Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400  (gelezen 4050 keer)

Offline Rob3823

  • Lid
GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Gepost op: 2008/12/22, 15:17:46 »
Allen,

Op mij laptop werkte alles naar behoren (8.04.1 en Vista) totdat mijn dochter dacht de laptop even op te starten met de mediadirectknop. Gevolg foute boel! Error 22. Nu is hier op dit forum veel informatie te vinden over wat te doen, maar bij mij werkt dit niet. Ook beschik ik over de Supergrubdisk, maar heb het nog niet aangedurfd om hiermee acties te plegen.

op mijn:
sda1 staat een dell partitie
sda2 staat Vista
sda3 staat ubuntu
sda4 (w95 ??)

vanuit de live cd het volgende gedaan:
sudo grub
root (hd0,2)
setup (hd0)
gevolg: error 17: cannot mount selected partition
Bron: http://sites.google.com/site/computertip/grub

Hoe wek ik mijn GRUB weer tot leven?

Rob


Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/22, 16:12:48 »
Hallo Rob, je vergeet een stap. Na sudo grub moet je find /boot/grub/stage1 doen om de goeie root partitie te vinden. Vervolgens vul je dat in bij root (hd0,x) want kennelijk heb je nu de verkeerde partitie te pakken.

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/22, 19:01:11 »
op je suggestie krijg ik dit resultaat:

Error 15: file not found

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/22, 19:45:06 »
Ik heb nog eens diep zitten graven in mijn geheugen en herinner me het volgende:
tijdens het maken van een dualboot ben ik ook een tijd bezig geweest met partities vooraleer ik alles werkend had.
Ik heb toen eerst Vista geinstalleerd en vanuit Vista met schijfbeheer een vrije ruimte gecreeerd, waarop Ubuntu geinstalleerd kon worden. Ubuntu gaf ik tijdens het installeren het commando om naar de grootste aaneengesloten ruimte te zoeken en daar Ubuntu te installeren. Het hele installatieproces afgerond en de bootloader rond vervolgens de installatie af en klaar is Kees. Laptop starten, OS kiezen en het werkt(e)
Gparted kan de partities niet lezen en dus ook niet vanaf de live cd. Gparted ziet 1 harde schijf zonder indeling.
Nu zou ik dus de bootrec van Vista terug kunnen zetten en dan werkt Vista weer. Ubuntu staat dan nog steeds ergens op de harde schijf, maar is nog niet benaderbaar. Kan ik vanaf de live cd of op een andere manier de laatste fase van deze live cd activeren? Namelijk het aanmaken van de GRUB met de OS'en om vervolgens weer van beide gebruik te kunnen maken? Zonder dat ik mijn eigen bestanden kwijt raak!

Of, om dit direct te doen, dus zonder eerst de bootrec te repareren
Wie weet raad?

Rob
« Laatst bewerkt op: 2008/12/22, 20:08:36 door Rob3823 »

Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/23, 09:37:13 »
Gparted kan de partities niet lezen en dus ook niet vanaf de live cd. Gparted ziet 1 harde schijf zonder indeling.
Dan vrees ik dat er meer aan de hand is. Wat doet zo'n mediadirectknop eigenlijk?

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/23, 09:41:25 »
Die mediadirectknop start een klein OS op i.p.v. het hele OS. Om bv. plaatjes, muziek o.i.d. te bekijken. Hiervoor is een apart partitie nodig maar die heb ik eerder al opgeheven. Als je die knop dus indrukt, vind hij deze partitie dus niet.

Rob

Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/23, 09:44:23 »
Zou je anders de uitkomst kunnen posten van fdisk -l op deze machine? Start ie überhaupt nog op van de harde schijf?

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/23, 10:35:57 »
Resultaat:

Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000080

Device           Boot       Start         End       Blocks         Id         System
/dev/sda1                           1             6       48163+      de         Dell utility
/dev/sda2         *                 7       10205   81920000     7          HPFS/NTFS
/dev/sda3                     10206      14029   30716280     7         HPFS/NTFS
/dev/sda4                     14030      19457   43600410     f           W95 Ext'd (LBA)


Dit is hem dus.
Rob
 

Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/23, 10:43:55 »
Ik zie geen partitie waar Ubuntu op zou kunnen staan. Wel een lege extended partitie.

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/23, 10:51:34 »
Wat gebeurd er als ik vanuit de live cd kies voor de optie "boot from harddisk"  (het openingsmenu dus)?
En is de hda2 niet actief te maken omdat daar een * staat bij "boot"?

