Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bang dat updates mijn systeem verslechteren  (gelezen 6179 keer)

Offline tillie

  • Lid
Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Gepost op: 2011/11/12, 20:32:36 »
Als ik mijn updates installeer, zou het kunnen dat daarna mijn systeem slechter wordt. Moet ik ze toch installeren?

Hier heb ik al eerder mijn problemen vermeld:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/security-updates-en-upgrades-installeren-of-niet/
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/welke-upgrade-of-security-update-veroorzaakt-slecht-geluid/

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/12, 20:43:04 »
Natuurlijk leest ge hier op het forum enkel berichten over dingen die fout gaan, daarvoor dient het hier eigenlijk :). Dit zijn 2 topics, op duizenden(!) installaties die wel alle updates succesvol uitvoeren.

Updates zijn in principe te belangrijk om niet uit te voeren. Maar als ge toch bang hebt, maak dan een complete backup alvorens te beginnen. Moest er dan echt iets foutlopen, is het makkelijk ongedaan gemaakt :).

Edit: Whoops, erover gelezen dat die 2 problemen van u zijn. De 2de alinea blijft wel gelden.

Offline tillie

  • Lid
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/13, 09:23:38 »
Ik ben nu de updates aan het installeren en hij blijft hangen bij flash.

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/13, 09:52:10 »
Hij blijft niet hangen, flash is een groot bestand. Kijk maar bij details, daar is hij gewoon nog bezig.
En ik heb wel eens met een update van Wine gehad dat het geluid het niet meer goed deed. En Gnome boot bij mij nu zeer traag, dus ik snap je angst wel. Maar je kunt nog steeds het beste gewoon updaten. Beter traag dan onveilig wat mij betreft hoor ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/13, 10:29:41 »
Niet bang zijn, er is een kans dat het mis kan gaan. Maar die kans is behoorlijk klein.
Bovendien kan je selecteren welke updates je wel installeert en welke niet (dan moet je opzoeken wat precies die updates inhouden).

Maar eigenlijk is het simpel, gewoon laten doen ! En gaat het even minder goed door een update = gewoon even wachten of er een andere update komt die dat herstelt.

Ook met Windows is dat zo (denk maar aan de impact van service pack 3 in XP ..... ;) )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline tillie

  • Lid
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/13, 10:31:47 »

Hij blijft niet hangen, flash is een groot bestand. Kijk maar bij details, daar is hij gewoon nog bezig.

Als flash een groot bestand is, dan moet het wel een paar Gb ofzo zijn, want hij is nu nog geen procent verder.

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/13, 10:46:36 »
Bij mij was hij er ook meer dan 10 minuten mee bezig, ik weet niet of je erg trage internet hebt?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/13, 12:05:11 »

Hij blijft niet hangen, flash is een groot bestand. Kijk maar bij details, daar is hij gewoon nog bezig.

Als flash een groot bestand is, dan moet het wel een paar Gb ofzo zijn, want hij is nu nog geen procent verder.


Kijk dan eens bij details zoals voorgesteld, dan ziet ge wat hij is aan het doen.

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/13, 12:08:40 »
Ik wacht altijd een paar dagen voordat ik updates e.d. installeer, kwestie van zeker te zijn dat er eventuele problemen ondertussen opgelost zijn.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/13, 12:16:43 »
Dat heeft niet veel zin, misschien zijn er ondertussen namelijk andere problemen in nieuwe updates gekomen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/13, 12:28:46 »
Ik wacht altijd een paar dagen voordat ik updates e.d. installeer, kwestie van zeker te zijn dat er eventuele problemen ondertussen opgelost zijn.

En straks zit er een belangrijke veiligheidsupdate bij en dan kom je daar dus te laat achter. Lekker veilig ???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/13, 12:31:04 »
De flashplugin-installer is een metabestand, een script dat de eigenlijke Flash Player in kleine mootjes binnentrekt vanaf de webstek van Adobe.

Kan ooit lang duren, tot 10 minuten aan toe. Als het langer duurt, dan ligt er mogelijk ergens een server van Adobe plat. Kwestie van later nog eens proberen.

Updates altijd meteen binnenhalen; ze worden terdege uitgeprobeerd via proposed, voordat ze worden vrijgegeven. Veiligheid voor alles. De enige keer dat ik een belangrijk probleem kreeg door een update, was in 2006. Toen hadden ze nog geen proposed....

Offline Wout55

  • Lid
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/13, 13:06:52 »
Flash plugin duurde inderdaad heel lang, had zelf al bedacht bij details te kijken en dat kroop voort.  ^-^ Ik zou ook altijd maar de updates installeren.

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/13, 15:23:21 »
En straks zit er een belangrijke veiligheidsupdate bij en dan kom je daar dus te laat achter. Lekker veilig ???
Waarom kun je dan in het Updatebeheer-scherm instellen dat je "Dagelijks-Elke 2 dagen-Wekelijks-Elke 2 weken" op updates wil controleren?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/13, 15:33:33 »
En straks zit er een belangrijke veiligheidsupdate bij en dan kom je daar dus te laat achter. Lekker veilig ???
Waarom kun je dan in het Updatebeheer-scherm instellen dat je "Dagelijks-Elke 2 dagen-Wekelijks-Elke 2 weken" op updates wil controleren?

Omdat je in Linux de vrijheid hebt, en veel minder wordt betutteld dan bij andere besturingssystemen...  :)

Mijn systemen worden dagelijks op updates gecontroleerd. Veiligheidsupdates wil ik altijd dezelfde dag nog hebben.

