Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe videokaart  (gelezen 4518 keer)

Nieuwe videokaart
« Gepost op: 2010/03/01, 20:21:15 »
Hoi mensen,

Ik ga een nieuwe videokaart in mn kast stoppen. Ik ben mn huidige onboard Radeon Xpress 200 meer dan zat. Ik weet dat dan het advies is om een Nvidia te kopen en de gesloten drivers van deze fabrikant te installeren ... maar ik zou als dat mogelijk is toch het liefst een Ati kopen en gebruik willen maken van de open source drivers. Dus mijn vraag: hoe is de huidige stand van deze open source radeon drivers? Worden de huidige Ati kaarten die nu in de winkel liggen ondersteund en zijn de drivers gewoon stabiel? Geen crashende x server? Het gaat mij er maar om dat ik gewoon lekker kan internetten, flash filmpjes het gewoon doen, ik speel geen spellen en dergelijke, voldoet een budget kaartje van € 50 dan? Of moet ik toch echt een voor een Nvidia gaan omdat de open radeon drivers bagger zijn?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/01, 20:27:32 door Nickname55 »

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/01, 21:15:16 »
IMO zijn de Open source Radeon drivers goed, zeker als je geen games speelt. De allernieuwste Radeon kaarten (HD5xxx) zijn nog niet ondersteund, maar al de rest moet werken. In Ubuntu 9.10 zul je nog wat moeten aanpassen (nieuwe kernel en nieuwe x-org), maar vanaf 10.4 zullen ze out-of-the box werken.

Er zijn natuurlijk wel een hoop dingen die nog niet werken, zoals power management, video decoderen via gpu, opengl 2.0 (niet zeker van dat laatste). Of het belangrijk is dat die dingen direct voor jou werken moet je zelf weten.

Ik persoonlijk heb voor het wachten en de radeonkaart gekozen.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/02, 00:37:44 »
Ik heb een Nvidia, dus misschien ben ik bevooroordeelt, maar ik moet toch echt aangeven dat de Nvidia ondersteuning heel erg goed is onder linux als het gaat om het spelen van spellen (onder wine) en video acceleratie en natuurlijk een volledige 3d geaccelereerde desktop.

Kan je niet een ATI kaart even 'lenen' om te proberen of je wel de ondersteuning krijgt die je nodig hebt?

Hier een voorbeeld topic voor iemand met een door Ati niet meer ondersteunde X800 Ati kaart.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/meerdere-beeldschermen-ati-big-desktop-en-ubuntu-geen-xorg-conf/

Zelf geloof ik dat de prestatie van een closed source video kaart van Nvidia veel hoger is.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/02, 00:39:18 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/02, 07:25:50 »
IMO zijn de opensource drivers van ATi goed, maar de closed drivers van ATi hebben mij altijd veel geklooi gegeven.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/02, 10:36:19 »
Hier een voorbeeld topic voor iemand met een door Ati niet meer ondersteunde X800 Ati kaart.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/meerdere-beeldschermen-ati-big-desktop-en-ubuntu-geen-xorg-conf/
Ja ... das ook  een wat oudere kaart, net als mijn huidige schip. Die zit ook niet meer in de closed source drivers van Ati. Op een gegeven moment stoppen ze met ondersteunen van oudere kaarten. Nvidia ondersteund volgens mij ook een paar oudere kaarten niet meer. Bij open drivers is dat veel minder of eigenlijk gewoon niet aan de orde. Dat is een beetje de reden dat ik indien mogelijk liever de open drivers zou willen gebruiken.

In Ubuntu 9.10 zul je nog wat moeten aanpassen (nieuwe kernel en nieuwe x-org) ...
Gewoon updaten bedoel je toch cker?

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/02, 16:42:25 »
Gewoon updaten bedoel je toch cker?
Ik doelde eigenlijk op het laten werken van 3D, 2D werkt vanzelf in 9.10. als je 3D in 9.10 wilt zul je wat handmatig moeten aanpassen.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/02, 20:37:03 »
Ik denk dat ik in een HD4350 ga investeren ...  lekker goedkoop XD

Ik heb dit topic gelezen:

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/ati-hd4350-goede-kaart-voor-ubuntu-9-10/

En als ik et draadje goed gevolgd heb werkt het:
Citaat
De in Ubuntu 9.10 voorgestelde driver doet gewoon z'n werk.
Compiz beweegt lekker soepel, Youtubefilmpjes doen het.
Voor de rest heb ik zo snel nog niets vreemds ontdekt.
Nou jah ... als ik dat hier ook zo krijg, dan ben ik meer dan tevreden :)

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/02, 21:05:09 »
Die persoon heeft de closed source drivers van ati gebruikt, de open source drivers kunnen in 9.10 nog geen 3D (nodig voor compiz) out-of-the-box. Zoals ik eerder ook al zei gaat dit wel kunnen met 10.4.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/03, 12:13:56 »
Hoi mensen,

Ik ga een nieuwe videokaart in mn kast stoppen. Ik ben mn huidige onboard Radeon Xpress 200 meer dan zat. Ik weet dat dan het advies is om een Nvidia te kopen en de gesloten drivers van deze fabrikant te installeren ... maar ik zou als dat mogelijk is toch het liefst een Ati kopen en gebruik willen maken van de open source drivers. Dus mijn vraag: hoe is de huidige stand van deze open source radeon drivers? Worden de huidige Ati kaarten die nu in de winkel liggen ondersteund en zijn de drivers gewoon stabiel? Geen crashende x server? Het gaat mij er maar om dat ik gewoon lekker kan internetten, flash filmpjes het gewoon doen, ik speel geen spellen en dergelijke, voldoet een budget kaartje van € 50 dan? Of moet ik toch echt een voor een Nvidia gaan omdat de open radeon drivers bagger zijn?

Het is altijd stuivertje wisselen geweest tussen ATI en NVidia wat betreft het maken van de snelste en beste videokaart met de meeste geheugen, snelste GPU, beste ondersteuning voor DirectX en aanverwante zaken. Dus of je nou een ATI koopt of een NVidia, met de kwaliteit zit het wel snor!

Maar om je een goede tip te geven: ga voor NVidia! Al was het maar vanwege de betere ondersteuning in Ubuntu. De drivers voor NVidia hebben hele goede 2D en 3D ondersteuning.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/03, 12:53:43 »
Met mijn 4850 zijn de problemen toch wel van de baan met de closed-source drivers. Die genoemde 4350 zal ook nog steeds prima lopen neem ik aan, dus ga voor AMD (ATI is opgeslokt, spreek dus liever van AMD)! Die kleine modellen uit de HD 4000 en 5000 serie gebruiken maar een fractie van de stroom die vergekijkbare GeForce kaarten gebruiken (dus die ATI kaartjes lopen ook minder warm). Zie hier in deze review van een HD 5450, de eerdergenoemde 4550 staat er ter vergelijking bij. Let op: die Geforce 210 lijkt beduidend koeler maar dat is de enige actief gekoelde kaart in die tabel.
Vergeet ook niet dat nVidia kaarten volledig afhankelijk zijn van closed-source drivers, het bedrijf laat niet toe dat er open-source drivers worden ontwikkeld.

Ik zou zeggen, overweeg om een ATI te nemen.


Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/03, 18:08:37 »
Vergeet ook niet dat nVidia kaarten volledig afhankelijk zijn van closed-source drivers, het bedrijf laat niet toe dat er open-source drivers worden ontwikkeld.

En wie maakt deze closed-source drivers? LIjkt me stug als deze dus niet door NVidia worden gemaakt. Het lijkt mij zelfs beter dat NVidia juist closed-source drivers maakt ipv. open-source drivers aangezien je dan van de makers zelf het benodigde stukje software krijgt toegereikt. En daardoor dus een betere ondersteuning van je videokaart. Het manco met alle drivers, maakt niet uit of het Windows is of Linux, is de samenstelling van de vele pc's qua hardware. Daar kan nooit rekening mee worden gehouden.

Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/03, 21:54:58 »
Als de support stopt heb je een probleem en is er alleen nog maar VESA, tenzij er ook nog open source drivers zijn.

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/03, 22:59:01 »
En wie maakt deze closed-source drivers? LIjkt me stug als deze dus niet door NVidia worden gemaakt. Het lijkt mij zelfs beter dat NVidia juist closed-source drivers maakt ipv. open-source drivers aangezien je dan van de makers zelf het benodigde stukje software krijgt toegereikt. En daardoor dus een betere ondersteuning van je videokaart. Het manco met alle drivers, maakt niet uit of het Windows is of Linux, is de samenstelling van de vele pc's qua hardware. Daar kan nooit rekening mee worden gehouden.


Open source drivers kunnen ook door het bedrijf zelf gemaakt worden, zoals bij Intel en ATI/AMD gebeurt.

Het nadeel van closed source drivers in Linux is dat Linux daar helemaal niet voor gemaakt is.
Linux is een monolitische kernel, alle drivers zitten in de kernel. Hierdoor kunnen er tussen verschillende kernel versies gemakkelijk veranderingen aangebracht worden in de kernel <-> driver communicatie, alle drivers zitten toch in de kernel.
Als er een nieuwe kernel is moet Nvidia elke keer zelf hun drivers gaan aanpassen zodat de drivers weer met een nieuwe kernel werken. (al moet ik wel zeggen dat vooral ATI/AMD berucht is om het erg laat uitbrengen van nieuwe drivers voor een nieuwe kernel, maar hun doel is op termijn ook dat de open source drivers gebruikt worden door mensen die een nieuwe kernel gebruiken, de closed source drivers zijn meer voor bedrijven die veel 3D nodig hebben)

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/04, 00:21:35 »
Open source drivers kunnen ook door het bedrijf zelf gemaakt worden, zoals bij Intel en ATI/AMD gebeurt.

Het nadeel van closed source drivers in Linux is dat Linux daar helemaal niet voor gemaakt is.
Linux is een monolitische kernel, alle drivers zitten in de kernel. Hierdoor kunnen er tussen verschillende kernel versies gemakkelijk veranderingen aangebracht worden in de kernel <-> driver communicatie, alle drivers zitten toch in de kernel.
Als er een nieuwe kernel is moet Nvidia elke keer zelf hun drivers gaan aanpassen zodat de drivers weer met een nieuwe kernel werken. (al moet ik wel zeggen dat vooral ATI/AMD berucht is om het erg laat uitbrengen van nieuwe drivers voor een nieuwe kernel, maar hun doel is op termijn ook dat de open source drivers gebruikt worden door mensen die een nieuwe kernel gebruiken, de closed source drivers zijn meer voor bedrijven die veel 3D nodig hebben)
Fedora gebruikt een nieuwere / andere versie van de x server of een onderdeel daarvan dan andere Linux distro's, gevolg: geen Ati drivers voor Fedora. Vanaf versie 9 al niet meer geloof ik. Weet niet precies. Tuurlijk kun je oudere pakketten installeren en een zooitje hacken. Maar daar moe je ook maar zin in hebben.

Het geeft maar aan dat de ondersteuning van de fabrikant zo maar opeens weg kan zijn. De ondersteuning van Nvidia is tot op heden erg goed gebleken. En laten we hopen dat dat zo blijft. Maar ook bij Nvidia zou er in de toekomst zich iets voor kunnen doen waardoor er opeens geen nieuwe drivers meer gemaakt worden.

Een ieder moet zelf zn eigen afwegingen maken en bedenken waar die voor kiest. Ik had het in mn kop zitten dat ik een kaart wilde die met open drivers goed werkt. Daarom vanmiddag een Ati Radeon 4350 besteld. Kben benieuwd ...

