Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot  (gelezen 846 keer)

Offline toboe

  • Lid
grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Gepost op: 2018/06/26, 19:14:17 »
De foute informatie is: menuentry Úbuntu 18.04 LTS  (18.04) (op /dev/sda1) (op /dev/sda5 (op/dev/sda1) (op/dev/sda6) (op/dev/sda5 etc etc Het eerste stuk is goed, maar dan komen al die foute  regels.
De grootte van de cfg file 1,2 MB.
De eigenschappen: eigenaar : root alleen lezen .  Heb ervan gemaakt : lezen en schrijven
                                     groep       : root alleen lezen.  Heb ervan gemaakt : groep pieter  alleen lezen.
Ubuntu 18.04 heeft op sda1 gezeten, maar die is geformatteerd en bestaat dus niet meer.
Ubuntu 16.04 zit op sda5.
Heb de grub.cfg van sda5 gedeleted en update-grub opnieuw gedaan. Toch staan die foute entries er nog in en ik begrijp daar niets van.

Offline koos4401

  • Lid
Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/26, 19:29:16 »
Ik vermoed dat er meer lek is, want als ik het mij goed herinner, is grub.cfg een relict uir grub1. Nu wordt met grub2 gewerkt. Lees je eens in over grub. Het is verder vragen om ellende om in de rechten van opstartbestanden te "knoeien", dwz andere voorstellen dan die van het OS te (doen) effectureren.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/27, 01:39:14 »
De foute informatie is: menuentry Úbuntu 18.04 LTS  (18.04) (op /dev/sda1) (op /dev/sda5 (op/dev/sda1) (op/dev/sda6) (op/dev/sda5 etc etc Het eerste stuk is goed, maar dan komen al die foute  regels.
De grootte van de cfg file 1,2 MB.
De eigenschappen: eigenaar : root alleen lezen .  Heb ervan gemaakt : lezen en schrijven
                                     groep       : root alleen lezen.  Heb ervan gemaakt : groep pieter  alleen lezen.
Ubuntu 18.04 heeft op sda1 gezeten, maar die is geformatteerd en bestaat dus niet meer.
Ubuntu 16.04 zit op sda5.
Heb de grub.cfg van sda5 gedeleted en update-grub opnieuw gedaan. Toch staan die foute entries er nog in en ik begrijp daar niets van.

Ik heb ooit eens een grub.cfg van 5,2MB gehad met 120.000 regels. Ik had 6 verschillende Linuces in een multiboot, maar maakte de fout door bij elke installatie de bootloader op de gebruikelijke /sda te installeren. Bij een kernelupdate moest ik op een gegeven moment elke keer bijna 20 minuten per distro wachten voordat het systeem die ongelooflijk lange lijst doorgewerkt had. Dat ging dus niet goed.

Bij een multiboot laat ik tegenwoordig één distro het GRUB beheren, en bij het installeren van een tweede, derde, vierde etc. laat ik deze verwijzen naar de eigen partitie waarop het systeem staat. Zo krijg je niet steeds dat een andere distro de overhand neemt op GRUB bij elke kernelupdate, of als je update-grub uitvoert. Sinds ik het zo doe heb ik geen problemen meer gehad en gaat het prima in een multiboot-omgeving. Enige nadeel van deze methoude is wèl dat als je een update-grub doet, dit pas effect heeft op GRUB als je dit gedaan hebt bij de distro die je opstart beheert. Dat los ik altijd op door die als allerlaatste te updaten. Zo'n drama is het ook weer niet. :)

Maar je hebt Ubuntu 18.04 eraf gemikt, en je hebt nu alleen Ubuntu 16.04 op je harde schijf staan, toch? Ik vermoed dat de GRUB die jij ziet bij het opstarten ooit bij de inmiddels verwijderde Ubuntu 18.04 hoorde. De andere Ubuntu kan er waarschijnlijk niet meer bij, en dus is GRUB een op zichzelf staand opstartprogramma geworden die door geen enkel systeem meer beheerd wordt, laat staan ververst. Maar zeker weten doe ik het niet, want er kunnen ook andere oorzaken zijn. Maar ik ga ervan uit dat dit bij jou het geval is.

Oplossing: als je de ISO van Ubuntu 16.04 er weer even bij pakt, vervolgens de live-versie vanaf USB of DVD opstart en vanuit de live-omgeving GRUB opnieuw installeert, dan heb je grote kans dat je probleem daarmee opgelost is. Hoe je GRUB opnieuw installeert kun je teruglezen op de altijd handige site van Pjotr.

Als je dat gedaan hebt adviseer ik je niet wederom de rechten op grub.cfg te wijzigen. Daarmee maak je je systeem onveiliger. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/27, 11:43:38 »
De foute informatie is: menuentry Úbuntu 18.04 LTS  (18.04) (op /dev/sda1) (op /dev/sda5 (op/dev/sda1) (op/dev/sda6) (op/dev/sda5 etc etc Het eerste stuk is goed, maar dan komen al die foute  regels.
De grootte van de cfg file 1,2 MB.
De eigenschappen: eigenaar : root alleen lezen .  Heb ervan gemaakt : lezen en schrijven
                                     groep       : root alleen lezen.  Heb ervan gemaakt : groep pieter  alleen lezen.
Ubuntu 18.04 heeft op sda1 gezeten, maar die is geformatteerd en bestaat dus niet meer.
Ubuntu 16.04 zit op sda5.
Heb de grub.cfg van sda5 gedeleted en update-grub opnieuw gedaan. Toch staan die foute entries er nog in en ik begrijp daar niets van.

