Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Professionele fotoproductie op Ubuntu  (gelezen 78565 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Gepost op: 2013/07/09, 17:31:15 »
Hallo iedereen!

Gezien het marktaandeel van Linux is het niet altijd even makkelijk om aan professionele software te komen. Dat geldt ook voor fotografiesoftware. Maar toch hebben we een aantal kwalitatief goede stukjes software hiervoor. Een klein lijstje volgt hieronder, die jullie natuurlijk mogen aanvullen door posts in dit topic te plaatsen.

Fotobeheer

-Standaard is Ubuntu voorzien van Shotwell die voorziet in het basisbeheer van foto's.
-DigiKam kan zowel gebruikt worden om te beheren als om te bewerken en is wat uitgebreider van opzet dan Shotwell.
-F-Spot is een oude bekende op Linux en voorziet net als Shotwell in het basisbeheer van foto's. Het zit qua functionaliteit ergens tussen Shotwell en DigiKam in.

Alledrie verkrijgbaar in het Ubuntu Softwarecentrum.

Foto's bewerken - RAW en niet-RAW
-Met ufraw kan men RAW-foto's importeren en in batch bewerken.
-Met Rawtherapee kan dit ook.
-Evt. kan men daarna GIMP gebruiken om de RAW-foto's direct te bewerken.
-Een alternatief voor GIMP wat meer lijkt op Photoshop en zelfs Photoshop-plugins ondersteunt is Pixel Studio Pro. Dit is echter wel closed source en een licentie a 30 euro is nodig om alle functionaliteit te kunnen benutten; de demo heeft een paar beperkingen.
-Een ander alternatief voor GIMP is Krita. Het is meer bedoeld als een sketch-programma maar het heeft ook fotobewerkingsfunctionaliteit die vrij diep gaat.
-Ook  Photivo is een prachtig pakket om foto's mee te bewerken, met name RAW-foto's.

Elke van deze is te vinden in het Ubuntu Softwarecentrum behalve Pixel en Photivo die van de website moeten worden gehaald.

Veel plezier met fotobewerking op Linux!

Dit is een vervolg van een ander draadje, hier te vinden.

Topicstart gemaakt door Vistaus, credits naar hem. Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2013/07/09, 18:02:15 door Timo »

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/09, 20:21:32 »
Darktable is er ook. Net even een foto bewerkt. Mijn inziens is er met Darktable genoeg te doen, alleen of het predicaat professioneel toegekend kan worden, weet ik niet, een ander misschien wel?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/12, 00:02:22 »
Ik ben nu niet echt een professioneel fotograaf, maar heb inmiddels al wel meer dan 30 jaar ervaring in fotografie, waarvan iets meer dan 5 jaar digitaal.
Voor het bewerken van RAW-beelden gebruik ik sinds kort Darktable en dat is inderdaad een bijzonder goed programma. Hét grote voordeel is het zogenaamde "versioning". Dat betekent dat je je originele beeld altijd blijft behouden, maar dat alle aanpassingen die je aan je foto doet, worden opgeslagen in verschillende stappen -- de versioning. Dat kost relatief weinig geheugenruimte, aangezien je originele foto -- al snel een 6 à 16 megabyte -- wordt behouden en de aanpassingen er worden aan gehangen als een soort script.
Digikam doet dat trouwens ook, maar Digikam laat geen aanpassingen versioning toe van de eigenlijke RAW-bestanden.
Darktable heeft trouwens een aantal zeer moderne aanpassingstechnieken -- noem het donkere kamer werken -- die je moeilijker of niet kan uitvoeren in Digikam.
Ik gebruik de volgende combinatie: Darktable, Digikam en GIMP (voor echt zeer gelokaliseerd doordrukken en tegenhouden, noem het "knip- en plakwerk). Gimp kan wél een soort versioning uitvoeren, maar niet op raw-bestanden; daarvoor heeft 'ie een soort vertaalslag nodig. Ik gebruik daarvoor Ufraw.

Voor een professional zal er mogelijk 1 zaak potentieel wél problematisch zijn: de stabiliteit. Hoewel ik nooit een foto ben kwijt geraakt en het echt wel weinig voorkomt, gebeurt het wel degelijk dat Darktable of Digikam crasht. En dat soort problemen zie ik minder met de (recentere) versies van Windows-gebaseerde programma's zoals Lightroom en Photoshop.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline bwman

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/04, 21:56:51 »
ik ben sinds kort bezig met phototivo en ik vind dit ook heel goed werkbaar al weet ik niet of het batchen profesioneel genoeg gaat
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline HCV

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/30, 22:23:16 »
Sinds kort is er een nieuw open source programma om foto's te bewerken. nl LIGHTZONE.
Voor LINUX,  MAC en WINDOWS. Het was eerder commercieel en closed source, maar nu Open source.
Zelf vind ik het een prettig programma en kan ook met RAW overweg.
Het grote voordeel is dat het niet destructief werkt, zodat het origineel behouden blijft.
Na registratie op de website is het te downloaden.
Verder zijn er ook al een boel video tutorials voor dat programma op Youtube.