Thanx voor reacties :)

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/04, 19:58:21 »
Fedora gebruikt een nieuwere / andere versie van de x server of een onderdeel daarvan dan andere Linux distro's, gevolg: geen Ati drivers voor Fedora. Vanaf versie 9 al niet meer geloof ik. Weet niet precies. Tuurlijk kun je oudere pakketten installeren en een zooitje hacken. Maar daar moe je ook maar zin in hebben.

Het geeft maar aan dat de ondersteuning van de fabrikant zo maar opeens weg kan zijn. De ondersteuning van Nvidia is tot op heden erg goed gebleken. En laten we hopen dat dat zo blijft. Maar ook bij Nvidia zou er in de toekomst zich iets voor kunnen doen waardoor er opeens geen nieuwe drivers meer gemaakt worden.

Een ieder moet zelf zn eigen afwegingen maken en bedenken waar die voor kiest. Ik had het in mn kop zitten dat ik een kaart wilde die met open drivers goed werkt. Daarom vanmiddag een Ati Radeon 4350 besteld. Kben benieuwd ...

Thanx voor reacties :)
De closed source drivers zijn bedoelt voor mensen/bedrijven die niet het nieuwste van het nieuwste willen maar goede 3D prestaties willen hebben. Fedora is een distro die altijd het nieuwste van het nieuwste heeft en de closed source drivers zijn daar dus ook helemaal niet voor bedoeld. De open source drivers zijn voor alle andere Linux gebruikers.
Jammer genoeg zijn de open source drivers nog niet helemaal af en zit je met Fedora dus met drivers die nog niet zoveel kunnen. Gelukkig wordt er wel hard gewerkt aan de open source drivers.

Ik heb trouwens om dezelfde reden ook een ATi kaart gekocht :) (AMD 780g moederbord met radeonhd 3200 igp)

Offline GerardZZ

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/08, 19:44:14 »
Hallo, die ATI 4350 van mij doet het nog steeds probleemloos hoor.
Ik geloof dat ik hier lees dat compiz niet werkt omdat de 3d ondersteuning niet zou werken... geen idee, bij mij werkt het gewoon.
Als ik kijk wat je onder de drie tientjes aan ATI-kaart koopt vergeleken met de goedkoopste Nvidia's: die komen dus echt nog niet in de buurt van de souplesse van deze ATI's, en je mag bijna de dubbele prijs betalen.
Waarom zou je?

Offline Emil

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/08, 22:08:21 »
Hallo, die ATI 4350 van mij doet het nog steeds probleemloos hoor.
Ik geloof dat ik hier lees dat compiz niet werkt omdat de 3d ondersteuning niet zou werken... geen idee, bij mij werkt het gewoon.
Als ik kijk wat je onder de drie tientjes aan ATI-kaart koopt vergeleken met de goedkoopste Nvidia's: die komen dus echt nog niet in de buurt van de souplesse van deze ATI's, en je mag bijna de dubbele prijs betalen.
Waarom zou je?
Als compiz bij jou werkt gebruik je de closed source drivers, met de open source drivers werkt 3D (nog) niet. En de topic starter wilt open source drivers gebruiken ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/09, 09:57:50 »
Op mijn Laptop ATI Radeon Xpress 1100 kaart.
Op mijn desktop ATI Radeon 2400 pro kaart.
Open drivers.
Alles werkt uitstekend  gebruik nu Karmic.
De ATI´s werken even goed als mijn Nividia Geforce 7500 LE turbo kaart in de tweede desk.
Voor mij in de eventuele toekomst alleen ATI.
Gebruik wel geen Compiz , dat word bij mij als eerste ge-deinstalleerd. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/09, 20:18:33 »
Vorige week woensdag besteld bij Alternate, nog niet binnen :'( nog maar ff geduld hebben.

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/14, 17:14:17 »
Vorige week woensdag besteld bij Alternate, nog niet binnen :'( nog maar ff geduld hebben.
Gister middag binnen gekregen, gelijk erin gestopt en hij werkt prima. Gelijk de kast helemaal lekker uitgestoft XD

Re: Nieuwe videokaart
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/17, 23:33:28 »
Nou ... wel beetje saaie boel ... x server nog geen 1 keer gecrasht :|