Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thunderbird-mappen exporteren als mbox  (gelezen 983 keer)

Offline soppel

  • Lid
thunderbird-mappen exporteren als mbox
« Gepost op: 2017/04/20, 12:42:06 »
( te) Lang geleden exporteerde ik mappen, die ik gemaakt had, in Thunderbird/Icedove op als Mbox.
Nu wil ik mijn leven weer beteren en dat weer netjes gaan doen echter:
De add-on importexporttools is ook nog steeds geïnstalleerd, maar de functie 'exporteren als mbox' kan ik niet meer vinden.
Wel importeren.

Wat is er veranderd, of wat doe ik fout?

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird-mappen exporteren als mbox
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/20, 12:52:16 »
Thunderbird werkt standaard met het mbox formaat. Als je wil archiveren, dan kan je rechtstreeks de thunderbird mail bestanden kopiëren naar een reservemedium.

Je vindt je lokale mail onder ~/.thunderbird/########.default/Mail/Local Folders. ######## staat voor acht willekeurige letters die voor iedereen verschillend zijn.

De bestanden hebben dezelfde naam als de thunderbird folder. Ze hebben geen extensie. De bijhorende .msf bestanden hoef je niet te backuppen. Dat zijn indexbestanden die automatisch terug aangemaakt worden als ze ontbreken.

Het heeft geen zin mail van een IMAP server te backuppen. Daar "leeft" de mail immers op de server. Lokaal wordt enkel een 'cache' bijgehouden. Wil je ook die mails archieveren, sleep ze dan in Thunderbird eerst van je IMAP server naar een folder onder "Local Folders". Zo verdwijnen de berichten van de server naar een mbox bestand op je harde schijf, wat  je dan kan kopiëren als backup.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird-mappen exporteren als mbox
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/20, 13:08:48 »
mmh deels duidelijk, die weg was ik inderdaad aan het zoeken, maar snap het nog niet helemaal.

Ik gebruik pop. Helaas is imap geen optie daar ik een datalimiet heb.  ( heb geen bedraad internet)

Ik heb meerdere mailaccounts in mijn TB.
Laat zeggen soppel1, soppel2 en soppel3.
In soppel2 heb ik bv een aantal discussies gehad met vanadium, dus onder soppel2 hangt een map vanadium. Onder vanadium dan wee 2 mapjes, want we hadden het eens over thunderbird en over het weer.
Dan zie ik dus met thunar onder ~/.thunderbird/########.default/Mail/soppel2 een mapje vanadium.sbd  plus inderdaad een bestandje vanadium.msf en een tekstbestandje vanadium.

Begrijp ik dan goed dat ik vanadium.sbd moet kopiëren naar mijn backup medium?

Dan zou ik daarna in thunderbird de map vandadium met onderliggende mappen kunnen wissen?
En dan hoop ik dat ik later vanadium.sbd weer terug kan zetten in ~/.thunderbird/########.default/Mail/soppel2 als ik toch nog eens wil weten wat je nou over het weer verteld had.

Bovenstaande had ik al eens geprobeerd, maar werkte toen niet maar als dat de weg is die ik moet gaan probeer ik het uiteraard nogmaals.


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird-mappen exporteren als mbox
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/21, 18:39:07 »
mmh deels duidelijk, die weg was ik inderdaad aan het zoeken, maar snap het nog niet helemaal.
Waar was ik onduidelijk?

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird-mappen exporteren als mbox
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/21, 23:48:39 »
Uhhh... ik ben eruit. Jij was wel duidelijk.
Ik had niet goed gelezen.
Je schreef: ze hebben geen extentie.

Ik kopieerde de mapjes met sbd als extentie.

Heb nu de goede geëxporteerd, en kan die dan met import mbox bestand weer terug zetten.
Geweldig, dat was wat ik zocht.
BEDANKT!

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird-mappen exporteren als mbox
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/22, 09:39:48 »
Wellicht niet nodig om te zeggen, maar het is wel belangrijk dat thunderbird afgesloten is op het ogenblik dat je in die verborgen .thunderbird folder werkt. Anders loop je gevaar dat de bestanden beschadigd worden.

Heb je de schijfruimte, dan kan je je oude archieven net zo goed laten staan onder thunderbird. Zo heb ik een Archief folder, met daaronder folders per decennium en dan per jaar. Mijn Local folder neemt ondertussen toch 22 GB in, maar dit is geen probleem voor de vlotte werking van Thunderbird (echt professionele kwaliteit, dat programma). Als je dan eens iets moet opvissen, dan kan je onmiddellijk aan de slag. Wil je die schijfruimte niet opofferen, neem dan de archieven weg: je kan de mbox bestanden die je ooit nog eens nodig hebt, altijd tijdelijk terugzetten. In linux kan het nog eenvoudiger: je zou tijdelijk in "Local Folder" een link kunnen maken naar de gekopieerde "Archief" folder op je aangekoppelde externe schijf, en Thunderbird heeft dan rechtstreeks toegang tot die reservekopie. Wis gewoon de link om het archief weer "af te koppelen".
 
Als je een POP server hebt, dan komt al je mail onmiddellijk in de locale mail (onder Local Folders) terecht. Backuppen is hier belangrijk, want je mail 'bestaat' hier enkel op je lokale PC (hoewel je meestal kan instellen dat gedownloade mail niet gewist moet worden op de server).

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird-mappen exporteren als mbox
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/23, 23:25:05 »
Inderdaad dat een dergelijk programma afgesloten moet zijn als je via een achterdeur erin gaat muteren is logisch. Maar de vermelding is misschien niet overbodig voor een toekomstige passant van dit draadje.

Inderdaad heb ik ook een archief in Thunderbird. Ik sorteer niet per jaar, maar per bedrijf waar ik ruzie mee heb. :evil:
Afgelopen periode heb ik vaak mijn mail moeten meenemen op de laptop, dus zet ik de map .thunderbird over via 't netwerkje. En als ik thuis ben weer terug.
Dan is een grote mailbox lastig want hij is dan 10 minuten aan het kopieëren. Vandaar dat ik wat mappen waarvan ik niet verwacht ooit nog iets mee te moeten definitief wil opslaan buiten Thunderbird.
Voordeel is wel dat ik eerst .thunderbird hernoem met de datum erachter op de pc. Dan zet ik 'm over en hernoem 'm op de laptop weer zonder datum.
Zo maak automatisch dus steeds een backup, want als ik weer thuis ben ga ik weer verder met de versie uit de laptop.
Ook dat is dus een voordeel als de map wat kleiner wordt.
Maar daar kan ik nu dus mee aan de gang. :)
Nogmaals dank voor de hulp.



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan