Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe laptop kopen...  (gelezen 3176 keer)

nieuwe laptop kopen...
« Gepost op: 2009/07/11, 20:30:13 »
ik wil een nieuwe laptop kopen (die ik wil gebruiken voor op het internet surfen) en nu heb ik op een site gezien dat je dit nodig hebt om ubuntu 8.04 en 9.04 soepel te kunnen laten draaien:

Processor: Pentium III, 1 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 128 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

de laptop die ik wil kopen heeft 1.6 gHz, 1GiB RAM, en een harde schijf van 60 GiB, maar er staat bij specificaties alleen het videokaart type: Intel GMA 950.
Weet er iemand of dat een goede videokaart is? (of in ieder geval meer dan 128 MB)

bedankt,

dex
________
links die ik gebruikt heb:
- de specificaties van de laptop: http://www.phonehouse.nl/laptop/fujitsu-siemens/amiloui3520/
- de site waar stond wat de minimale systeemeisen voor ubuntu 8.04 en ubuntu 9.04 waren: http://sites.google.com/site/computertip/systeemeisen
« Laatst bewerkt op: 2009/07/11, 21:11:43 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/11, 20:33:55 »
op die specs loopt ubuntu prima, alleen moet je ook naar de verschillende hardware apparaten kijken op de pc. Wellicht dat hier iets in staat:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ideale-hardware-voor-ubuntu/

succes,
idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/11, 20:36:33 »
op die specs loopt ubuntu prima, alleen moet je ook naar de verschillende hardware apparaten kijken op de pc. Wellicht dat hier iets in staat:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ideale-hardware-voor-ubuntu/

succes,
idzme

wat voor hardware apparaten dan bijvoorbeeld? (sorry, k weet niet zo heel veel van computers af :P  )
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/11, 21:43:14 »
Tip: neem een live CD mee naar de winkel, vaak wordt het testen met een live CD toegestaan.
Je kunt dan kijken of b.v. geluid, webcam, netwerk en wifi ondersteund worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/12, 08:26:27 »
Tip: neem een live CD mee naar de winkel, vaak wordt het testen met een live CD toegestaan.
Je kunt dan kijken of b.v. geluid, webcam, netwerk en wifi ondersteund worden.

dat bedoel ik idd. Vriend van mij had ene laptop gekocht, wilde ubuntu testen en met de livecd werkt e wifi al niet...
dat soort dingen moet je voor zijn, scheelt je een hoop irritatie achteraf (en het scheelt je een hoop posts op dit foum :) )

Ook zijn er laptops die standaard worden uitgeleverd met ubuntu, bijvoorbeeld:http://www.os4free.nl/?page=catalog&view=subcategory&subcat_id=25

weet je zeker dat het werkt, of kijk op deze testsite:
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

succes idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/12, 08:51:19 »
oke, dan heb k nu nog een vraagje (sorry, ik weet niet zo heel veel van technologie af...):
wat is een live cd precies? Is dat misschien de cd waarmee je ubuntu op je pc installeert ofzo?
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/12, 09:57:50 »
oke, ik heb ff op wikipedia gekeken, en ben erachter gekomen dat het inderdaad de installeer cd is (mijn oom heeft die voor mij gebrand). ik zit nu via die cd op de computer (jemig, wat is het beeldscherm klein!), en hij doet t goed. ik ga vanmiddag naar die winkel toe om de laptop uit te proberen (met cd dus). en als hij me bevalt koop ik hem :P

bedankt allemaal!

(als er nog tips zijn over iets dan hoor ik het graag)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/12, 10:06:28 »
de laptop die ik wil kopen heeft 1.6 gHz, 1GiB RAM, en een harde schijf van 60 GiB, maar er staat bij specificaties alleen het videokaart type: Intel GMA 950.

Verkopen ze nog zo oude spullen? Hoeveel kost dit nog?

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/12, 10:12:28 »
lol, het kost 240 euro, dus t valt wel mee  ;)

ik ga de laptop vooral gebruiken voor internetten, mailen en documenten schrijven, dus het hoeft ook niet per se zo'n heel goede videokaart enzo te hebben    ^-^



The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/12, 11:22:39 »
Gaat het hier om een netbook? De acer aspire one maakt bijvoorbeeld gebruik van intel gma 950. Als het een netbook is kan je hier zien of deze goed ondersteund wordt door ubuntu:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks

Deze pagina beschrijft de ondersteuning voor de netbook remix. Deze is speciaal ontwikkeld voor zulke laptops. Je kan deze ook zo instellen dat de gebruikersinterface er hetzelfde uitziet als de normale ubuntu heb ik begrepen.

