Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot na problemen opnieuw instellen?  (gelezen 1136 keer)

Offline Dump

  • Lid
Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Gepost op: 2012/01/29, 09:13:36 »
Hoi allen.
Na een jarenlange succesvolle dualboot heeft mijn originele xp installatie het begeven. Ik ben nog een tijdje doorgegaan met alleen Ubuntu maar ik mis xp af en toe nog wel.
XP laat zich niet opnieuw repareren etc. Dus alles er nu afgehaald. Schijf al is gecontroleerd maar bleek oké.
Ubuntu laat zich trouwens wel opnieuw op de gehele schijf installeren.  Om een lang verhaal kort te maken.................

Mijn wens is om na een gehele nieuwe installatie van Ubuntu op de gehele harde schijf (dit is dus geen probleem voor mij) later daar een nieuwe partitie op te gaan maken waarna hopelijk  xp daar op gezet kan gaan worden.

Is hier een nederlandse uitleg voor?

Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/29, 09:38:08 »
Op voorhand met Gparted 2 partities maken en maak er eentje (de eerste) primair en formatteer die naar NTFS ; die kan je dan gebruiken voor XP later.
Met de tweede partitie kan je Ubuntu installeren en kies ervoor dat Grub op de eerste partitie staat.

Later kan je normaal gesproken probleemloos XP installeren op je eerste primaire partitie.

LET OP nu is Grub overschreven door de MBR van XP, dus je dient je Grub te herstellen om dan terug een dualboot te hebben.

De eerder eenvoudige methode is eerst XP installeren en daarna gewoon Ubuntu terug te installeren in dualboot. Deze methode is eerder aangewezen mocht je bovenstaande te complex vinden of niet goed weten hoe het te doen. Om XP te installeren is het goed om eerst de schijf te wissen en ze te formatteren naar NTFS (volledig).

Gparted kan je bereiken door te booten met de LiveCD van Ubuntu erin, uitproberen te kiezen en vervolgens in de dash Gparted te typen.


Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jolo

  • Lid
Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/29, 11:32:31 »
Dat je probleemloos Windows XP zou kunnen installeren op de eerste primaire partitie, is niet vanzelfsprekend. Dat geldt alleen voor degene, die de beschikking hebben over een normale  Windows XP installatie CD. Iets wat alleen degene hebben, die zelf een PC hebben (laten) samenstellen/samengesteld, en daarbij een Windows XP installatie CD hadden aangeschaft.

Daarentegen gebruikers van een merk PC/laptop beschikken doorgaans alleen over een recovery partitie/Cd's. Als voorbeeld, bij die Lenovo laptop uit mijn onderschrift, werden 3 recovery XP cd's meegeleverd. Als ik daarmee XP terugzet, dan wist deze zonder pardon alle aanwezige partities op de harddisk. In dat geval kun je beter eerst Windows XP installeren, en dan pas Ubuntu.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/29, 11:33:28 »
Hartelijk dank Joris Donders.
Eerlijk gezegd is deze informatie te ingewikkeld voor mij.
Ik heb al een keer eerder met gparted 2 partities gemaakt. Een in de ntfs en 1 in, ik geloof, ext2. Toen ik daarna Ubuntu wilde installeren werd er gemeld dat er bestandssystemen ontbraken o.i.d. En dan houd het voor mij op. Nu kom ji nog met de tip dat de grub veranderd moet worden. Al met al kan ik wel iets met de computer maar nu zijn er teveel drempels die moeten worden genomen waar ik zo goed als zeker op eentje stuk ga lopen.
Ik zoek eigenlijk een stappenplan voor 1 of beide opties. Dan kan ik het a.h.w. het gewoon afwerken.
Dat zal er toch wel zijn?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/29, 11:34:56 »
Ik heb wel originele w XP cd's.
Toch blijf ik hopen op een stappenplan.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/29, 11:50:46 »
stappenplan eenvoudige (en doeltreffende) methode:

