Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop  (gelezen 2818 keer)

Offline MKe

  • Lid
Nieuwe laptop
« Gepost op: 2014/12/23, 11:32:27 »
Hoi,

Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn 7 jaar oude laptop. Ik wil er foto RAW bewerkingen mee doen met Darktable, eventueel muziek recording en voor de rest de gebruikelijke dingen als internet etc.
Mijn budget is tot 500 euro.
Ik ben aan het kijken naar de volgende modellen:

Nou zijn er voldoende modellen om uit te kiezen, maar de vraag is welke en vooral welke specs zou ik op moeten letten? Voor Darktable is een redelijk goed scherm een must en ik denk ook de processorkracht (minimaal een i5?).

Ik kan bij de plaatselijke computerboer een Lenovo IdeaPad G505s kopen voor 500 euro. Heeft iemand daar ervaring mee?

En als laatste: Ik hoef geen Windows aangezien ik een fulltime Linux gebruiker ben. Hoe zorg ik ervoor dat ik het geld terug krijg voor deze licentie?

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/23, 13:25:33 »
Hoi MKe,

Het beeldscherm is in jouw geval natuurlijk heel belangrijk. Ik zou gaan voor FullHD, met een mat scherm, of er voor langere klussen een extra beeldscherm aan hangen. Het model wat je hier laat zien, heeft een glanzend scherm, met mindere resolutie, dat zou ik je afraden. Ik meende dat matte schermen bijna altijd FUll HD zijn.

Een klein jaar terug kocht ik een nieuwe laptop en wel met glanzend scherm en dezelfde resolutie die jouw Lenovo heeft. Ik wilde namelijk heel graag een witte laptop. Achteraf beetje spijt, want ik krijg oogpijn van het laptopscherm, het is niet geschikt om lang achter te werken, vind ik. Daarom raad ik je sterk aan daar rekening mee te houden. Nu heb ik er wel een groot mat beeldscherm aangehangen voor langere klussen, wat ook een goede optie is als je ergens lang aan werkt.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/23, 13:37:26 »
Hoi Kristie,

Kijk daar heb ik wat aan. Ik zal hier zeker op gaan letten. Bedankt voor de reaktie!

Marcel

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/23, 13:42:40 »
Ik kan bij de plaatselijke computerboer een Lenovo IdeaPad G505s kopen voor 500 euro. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik persoonlijk zou in elk geval liever een deugdelijk merk kopen dan een simpel merk met allerhande toeters en bellen.
Een deugdelijk merk heb je veel langer iets aan.

En als laatste: Ik hoef geen Windows aangezien ik een fulltime Linux gebruiker ben. Hoe zorg ik ervoor dat ik het geld terug krijg voor deze licentie?

Héé  =D Dat is een bijkomend linux-voordeeltje waar ik nog niet bij stilgestaan had. Die houden we erin. :evil:
Al vraag ik me af of het voordeel veel zal zijn aangezien een softwareleverancier je een andere licentie verkoopt met een andere inkoop dan wanneer jij zelf een cd-tje win aanschaft.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/23, 13:46:35 »
En wat is er niet "deugdelijk" aan Lenovo? Lenovo Thinkpads zijn de sterkste en beste laptops op de markt qua behuizing. Daarom worden ze ook heeeeel veel in de zakelijke sector gebruikt (en heb er zelf ook ervaring mee!). Kijk, of het model dat MKe voor ogen heeft wel of niet goed is, daar valt over te discussiëren. Maar dat Lenovo bijna altijd deugdelijk spul maakt, dat is een feit.

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/23, 14:01:51 »
Bij de ASUS laptop van mijn vrouw zat een windows licentie van rond de 100 euro. Dat is best wel een bedrag op 500 euro.

Ik had ook de indruk dat Lenovo best goed is, daarbij komt dat deze AMD A10 processor behoorlijk krachtig is voor die prijs.

Ik ben nu aan het zoeken, maar het lijkt erop dat het heel lastig wordt een laptop met fullHD aan te schaffen onder de 500 euro. De enkele modellen die dat hebben leveren weer in op RAM of CPU power (wel logisch). Moet nog wat denkwerkt doen.

Ik vroeg bij de winkel of er een regeling was om een laptop zonder WIndows aan te schaffen. Het blijkt dat dit in de praktijk erg moeilijk is. Je bent afhankelijk van de fabrikant van de laptop en die voelen zich niet gebonden aan de EULA van Microsoft. Blijkbaar is de enige optie om een winkel te vinden waar ze laptops verkopen zonder Windows of de licentie voor lief te nemen. :(

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/23, 14:29:57 »
En wat is er niet "deugdelijk" aan Lenovo? Lenovo Thinkpads zijn de sterkste en beste laptops op de markt qua behuizing.