Rob

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/28, 12:22:32 »
Inmiddels heb ik Vista weer tot leven kunnen wekken. Nu Ubuntu nog. Kan ik vanuit Vista Ubuntu bestanden halen, alvorens tot een nieuwe install over te gaan of (nog beter) Ubuntu weer helemaal aan de praat te krijgen?

Op mij sda4 staat Ubuntu. De live cd ziet hem als een w95 ext'd partitie en Vista ziet deze ruimte als beschikbare ruimte.
Blijkbaar heeft deze sda4 een onleesbare benaming.
Wie weet raad?

Rob

Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/28, 13:29:38 »
Hallo Rob,

/dev/sda2 is de actieve bootpartitie, daarom staat er een * bij.
Heb je enig idee wat er op /dev/sda3 staat?
En die extended partitie (/dev/sda4) is leeg, als daarbinnen Ubuntu op een logische partitie stond dan is dat waarschijnlijk weg. Ik zie ook geen swap partitie. Dus geen spoor van een Linux installatie meer. Wel vreemd natuurlijk.

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/28, 19:15:01 »
Ben inmiddels weer wat wijzer. Ik stuitte op een vergelijkbare situatie op het internet:
http://forums.fedoraforum.org/archive/index.php/t-29534.html
het antwoord: This often occurs with 'automatic partitioning' and is really nothing to be concerned over. The reason behind it is that current computers only support a total of 4 primary partitions. Therefore, in order to get around this limitation, extended partitions are created. This allows more that 4 partitions to exist because the extended partition exists as a primary partition, but contains other partitions inside it.
oplossing:You can safely remove the extended partition and recreate the swap partition as a primary partition by booting into rescue mode from the FC install disk. You will need to update your /etc/fstab file after doing this.

Als ik het goed begrijp kunnen er dus niet meer dan vier partities worden weergegeven en zitten er in mijn sda4 partitie Ubuntu en de swap. Ook in dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28972.0.html komt een vergelijkbaar probleem voor: "je sda3 is een extended partitie met daarin sda5 en sda6"
Hoe verder nu? (ik heb geen ervaring met schuiven o.i.d.)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 20:47:55 door Rob3823 »

Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/29, 11:22:44 »
Rob, je extended partitie (/dev/sda4) is leeg. Als daar wat in had gestaan had fdisk -l dat wel aangegeven. Er valt vrees ik weinig meer te schuiven.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/29, 11:31:57 »
Bij een installatie "op de volautomaat", maakt de installeerder van Ubuntu voor de swap altijd een logische partitie. Ongeacht het aantal bestaande primaire partities, en dus ook wanneer dat eigenlijk niet nodig is.

Wat de installeerder dan doet, bestaat dus uit drie stappen:
1. hij maakt een gewone primaire partitie voor Ubuntu zelf (wanneer dat nog kan)
2. hij maakt een extended primaire partitie aan
3. in de beschikbare ruimte van de extended partitie maakt hij een logische partitie voor de swap.

Het lijkt me, dat je nu gewoon... je swap kwijt bent. Niet handig, die heb je echt nodig, zelfs al wordt die zelden gebruikt.

Lees hier eens wat over partities:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
(punt 2)

el_andalus

  • Gast
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/29, 18:23:17 »
Ik heb net een versie install gedaan van Hardy Heron.

Vooraleer de verse install heb ik de raad van o.a. Pjotr gevolgd. Ik had namelijk vier primaire partities:

1 hp recovery
1 hp pavilion met win xp erop
1 root voor ubuntu
1 swap

Ik zat aan mijn maximum, dit was het resultaat van een handmatige install een lange tijd terug. Ik wou ook mijn win xp partitie wat groter maken omdat mijn vriendin niet echt Ubuntu minded is  :'( en zij loodzware updates van itunes e.d. moet doorvoeren. Tenslotte moet ik "op een verkeer knopje geduwd hebben" waardoor onder gutsy mijn eigen root paswoord niet meer herkend werd en ik b.v. geen nieuwe repo's via synaptic kon ophalen, wat niet bepaald handig is.

Mijn conclusie was dan ook: volledige versie install van hardy en we zien wel waar we uitkomen.

De raad van Pjotr was om met Gparted Live de root en de swap partitie te vernietigen en dan de xp partitie naar rechts te vergroten.

Daardoor kreeg ik vele gigs vrije ruimte (unallocated space) waarna nog steeds volgens Pjotr via een volautomatische install van Ubuntu op deze vrije ruimte ik weer een feilloze dual boot zou krijgen.

Wel, toen ik eerst voor de fun gewoon weer wou opstarten gaf mijn grub ook error 22 aan.

Ik ben toen via CTRL ALT DEL uit de Grub gegaan (geloof ik, ik schoot nogal in tamelijke paniek  :)) en heb toen gewoon de installatie cd van hardy heron in mijn CD lezer gepoeft en gedaan zoals Pjotr me had aanbevolen.

