Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?  (gelezen 1833 keer)

Als ik in mijn familie en kennissenkring om me heen kijk bestaat het merendeel uit lieve mensen die wel computeren maar van het wat en hoe nauwelijks benul hebben. En als ik zeg 'Ga toch over naar Linux/Ubuntu' dan zie ik alleen wazige blikken, of krijg als reactie soms zoiets als 'Ubuntu? Dat is toch een bananenmerk?'
Duik je even in zo'n computer dan is bestandsorganisatie ver te zoeken. Ooit trof ik in een pc dezelfde fotoś op drie verschillende plaatsen aan.... :rolleyes:

Willen we Windowers uit hun lijden verlossen is het misschien een goed idee om hier een topic te openen waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat aan de orde komt als je wilt overgaan van Windows naar Ubuntu. En vooral, hoe je dat doet. Hier een aanzet van de punten die daarin verder moeten worden uitgewerkt:
- maak een kopie van je email-adressen
-maak een kopie van je bestanden (mogelijk met een copy of xcopy command)
-kies een Ubuntu-versie
-download die versie
-brand van die .iso een CD
-zorg ervoor dat je pc wil booten vanaf CD.

Daarbij moet een uitleg van de techniek zo mogelijk achterwege worden gelaten. Dat doet me denken aan een mopje waarmee ik vroeger de cursussen die ik gaf, opende: 'Vraag, als je de tijd wilt weten, dat nooit aan een computerman. Hij gaat je dan eerst de werking van het uurwerk verklaren' ..............

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jan11000

  • Lid

Hier een aanzet van de punten die daarin verder moeten worden uitgewerkt:
- maak een kopie van je email-adressen
-maak een kopie van je bestanden (mogelijk met een copy of xcopy command)

Bovenstaande heeft niks met linux te maken maar met windows, en dat de meeste gebruikers niks boeit, dus bijv geen backup maken.
Indien je werkt hoe het moet dan heb je dit al gebackup, dit geld ook voor windows.

-http://sites.google.com/site/computertip/
Hier staat veel info.
-Voor de rest veel deze forum lezen, voordat je met ubuntu begint.
-Misschien 6 maanden met virtualbox spelen, dus windows op je pc, virtualbox installeren, daarin ubuntu installeren, dan kun je oefenen zonder dat het pijn doet als het niet werkt/fout gaat.
En daarna pas installeren.

En ja je zult er tijd in moeten steken, heb je bij windows ook moeten doen.
Dan ben je vrij van windows/apple die alles voor jou beslissen, en laten betalen, omdat de gebruikers alleen dezelfde systeem blijven gebruiken.


En foto's op drie verschillende plaatsen is ook geen Windows-ding... Ik gebruik al sinds 2008 Linux maar ik heb ook wat foto's door elkaar staan waardoor ik ze soms (drie)dubbel heb. Gewoon luiheid om het een keer dieper uit te pluizen (hoewel ik wel wat heb geprobeerd te pluizen de afgelopen week).

Je Windows bestanden veilig stellen is geen punt, dat kan iedereen inmiddels wel, anders is er genoeg over te vinden.
Ubuntu installeren en vervolgens er mee gewend raken is dankzij Pjotr ook geen probleem, Computertip is alles wat je nodig hebt.

Het enigste waar mensen zich op verkijken is dat na een schone installatie ook nog werk verricht moet worden. Mensen haken dan al snel af omdat het geïnstalleerde systeem niet "af" voelt, je moet zelf nog ná de installatie de rest afmaken, "Dat is in Windows niet zo" en maakt Linux "moeilijk". Dat dat niet zo is komt puur omdat Windows al geïnstalleerd is als je de computer koopt. Koop een Windows licentie en je hebt exact hetzelfde probleem, maar vaak denkt men daar niet aan.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Citaat
...Dat dat niet zo is komt puur omdat Windows al geïnstalleerd is als je de computer koopt...

Niet algemeen, als je bij Aldi en consoorten een pc/laptop koopt mag je zélf beginnen om vanaf de verborgen partitie Windows te installeren.  :'(
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Tom

  • Lid
Juist Femke98 Onze Wiki en Pjotr´s site plus dit Forum ... goud waard ,drie vliegen in één klap. =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
alle vrijwilligers hier op het forum die toch maar elke dag mensen helpen met hun vragen en dus niet alleen even een linkje geven naar een webstek, die zouden eens meer gewaardeerd moeten worden.
Je zeurt weer eens. Een webkoppeling geven naar een goede oplossing, is evenzeer goed helpen. Hou eens op met dat irritante gezever en beperk je voortaan tot het bieden van hulp.

En foto's op drie verschillende plaatsen is ook geen Windows-ding... Ik gebruik al sinds 2008 Linux maar ik heb ook wat foto's door elkaar staan waardoor ik ze soms (drie)dubbel heb. Gewoon luiheid om het een keer dieper uit te pluizen (hoewel ik wel wat heb geprobeerd te pluizen de afgelopen week).

Herkenbaar. Verschillende programma's hebben verschillende structuren van foto's opbergen (wanneer ze die importeren van je SD-kaart bijvoorbeeld) en zelf doe je ook weer je eigen dingen als je handmatig foto's verplaatst. Is geen Windowsbrobleem idd, wél een irritant probleem :P


Hier een aanzet van de punten die daarin verder moeten worden uitgewerkt:
- maak een kopie van je email-adressen
-maak een kopie van je bestanden (mogelijk met een copy of xcopy command)

Bovenstaande heeft niks met linux te maken maar met windows, en dat de meeste gebruikers niks boeit, dus bijv geen backup maken.

Wat ik bedoelde is een volledige checklist aan te reiken waarmee in jip-en-janneke taal wordt verteld wat je moet doen om onder Ubuntu te komen.  Dat hier een aantal zaken als zijnde vanzelfsprekend wordt genoemd duidt naar mijn mening op een te hoge inschatting van het kennisniveau van de gemiddelde Windowsgebruiker.  Veelal is een pc gekocht waarop Windows al is geïnstalleerd en het enige wat men weet is dat er iets gebeurt door op een knop te drukken. Vraag anders eens aan een medewerker van een nazorg-lijn wat haar/zijn ervaring is met Windows-gebruikers.
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Nu denk ik ook, Bart, dat mensen die Windows snappen en blij zijn dat het scherm mailtjes weergeeft als je op de aan knop drukt dat die niet meer nodig hebben dan een werkend systeem. Al werkt het niet meer raad ik zulke mensen Xubuntu aan, eventueel wil ik het voor ze installeren. But if it ain't broken, don't fix it.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/01, 13:38:45 »
Nu denk ik ook, Bart, dat mensen die Windows snappen en blij zijn dat het scherm mailtjes weergeeft als je op de aan knop drukt dat die niet meer nodig hebben dan een werkend systeem. Al werkt het niet meer raad ik zulke mensen Xubuntu aan, eventueel wil ik het voor ze installeren. But if it ain't broken, don't fix it.
Eens, maar bedenk dat er nog heel wat Windows XP gebruikers zijn die vanaf volgend jaar geen Microsoft-onderhoud meer krijgen en vanaf dat moment steeds vaker last van spam zullen krijgen.
Overigens, en dat terzijde: Bij Apple is het nog erger. Sinds de iPad 2 er is wordt de software van de iPad1 van mijn vrouw niet meer onderhouden.
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/01, 14:30:37 »
bedenk dat er nog heel wat Windows XP gebruikers zijn die vanaf volgend jaar geen Microsoft-onderhoud meer krijgen en vanaf dat moment steeds vaker last van spam zullen krijgen.
Die mensen mag je naar mij sturen, met hun PC onder de arm.
Daar zet ik dan Xubuntu op, geef ze een CD en een (korte) instructie.
Mijn ervaring is, dat deze mensen niet eens doorhebben dat het een ander systeem is, vanwege de intuïtieve bediening en het gebruikers gemak.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/01, 16:02:57 »
als je echt wilt, en de tijd er voor neemt, dan kunnen ze dat best leren.
Juist, een Ubuntu versie is niet moeilijker dan Windows maar gewoon anders.
Eigenlijk is het net vakantie in Engeland, het stuur zit anders en je rijdt anders, gewoon even wennen ....... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/01, 16:25:51 »
Dan ga ik met Ron mee, stuur ze ook maar naar mij.
Kan ik nog meer hulp bieden dan ik al doe. ;)

Jip en Janneke taal wordt gewoon moeilijk......echter geloof ik dat wanneer mensen het echt willen, en dan bedoel ik ook echt, dat ze heus wel de moeite willen doen.

Ik weet het zelf van mijn mans dochter, die kreeg van mij Ubuntu. Ze leerde het snel en ze kon er alles op doen. Had haar niet eens zoveel uitgelegd.
Ze kreeg een man (en inmiddels 2 kindjes) en die man zag er totaal niets in. PC moest weer naar Windows gezet worden, wat ik toen wel heb gedaan. Alleen heb ik gezegd dat ik er geen onderhoud meer aan zou plegen. Als er dus iets zou zijn, dan mag ze dat zelf oplossen (of hij).
Heb ooit weleens gezegd waarom hij zo moeilijk had gedaan omdat hij wel Android heeft geaccepteerd..............alsof dat zo makkelijk is. En dan moet je ze zien kijken.....