Ik zo het niet weten want geen ervaring mee. Het was ook niet gericht aan het merk Lonovo, maar een algemene overweging. Dat had ik misschien wat handiger kunnen plaatsen.
Als Lonovo daaraan voldoet valt het gewoon binnen mijn advies.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/23, 14:32:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jolo

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/23, 14:57:59 »
Bij de ASUS laptop van mijn vrouw zat een windows licentie van rond de 100 euro.
Zoveel is het waarschijnlijk niet. Ik denk meer in de richting van 40 euro, zoals te lezen is in dit topic Laptop zonder OS, in de reactie van D4NG3R.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/23, 15:15:28 »
Bij de ASUS laptop van mijn vrouw zat een windows licentie van rond de 100 euro.
Zoveel is het waarschijnlijk niet. Ik denk meer in de richting van 40 euro, zoals te lezen is in dit topic Laptop zonder OS, in de reactie van D4NG3R.


Zoiets is het waarschijnlijk wel: http://www.tomshardware.com/news/Windows-RT-Windows-8-Licensing-Supply-Chain-OEM,16267.html
" For each x86-based machine, OEMs will have to shell out $80 to $100 USD for using both Windows 8 Pro and Office 2013."

In Nederland wordt dat 1-op-1 overgenomen, tussen de 80 en 100 euro dus.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/23, 15:25:49 »
En wat is er niet "deugdelijk" aan Lenovo? Lenovo Thinkpads zijn de sterkste en beste laptops op de markt qua behuizing.

Ik zo het niet weten want geen ervaring mee. Het was ook niet gericht aan het merk Lonovo, maar een algemene overweging. Dat had ik misschien wat handiger kunnen plaatsen.
Als Lonovo daaraan voldoet valt het gewoon binnen mijn advies.  ;)

Lenovo is wel een van de vervelendste als t op "windows-refund" aankomt, zij zullen alles ontkennen omtrend licenties en er compleet onderuit proberen te komen.
http://no.more.racketware.info/good-computer-manufacturers
https://wiki.fsfe.org/WindowsTaxRefund
http://no.more.racketware.info/index

ik heb zelf een xnotebooks inferno (http://www.xnotebooks.nl/17-inch-18-inch-configure-custom-build-compose-gaming-laptops-notebooks-zelf-samenstellen-op-maat/inferno-hw7-17inch-gaming-laptop-notebook-nvidia-gt840-gtx850-intel-hd4600-optimus-w670szq1-w670sjq1-w670sfq1.html)

op t geluid na, is t een superding! hij is superlicht en supersnel! mijn vorige laptop was ook een 17" maar die was een stuk groter en zwaarder. ik heb zelf gekozen voor een HDD-caddy zodat ik de 1TB HDD van mijn oude laptop over kon zetten en als hoofdschijf heb ik een 120GB SSD, ik heb nu last van een enorm luxeprobleem, en dat is dat ik geen tijd meer heb om koffie te halen omdat mijn laptop binnen 4 seconde opstart...

1 nadeel: de intel HD4000 heeft af en toe wat kuren, als ik mijn schermconfiguratie wijzig dan werken full-screen applicaties ineens niet meer, maar als ik de x-server herstart (waarbij mijn nieuwe instellingen gewoon worden onthouden en toegepast) dan werkt alles weer prima! ik denk dat t waarschijnlijk word opgelost met de volgende intel driver-update, maar voor nu is t ff irritant.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/23, 15:31:01 door niekn »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/23, 15:47:33 »
Kijk eens naar een BTO .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/23, 18:24:33 »
Het Nederlands gedeelte van BTO.EU
Laptops worden standaard geleverd zonder OS, mechanisch zijn ze erg stevig........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/23, 19:47:20 »
Hai MKe,

't Was niet mijn bedoeling het lastiger te maken voor je. Maar laat ik het dan anders zeggen: als je lang achter een beeldscherm zit, bijvoorbeeld tijdens fotobewerken, dan is het belangrijk dat je een goed beeldscherm hebt.
Ga anders een tijdje bij je computerboer kijken naar je keuze. Ik heb dat niet lang genoeg gedaan, anders had ik zeker gemerkt dat het scherm me niet zo goed beviel.
Veel RAM is prettig, 6 GB is heel wat, dat werkt heerlijk.

Veel succes ermee!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/23, 19:58:39 »
Maar laat ik het dan anders zeggen: als je lang achter een beeldscherm zit, bijvoorbeeld tijdens fotobewerken, dan is het belangrijk dat je een goed beeldscherm hebt.

Mee eens. Maar voor intensieve beeldbewerking is een laptop wat dat betreft toch niet snel prettig en is daarvoor een extern goed scherm altijd aan te raden.
Werkt ook vaak handiger. Kun je (vaak, bij veel bewerkingsproggies) het resultaat op het grote externe scherm weergeven en de bewerkingsmenu's op het laptopscherm.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/23, 20:35:34 »
Hai MKe,

't Was niet mijn bedoeling het lastiger te maken voor je. Maar laat ik het dan anders zeggen: als je lang achter een beeldscherm zit, bijvoorbeeld tijdens fotobewerken, dan is het belangrijk dat je een goed beeldscherm hebt.
Ga anders een tijdje bij je computerboer kijken naar je keuze. Ik heb dat niet lang genoeg gedaan, anders had ik zeker gemerkt dat het scherm me niet zo goed beviel.
Veel RAM is prettig, 6 GB is heel wat, dat werkt heerlijk.

