Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstallatie met gedeelde schijf  (gelezen 485 keer)

herinstallatie met gedeelde schijf
« Gepost op: 2014/04/03, 17:50:47 »
beginner ben ik, qua ubuntu dan.. kep 7 xp-s staan, die gaan over op ubuntu 12.04. met 4 ging het helemaal goed, na basis-installatie vlgs documentatie werkte het perfect. 2 voor mezelf en 2 voor mijn dochters. mijnoudste dochter is met die van haarzelf en die van haar zusje bezig geweest met 'computertip', ze wist het wachtwoord, maar die gaan nu vast lopen en ik wil ze graag opnieuw, kaal, installeren. bestanden zijn veilig gesteld dus dat is het probleem niet. maar...

de ene is een celeron d, 3.33ghz met 160G harde schijf en windows vista, wil ik graag houden, je weet maar nooit..
geïnstalleerd met behoud van vista dus, er is nu een schijf-verdeling van ca 100G vista,  en 60G ubuntu. ik had het achteraf liever andersom, maar als de indeling zo moet blijven, of makkelijker gaat, is het ook goed.

kep al geprobeerd met mijn iso-tje opnieuw te installeren naast bestaand maar dan pakt hij alleen de 100G van vista, en wil daarbinnen installeren, niet mijn bedoeling.
ook bij installtie geprobeerd "iets anders" maar daar snap ik dus niet voldoende van om bestaande ubuntu te wissen een een schone ubuntu daar op te krijgen, of beter nog, andersom verdeling vista/ubuntu (geen must. alst gemakkelijker is om indeling van de schijf aan te houden, ook goed).

de ander comp is een pentium4, 2ghz, met een 60G schijf. de schijf was al opgedeeld in C en D, resp 20G xp  en 40G bestanden. ik had de de-D-schijf niet goed schoon gemaakt, wel geleegd met windows maar nie met c-cleaner, dus ubuntu wilde bij installatie ruimte voor bestanden houden, waarvoor ik uit me hoof 10G voor heb aangehouden. kwil graag 20G voor xp houden, de rest voor ubuntu.

hoe kan ik deze kwesties het beste aanpakken om 2 schone ubuntu-installaties op de gewenste schijf-partities te krijgen?

bvd, bart