-Stel al je belangrijke data veilig (neem een externe HD of grote geheugenstick als doel)
-download eventuele extra drivers (Windows) voor je PC en zet die ook op je externe HD of geheugenstick.
- Boot met de LiveCD van Ubuntu en wis de volledige schijf (goed is om dan te formatteren naar NTFS)
- boot met de installatie-dvd van XP en volg de procedure om Windows op je schijf te hebben
- doe alle updates (service packs en gewone updates) van Windows XP (let wel dit kan een behoorlijke tijd in beslag nemen)
- (Installeer eventuele extra drives voor je PC in Windows XP (dus zie dat Windows optimaal werkt voor je PC) mocht dat nodig zijn. )

- boot met de LiveCD van Ubuntu en installeer dit OS dualboot met Windows XP (let op met de hoeveelheid schijfruimte je toewijst aan elk individueel OS)
- Werk de installatie volledig af voor Ubuntu  volg deze tips op: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen


Als enige opmerking geef ik mee dat 11.10 van Ubuntu slechts een tussenversie is , de komende 12.04 versie is een LTS met 5 jaar ondersteuning. Als suggestie zou ik willen meegeven om dan pas deze stappen te ondernemen; je hebt dan het voordeel dat alles een lange tijd zal blijven werken. Ook de bedenking dat XP maar ondersteund wordt tot 2014 dien je goed in te prenten. (Nu XP eraf gooien en vervolgens een nieuwe versie (7) installeren is wel mogelijk maar het hangt af van je hardware)

Succes !

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/29, 13:08:22 »
Hallo, Joris Donders.
Ik was al begonnen met de eerste 3 stappen en heb weer de xp cd er in gedaan. Toch krijg ik weer een blauw scherm met de melding dat er een probleem is gevonden etc. Voorstel van de melding is, virussen controleren, vaste schijf controllers die gemaakt zijn verwijderen en checkdisk uitvoeren etc. Wat ik niet snap is dat Ubuntu zich wel laat installeren op de gehele schijf maar dat xp zit te zeuren. (alhoewel dit laatste normaal is want daar is het windows voor). Kortom, ik ben er nog lang niet.
Ik ben nu met de hirensbootcd dingen aan het doen die ik bijna niet snap. De spfdisk partitionmanager controleert nu mijn eerste partitie op foute sectors. Ik zie wel wat er uit komt. Suggesties, ik houd me graag aanbevolen. Maar U bent gewaarschuwd, U bent niet zomaar van mij af. Hahaha.
Doei, Dump.
P.s. Kan ik ook met de ubuntu live cd controleren en repareren?
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/29, 13:45:09 »
http://sites.google.com/site/computertip/
Hier staat uitleg, lees de hele site, staan veel tips in.

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/29, 14:21:22 »
Beste.
Omdat de makkelijkste oplossing toch is om eerst de windows er op te zetten maar dit niet wil. Zal ik me toch eerst maar is op een ander forum gaan richten om te kijken of dit alsnog wil lukken. Wat er is weet ik niet maar xp wil er niet op. De melding blijft komen. Ik kom t.z.t. wel weer terug. Dank tot zover.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot na problemen opnieuw instellen?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/31, 21:16:22 »
Om het verhaal even helemaal af te maken.
Het wel kunnen installeren van Ubuntu maar niet van w XP had te maken met het feit dat de sata drivers niet meer op de laptop aanwezig waren na een windows update. Hoe dat kon? Ik weet het niet. Maar ik ben inmiddels goed geholpen op Helpmij.nl. Na een zelfgemaakte nlite installatie dvd draaid hij nu weer op w XP.
Toch overweeg ik het advies van Jan donders ter harte te nemen en te wachten op de volgende versie 12.04, die dan weer 5 jaar ondersteund wordt. Is dat moment bekend?
Doei, Dump.
P.s. Mijn oude computerkast heeft nog steeds Ubuntu dus jullie zijn niet van me af.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.