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/12, 17:02:17 »
gezien mijn problemen denk ik er over om hier www.ubuntushop.nl een nieuwe masjien te gaan kopen.
daar is ubuntu al voor-geinstalleerd.
dat scheel heel veel moeite en frustratie met de drivers  ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/12, 22:24:39 »
gezien mijn problemen denk ik er over om hier www.ubuntushop.nl een nieuwe masjien te gaan kopen.
Zover ik de eigenaar ken, is het een zeer betrouwbaar iemand, die één grote hobby heeft, n.l. Ubuntu promoten en helpen bij problemen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/13, 10:28:50 »
zo, ik ben naar de winkel geweest en heb t een en ander gehoord: de winkel had een speciale aanbieding, de Toshiba NB100. hij heeft precies dezelfde specificaties als de Fujisti Siemens die ik eerst wilde kopen, maar wel 60GB meer geheugen, en dat voor maar 5 euro extra  :D.
Dus haalde ik de live cd uit mn tas en zei dat ik die graag even wilde proberen. wat blijkt ineens: de notebook heeft geen cd-rom drive!
dus heb ik aan de verkoper gevraagd hoe ik het dan kan proberen, er waren volgens hem twee opties:
1. je koopt een externe cd-rom drive met usb uitgang, zet hem aan de laptop en klaar is kees.
2. Je download een programmaatje genaamd "deamon tools" (dat laat je computer denken dat het een cd drive heeft en gaat tijdens het booten zoeken naar "de cd") en installeert dat op je (nu nog windows) laptop. daarna zet je alle bestandjes van de live cd over naar een usb-stick en die usb-stick doe je in de laptop, je herstart de laptop en daarna krijg je gewoon het beeld zoals het ook was bij de live cd.

Ik heb nu mijn oom gevraagd of ik zijn externe harde schijf mag lenen, dan zetten we daar de map van de live cd op, en als het goed is gaat hij dan tijdens het booten ook kijken of er zo'n programmaatje van n live cd op staat.

weet iemand of dit gaat werken?

bedankt,

dex

PS: als er vragen zijn hoor ik t graag
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Joshua822

  • Lid
Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/13, 11:01:25 »
Nee, dat gaat niet lukken. Je zult een USB stick moeten gebruiken.

Download Ubuntu 8.04 en installeer Unetbootin. Plug een USB stick in jouw computer, start Unetbootin, verwijs nu naar jouw USB stick en kies als distributie Ubuntu. Klik nu op Maak ( of iets dergelijks, ik heb het nog nooit gebruikt ). Wacht even, en je kan Ubuntu via een USB stick booten.

Nu kun je in de winkel Ubuntu uitproberen op de netbook.

Let wel op, de Toshiba NB100 werkt goed met Ubuntu ( Netbook Remix ). Alleen zul je even het BIOS moeten flashen. Er is hier namelijk aangegeven dat je problemen kunt krijgen tijdens het installeren van Ubuntu Netbook Remix.

Ook zal de video kaart geen probleem zijn. Je hebt echt geen 128 MB video kaart nodig voor Ubuntu.

Veel succes !
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 11:04:17 door Joshua822 »

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/13, 11:21:04 »
oke, dus als ik ubuntu 8.04 download, dan zorgt dat programmaatje ervoor dat de usb-stick die je "aanwijst" een soort installeer cd wordt (alleen dan geen cd natuurlijk).
kan ik ook ubuntu 9.04 daarvoor gebruiken?
En is die netbook remix een speciale versie van ubuntu of zoiets?

Ik wel een aantal dingetjes gehoord over je bios flashen, namelijk dat als t fout gaat je pc meteen naar zn grootje is...
is het dus echt noodzakelijk dat t geflashed moet worden, want ik ben er n beetje bang voor dat ik de net nieuwe laptop dan meteen weer weg kan gooien...
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Joshua822

  • Lid
Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/13, 12:42:49 »
Ja, het kan ook met 9.04.

Ubuntu Netbook Remix is Ubuntu met een interface die rekening houdt met het beperkte scherm. Hier kun je Ubuntu Netbook Remix 9.04 vinden.

Je hoeft ook het BIOS niet te flashen. Kijk alleen of er problemen zijn als je vanaf de USB stick probeert te installeren. Dan flash je het BIOS. Dat gaat niet direct mis, zorg gewoon dat er geen virusscanner is op de voorgeinstalleerde Windows ( ik dacht dat Toshiba er een meeleverde, schakel die uit ) en draai ook geen enkel programma. Veel kan er dan niet misgaan. Zorg wel dat de stroom niet uitvalt.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 12:45:41 door Joshua822 »

Re: nieuwe laptop kopen...
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/13, 20:15:08 »
oke.

enne, hoe flash je bios precies??

ik vraag t waarschijnlijk aan mn oom om het te doen, maar ik weet niet zeker of hij precies weet hoe en wat te doen...
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken