Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer  (gelezen 1303 keer)

Peter_R

  • Gast
Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Gepost op: 2007/09/16, 12:59:04 »
Ik heb gisteren Kubuntu geinstalleerd m.b.v. de Kubunti CD en dat proces is zonder problemen verlopen.
Echter na installatie kan ik vanuit XP niet meer mijn partities beheren via Partition Magic 8.0. Dit wil ik echter wel kunnen blijven doen!
Het probleem is, denk ik, dat installatie, en dus het aanmaken van partitieruimte, buiten PM 8.0 omgaat en dat hierbij uiteindelijk een conflict ontstaat tussen de partitie gevens die de Kubuntu CD heeft aangemaakt en PM.

Ik heb 2 vragen:

1. Kan ik de vereiste partites (/, /home, swap) vanuit PM 8.0 aanmaken en dat ik daarna Kubunti hierin alleen kan installeren?
    Ik realiseer mij wel dat ik nog wel een bootmanager nodig heb om selectie te maken tussen XP en Kubuntu. Ik vrees dat als dit via de Kubuntu CD wordt geinstalleerd
    PM wederom niet meer werkt.
2. Hoe kan ik PM vanuit XP nog wel blijven gebruiken nadat ik de installatie van Kubuntu volledig door de Kubuntu CD laat verzorgen?

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/16, 13:13:44 »
Welkom in de (K,X)Ubuntu community.
Ik heb een soortgelijke configuratie. (Ubuntu ipv kubuntu) maar wel samen met xp. Je kunt dit op diverse manieren oplossen. Ik doe dit als volgt:
Met de live cd van ubuntu bewerk ik Linux partities en met de boot cd van partition magic de ntfs partities. Is wel wat werk, maar het werkt wel.
suc6
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Peter_R

  • Gast
Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/16, 13:21:18 »
Gert,

Bedankt voor je antwoord. Probleen alleen is dat na installatie van Kubuntu via de CD ik PM 8.0 (dus geinstalleerd onder XP) niet meer kan gebruiken. Ik denk dat jij bedoelt dat ik alleen met dezelf aangemaakte PM 8.0 CD mijn partities buiten XP om kan/moet beheren en dus niet meer vanuit XP zelf.
2e vraag: Kan ik met de Kubuntu CD ook (Linux) parties vergroten/verkleinen zonder opnieuw Kubuntu te installeren?

Peter

Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/16, 14:10:30 »
Peter,
ik heb een pm 8.0 boot cd. Daar partitioneer ik mee (wijzigen alleen ntfs partities ). Dit gaat sneller dan vanuit windows. Volgens mij zij het ook vanuit windows moeten kunnen. Als je ook de c schijf aanpast, doe hij al het partitioneer werk nadat je in grub bij het starten windows hebt gekozen.
antw 2: kubuntu heb ik geen ervaring mee. Dit is volgens mij ubuntu met kde als desktop. Als de de Ubuntu live cd download, kun je je pc daarmee starten en vervolgens met de gnome partitie bewerker de ext3 (en evt ext2) partities aanpassen. Dit zal met de kubuntu live cd ook wel gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee. Je hoeft dan niks opnieuw te installeren.
Gert
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Peter_R

  • Gast
Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/17, 19:27:42 »
Gert,

Bedankt voor je aanvullende opmerkingen. Ik zal het e.e.a. eens uitproberen.

Peter

Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/17, 20:46:44 »
Peter,
nog één aanvullend advies.
Maak vanuit windows met pm 8.0 2 kleine partities aan achteraan op een van de schijven. Zet hier geen data op. Je kunt hier dan naar hartelust mee experimenteren, zonder bang te zijn wat te verliezen..
Mijn allerbelanrijkste advis mbt partitioneren zou ik bijna vergeten.
print het uit en hang het boven de computer:
THOU SHALT MAKE BACK UPS!
(hing vroeger bij ons in de terminal ruimte)
Voor het geval je oud Engels wat minder is:
JE MOET BACK UPS MAKEN!
suc6
Gert
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/17, 20:49:08 »
Partition Magic verkloot soms je Linuxpartities, na "reparaties" van valse "foutmeldingen". Hier spreekt een slachtoffer.....

Gebruik daarom liever de Gparted LiveCD voor het partitioneren:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Groet, Pjotr.

Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/17, 21:00:32 »
Hoi Pjotr,
ik heb die ervaring gelukkig niet. Ik heb me nooit aan niet os eigen partities gewaagd. (geen ntfs met gparted en geen ext3 met pm) Met oudere versie van pm heb ik wel diverse akkefietjes gehad vandaar (THOU SHALT MAKE BACK UPS!). Kun je met gparted ook ntfs partities bewerken?
mvg
Gert
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/17, 21:16:01 »
Citaat van: GertVersteeg
Hoi Pjotr,
ik heb die ervaring gelukkig niet. Ik heb me nooit aan niet os eigen partities gewaagd. (geen ntfs met gparted en geen ext3 met pm) Met oudere versie van pm heb ik wel diverse akkefietjes gehad vandaar (THOU SHALT MAKE BACK UPS!). Kun je met gparted ook ntfs partities bewerken?
mvg
Gert
De Gparted LiveCD kan alles! De "Engelse sleutel" op het gebied van partitioneren, hoort thuis in elke computer-gereedschapskist.    :-)

Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/17, 21:24:24 »
bedankt voor je advies. Ik ga er zeker eens wat mee experimenteren.
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Peter_R

  • Gast
Installatie (K)Ubuntu naast XP + Partitiebeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/18, 19:41:12 »
Gert & Pjotr,

Bedankt zover voor jullie ondersteuning. Ik had via de Kubuntu CD Linux partities aangemaakt achter mijn Windows XP partitie en voor mijn Documenten/Backup partities in. Mischien is het inderdaad beter om de Linux parties geheel achteraan op mijn enige Harddisk te zetten. Mischien overweeg ik om een 2e harddisk te plaatsen waarop ik alleen Linux installeer.
Ik zal ook eens Gparted uitproberen, Ben momenteel bezig deze partitie manager te downloaden en eens uit te proberen.

Mvg

Peter