Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstart volgorde veranderen in Grub  (gelezen 2453 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Opstart volgorde veranderen in Grub
« Gepost op: 2021/05/05, 20:48:11 »
Ik heb dualboot Mint/Xubuntu. De opstart volgorde was regel 0 Xubuntu, 1 Xubuntu geavanceerd, 2 Mint Xfce, 3 Mint geavanceerd, 4 UEFI Firmware setting. Ik wilde Mint dus dat als eerste op laten starten. Heb dus de wijziging aangebracht in grub van Mint volgens https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/windows-eerst.html#ID1. Heb ook in Xubuntu het commando in de terminal sudo update-grub uitgevoerd en herstart gedaan. De pc startte tot mijn spijt nog steeds als eerste in Xubuntu op.
Uiteindelijk na enige pogingen heb ik in grub van Xubuntu gekeken en heb ook Mint op default-2 gezet net als in grub van Mint.
Mijn vraag is dat altijd zo dat je beide grub, dus zowel van Mint als van Xubuntu, aan moet passen????
Ik weet natuurlijk wel dat zoals Pjotr het beschreven heeft voor Mint en Windows (deze heeft geen grub).
Wie kan mij dit proberen uit te leggen  :|
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/05, 23:13:03 »
Iedere installatie heeft zijn eigen grub.
Verander je de grub van Xubuntu0, maar start je standaard op van een andere partitie, dan heeft de verandering dus geen effect.

De meest simpele methode om altijd met Mint-XFCE op te starten is om vanuit de huidige configuratie gewoon kiezen voor Mint-XFCE.
Open daar een terminal scherm en type:
sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda

Mits sda de disk is waarvan je opstart.

Soms is het simpel..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/05, 23:24:37 »
@Ron, dus in mijn situatie kan ik dan deze commando's sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda3 geven.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/06, 08:39:29 »
@Ron, dus in mijn situatie kan ik dan deze commando's sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda3 geven.

OPGELET, dat moet zijn zoals Ron zegt:
sudo grub-install /dev/sda
groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/06, 08:47:52 »
OPGELET, dat moet zijn zoals Ron zegt:
sudo grub-install /dev/sda
groeten van Michael
@emvedeesje, dus dan verander ik ook de Xubuntu grub?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/06, 08:58:49 »
Neen, eenvoudig uitgelegd: je zet in de basis van de schijf dat de grub van het OS waarin je dat commando geeft vanaf NU de dominante grub is.

Elk linux-OS in een computer heeft zijn eigen grub, doch er is slechts 1 grub dominant: deze welke je met dat commando in de basis zet.
Je ziet op een computer met meerdere linuxen zo welke de dominante grub is: de distro welke op de bovenste regel staat in de grub bij het opstarten van de computer.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/06, 09:43:56 »
Neen, eenvoudig uitgelegd: je zet in de basis van de schijf dat de grub van het OS waarin je dat commando geeft vanaf NU de dominante grub is.

Elk linux-OS in een computer heeft zijn eigen grub, doch er is slechts 1 grub dominant: deze welke je met dat commando in de basis zet.
Je ziet op een computer met meerdere linuxen zo welke de dominante grub is: de distro welke op de bovenste regel staat in de grub bij het opstarten van de computer.

groeten van Michael

@emvedeesje, bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik ga de grub van beide distro weer in de originele staat terug brengen en daarna dat commando uitvoeren.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/06, 10:45:44 »
@Ron en emvedeesje, werkt perfect :D. Thx
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Hees

  • Lid
Re: Opstart volgorde veranderen in Grub
« Reactie #8 Gepost op: 2023/11/15, 14:45:05 »
Iedere installatie heeft zijn eigen grub.
Verander je de grub van Xubuntu0, maar start je standaard op van een andere partitie, dan heeft de verandering dus geen effect.

De meest simpele methode om altijd met Mint-XFCE op te starten is om vanuit de huidige configuratie gewoon kiezen voor Mint-XFCE.
Open daar een terminal scherm en type:
sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda

Mits sda de disk is waarvan je opstart.

Soms is het simpel..........

Hartelijk dank! Inderdaad simpel met uw hulp.