Dochter wilde dus wel, manlief niet. En dan kan je Jip en Janneke taal nemen, in dit geval had hij het nog niet gewild.
En zo zijn er tig mensen.

De info die je overal kan vinden op internet is te volgen (in het Nederlands) en als je echt wilt, en de tijd er voor neemt, dan kunnen ze dat best leren.

Helemaal mee eens. Je kan wel alles proberen aan te reiken als Linuxgemeenschap maar feit is dat Linux gewoon een ander systeem is dan Windows. Wie Linux echt wil leren gebruiken moet daar tijd in steken. Wie die tijd er liever niet insteekt kan het beter bij Windows of Mac houden. Nadat je er eenmaal mee bekend bent dan kan Linux je tijd besparen maar een investering is nodig als de kennis in het begin ontbreekt, of je moet iemand hebben die je met alles helpt.

Van mij hoeft Linux niet zo nodig meer marktaandeel, of althans ik ga er niet teveel moeite meer insteken om het te vergroten. Het zou natuurlijk geweldig zijn maar het is al jaren 1% tot 2% ongeacht wat Microsoft doet. Elke keer is er zogenaamd weer een unieke kans (toen Vista, nu Windows8) maar het begint allemaal met de wil van mensen om over te stappen. Het moet een bewuste keuze zijn, als opgedrongen keuze wordt het niks.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/01, 19:19:09 »
Het moet een bewuste keuze zijn, als opgedrongen keuze wordt het niks.

Dat is een waarheid als een koe  =D of hoe zeg je zoiets ;)
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/01, 20:21:30 »
Wat ik bedoelde is een volledige checklist aan te reiken waarmee in jip-en-janneke taal wordt verteld wat je moet doen om onder Ubuntu te komen.
Bij De Vrije PC beschouwen we iedere migratie als maatwerk, een simpele handleiding hanteren we dan ook niet omdat er te veel uitzonderingen zijn en je nauwkeurig moet werken om fouten te voorkomen (lees: bestanden of data kwijtraken). Wij gebruiken een controlelijst waarmee we dan samen met de gebruiker een migratieplan opstellen. Dat plan voeren wij, als dienst voor die gebruiker uit.

Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/01, 21:10:43 »
En foto's op drie verschillende plaatsen is ook geen Windows-ding... Ik gebruik al sinds 2008 Linux maar ik heb ook wat foto's door elkaar staan waardoor ik ze soms (drie)dubbel heb. Gewoon luiheid om het een keer dieper uit te pluizen (hoewel ik wel wat heb geprobeerd te pluizen de afgelopen week).
Met welk programma zou je dit het beste kunnen doen, ik gebruik hiervoor FSLINT, maar vind dat nogal een spartaans werken hiermee. ???

Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/01, 21:36:26 »
Een paar maanden geleden Kubuntu bij de benedenbuurvrouw geinstaleerd .Ze houdt nogal van bling-bling (windows7)
Haar pc kan dat makkelijk aan , dus Kubuntu. Nouja , ze dacht eerst dat het 7 was of een gepimte xp, het boeit haar overigens niet zo.
Ze zit de hele dag op Hyves, en doet niets anders Hyves en ze gebruikt de browser bijna voor geen andere websites. Laatst kwam ze nog aan de deur om te vragen of ik nog een virusscanner kwam installeren,  niet nodig, blabla (uitleggen). Maar de moraal van dit verhaal is dat zij nog niet zo lang vertrouwd was met de computer, en dus ook niet met Windows. Het is mij vaker gebleken dat mensen die geen computerervaring hebben net zo makkelijk werken met Linux (of android!) dan met Windows. In beide gevallen moeten ze leren ermee te werken.

Het is ook zo dat er steeds meer in de cloud gaat en dus platformonafhankelijk werkt. Bijna alles kan tegenwoordig met de webbrowser.  :)

Re: Is er een topic voor hulp overgang Windows --> Ubuntu. Zo niet: een idee?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/01, 22:40:42 »
En foto's op drie verschillende plaatsen is ook geen Windows-ding... Ik gebruik al sinds 2008 Linux maar ik heb ook wat foto's door elkaar staan waardoor ik ze soms (drie)dubbel heb. Gewoon luiheid om het een keer dieper uit te pluizen (hoewel ik wel wat heb geprobeerd te pluizen de afgelopen week).
Met welk programma zou je dit het beste kunnen doen, ik gebruik hiervoor FSLINT, maar vind dat nogal een spartaans werken hiermee. ???

Geen idee met welk programma je dat zou kunnen doen, ik doe het gewoon met de hand. Vind ik fijner.