Vriendelijke groeten,
Henk Tijdink

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/05, 16:39:03 »
Sinds kort is er een nieuw open source programma om foto's te bewerken. nl LIGHTZONE.
Voor LINUX,  MAC en WINDOWS. Het was eerder commercieel en closed source, maar nu Open source.
Zelf vind ik het een prettig programma en kan ook met RAW overweg.
Het grote voordeel is dat het niet destructief werkt, zodat het origineel behouden blijft.
Na registratie op de website is het te downloaden.
Verder zijn er ook al een boel video tutorials voor dat programma op Youtube.

Vriendelijke groeten,
Henk Tijdink


Goede tip! Dit programma werkt heel fijn; een andere benadering met name voor histogram en curves. Intuïtiever. Is ook aanzienlijk eenvoudiger mee om te gaan dan b.v Photivo. 

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/07, 16:09:15 »
Een tijdje mee gespeeld... Fantastisch!

Deze editor werkt ook met lagen en selecties, zoals in GIMP. Programma's als Digikam kunnen dit niet.
Nu is het b.v. heel makkelijk om scherptediepte te simuleren met een selectie van de achtergrond en het blur-filter.
Heel handig is ook een filter gecombineerd met een geselecteerde kleur.  Bewerkingen als clonen, retoucheren en andere selectieve correcties gaan bijzonder goed en makkelijk met dit programma.   

Offline RikRik

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/07, 22:28:10 »
Hoi Ramana,
door jouw reactie ben ik nieuwsgierig geworden en LIGHTZONE geïnstalleerd op m'n pc met Linux mint 13. En ik kan ook geen andere reactie geven dan: LIGHTZONE is fantastisch!!
Dus, ook wat mij betreft een dikke aanrader..  :D
Om te installeren volg de instructies op de volgende site:
http://ubuntuhandbook.org/index.php/2013/07/install-lightzone-4-official-repository-ubuntu-linux-mint/

HCV bedankt voor de tip!
« Laatst bewerkt op: 2013/11/07, 23:18:26 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/08, 23:20:02 »
Een minpunt: met linux mint 13  draait Lightzone bijzonder instabiel, zeer veel crashes, helaas.
Een pluspunt: met Ubuntu 13.10 zeeer stabiel en snel
Met windows 7 stabiel maar traag..  en deze conclusie is bepaald met een dualcore pc met 3 GB geheugen  ;)   

Offline midas

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/09, 10:45:54 »
Rikrik, ik vind ook de opgegeven PPA wat twijfelachtig. Oftewel ik kan er geen achtergrondinformatie over vinden wat betreft betrouwbaarheid. Ben een beetje huiverig voor zomaar installeren van een PPA. Ik blijf nog effe doorgaan met Darktable voor raw-bewerking. Voldoet hartstikke goed en draait vlot en stabiel onder LM 15. Wordt bovendien onderhouden door Ubuntu want d'r staat in software-centrum zo'n tekentje voor...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/09, 11:24:27 »
@ Midas  Er is ook een stand-alone versie beschikbaar.  In Kubuntu 13.10 kreeg ik die niet aan de praat, in Gnome-Ubuntu wel.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/09, 11:24:47 »
@midas: De PPA is van de onderhouder, hij biedt er ook alleen maar Lightzone in aan. Als je het niet vertrouwt, prima, maar dan vertrouw je het programma zelf dus ook niet...

En anders kun je altijd nog Ramana's raad volgen...

Offline RikRik

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/09, 11:30:38 »
Rikrik, ik vind ook de opgegeven PPA wat twijfelachtig. Oftewel ik kan er geen achtergrondinformatie over vinden wat betreft betrouwbaarheid. Ben een beetje huiverig voor zomaar installeren van een PPA. Ik blijf nog effe doorgaan met Darktable voor raw-bewerking. Voldoet hartstikke goed en draait vlot en stabiel onder LM 15. Wordt bovendien onderhouden door Ubuntu want d'r staat in software-centrum zo'n tekentje voor...

