Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?  (gelezen 1310 keer)

Offline bart85

  • Lid
Op de terminal van linux mint gebruik ik https://wiki.archlinux.org/title/Pass. Deze wil ik in firefox als backend gebruiken. Het is de bedoeling dat als ik inlog er een scherm voor krijg waarin ik mijn gpg passphrase kan invoeren. Hier wil ik een betere veiligheid mee krijgen. Is dit mogelijk?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline MKe

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/25, 14:52:50 »
Ik weet niet of pass te integreren is met Firefox. Ikzelf gebruik passmenu, een configuratie van DMenu om snel wachtwoorden op te zoeken. De gpg key pop-up komt dan vanzelf indien nodig.

Je kunt hier eens naar kijken https://github.com/passff/passff#readme. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/25, 14:56:15 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline bart85

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/25, 15:05:54 »
Na googlelen heb ik een extensie gevonden. https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/browserpass-ce/ , maar er word vermeld:
Citaat
Deze add-on wordt niet actief op beveiliging gecontroleerd door Mozilla. Zorg ervoor dat u de add-on vertrouwt voordat u deze installeert.

Dus weet je niet of het programma er veiliger op word.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline MKe

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/25, 15:08:37 »
Ja, dat is de extensie waarvan ik je de github pagina gaf. Het is opensource. Lijkt me wel veilig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/25, 16:10:18 »
Mooie linux tool, die "pass". Ik doe het iets minder "geecky" met KeepassXC. Die heeft browser integratie via een plugin, maar dat gebruik ik niet.  De autotype functionaliteit met vensterherkenning werkt immers al even geïntegreerd. Je zet de cursor in het veld voor de login en drukt op de sneltoets: KeepassXC vult automatisch naam en paswoord in. Voor elk paswoord moet de titel van het venster registreren: hieraan herkent KeepassXC de site.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/25, 16:59:51 »
Mooie linux tool, die "pass". Ik doe het iets minder "geecky" met KeepassXC. Die heeft browser integratie via een plugin, maar dat gebruik ik niet.  De autotype functionaliteit met vensterherkenning werkt immers al even geïntegreerd. Je zet de cursor in het veld voor de login en drukt op de sneltoets: KeepassXC vult automatisch naam en paswoord in. Voor elk paswoord moet de titel van het venster registreren: hieraan herkent KeepassXC de site.
Ik doe hetzelfde als vanadium KeepassXC maar ook zonder browser plugin
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/25, 17:48:58 »
Het voordeel van pass voor mij is dat synchroniseren via git kan. Ik kan git hosten op mijn NAS (gitea) en synced met mijn andere devices zolang ik thuis ben. Het werkt ook op mijn iPhone.

Offline bart85

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/08/25, 19:06:54 »
Het is werkend. passff extensie samen met gpg agent was eerst een probleem, maar met onderstaande regel opgelost in bestand ~/.gnupg/gpg-agent.conf

pinentry-program /usr/bin/pinentry-gnome3
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/09/02, 09:58:06 »
Misschien een naar bitwarden kijken, je kunt dacht ik ook op een eigen server zetten(opzetten).

Ik gebruik de betaal versie, en inlog is via password en zelf heb ik 2fa toegevoegd dmv ubikey(meerdere keys gekocht als backup).
Je kunt ook data opslaan, foto of een file(dus belangrijke data kun je hier opslaan ivm inbraak, brand), tekst kun je opslaan, persoonlijke gegevens(dit  in een keer in te vullen op een site) , en afwijkende sites met invullen kun je aanpassen zodat er op de goede plaats wordt ingevuld. Dit kan ook voor creditcard.
Ik heb wel alles gezipt met wachtwoord als extra.

Je kunt een link versturen, om data te geven aan iemand anders(ook zonder bitwarden), met en zonder wachtwoord, en je kunt de tijd opgeven dat de link actief blijft. 

Je kunt ook 2fa met je telefoon doen met google authenticator, ubikey, dacht nog een paar manieren, dit 2fa is wel aan te raden.

En je kunt bitwarden website gebruiken om een wachtwoord te maken, ook zonder bitwarden, je kunt ook een wachtwoord maken met alleen namen, is gemakkelijker om te onthouden, wel zou ik het wachtwoord die gemaakt wordt een beetje wijzigen.

Voordeel je hoeft maar 1 wachtwoord te onthouden. Op alle pc's worden de passwords gesynct, via de browser.
Nadeel inloggen is iets meer werk, en een backup van 2fa goed in de gaten houden, zodat je meerdere inlog mogelijkheden hebt.
Natuurlijk alle wachtwoorden op papier zetten, hoe doe je dit? Schrijf wachtwoord op, en schrijf een stuk niet op, dat stuk welke je niet opschrijft, hang je achter/voor elke wachtwoord, als opgeschreven wachtwoord gestolen word mis de dief het niet opgeschreven wachtwoord.

Bekijk reviews hoe dit werk en of dit goed is.
De gratis versie is al erg goed en genoeg voor de meeste gebruikers.

Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/09/02, 10:41:53 »
Misschien eens naar bitwarden kijken,
.......
De gratis versie is al erg goed en genoeg voor de meeste gebruikers.
Ik gebruik de gratis versie met de Brave browser. Ben er 200% content van .... van Bitwarden en Brave.  ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline MKe

  • Lid
Re: Is het mogelijk om in firefox een andere password manager te gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/09/02, 16:29:19 »
Tja, de vraag is hoeveel je iemand anders vertrouwd met dit soort gevoelige data. Ik zelf hou de wachtwoorden liever privé en niet toegankelijk vanaf buiten.