Veel succes ermee!
Snap ik, maar je hebt me geholpen aan een specificatie. dus dat is prima. Daar heb ik wel degelijk wat aan en ik zag dat voor een kleine 100 euro meer dat je dan wel full HD kunt krijgen. Ik neig naar een ASUS, omdat ik daar tot nu toe goede ervaringen mee heb. Mijn vrouw heeft die van haar nu 3 jaar en dat is een uitstekend ding. Moet wel even kijken of ze die ook met matte schermen hebben.

BTO lijkt trouwens wel erg duur voor mijn specificaties. Op tweakers-pricewatch zitten ze al snel boven de 700 euro.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/24, 09:33:53 »
Ik neig naar een ASUS, omdat ik daar tot nu toe goede ervaringen mee heb. Mijn vrouw heeft die van haar nu 3 jaar en dat is een uitstekend ding. Moet wel even kijken of ze die ook met matte schermen hebben.

Ik had destijds ook goede dingen gehoord over ASUS en dat deed mij besluiten 3 jaar geleden een ASUS N73-SV te kopen van €800,-.
Dat ding was niks dan ellende! dan is de videokaart stuk, dan laat de plug achter het scherm los, dan moet de accu vervangen worden, dan begeeft de HDD het.
3 maanden geleden had ik dat ik strepen dode pixels in t beeldscherm zag. Ik heb met ASUS gebeld, dat ging ongeveer zo:
>> Hoe oud is Uw laptop?
<< 3 jaar en 1 maand
>> dan is hij over de economische levensduur van een laptop heen van 3 jaar, dus om het scherm te vervangen betaalt u zo'n €550,-
<< Ik heb full-HD-schermen gezien voor €90! €550,- is echt belachelijk!~ :( :(
>>Jaah maar dat is niet het originele scherm!
<< Wil ik t originele scherm?
>> T originele scherm is wel betere kwaliteit
<< Ik zie 't! hij is stuk!!  >:( >:(
>> Ja, dat was een heel duur scherm wat daarin zat
<< De laptop was 800 euro, je gaat me niet vertellen dat een I7 2630QM met 6GB ram, 1TB harde schijf CD speler en Bang&Olufsen speakers slechts €250,- kost!!
>> man hangt op  >:( >:(

heb toen maat die Xnotebooks inferno gekocht en hij houd t nu al langer vol dan die asus. bovendien is hij kleiner en lichter (terwijl t nog steeds 17" full-hd is)
Dit is mijn ervaring, die van jouw kan anders zijn, t enige positieve wat ik over ASUS heb te vertellen is dat ze niet zo moeilijk doen over een windows-refund.

Offline palm

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/24, 14:43:26 »
Hoi,

Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn 7 jaar oude laptop. Ik wil er foto RAW bewerkingen mee doen met Darktable, eventueel muziek recording en voor de rest de gebruikelijke dingen als internet etc.
Mijn budget is tot 500 euro.
Ik ben aan het kijken naar de volgende modellen:

Nou zijn er voldoende modellen om uit te kiezen, maar de vraag is welke en vooral welke specs zou ik op moeten letten? Voor Darktable is een redelijk goed scherm een must en ik denk ook de processorkracht (minimaal een i5?).

Ik kan bij de plaatselijke computerboer een Lenovo IdeaPad G505s kopen voor 500 euro. Heeft iemand daar ervaring mee?

En als laatste: Ik hoef geen Windows aangezien ik een fulltime Linux gebruiker ben. Hoe zorg ik ervoor dat ik het geld terug krijg voor deze licentie?
Vergewis U ook van de uefi mogelijkheden. Sommige notebookmerken booten enkel de uefi win boot loader. Dus zonder windows, geen linux. (bv sommige medions). Slimme zet om refunds te verhinderen.

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/24, 15:23:13 »
@Palm: Dat lijkt me nogal sterk. Zelfs mijn hybrid, een Surface Pro 3 nota bene van Microsoft zelf (!) boot Linux prima na het uitzetten van Secure Boot in het UEFI.

Offline palm

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/24, 16:08:34 »
@Palm: Dat lijkt me nogal sterk. Zelfs mijn hybrid, een Surface Pro 3 nota bene van Microsoft zelf (!) boot Linux prima na het uitzetten van Secure Boot in het UEFI.
En toch was het zo: een medion akoya, je kon enkel de windows bootloader of hun medion recovery booten.
Normaliter verwijder ik windows per direct, dan ubuntu install. Dat lukte, maar de pc startte niet meer.
Dan windows install gedaan, daarna ubuntu. Dit werkte wel als dualboot. In de bios enkel boot optie windows boot.

of nog zo iets:
http://www.remastersys.com/forums/index.php?topic=3276.0
« Laatst bewerkt op: 2014/12/24, 16:10:31 door palm »

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/25, 13:31:38 »
Vreemd dan dat een product van MS zelf makkelijker is om Linux op te installeren dan van een derde partij (nogmaals: eigen ervaring) :o Nja, ik geloof jullie wel dan.