Nadien de twintig stappen van Pjotr gewoon opgevolgd en "Bob's your uncle"...

Nu heb ik weer een probleemloze dual boot.

Mijn ervaring is dan ook de volgende, echte raad is het niet daarvoor ben ik maar een leek, maar wie weet komt het toch van pas:

Vernietig de partities behalve de windows partities die je staan hebt en reinstalleer vers gewoon welke versie dan ook van ubuntu, de installatietool is slim en herkent de bestaande windows partities en zorgt voor de rest voor een nieuwe dual boot.

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/29, 20:18:26 »
Voordat Ubuntu geinstalleerd werd, beschikte ik dus over een kleine dell partitie, een C partitie (vista), een d partitie (NTFS) en een hoeveelheid vrije ruimte bestemd voor Ubuntu. Vanaf de live-cd heb ik aangegeven om Ubuntu op de grootst aaneengesloten vrije ruimte te installeren. Aldus geschiedde en het heeft vanaf april dagelijks gewerkt. In totaal zou je dan vijf partities hebben. Vandaar mijn vermoeden dat Ubuntu samen met de SWAP in deze LBA zit. Zoals hierboven vermeld zou dit dus een verklaring voor deze LBA kunnen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de Ubuntu-data ineens helemaal weg is. Doordat de verkeerde opstartknop werd gebruikt ging het direct mis, dus tijdens het booten! De harde schijf was dus nog niet eens geraadpleegd. Vandaar mijn overtuiging dat met wellicht wat commando' s e.e.a. weer te lezen is.
Graag nog een reactie.

Rob

Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/30, 00:07:32 »
Rob, fdisk geeft aan dat de extended partitie leeg is. Dat gebeurt inderdaad niet zo maar. Waarschijnlijk staat alles er nog wel maar is de partitietabel die in je MBR (Master Boot Record) staat beschadigd oid en worden de partities in de extended partitie niet meer aangegeven. LBA staat trouwens voor Logical Block Addressing, dat is ingevoerd toen de 8GB barriere werd geslecht en er niet meer met CHS (Cylinder Head Sector) waarden gerekend kon worden.
Die media direct knop doet wel degelijk wat op je harde schijf, immers de partitietabel in de MBR moet aangepast worden zodat het mini OS'je gestart kan worden. Daar is kennelijk iets fout gegaan.
Je zou nog onder Windows kunnen kijken met een tool als ptedit32. Als je me belooft dat je niets aanpast in de velden van ptedit32 dan kan ik je een linkje geven en zou je een kijkje kunnen nemen in je partitietabel. Het is mogelijk om zoiets handmatig terug te zetten. Is wel een heidens karwei en persoonlijk begin ik er niet meer aan (heb bijna 2 jaar voor PowerQuest gewerkt) ;)

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/30, 13:07:03 »
Met het programma testdisk heb ik middels een "deep search" het volgende (deel) resultaat verkregen:
Partition  start                         end           size in sectors
D Linux   14029  2   1    18976    254   57    79489480
D Linux   14035  0   1    19228    254   61    83141608
D Linux   14035  1   1    18976    254   60    83141544

Helaas lukt het mij niet om een jpeg van het resultaat aan deze reply vast te plakken.
De "D" staat voor deleted. Met dit programma kan ik er alsnog een primaire of logische partitie van maken. Ben ik correct als ik dan middels de live-cd de bestanden hieruit kan vissen die ik nog nodig heb. Hierna kan ik met een verse install aan de slag. (ik heb van elke stap een afbeelding, mocht hier behoefte aan zijn)
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Ik heb de indruk dat ik er toch bijna bij kan. 
Zijn er nog suggesties?

Rob
« Laatst bewerkt op: 2008/12/30, 14:13:30 door Rob3823 »

Offline Rob3823

  • Lid
Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/05, 15:49:49 »
Met testdisk heb ik de Ubuntu-partitie kunnen herstellen. Met de live-cd heb ik er nog wat bestanden en documenten af kunnen halen. Veel was inderdaad corrupt en al niet meer te kopieeren. Na deze actie met testdisk had ook Vista er geen zin meer in. Dus alles maar opnieuw gepartitioneerd en opnieuw geinstalleerd. Het werkt weer, nu nog alles "fine-tunen".  Bij deze dus case closed
Bedankt voor jullie reacties.

Rob

Re: GRUB 22 error op DELL inspiron 6400
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/06, 14:24:32 »
Jammer dat de boel alsnog corrupt is geraakt. Maar die testdisk tip ga ik wel onthouden, dat is een mooi tooltje!