Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bigbluebutton installeren op ubuntu vps server  (gelezen 682 keer)

Offline janamdo

  • Lid
bigbluebutton installeren op ubuntu vps server
« Gepost op: 2012/12/05, 21:39:17 »
Totaal nieuw voor me dit ubuntu gebeuren.. :) Ubuntu 10.04.1 LTS server
Ik moet blijkbaar een console gebruiken met commandoregel
Als eerst een login user en password ? hoe kom ik hier achter

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bigbluebutton installeren op ubuntu vps server
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/05, 22:27:27 »
De login en wachtwoord krijg je als het goed is van de partij bij wie je die vps huurt.
Voor de installatie kan je gewoon de handleiding volgen.

Offline janamdo

  • Lid
Re: bigbluebutton installeren op ubuntu vps server
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/05, 22:33:06 »
Bedankt!
Begint al goed mijn eerste stappen met Ubuntu..kan niet inloggen op de console..elke keer komt floept het console scherm weg en komt het inlogscherm van de server tevoorschijn
Op aanraden van de host heb ik nu IE 9 , chrome en Firefox geprobeerd..even deed ie het goed, maar nu komt elk ekeer het inlogscherm tevoorschijn.
 
Ja inderdaad de handleiding daar en ben benieuwd hoe die console werkt met de commando's ..doet me denken ms dos tijd..hoe werkte dat nou weer..moesten de commando's afgesloten worden met ; ?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/05, 22:42:27 door janamdo »

Offline janamdo

  • Lid
Re: bigbluebutton installeren op ubuntu vps server
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/06, 18:36:10 »
Ik zit nu hoe een ubunti script in te voeren in de Putty editor die ik inmiddels geinstalleerd heb
Het gaat om de laatste versie van Ruby te installeren op de server
vi install-ruby.sh (1)
 ..deze regel opent INSERT ? en dan hierin het script
Ik heb een installatievideo, maar hoe het nu precies werkt in Putty ?
Dit script afsluiten met
chmod +x install-ruby.sh (2)
./install-ruby.sh (3)

Toelichting: dit commando vi install-ruby.sh  opent dan ruimte voor het script ?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/06, 18:37:52 door janamdo »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bigbluebutton installeren op ubuntu vps server
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/06, 18:42:29 »
Vi is een ingewikkelde teksteditor waarvan je eerst de handleiding moet lezen voordat je er wat mee kan.
Heel handig als je weet hoe die werkt, want dan kan je heel snel allerlei bewerkingen uitvoeren, maar als je niet weet hoe het werkt heb je er niks aan.

Je kan daarom beter nano gebruiken. Dus overal waar ze "vi" in een commando hebben staan tik jij "nano".

Offline janamdo

  • Lid
Re: bigbluebutton installeren op ubuntu vps server
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/06, 18:58:26 »
Bedankt!
Inmiddels heb ik wel die vi ..commando gebruikt met het script en de slotcommando,s , maar er gebeurt niets op de server.
Hoe kan ik weer opnieuw leeg beginnen ( er staat op Putty nu dat script met vi commando ) .. of kan je dat gewoon laten staan ?

Hoe kom ik aan de nano teksteditor ?... die VI teksteditor was die dan ingeladen of zo .
Ik zie hier ook een boek : Beginning Ubuntu LTS Server Administration: From Novice to Professional..

Ik heb net "nano" editor geactiveerd..dat ziet er veel gebruiksvriendelijker uit   :D
« Laatst bewerkt op: 2012/12/06, 20:43:53 door janamdo »

Offline janamdo

  • Lid
Re: bigbluebutton installeren op ubuntu vps server
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/06, 20:51:10 »
Bedankt!
Inmiddels heb ik wel die vi ..commando gebruikt met het script en de slotcommando,s , maar er gebeurt niets op de server.
Hoe kan ik weer opnieuw leeg beginnen ( er staat op Putty nu dat script met vi commando ) .. of kan je dat gewoon laten staan ?

Hoe kom ik aan de nano teksteditor ?... die VI teksteditor was die dan ingeladen of zo .
Ik zie hier ook een boek : Beginning Ubuntu LTS Server Administration: From Novice to Professional..

Ik heb net "nano" editor geactiveerd..dat ziet er veel gebruiksvriendelijker uit   :D
Script in Nano ? .. begintag en een sluitttag om het script  en dan uit Nano gaan en script starten..zoiets ?