Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)  (gelezen 4898 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Gepost op: 2013/02/26, 16:42:25 »
Sinds kort biedt mijn ISP op/via zijn homepage streaming TV aan van 12 van  zijn zenders.
U raadt het al, niet geschikt voor OSlinux en zijn derivaten.
Ik heb daar een mailtje aan gewaagd en laat u even meegenieten.
Citaat
--------------oorspronkelijk  bericht---------------------------------
 
 Datum: 22-2-2013 11:08:51
 Van: xxx@zeelandnet.nl
 
 L.S.,
 
 Graag vernam ik van u hoe u dacht voor de rubriek "gratis tvkijken"
 het kijken mogelijk te maken voor een Linux(-debian) systeem met als
 browser FF of Iceweasel.
 
 Ik ervaar de huidige onmogelijkheid om met mijn systeem de door u
 aangeboden content te bekijken als storende discriminatie.
 
 MVG,
xxx.
----------
ZeelandNet Klantenservice schreef op ma 25-02-2013 om 15:33 [+0000]:
 
 Geachte heer of mevrouw xxx,
 
 ZeelandNet heeft gekozen voor Silverlight van Microsoft voor het maken
 van de website. Dit betekent niet dat u de website niet kan inzien.
 Onderstaand twee voorbeelden hoe u Silverlight content werkend kan
 krijgen.
 
 http://www.youtube.com/watch?v=fpINRxmRUTM
 
 http://maketecheasier.com/install-and-run-silverlight-in-linux/2010/10/02
 
 Heeft u verdere vragen vernemen wij dit graag.
 
 Met vriendelijke groet,
 Klantenservice ZeelandNet
 DELTA COMFORT
 --------------
Referentienummer 691359
Datum: 25-2-2013 20:02:05
Van: xxx@zeelandnet.nl

L.S., beter: geachte heer V.,

Helaas niet ten overvloede, wijs ik u erop dat de moonlightplugin sinds
april 2011 (tweeduizendELF) niet meer wordt onderhouden. Nu dus graag een
serieus antwoord.

Zoals u wellicht weet, is dat in computer- en softwareland te vergelijken
met de donkere middeleeuwen.

MVG,
xxx.
-----------
   Van:    ZeelandNet Klantenservice <klantenservice@zeelandnetbv.nl
Aan:    xxx@zeelandnet.nl
Geachte heer xxx,

U heeft op 25-2-2013 om 20:02:05 een vraag aan ons gesteld met referentienummer 691359

Bedankt voor uw reactie.

Excuses dat ik te snel ben geweest in het beoordelen van beschikbare oplossingen. U bent ook de eerste die een klacht neerlegt over de ondersteuning op Linux systemen.

Omdat het gebruikte platform Silverlight is kan ik geen andere oplossing voor u aandragen als Moonlight.  Er zijn helaas geen andere ontwikkelingen voor Silverlight op Linux. Wij zijn wel druk bezig om de app voor Android af te krijgen deze kunt u via een Chrome plugin bekijken op uw Linux systeem.

Heeft u verdere vragen verneem ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice ZeelandNet
DELTA COMFORT
Maar.. een oplossing is dit niet (een meebetalen zal ik echt wel)
Extra schrijnend is dat deze ISP er prat op gaat jaar aan jaar zo goed uit de consumententest te komen!.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline koos4401

  • Lid
Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/26, 16:52:24 »
Zuur, hè??!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/26, 16:55:58 »
Nou, je krijgt in ieder geval antwoord en ze weten enigszins waar ze het over hebben en dat is al heel wat. Het resultaat (dat het dus niet werkt) is er natuurlijk niet minder om.  :(

Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/26, 17:42:41 »
Dat gaat niet werken met Linux, vanwege hun Silverlight-technologie. Als je echt geïnteresseerd bent in het kijken van Delta digitale tv op andere apparaten dan Windows- en Mac-computers, stuur me dan een PM.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/26, 18:38:20 »
4 weken voor jouw email, heb ik ook al een reactie verzonden, waarom ze niet met HTML5 of flash werken.
Er werd als antwoord gegeven, dat HTML5 nog niet klaar was en dat flash geen streaming video ondersteunt.
Wel vertelden ze in de mail, dat de ontwikkelingen op dit gebied gevolgd worden en zo nodig worden uitgebreid.
Hierop heb ik een reactie gegeven, dat Android ook niet werkt en dat ik dit een vorm van discriminatie vind.

