten geen gebruik
« Reactie #20 Gepost op: 2021/05/02, 17:32:46 »
@Goese Duikertje, ik ben helemaal geen expert, dus geen computer deskundige maar sommige problemen zijn bijna niet op te lossen of je moet heel structureel de storing gaan analiseren. Zo heb ik een oude Tosihiba laptop een Satalite 855-22E. Als ik soms de deksel dicht doe en ik maak hem weer wakker door hem te openen dan krijg ik een zwart scherm. Ik kan hieruit komen door Ctrl-alt-backspace te drukken dan opnieuw inloggen en gaan met die banaan. Dat is niet altijd zo. Ik maar zoeken andere kernel ander distro (Mint). Bij Xubuntu was de oplossing :|een externe wifi adapter. Vraag me niet hoe dit kan en in Mint Xfce helemaal geen last. Ra-ra-ra hoe kan dit. Laat de technici het maar zeggen. Ik snap er geel bal van.
Probeer anders als je er helemaal niet uit kunt komen om er bv Mint Xfce ernaast te zetten. Misschien zie je verschil????

Edit: Misschien kun je ook proberen om hem via utp kabel aan te sluiten zodat het wifi kaartje niets meer hoeft te doen??
« Laatst bewerkt op: 2021/05/02, 18:10:35 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)