Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Verse install van 10.04 werkt niet meer na updates  (gelezen 637 keer)

Offline Nately

  • Lid
Hallo,

Ik heb zojuist op mijn 4e pc ook Ubuntu geïnstalleerd omdat de hd toch vervangen moest worden. Zoals gewoonlijk is dit geen probleem geweest en heb ik alle vragen op de diverse forums kunnen vinden, behalve één. Na het draaien van alle updates wil de grafische omgeving niet meer starten. Het inlogscherm is grijs geworden en na het geven van gebruikersnaam en ww keer ik weer terug naar dit inlogscherm. Ik krijg op dit scherm de volgende melding: 'De volgende fout is opgetreden. Mogelijk moet u uw configuratiebestand bijwerken om dit te verhelpen. (EE) RADEON(0):[dri]RADEONDRIGetVersion failed to open the DRM. (grafische kaart: ATI Radeon X550/X700 Series (RV410), die overigens rood wordt weergegeven in het hardware overzicht via lshw??)
Omdat het me niet lukt om op de commandline te komen heb ik maar een nieuwe installatie uitgevoerd. Nu heb ik alle updates uitgevoerd behalve fgrlx-modaliases en het probleem doet zich niet meer voor. Deze update blijft nu wel steeds oppoppen en ik ben bang dat ik 'm per ongeluk wel een keer draai en alles weer vastloopt.
Mijn vragen: kan ik voorkomen dat deze update steeds weer verschijnt bij update beheer of is er een betere oplossing? Is het mogelijk een update vanaf de commandline ongedaan te maken als het wel mis gaat en hoe kom ik dan vanuit het inlogscherm op de commandline?

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt,
Nately.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 10:58:44 door Nately »

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Nately

  • Lid
Re: Verse install van 10.04 werkt niet meer na updates
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/19, 10:41:12 »
Weet niet of je hier iets aan hebt:
http://readthefuckingmanual.net/error/814/
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1268406

Dit is te globaal voor mij. Bovendien moet ik dan eerst de update installeren waarna ik vrij zeker weet dat ik weer vastloop in een inlogscherm waarvan ik niet meer weet hoe ik daar uit kom. Omdat ik een nieuwe installatie heb gedaan heb ik de logs niet meer. Daar had ik niet over nagedacht, is achteraf niet zo handig.
Ik heb zelf ook wel gezocht en heb de melding inderdaad wel gevonden maar kan niets met de geboden oplossingen omdat ik niet uit het inlogscherm raak. Is er geen roll-back mogelijkheid voor de updates?

Groet,
Nately

Re: Verse install van 10.04 werkt niet meer na updates
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/19, 10:42:37 »
Beste Nately,

Ik weet niet of je de toestcombinatie kent: ctrl-alt-f1
Normaal gesproken zou je daarmee naar een tekstconsole kunnen gaan, met ctrl-alt-f7 kun je dan weer terug.

Het is mogelijk een pakket te 'pinnen' of te wel vast te zetten, of dit verstandig is laat ik aan jezelf over.
Voor meer informatie: https://help.ubuntu.com/community/PinningHowto

Met vriendelijke groet,
Harold

Offline Nately

  • Lid
Re: Verse install van 10.04 werkt niet meer na updates
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/19, 10:55:37 »
Harold,

Bedankt voor de snelle reactie, dit waren inderdaad de toets-combinaties die ik zocht. Weer wat geleerd. Voor nu heb ik het pakketje maar even vastgezet, het draait nu goed en ik zie geen veiligheidsissues.

Groet,
Natalie.