Misschien eens vragen, of we dan korting krijgen ?
(ons Zeeuwen benne zunig toch?)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/26, 20:06:16 »
Dus je kunt straks een Android-app in Chrome gebruiken... hoe zien ze dat voor zich? Want dat is hele andere technologie ???

@Ron: Dat is vreemd want Flash ondersteunt wel streaming content.

Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/26, 21:15:11 »
Probeer zo veel mogelijk mensen naar linux te krijgen!!!
Ik heb je in ieder geval al een beetje geholpen, laatst bij mijn  oma (woont in Zeeland) xubuntu 12.04 op haar computertje die ze van mijn pa had gekregen....
Nu wilt mijn pa ook ubuntu op z'n laptop, hij was verbaasd hoe snel het oude pc-tje was geworden en wat hij ermee kon doen!!!

Offline wvdjnl

  • Lid
Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/15, 22:38:17 »
Goed, ik heb hier speciaal een account voor aangemaakt;

(Sorry voor het lange verhaal. Ik wou even compleet zijn. Korte versie; na veel gedoe ben ik bijna bij een oplossing, zie onderaan)

Ik gebruik zelf nu ook een aantal jaren Ubuntu, en heb ook al veel personen blij mogen maken met een veilige snelle en makkelijke Ubuntu-installatie.

Ik was teleurgesteld toen ik ontdekte dat men bij Zeelandnet Silverlight gebruikte en heb daarom ook zelf een mail gestuurd waarin ik om verheldering gevraagd heb. De reactie was redelijk eenvoudig; men biedt geen ondersteuning voor Ubuntu (en ook niet voor andere Linux-distributies).
Dat ze geen ondersteuning bieden had ik wel verwacht, ik bedoel, ze gebruiken Silverlight.  >:(

Maar goed, de helpdeskmedewerker spreekt wel van een workaround, al weet hij niet hoe het werkt, waar ik het kan vinden, of hoe de workaround werkt. Nog niets verder dus.. Op een beetje hoop na dan.

Nu wist ik dan men met een aangepaste versie van Wine, i.c.m. Firefox en Silverlight voor windows Netflix (Een Amerikaanse streming-aanbieder die Silverlight gebruikt) draaiende kon krijgen. Dat heb ik dus ook voor Zeelandnet TV geprobeerd. Zonder succes. Het leek zo makkelijk..

Aangezien er van een workaround gesproken wordt die niet lijkt te bestaan, was er nog maar één optie over; zelf iets zoeken.

Toen ik op een blog iets las over iemand die de communicatie van de Zeelandnet-app met de servers had bestudeerd en daar een aantal URL's uit kon halen, heb ik hel volgende gedaan:
Ik heb de Zeelandnet Android-app naar mijn Ubuntu-desktop binnen gehaald en vervolgens zover mogelijk de broncode daarvan achterhaald. In die broncode stonden een aantal URL's, met de bij behorende zenders. Met de links wordt per kanaal verwezen naar een .m3u8-bestand. Dit is een redelijk recente manier van streamen en wordt nog niet door veel software ondersteund. De VLC nightly builds ondersteunen het, evenals XBMC. (XBMC is een ideaal mediacenter; een echte aanrader)
Waarbij XBMC de betere van de twee is, en dan ook echt alle op dit moment aangeboden kanalen weergeeft, waar VLC dat maar bij een paar goed doet.

Ik ben op dit moment bezig met het samenvoegen van de streaming URL's in bestanden die XBMC ondersteund, dan kan in principe iedere Ubuntu gebruiker op een Zeelandnet internetverbinding Live TV kijken.  Zelf kijk ik op dit moment al tv op Ubuntu  =D

Als ik het echt nog een keer zie zitten, dan zal ik me verdiepen in hoe een XBMC add-on geschreven moet worden, zodat er misschien ook iets officieels aangeboden kan worden voor Ubuntu-gebruikers, zonder gedoe. Voor de komende tijd zal de eerder beschreven workaround moeten voldoen.

Veel bewijst het niet, maar het geeft hoop:

Re: Streaming TV en mijn Provider (Zeelandnet)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/15, 22:59:27 »
Enkele vragen:

* Welke codec wordt gebruikt?
* Wat is de bitrate?
* Bevat de stream ook teletekst, EPG en ondertitels?
* Zijn er HD-kanalen?