Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Grub problemen na update in 10.04  (gelezen 990 keer)

Offline Thom

  • Lid
(Opgelost) Grub problemen na update in 10.04
« Gepost op: 2010/08/07, 17:06:07 »
Beste forum,

Wederom had ik grote (inmiddels zelf opgeloste) problemen met Grub. Na een upgrade naar 10.04 (en gisteren na een upgrade in 10.04), kreeg ik de vraag of ik Grub wilde aanpassen. Ik heb gekozen voor niet aanpassen (laten zoals het was). Toch startte eerst daarna Grub helemaal niet op (foutmelding kan ik mij niet meer goed herinneren). Vervolgens met Super Grub cd weer een herstel gemaakt. Echter ondanks dat Windows werd vermeld, kon ik deze toch niet opstarten. Vervolgens maar weer de restore windows bootloader en herstel Grub instructies gevolgd. En alles werkt weer.

Blijf ik echter met de vraag. Wat doe ik verkeerd?? Ik volg gewoon de instructies en toch gaat het fout. Zijn de instructies rond Grub wel goed beschreven of lees ik niet goed?

Mvrgr
Thom
« Laatst bewerkt op: 2010/08/09, 12:14:21 door Thom »
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline heir4c

  • Lid
Re: Grub problemen na update in 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/07, 18:02:55 »
Ik denk dat je niets verkeerd doet. Grub2 is nog beta en staat nog niet 100% op punt. Dan kan het wel eens gebeuren dat er iets mis gaat. Ik ben geen expert en Grub2 is voor iedereen iets nieuws. Andere wijze van aanpassen/instellen.
Grub2 werkt ook met Nummers voor de schijven/partities en niet meer met sda aanduiding, en daar kan het misschien ook mis gaan.
Heb zelf meegemaakt dat ik opstart en in grub staat mijn install vanop sda1 als eerste, volgende opstart staat plots mijn install van sda5 op de eerste plaats. Dan kijk je maar raar op.
Het herinstalleren/herstellen van Grub2 zorgt er normaal gezien voor dat alles weer in orde komt.
Verder gaat mijn kennis en ervaring met Grub2 niet.
Misschien zullen anderen die meer weten nog wel reageren.


Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Grub problemen na update in 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/07, 18:31:32 »
Citaat van: Thom
Ik heb gekozen voor niet aanpassen (laten zoals het was)
Niet doen. Veranderen in "installeer de versie van de pakketbeheerder" Eigenlijk misleidend dat dit niet als default wordt gemeld ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub problemen na update in 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/07, 18:51:40 »
Citaat van: Thom
Ik heb gekozen voor niet aanpassen (laten zoals het was)
Niet doen. Veranderen in "installeer de versie van de pakketbeheerder" Eigenlijk misleidend dat dit niet als default wordt gemeld ;)

Precies. Je slaat de spijker op de kop.

Dat is vermoedelijk het probleem, en niet een fout in Grub zelf...

Offline Thom

  • Lid
Re: Grub problemen na update in 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/09, 11:58:59 »
Ok en bedankt voor de reacties
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3