Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij opstarten en afsluiten een hoop tekst die over het scherm scrollt  (gelezen 522 keer)

Dag allemaal,


ik heb een tijdje geleden Ubuntu 16.04 geïnstalleerd op mijn laptop. Alles werkt goed maar ik heb sinds een week ongeveer een probleem en geen flauw idee hoe dat gekomen is. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Bij het opstarten komt er dan een hele waslijst aan tekst voorbij in sneltempo en daarna krijg ik mijn beginscherm waar ik mijn paswoord moet ingeven.

Bij het afsluiten volgt er weer een hele waslijst tekst die voorbij vliegt en staat er als laatste "System halted". Het blijft daar dan op staan, met daarboven een hele hoop tekst. Dan moet ik op de knop van de laptop drukken om hem af te sluiten, anders blijft hij op dat scherm staan.

Weet iemand waar de fout kan zitten en hoe ik dat kan oplossen?

Gelieve de uitleg gemakkelijk te houden want ik ben geen grote kenner in formules van de terminal enzo. Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Els

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bij opstarten en afsluiten een hoop tekst die over het scherm scrollt
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/11, 12:47:19 »
Tekst is op zich niet erg.

Je kunt wel zoeken met google op de tekst als je denk dat het fout is.

Afsluiten is wel fout natuurlijk.
Zoek op ACPI met google met je linux versie erbij,
ook zoek op je laptop model en linux of laptop model en ACPI.
Vaak kun je dit overbruggen door in grub iets te wijzigen.

Laat ook een foto zien, van de laatste scherm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bij opstarten en afsluiten een hoop tekst die over het scherm scrollt
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/11, 14:54:50 »
Start op met één van de oudere systeemkernen, en als dat helpt, verwijder de nieuwste systeemkern. En zet daarna je goed werkende systeemkern vast:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-systeemkernversie-kernel-
(punt 14, rechterkolom)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Bij opstarten en afsluiten een hoop tekst die over het scherm scrollt
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/11, 16:10:40 »
Vraag hierover, géén hulp (helaas)
Staan er in /etc/var/log/kern.log en/of /etc/var/log/syslog geen "afschriften" van deze berichten? Zo ja, dan kunnen ze worden nagelezen bij de volgende opstart.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523