Ik heb dit zelf ook al ondervonden.
Ik heb daar eens een ganse dag zitten op studeren en vond het volgende:
- Dit valt enkel voor als distros, zowel Ubuntu als Mint, met gelijke naam en release geïnstalleerd worden op 2 verschillende diskdrives.
- Xubuntu wordt gelijkgesteld met Ubuntu met dezelfde release en worden als gelijken beschouwd.
- Het wordt helemaal gek als je dan ergens in een distro een kernel gaat verwijderen: je houdt het niet voor mogelijk wat er dan allemaal te zien is in de grub: massa's fouten!

Naar mijn idee is dat een ferme bug in update-grub die zich hierin verslikt.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/27, 11:45:46 »
Bij een multiboot laat ik tegenwoordig één distro het GRUB beheren, en bij het installeren van een tweede, derde, vierde etc. laat ik deze verwijzen naar de eigen partitie waarop het systeem staat. Zo krijg je niet steeds dat een andere distro de overhand neemt op GRUB bij elke kernelupdate, of als je update-grub uitvoert.

Hoe doe je dat?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/27, 12:01:26 »
Dit heb ik op mijn "installatie-kladblokje" staan (eens ergens gelezen en overgenomen) en pas dat nog steeds toe bij installatie van meerdere distributies:

Grub en meerdere distro's
Ik los dat soort dingen altijd op door GRUB van de tweede, derde enzovoorts distro, bij een dual/multiboot niet in SDA te schrijven, maar in dezelfde partitie waar de installatie zich bevindt. Stel je voor dat je Linus Mint installeert in - als voorbeeld - SDA5. Dan installeer je GRUB van Mint daar ook in. Het updaten van GRUB vindt dan alleen plaats binnen de eigen partitie, en zo wordt de door het eerste systeem in de Master Boot Record geïnstalleerde GRUB niet overschreven, verminkt etc.
Zou je het zo willen aanpakken, houd er dan rekening mee dat, mocht je kernelupdates krijgen in het naast Linux Mint geïnstalleerde systeem, dat je nieuwste kernel bij een volgende opstart niet in het lijstje van GRUB staat. Daarvoor moet je een "sudo update-grub" binnen Linux Mint doen, aangezien die "de baas" van GRUB is, en die automatisch die nieuwe kernel van de andere distro's detecteert.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/28, 15:58:40 »
Dit heb ik op mijn "installatie-kladblokje" staan (eens ergens gelezen en overgenomen) en pas dat nog steeds toe bij installatie van meerdere distributies:

Grub en meerdere distro's
Ik los dat soort dingen altijd op door GRUB van de tweede, derde enzovoorts distro, bij een dual/multiboot niet in SDA te schrijven, maar in dezelfde partitie waar de installatie zich bevindt. Stel je voor dat je Linus Mint installeert in - als voorbeeld - SDA5. Dan installeer je GRUB van Mint daar ook in.

Klinkt logisch, doch hoe doe je dat bij het installeren? Ik zie het niet direct.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/28, 16:01:22 »
Je kan toch in het begin van de installatie aangeven op welke schijf waar Grub geplaatst  moet worden.

Helaas heb ik niet zo snel een printscreen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/28, 16:04:46 »
Je kan toch in het begin van de installatie aangeven op welke schijf waar Grub geplaatst  moet worden.

Helaas heb ik niet zo snel een printscreen.

ok, ik ga me daar eens in verdiepen.
Men doet zo dikwijls steeds hetzelfde uit gewoonte, omdat je weet dat het zo goed werkt, zonder verdere mogelijkheden te bekijken.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/28, 16:14:31 »
Ik heb een plaatje gevonden.

Bij "Device for boot loader installation"  kan je aangeven waar Grub moet komen.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/28, 16:16:36 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #10 Gepost op: 2018/07/01, 10:09:22 »
Ik heb een plaatje gevonden.

Bij "Device for boot loader installation"  kan je aangeven waar Grub moet komen.
Normaal nam ik steeds vb sda, maar om in dezelfde partitie te schrijven moet je dan  vb. sda8 nemen als je op sda8 installeert. Klopt dit?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #11 Gepost op: 2018/07/01, 11:39:12 »
Voorbeeld:

1e installatie van linux  zet je op sda en wordt meestal standaard al aangegeven
2e installatie van linux zet je op sda7, sda8 of sda9 en moet je zelf aangegeven
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: grub.cfg heeft foute informatie en is hierdoor veel te groot
« Reactie #12 Gepost op: 2018/07/01, 19:54:32 »
Voorbeeld:

1e installatie van linux  zet je op sda en wordt meestal standaard al aangegeven
2e installatie van linux zet je op sda7, sda8 of sda9 en moet je zelf aangegeven
Daar ga ik eens mee experimenteren.

Bedankt!

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)