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/13, 16:22:47 »
En straks zit er een belangrijke veiligheidsupdate bij en dan kom je daar dus te laat achter. Lekker veilig ???
Waarom kun je dan in het Updatebeheer-scherm instellen dat je "Dagelijks-Elke 2 dagen-Wekelijks-Elke 2 weken" op updates wil controleren?

Om wat Pjotr zegt.
Kijk, ik kan natuurlijk niet bepalen wat jij doet, dat je moet zelf weten. Ik gaf alleen mijn mening dat m.i. dat niet zo veilig is omdat je er te laat achter kan komen dat er belangrijke veiligheidsupdates zijn.

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/13, 19:26:19 »
En straks zit er een belangrijke veiligheidsupdate bij en dan kom je daar dus te laat achter. Lekker veilig ???
Waarom kun je dan in het Updatebeheer-scherm instellen dat je "Dagelijks-Elke 2 dagen-Wekelijks-Elke 2 weken" op updates wil controleren?

Omdat je in Linux de vrijheid hebt, en veel minder wordt betutteld dan bij andere besturingssystemen...  :)

Mijn systemen worden dagelijks op updates gecontroleerd. Veiligheidsupdates wil ik altijd dezelfde dag nog hebben.

Dat doe ik niet, anders krijg ik weer nachtmerries van Windows terug.
Ik heb in Windows de updates uitgezet, zorgde 7/10 alleen voor gedonder, ze kunnen alleen op momenten komen dat je het niet kan gebruiken, en je moet zo vaak rebooten. Daarom loopt Windows maanden achter in updates, ik doe het alleen handmatig. Zit er toch niet vaak op, en ik game er alleen op, dus dan zijn veiligheidsrisico's sowieso kleiner dan met normaal gebruik.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/13, 20:03:59 »
"Niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets."

Offline fred101

  • Lid
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/16, 13:57:09 »
Ik doe al jaren iedere update en gewoon dagelijks. Dat werkt heel anders dan bij Windows (je wil je laptop af zetten omdat je weg moet en dan de melding, zet u systeem niet uit er worden 60 updates geïnstalleerd en u moet 10x rebooten  :evil: )

Het is nog nooit fout gegaan. Ik ga alleen op mijn hoofdsysteem tegenwoordig voor de LTS versie. Ik experimenteer niet meer met nieuwe releases. Tenminste niet meer sinds 11.x met die nieuwe GUI op mijn laptop, daar kan ik niet echt aan wennen)

Offline Willem69

  • Lid
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/16, 20:21:22 »
Ik doe al jaren iedere update en gewoon dagelijks. Dat werkt heel anders dan bij Windows (je wil je laptop af zetten omdat je weg moet en dan de melding, zet u systeem niet uit er worden 60 updates geïnstalleerd en u moet 10x rebooten  :evil: )

Het is nog nooit fout gegaan. Ik ga alleen op mijn hoofdsysteem tegenwoordig voor de LTS versie. Ik experimenteer niet meer met nieuwe releases. Tenminste niet meer sinds 11.x met die nieuwe GUI op mijn laptop, daar kan ik niet echt aan wennen)

Owja zelfs in Win7 is dat nog niet opgelost...  :|

Op mijn hoofdsystemen heb ik na het hele Unity debacle nu Kubuntu 11.10 geinstalleerd. Refreshing..  :D

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/16, 21:47:04 »
Gelukkig geen problemen mee gehad. En ja Flash plugin gaat wel door, kan even duren inderdaad. Je moet zeker weten de updates installeren in mijn ogen, veel bugs en beveiligingslekken worden gerepareerd. Eventueel een backup maken kan.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Dave

  • Lid
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/16, 22:12:14 »
Lijkt me dat er andere problemen zijn maar goed.
Wanneer je vind dat je systeem prima werkt en updates je steeds hoofdbrekens bezorgen zou ik ze mooi achterwege laten.
Die veel genoemde onveiligheid merken velen met zelfs nog steeds 8.04 geheel niets van.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/16, 22:17:33 »
Wanneer je vind dat je systeem prima werkt en updates je steeds hoofdbrekens bezorgen zou ik ze mooi achterwege laten.
Die veel genoemde onveiligheid merken velen met zelfs nog steeds 8.04 geheel niets van.

Slecht advies. Dat men niets merkt met een onveilig systeem, zegt helemaal niks.... Het akelige aan veel "digitale inbraken" is nu juist, dat het slachtoffer het niet merkt.

Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/16, 23:41:00 »
Je kan toch de veiligheidsupdates automatisch installeren op de achtergrond ?

De andere zou je, ik raad het niet aan (!), eventueel kunnen negeren.

Maar hoe dan ook, je hoeft niet bang te zijn van de updates van ubuntu. Deze zijn al goed getest voor dat ze vrijgegeven worden, en ze brengen een meerwaarde aan het systeem (zowel veiligheid als systeemupdates) .

Dit is weer zo'n topic dat wel gestart is, maar tot niets leidt. De TS reageert blijkbaar al lang niet meer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline tillie

  • Lid
Re: Bang dat updates mijn systeem verslechteren
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/17, 13:51:48 »
Ik heb mijn laptop gerestart na een tijdje, toen de updates waren vast blijven hangen. Nu heb ik gewoon nog steeds hetzelfde probleem.