Hoi Midas, ik vraag mij af of ubuntuhandbook.org. onbetrouwbaar is. Misschien kan iemand anders dit beter beoordelen.
Ik ben geen voorstander van onbetrouwbare PPA's maar  ik wist even geen ander methode om Lightzone te installeren. Ben benieuwd hoe Ramana en Hcv dit gedaan hebben.
Na de installatie met de methode die ik gaf zou je gemakkelijk de ppa weer kunnen verwijderen, Lightzone  is zeer de moeite waard om te proberen, een prog die een aanwinst is voor m'n fotohobby  ;)

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/09, 11:44:38 »
Ubuntu Handbook is niet de onderhouder van die PPA... dat is de maker zelf, zoals ik al zei. Dus als je die PPA niet vertrouwt dan vertrouw je het programma zelf ook niet. En anders is er een standalone-versie of je kunt simpelweg het losse pakket uit de repo installeren (dus zonder de PPA). Mogelijkheden te over...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/09, 11:48:53 »
@midas: De PPA is van de onderhouder, hij biedt er ook alleen maar Lightzone in aan. Als je het niet vertrouwt, prima, maar dan vertrouw je het programma zelf dus ook niet...

Als ik een PPA zie voor een Ubuntu programma dat linkt naar OpenSuse, dan word ik ook wat terughoudend. Niet dat ik dan het programma niet vertrouw. Maar er zijn wel meer argumenten om dan eerst even de kat uit de boom te kijken.

De ervaringen zijn hoogst positief. Ik begrijp wel ze inzake hardware ondersteuning nog bezig zijn met een inhaalslag.

Ik wens ze in ieder geval heel veel succes en ik ga het op de voet volgen.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/09, 11:53:06 »
Ubuntu Handbook is niet de onderhouder van die PPA... dat is de maker zelf, zoals ik al zei
Maar je mag er toch vanuit gaan dat Ubuntu handbook de ppa onderzocht heeft. 

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/09, 12:47:08 »
@jvecht: Dat is begrijpelijk, maar een repo van een OpenSuse-gebruiker is geen OpenSuse-repo. Een OpenSuse-repo kan, i.t.t. een Ubuntu PPA, ook pakketten voor andere distro's bevatten. In dit geval bevat het Ubuntu-pakketten.

@RikRik: Weet ik niet, ik ken de site niet. Ik weet alleen van wie de repo is.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/27, 14:52:47 »

Wie gebruikt Darktable of rawtherapee, wie heeft styles gemaakt voor de Sony NEX met diverse manuele lenzen?

Wat gebeurt er eignlijk als shotwell opstart, laad dat dan jpg's , ik zie raw's geladen worden, zijn dat dan de jpg's out-of-camera die ik zie?

« Laatst bewerkt op: 2014/05/01, 12:56:16 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/27, 21:32:26 »
Shotwell laadt keurig JPG-bestanden en RAW-bestanden zonder enige moeite.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2014/05/01, 12:54:53 »
Das waar, maar ik bedoel hoe laad shotwell de .arw files van de sony nex? Haalt ie ze door een raw converter, zet ie er een base curve op? Das was even de vraag. Ik zit hier te prutsen met darktable en rawtherapee, maar als ik de .jpg's uit de camera zelf pak, die zijn veel beter. Zeker met Sony nex kitlens, daar is niks aan te verbeteren maar ik heb ook een heel stel manuele lenzen van andere merken met adaptertjes, en die foto's krijg ik ook niet beter in darktable of rawtherapee. Heb ook ufraw en lightzone erop gezet, maat die gebruik ik niet. Dat wordt echt teveel. Anders lightroon onder windows maar weer... :(

Zijn er nog gebruikers in regio Rotterdam? Zijn er mensen die een stijl voor de nex 5N hebben in darktable, zelf die heb ik niet gevonden.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/01, 12:55:47 »
 b
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/01, 15:25:17 »
Hallo, image viewers decoderen geen raw-bestanden, dat kost teveel tijd. In plaats daarvan tonen ze de ingebedde jpg. Onder meer het programmaatje dcraw kan die jpg uit een raw halen, gebruik "dcraw -e <rawfile>". Als je dat met een arw uit de Nex 5N doet, krijg je jpg's van 1616x1080 pixels.

Als je arw's niet goed worden weergegeven door RawTherapee, doe je denk ik iets verkeerd. Ik heb van deze pagina wat arw's gedownload en die worden stuk voor stuk prima weergegeven door RT. Ik gebruik versie 4.0.12.158, per vandaag gecompileerd.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/01, 23:55:38 »
dat dacht ik al, maar shotwell geeft bij de arw files 4912 × 3264 aan als grootte, hoewel bij eentje is het wel 1616x1080...

shotwell laat dus eigenlijk de jpg's zien als ie de arw's toont
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2014/05/02, 00:19:21 »
Hallo, image viewers decoderen geen raw-bestanden,

Hallo, Shotwell laat keurig RAW-bestanden in de originele grootte zien.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2014/05/02, 09:52:07 »
Ah ja, dat zie ik nu.